Broadcasting
Board of
Governors

P R OF I L E

Language of Broadcast: Albanian

Content: 10.5 hrs. of original radio and 3.5 hrs. of original TV programming per week
— an additional 0.25 hrs. of TV broadcasting to Albania per week; Internet

Distribution: 70 affiliates (41 TV, 29 radio), 2 IBB FM and 1 IBB SW frequency

Radio: The service's radio programs are carried by 29 affiliates in Albania, Kosovo, and Macedonia
and by 2 IBB FMs, as well as on an IBB SW frequency.

TV: VOA Albanian broadcasts are carried by 18 TV affiliates in Albania, 11 in Macedonia, 9 in
Kosovo, 2 in Montenegro, and 1 in Serbia. Two weekly interactives are carried separately by the
most popular TV station in Albania, Top Channel, and by the most popular news station, News 24.

Web: The Service has an Internet site and a mobile site, and content is available on Twitter,
Facebook and YouTube. It also sends out a daily newsletter to more than 5,000 subscribers.

Staff: 11
Budget: $1,863,000
Established: 1943 to 1945; 1951 to present; TV service established in 1999

N
CROATIA

ROMANIA
BOSNIA &

* Among the 24% who are ethnic Albanians, VOA's weekly reach is 38.5%.

“In Albania, understanding ratings for VOA radio are: 94% for Current Events; 82% for U.S. Society;

and 81% for U.S. Policies.

“*In Macedonia, samples of VOA Albanian weekly radio listeners are too small for meaningful analysis.

P ERF ORMAN C E D AT A (Using Data from Albania, July 2011 & Macedonia, June 2011)
[} ° 48.8 .
N [s)

a . 5 'S 456456 Albania
9 Z 5 28.6 298
o o o VOA
— i >
'g — ~ 10.4
= 1 [} 5.9
; —=&—BBC
Jul Jul Jul Jun Jul
07 08 09 10 M
0 -
Radio TV Internet
= i 20.0 .
VOA Albania 0.1 1.2 0.03 18.0 Macedonia
VOA Macedonia 0.01 0.2 0.01 16.0
14.0
12.0
100 g5 50 9897 VoA
Albania Macedonia 6.0 :
Albania Macedonia 70 74 4.0
Radio 50 7 5-8 gﬂm; —=—BBC
v 47.1 96 & 46\ SO
Internet 1.1 0.4 eo %Q,Q Y
Total 488 9.7
> =]
E aPﬁa?::::;gt?‘:tffiL:lrxgyed weekly = Percentage of weekly audience whose Combined Scores from
= broadcasts credible (%) g=B understanding of topics increased audience panel
= g “A Great Deal” or “Somewhat” (%)
8 Albania  Macedonia 1 VOA
= " - P "
O  Radio 96 na % VOA TV*+ Radio 36
TV 99 99 c Macedonia TV 33
=) Current
Events
U.S. Culture
U.S. Policies

Data are from an July, 2011 survey of adults
(15+) In Albania and a June, 2011 survey
of adults (15+) in Macedonia.



Albanian Broadcasting

Total Population of Target Country: Albania 3.2 M and Macedonia 2.1 M

Sex % % % % Educ % % % %
Male 50 52 50 59 None 2 2 36 40
Female 50 48 50 41 Elem/Sec 35 31 na na
Age Upper Sec 46 46 51 44
15-24 25 18 19 23 Higher 18 21 13 15
25-34 18 156 19 22 Ethnicity/Nationality

35-44 17 19 18 24 Albanian 98 99 24 3
45-54 17 20 17 14 Maced. na na 65 96
55-64 12 15 14 10 Other 2 1 10 1
65+ 10 12 14 7

M E D I A U S E £ Abbania "1 Macedonia

100% - v 990/%8% Radio
96% 96% 62%  61%
64% 65%

UB%Qy [
T ‘V T

Own TV Own Sat  Own

4

Weekly Weekly

Own Weekly Weekly Weekly Weekly Weekly

Dish  Cable TVUse TV Use Radio Radio FM UseMW UseSW Use Radio
for News Use Use for
News
Internet Cell Phone
- 994y
g 57% 4T% 68% 0
46% 47% 41% . 61%
959 300/ 45%
8% 5% 14%
—
Own PC Internet Weekly Weekly L T d
Access at Internet  Internet Own Cell Weekly Use Weekly Weekly
Home Use Use for SMS Mobile SMS Use
News Internet for News

CONTENXT
WV stability

Political Situation

Freedom House Political Freedom Index (2011): .
Albania-PARTLY FREE; Macedonia-PARTLY FREE
Economist Intelligence Unit Instability (2010):
Albania-HIGH RISK; Macedonia-HIGH RISK

The Albanian prime minister, Sali Berisha, and his center-right Democratic Party of
Albania (DPA) continue to rely on the support of their long-standing political
adversary, llir Meta, whose Socialist Movement for Integration (SMI) is the junior
coalition partner. The SMI's position is precarious, however, with Mr. Meta facing

“ Political Freedom

corruption allegations since early 2011.

Lulzim Basha, the candidate of the DPA and winner by of the mayoral election in the
capital, Tirana, took the oath of office on July 25th, two and a half months after
polling day. The long delay before Mr. Basha could assume office stemmed from a
dispute over the election result. One of the two major political forces — the Socialist
Party - boycotted parliament and held rallies over allegations of wide-spread fraud by

the rival Democratic Party.

Animosities between the two major political players are hindering long-awaited
economic and social reforms. The country’s economy is in dire straits and remittances
from emigrants, a large number of whom work in debt-ridden Italy and Greece, have
been shrinking. Endemic corruption and unemployment remain major issues of

concern among the public.

The political stalemate is likely to hurt Albania’s chances for European Union
candidacy status, by the end of 2012, the first step towards an eventual membership,

i Press Freedom

Residence % % % %
Urban 47 49 43 75
Rural 513} 51 57 25
Language Spoken at Home

Albanian 98 99 24 96
Macedonian na na 71 3

Other 2 1 5 1

Albania Top Ten
Sources of News

1. Top Channel
2. Vizion Plus
3. News 24
4, TV Klan

b, TVSH

6. Google

7. Shekulli

8. Top AlB

9. Panorama
1

Web Analytics

Weekly
Visitors 14,200
Weekly
Visits 32,000

Media Environment

Macedonia Top Ten
Sources of News

1. A1TV
2. Sitel TV

3. Kanal b

4, Alsat TV

5. Macedonian TV 1
6. Google

7. Dnevnik

8. Facebook

9. Telma

1

4 Ease of Distribution 4} Competition

Freedom House Press Freedom Index (2011):
Albania-PARTLY FREE; Macedonia-PARTLY FREE

¢ Reporters Without Borders Index (2011): Albania-
34.44 (96/179); Macedonia-31.67 (94/179)

Media freedom in Albania has regressed in the past year. This is evident in
a number of incidents of favoritism and intimidation, but also in the
assessment of media freedom watchdog groups. IREX has lowered its
media freedom rating of Albania citing “an alliance between the

government and powerful business interests against media freedom.” The

ensuing self-censorship among journalists is a widespread problem.
Important issues, such as corruption, might not get the share of
investigative reporting they deserve.
The OSCE is also concerned about media freedom in Albania. The
organization has issued warnings when Top Channel received a fine for

airing a tape showing a former minister in a compromising situation

abusing his power. Lawmakers from the opposition Socialist Party (PS)
protested against material on TVSH, accusing the government of
misusing the public broadcaster for propaganda purposes.

Still, focus group participants pointed out increased professionalism of

domestic news programs, making them more competitive against

international

as well as expectations for visa-free travel within the Schengen area.

broadcasters.

However,

they are frustrated with the
sensationalism, bias and manipulation still seen in some domestic outlets.



