Radji v. Khakbaz,
607 F. Supp. 1296 (D.D.C. 1985)

Year

1985

Court

United States Court of Appeals for the District of Columbia

Key
Facts

Plaintiff Parviz C. Radji, as the last Ambassador to Great Britain for the
government of the late Shah of Iran, kept a daily diary of his experiences that
he later published as a book that he registered in both the United Kingdom
and the United States. A British newspaper, the Sunday Times, paid £15,000
for the exclusive right to publish three articles containing several verbatim
book passages. Without permission, defendant Javad Khakbaz, owner and
editor of the Iran Times, copied 86% of the verbatim book passages,
translated them into Farsi, and reprinted them for a series of articles in his
paper. Plaintiff initiated an infringement action against defendants Khakbaz
and Iran Times.

Issue

Whether it was fair use to publish unauthorized translations of excerpts in a
newspaper that were obtained from another newspaper that was licensed to
publish them.

Holding

The court held that defendants’ unauthorized use of the Sunday Times
excerpts did not constitute fair use. The court ruled that the defendants
viewed the book as newsworthy and used the excerpts for their own
commercial purpose—to boost sales. The court noted that the defendants were
not reporting on factual news events, but were copying verbatim the
expression of a political figure commenting on such events. Defendants
added no new expression in the form of criticism or commentary, thereby
weighing against a finding of fair use. Furthermore, defendants admitted that
they were aware that plaintiff’s work was protected by copyright and used it
anyway, demonstrating a lack of good faith and weighing against a finding of
fair use. The court then concluded that the plaintiff’s work was an
introspective and subjective account of a public figure’s experiences and not a
rote recounting of biographical and historical facts. The diaries, therefore,
were of the type of expression that is most protected by copyright. The court
also found that the quantity and quality of the copying was substantial
because defendants merely translated the contents of the excerpts contained in
the Sunday Times articles—the only portions of plaintiff’s book to which they
had access—into Farsi. Finally, the court found that defendants’ copying,
translation, and publication of plaintiff’s work in the Iran Times adversely
impacted the market and potential market for the book. The court reasoned
that plaintiff’s work had been officially translated into Farsi soon after its
publication, and that defendants’ publication of the Farsi excerpts would have
injured the market for this translated work and may have prevented plaintiff
from licensing his work to other publications. The court thus found the
aggregation of these factors to be sufficiently in plaintiff’s favor.

Tags

District of Columbia Circuit; News reporting; Textual work

Outcome

Fair use not found

Source: U.S. Copyright Office Fair Use Index. For more information, see http://copyright.gov/fair-
use/index.html.



http://copyright.gov/fair-use/index.html
http://copyright.gov/fair-use/index.html

