
J 

<' 
ANNOUNCEMENT
 
from the CopyrightOffice, LibraryofCongress,Washington,D.C. 20559-6000 

DISTRIBUTION ORDER
 

.DISTRIBUTION OF 1990, 1991 AND 1992 CABLE ROYALTIES
 

The following excerpt is taken from Volume 61, Number 209 of the
 
Federal Register for Monday, October 28,1996 (pp. 55653-55669) 

LIBRARY OF CONGRESS 

Copyright Office 

[Docket No. 94-3 CARP CD-90-92] 

Distribution of 1990, 1991 and 1992 
Cable Royalties 

\GENCY: Copyright Office, Library of 
Congress. 

ACTION: Distribution order. 

SUMMARY: The Librarian of 
Congress, upon the recommendation of 
the Register of Copyrights, is 
announcing the distribution of royalties 
collected under the cable compulsory 
license, 17 U.S.c. 111 , for the years 
1990,1991, and 1992. The Librarian is 
adopting in part and rejecting in part 
the decision of the Copyright 
Arbitration Royalty Panel (CARP). The 
rejection takes the form of making 
some adjustments to the distribution 
percentages. 

EFFECTIVE DATE: The distribution 
percentages announced in this Order 
are effective on October 28, 1996. 

ADDRESS: The full text of the CARP's 
report to the Librarian of Congress is 
available for inspection and copying 
during normal business hours in the 
Office of the Copyright General 
Counsel, James Madison Memorial 
Building, Room LM-407, First and 
"ndependence Avenue, S.E., 
/ ashington, DC 20540. 

FOR FURTHER INFORMATION 
CONTACT: Marilyn J. Kretsinger, 

November 1996-500 *PRINTEO ON RECYCLED PAPER 

ML-539 

Acting General Counselor William 
Roberts, Senior Attorney for 
Compulsory Licenses, P.O. Box 70977, 
Southwest Station, Washington, D.C. 
20024. Telephone (202) 707-8380. 

SUPPLEMENTARY INFORMATION: 

I. Recommendation of the Register of 
Copyrights 

Background 

In 1976, Congress adopted a 
statutory compulsory license for cable 
television operators to enable them to 
clear the copyrights to the broadcast 
programming which they retransmitted 
to their subscribers. Codified at 17 
U.s.c. 111, the cable compulsory 
license allows cable operators to submit 
semiannual royalty payments, along 
with accompanying statements of 
account, to the Copyright Office for 
future distribution to copyright owners 
of broadcast programming 
retransmitted by those cable operators. 
Until December 1993 royalty 
distribution proceedings were 
conducted by the Copyright Royalty 
Tribunal (CRT), at which time Congress 
abolished the Tribunal and transferred 
its responsibilities to the Librarian of 
Congress and the Copyright Office. 
Pub.L.No. 103-196 (1993). Distribution 
proceedings are now conducted by ad 
hoc Copyright Arbitration Royalty 
Panels (CARPs) convened by the 
Librarian of Congress, which determine 
the proper division of royalties among 
the participating claimants in a written 
report and then deliver that report to 
the Librarian for his review and 

approval. Today's determination 
constitutes the first distribution of 
royalties under the new system enacted 
by Congress in 1993. 

Operation of the Cable Compulsory License 

The cable compulsory license 
applies to cable systems that carry 
broadcast signals in accordance with 
the rules and regulations of the Federal 
Communications Commission (FCC). 
These systems are required to submit 
royalties for the carriage of their 
signals on a semiannual basis in 
accordance with the prescribed 
statutory royalty rates. The royalties 
are submitted to the Copyright Office, 
along with a statement of account 
reflecting the number and identity of 
the broadcast signals carried, the gross 
receipts received from subscribers for 
those signals, and other relevant filing 
information. The Copyright Office 
deposits the collected funds with the 
United States Treasury for later 
distribution to copyright owners of the 
broadcast programming through the 
procedure described in chapter 8 of the 
Copyright Act. 

Creation of the cable compulsory 
license was premised on two significant 
Congressional considerations: first, the 
perceived need to differentiate for 
copyright payment purposes between 
the impact of local versus distant 
broadcast signals carried by cable 
operators; and second, the need to 
distinguish among different sizes of 
cable systems based upon the dollar 
amount of receipts they receive from 
subscribers for the carriage of broadcast 
signals. These two considerations played 
a significant role in deciding what 

Page 1 of 16 



economic effect cable systems had on 
the value of copyrighted works shown 
on broadcast television. See H .R. Rep. 
No. 1476, 94th Cong., 2d Sess. 90 
(1976). It was felt that the carriage of 
local broadcast signals by a cable 
operator did not affect the value of the 
works broadcast because the signal was 
already available to the public for free 
through over-the-air broadcasting. 
Therefore, the compulsory license 
essentially lets cable systems carry local 
~als for free.' Distant signals, 
however, do affect the value of 
copyrighted programming because local 

- advertisers, who provide the principal 
remuneration to broadcasters enabling 
broadcasters to pay for the 
programming, are not willing to pay 
increased advertising rates for cable 
viewers in distant markets who cannot 
be reasonably expected to purchase their 
goods. The increase in Viewership of the 
programming through distant signal 
importation by cable systems goes 
uncompensated because advertisers will 
not pay for it, and hence broadcasters 
cannot pay greater sums to copyright 
owners. The distinction among sizes of 
cable operators, based on their income 
from subscribers, assumes that only the 
larger systems which import distant 
signals have any Significant economic 
impact on copyrighted works. 

Section 111 distinguishes among three 
sizes of cable systems according to the 
amount of money they receive from 
subscribers for the carriage of broadcast 
signals. The first two classifications are 
small to medium-sized cable systems 
known as SA-l 's and SA-2's, in 
accordance with the title of the statement 
of account form which they file with 
their royalty payments. SA-l 's pay a flat 
rate (currently $28) for carriage of all 
their signals, while SA-2's pay a 
percentage of their gross receipts 
received from subscribers for broadcast 
signals irrespective of the number of 
distant signals that they carry. The large 
systems, SA-3's, pay in accordance with a 
highly complicated and technical 
formula, principally dependent on how 
the FCC regulated the cable industry in 
1976, which allows the systems to 
distinguish between carriage of local and 
distant signals and to pay accordingly. 
The vast majority of royalties available 
for distribution in this proceeding come 
from the large cable systems. 

The royalty scheme for the large cable 
systems employs the statutory device 
known as the distant signal equivalent 
(DSE). Distant signals are determined in 
accordance with two sets of FCC 

It sh ould be not ed , however, that cable systems 
which carry only local signals and no distant signals 
(a rari ty) are still required to submit a statement of 
account and pay a basic minimum royal ty fee. 

Page 2 of 16 

regulations: the "must carry" rules for 
broadcast stations in effect on April 15, 
1976, and a station's television market as 
currently defined by the FCC. 17 U.s.c. 
111(f). A Signal is distant for a particular 
cable system when that system would 
not have been required to carry the 
station under the FCC's 1976 "must 
carry" rules, and the system is not 
located with the station's television 
market. 

Cable systems pay for carriage of 
distant signals based upon the number of 
DSE's they carry. The statute defines a 
DSE as "the value assigned to the 
secondary transmission of any 
nonnetwork television programming 
carried by a cable system in whole or in 
part beyond the local service area of a 
primary transmitter of such 
programming." 17 us.c. 111 (f). A DSE is 
computed by assigning a value of one to 
a distant independent broadcast station, 
and a value of one-quarter to distant 
noncommercial educational and network 
stations, which do have a certain amount 
of nonnetwork programming in their 
broadcast days. Cable systems pay 
royalties based upon a sliding scale of 
percentages of their gross receipts 
depending upon the number of DSEs 
they incur. The greater the number of 
DSEs, the greater the total percentage of 
gross receipts and, consequently, the 
larger the total royalty payment. 

As noted above, the operation of the 
cable compulsory license is intricately 
linked with how the FCC regulated the 
cable industry in 1976. The Commission 
regulated cable systems extensively in 
1976, restricting them in the number of 
distant signals they could carry (the 
distant signal carriage rules), and 
requiring them to black-out 
programming on a distant signal where 
the local broadcaster had purchased the 
exclusive rights to that same 
programming (the syndicated exclusivity 
rules). However, in 1980, the 
Commission took a decidedly 
deregulatory stance towards the cable 
industry and eliminated the distant 
signal carriage rules and the syndicated 
exclusivity ("syndex") rules. Malrite T.V. 
v. FCC, 652 F.2d 1140 (2d Gr. 1981), cert. 
denied sub. norn ., National Football 
League, Inc. v. FCC, 454 us, 1143 (1982). 
Cable systems were now free to import 
as many distant signals as they desired 
without worry of any black-out 
restrictions. 

Pursuant to its statutory authority, 
and in reaction to the FCC's action, the 
Copyright Royalty Tribunal initiated a 
rate adjustment proceeding for the cable 
compulsory license to compensate 
copyright owners for the loss of the 
distant signal carriage rules and the 
syndex rules. This rate adjustment 

proceeding produced two new rates 
applicable to large cable systems making 
section 111 royalty payments. 47 FR 
52146 (November 19, 1982). The first, ~ 

compensate for the loss of the distant 
signal carriage rules, was the adoption 
a royalty fee of 3.75% of a cable system's 
gross receipts for carriage of each distant 
signal that would not have previously 
been permissible under the former 
distant signal carriage rules. This 3.75% 
fee has become known as the "penalty 
fee" in cable circles and has restricted the 
number of distant signals carried today 
by large cable systems. 0 • 

The second rate adopted by the CRT, 
to compensate for the loss of the syndex 
rules, is known as the syndex surcharge. 
Large cable operators must pay this 
additional fee when the programming 
appearing on a distant signal imported 
by the cable system would have been 
subject to black-out protection under the 
FCC's former syndex rules.' 

Since the CRT's action in 1982, the 
royalties collected from cable systems have 
been divided into three categories for 
distribution to copyright owners to reflect 
their origin: 1) the "Basic Fund", which 
includes all the royalties collected from SA-

o 1 and SA-2 cable systems, and the royalties 
collected from large SA-3 systems for 
carriage of distant signals that would have 
been permitted under the FCC's former 
distant signal carriage rules; 2) the "3.75' 
Fund," which includes the royalties ) 
collected from large cable systems for 
distant signals whose carriage would not 
have been permitted under the FCC's 
former distant signal carriage rules; and 3) 
the "Syndex Fund," which includes the 
royalties collected from large cable systems 
for carriage of distant signals that contain 
programming that would have been 
subject to black-out protection under the 
FCC's former syndex rules. 

Distribution of Royalties 

Royalties are collected twice a year 
from cable systems for the privilege of 
retransmitting broadcast signals to their 
subscribers. As d iscussed above, these 
royalties are collected by the Copyright 
Office and deposited in interest-bearing 
accounts with the United States Treasury 
for subsequent distribution to copyright 
owners of the retransmitted broadcast 
programming. 

In order to be eligible for a 
distribution of royalties, a copyright 
owner of broadcast programming 
retransmitted by one or more cable 
systems must submit a written claim to 
the Copyright Office. Only copyright 
owners of nonnetwork broadcast 

)
Royalties collected from the syndex surcharge
 

have decreased in recent years because the FCC has
 
reimposed syndicated exclusivity protection in
 
cert ain circumstances.
 

November 1996-500 
ML-539 



programming are eligible for a royalty 
distribution. 17 us.c.111(d)(3). Eligible 
copyright owners must submit their 
.claims in the month of July for royalties 
.ollected from cable systems ~ing the 
previous year. 17 us.c.111(d)(4)(A). 
Once the claims have been processed, the 
Library begins to determine whether 
there are controversies among the parties 
filing claims as to the proper division 
and distribution of the royalties. If there 
are no controversies - meaning that the 
claimants have settled among themselves 
as to which claimant is due what amount 
of royalties -- then the Library distributes 
the royalties in accordance with the 
claimants' agreement(s) and the 
distribution is concluded. However, the 
Library must conduct a distribution 
proceeding in accordance with the 
provisions of chapter 8 of the Copyright 
Act for those claimants who do not 
agree . 

Distribution proceedings conducted 
under chapter 8 are accomplished in two 
phases. In Phase I, the royalties are 
divided among the categories of 
broadcast programming represented in 
the proceeding. The copyright owner 
claimants have, traditionally, divided 
themselves into eight categories during 
Phase I. These categories of claimants 
are : 1) Program Suppliers, which are the 
copyright owners of syndicated 
television series, movies, and television 
.specials: 2) Joint Sports Claimants, which 
"are the copyright owners of live telecasts 
of professional and college team sports; 
3) National Association of Broadcasters 
(also known as "Commercial Television"), 
which are the copyright owners of 
programs --typically news and local 
interest programs -- produced by 
broadcast stations; 4) Public Broadcasting 
Service (also known as "Noncommercial 
Television"), which are the copyright 
owners of all programming broadcast by 
the Public Broadcasting Service tha t do 
not fall within another categoryr' 5) 
Devotional Claimants, which are 
copyright owners of syndicated . 
programs with a religious theme that do 
not fall within another category; 6) 
Canadian Claimants, which are the 
copyright owners of programs broadcast 
on Canadian stations that do not fall 
within another category; 7) Music 
Claimants, which are the copyright 
owners of musical works broadcast on all 
programming, as represented by the 
performing rights societies ASCAP, BM! 
and SESAC; and 8) National Public 
Radio, representing the copyright 
owners of all programming broadcast on 

An example of a program which would not be 
" the Public Broadcasting Service category, because 

,[ fell within another category, would be the movie 
"Platoon" that was broadcast by a PBS station. That 
program would properly fall wi thin the Program 
Suppli ers category. 

November 1996-500 
ML-539 

National Public Radio radio stations that 
does not fall within the Music Claimants 
category. The copyright owners within 
each category traditionally agree among 
themselves to hire counsel to represent 
all owners within that category during 
the course of a Phase I distribution 
proceeding. 

In Phase II, the royalties are divided 
among claimants within a particular 
category. For example, in a Phase II 
proceeding within the Music Claimants 
category, the copyright owners 
represented by ASCAP ma y be in 
controversy with the copyright owners 
represented by BMI as to the division of 
royalties allotted to the Music Claimants 
category after the conclusion of the Phase 
I proceeding. If such a controversy 
existed, the Library would conduct a 
Phase II proceeding under the same 
provisions of chapter 8 of the Copyright 
Act applicable to the Phase I proceeding. 

The cable distribution proceeding 
which is the subject of today's 
recommendation of the Register of 
Copyrights, and Order of the Librarian of 
Congress, is a Phase I proceeding. Phase 
II proceedings will be conducted 
subsequently to resolve all Phase II 
controversies for distribution of the 1990­
1992 cable royalties . 

This Proceeding 

At stake in this royalty distribution 
proceeding is over $500 million in 
royalties collected from cable systems for 
the retransmission of broadcast signals 
during the years 1990-92. A distribution 
proceeding for the 1990 royalties was 
begun by the CRT in April of 1993, 58 FR 
17387 (April 2, 1993), but was suspended 
when the Congress eliminated the 
Tribunal later that year. See Order, CRT 
Docket No. 92-1-90 CD (October 14, 
1993). 

Royalty distribution proceedings now 
require the Librarian to assemble a CARP 
to determine the proper allocation of 
royalties among the copyright owner 
claimants. The Librarian assembles a 
CARP for a period of 180 days -­
selecting two of the arbitrators and 
allowing the two selected to choose a 
third - to make a determination as to the 
proper distribution or rate adjustment 
and submit a written report to the 
Librarian with their findings of fact and 
conclusions of law. 17 u.s.c. 802(e). The 
Librarian then has 60 days to review the 
report and, upon the recommendation of 
the Register of Copyrights, either accept 
or reject it. 17 U.s.c. 802(f). The statute 
directs that the Librarian must adopt the 
report unless he "finds that the 
determination is arbitrary or contrary to 
the applicable provisions of' the 
Copyright Act, whereupon he must "after 
full examination of the record created in 

the arbitration proceeding, issue an order 
setting the royalty fee or distribution of 
fees, as the case may be." [d. 

Shortly after the elimination of the 
Tribunal and the assumption of its new 
duties, the Library published a notice 
seeking comments on the existence of 
controversies to the distribution of the 
1990 cable royalty fund . 59 FR 64714 
(December 15, 1994). Consistent with its 
position that the Library was not a 
successor agency to the Tribunal, the 
Library began 1990 cable distribution 
proceedingsanew. At the urging of the 
parties submitting comments, the Library 
consolidated distribution of the 1990, 
1991 and 1992 cable funds into a single 
proceeding and instructed those parties 
interested in presenting evidence to the 
CARP to file their Notices of Intent to 
Participate. 60 FR 14971 (March 21,1995). 
Representatives from six claimant groups 
expressed their intention to participate in 
the proceeding: Program Suppliers, Joint 
Sports Claimants USC), the National 
Association of Broadcasters (NAB), the 
Public Broadcasting System (PBS), the 
Devotional Claimants, and the Canadian 
Claimants.' The participating parties 
submitted their written direct cases on 
August 18,1995, and precontroversy 
discovery was conducted on those cases 
consistent with the new procedural rules 
adopted by the Librarian to govern 
CARP proceedings. See 37 C.ER. 251.45. 

During the course of the 
precontroversy discovery period, the 
Librarian was called upon to make a 
number of procedural and evidentiary 
rulings consistent with 17 U.s.c. 801(c). 
See Order, dated October 30, 1995;Order, 
dated November 7, 1995. In the 
November 7,1995 Order, the Librarian 
specifically designated an issue to the 
CARP for its resolution: "whether 
programs distributed by the Fox 
Broadcasting Corp. to its affiliates during 
1990-1992were "nonnetwork programs' 
within the meaning of Section 111(d)(3)" 
of the Copyright Act. Order, dated 
November 7,1995 at p. 21. The Library 
permitted the parties to the proceeding 
"to amend their direct cases to submit 
such evidence as they consider relevant 
by December 15,1995 ." [d. 

Arbitration proceedings before the 
CARP were initiated on December 4, 
1995, and the 180 day arbitration was 
begun. 60 FR 58680 (November 28, 1995). 
On June 3,1996,180 days later, the 
chairperson of the CARP deliveredl,ilie 
Panel's written report to the Librarian. As 
provided in 37 C.ER. 251.55(a), the 

The Music Claimants and NPR settl ed their 
claims to the 1990-92funds. and d id not participate. 
The Canadian Claimants settled their 1990 claims 
with the other parties, and therefore only 
participated in the proceeding for the years 1991and 
1992. 

Page 3 of 16 



parties filed their petitions with the 
Librarian to modify and/ or set aside the 
decision of CARP by June 17, 1996. 
Replies were filed by July 1, 1996.5 

Further Action by the CARP 

After preliminary review of the 
CARP's report, and consideration of the 
parties' petitions to modify the Panel's 
decision, the Register of Copyrights 
determined that she would not be able to 
make a recommendation to the Librarian 
regarding the sufficiency of the report. 
Specifically, the Register determined that 
the report lacked the full explanation 
needed to enable her to make a 
recommendation of either rejection or 
adoption, as required by the statute. See 
17 us.c.802(f). 

On July 11,1996, the Register met 
with representatives of the Program 
Suppliers, JSC, PBS, National Public 
Radio (NPR), the Music Claimants, NAB, 
the Canadian Claimants, and the 
Devotional Claimants, to discuss the 
possibility of remanding the report to the 
Panel for further explanation and 
development. After considering the 
parties' reactions to such a proposal, the 
Register decided to submit a series of 
certified questions to the Panel in order 
to expand the explanation of the 
reasoning behind the Panel's 
determinations of the distribution 
percentages. 

On July 16, 1996, the Office delivered 
the certified questions to the Panel 
chairperson, the Honorable Mel R. 
Jiganti. After consulting with the other 
members of the Panel, Judge Jiganti 
delivered the Response to the certified 
questions on August 29, 1996. The 
Response has been made a part of the 
Panel's report as an addendum. 

The parties to the proceeding were 
given additional time to comment on the 
Response. See Order, dated August 30, 
1996. These supplemental petitions to 
modify were received by September 17; 
1996. Replies were filed by September 24, 
1996. 

The Reporting Date 

Section 802(f) of the Copyright Act 

National Public Radio (NPR), whi ch settl ed for 
all years and did not participate in the proceeding, 
filed joint comments with the Music Claimants on 
the Panel's Report on August 2, 1996, and additional 
comments on September 17, 1996. They request the 
Librarian to make the following "corrections" to the 
CARP repor t: 1) clarify that there are traditionally 
eight claimant groups to cable royalties, the six 
described by the Panel plus Music Claimants and 
NPR; 2) clari fy that both the Music Claimants and 
NPR filed Notices of Intent to Pa rticipate in this 
proceeding; and 3) correct the mathematical error 
made by the Panel for failing to include the 
settlements of the Music Cla imants and NPR in the 
total distribut ion percentages. 

The first two points are accepted as accurate. 
The third point is addressed , infra, in this Order. 

Pag e 4 of 16 

states that the Librarian shall deliver his 
decision either accepting or rejecting the 
Panel's report within 60 days of its 
receipt. The Panel did not deliver its final 
determination until August 29,1996, the 
day on which the Register received the 
'Response to her certified questions. 
Issuance of this Order is, therefore, in 
compliance with the statutory deadline. 

Standard of Review 

The Copyright Royalty Tribunal 
Reform Act of 1993 created a unique 
system of review of a CARP's 
determination. Typically, an arbitrator's 
decision is not reviewable, but the 
Reform Act created two layers of review: 
the Librarian and the Court of Appeals 
for the District of Columbia Circuit. 
Section 802(f) directs the Librarian to 
either accept the decision of the CARP or 
reject it. If the Librarian rejects it, he 
must substitute his own determination 
"after full examination of the record 
created in the arbitration proceeding." Id. 
If the Librarian accepts it, then the 
determination of the CARP has become 
the determination of the Librarian. In 
either case, through issuance of the 
Librarian's Order, it is his decision that 
will be subject to review by the Court of 
Appeals. 

Section 802(f) of the Copyright Act 
directs that the Librarian shall adopt the 
report of the CARP "unless the Librarian 
finds that the determination is arbitrary 
or contrary to the provisions of this title ." 
Neither the Reform Act nor its legislative 
history indicates what is meant 
specifically by "arbitrary," but there is no 
reason to conclude that the use of the 
term is any different than the "arbitrary" 
standard described in the Administrative 
Procedure Act, 5 u.s.c. 706(2)(A). 

Review of the case law applying the 
APA "arbitrary" standard reveals six 
factors or circumstances under which a 
court is likely to find that an agency 
acted arbitrarily. An agency is generally 
considered to be arbitrary when it: 

(1) relies on factors that Congress did riot 
intend it to consider; 

(2) fails to consider entirely an important 
aspect of the problem that it was solving: 

(3) offers an explanation for its decision 
that runs counter to the evidence presented 
before it; 

(4) issues a decision that is so implausible 
that it cannot be explained as a product of 
agency expertise or a difference of viewpoint; 

(5) fails to examine the data and articulate 
a satisfactory explanation for its act ion 
including a rational connection between the 
facts found and the cho ice made; and 

(6) when the agency's action entails the 
unexplained discrimination or disparate 
treatment of similarly situated parties. 

Motor Vehicle Manufacturers Associationv.
 
State Farm Mutual InsuranceCo., 463 Ll.S.
 
29 (1983); Ce/com Communications Corp
 
FCC, 789 F.2d 67 (D.C. Cir. 1986);Airr.
 
Corp. v. FAA, 758 F.2d 685 (D.C. Cir.
 

. 1985). 
Given these guidelines for 

determining when a determination is 
"arbitrary," prior decisions of the Court 
of Appeals for the District of Columbia 
Circuit reviewing the determinations of 
the former Copyright Royalty Tribunal 
have been consulted. The decisions of the 
Tribunal were reviewed under the 
"arbitrary and capricious" standard of 5 
U.s.c. 706(2)(A) which, as noted above,
 
appears to be applicable to the
 
Librarian's review of the CARP's
 
decision.
 

Review of judicial decisions
 
regarding Tribunal actions reveals a
 
consistent theme: while the Tribunal was
 
granted a relatively wide "zone of
 
reasonableness," it was required to
 
articulate clearly the rationale for its
 
award of royalties to each claimant. See
 
Recording Industry Association of America 
v. CRT, 662 F.2d 1 (D.C. Cir. 1981);
 
NationalCable Television Association v.
 
CRT, 689 F.2d 1077 (D.C. Cir. 1982);
 
Christian Broadcasting Networkv. CRT,720
 
F.2d 1295 (D.C. Cir. 1983); National
 
Associationof Broadcasters v. CRT, 772 F.:?~
 

922 (D.C. Cir. 1985). As one panel of tI
 
D.C. Circuit succinctly noted: 

We wish to emphasize' •• that precisely
 
because of the technical and discretionary
 
nature of the Tribunal's work, we must
 
especially insist that it weigh all the relevant
 
considerations and that it set out its
 
conclusions in a form that permits us to
 
determine whether it has exercised its
 
responsibilities lawfully.•••
 

Christian Broadcasting Network, Inc. v. 
CRT, 720 F.2d 1295, 1319 (D.C. Cir. 1983), 
quoting National Cable Television 
Associationv. CRT, 689 F.2d 1077, 1091 
(D.C. Cir. 1982). 

Because the Librarian is reviewing the
 
CARP decision under the same
 
"arbitrary" standard used by the courts to
 
review the Tribunal, he must be
 
presented by CARP with a detailed
 
rational analysis of the it's decision,
 
setting forth specific findings of fact and
 
conclusions of law. This requirement of
 
every CARP report is confirmed by the
 
legislative history to the Reform Act
 
which notes that a "clear report setting
 
forth the panel's reasoning and findings
 
will greatly assist the Librarian of
 
Congress." H.R. Rep . No . 103-286, 103
 
Cong., 1st Sess. 13 (1993). Thus, to
 
engage in reasoned decisionmaking, the
 
~ARP must "weigh all the relevant ) 
considerations and that it set out its 
conclusions in a form that permits [a 
determination of] whether it has 
exercised it responsibilities lawfully." 

November 1996-500 
ML-539 



National Cable Television Association v. 
CRT, 689 F.2d 1077, 1091 (D.C. Cir. 1982). 
This goal cannot be reached by 
"attempt[ing] to distinguish apparently 
nconsistent awards with simple, 
undifferentiated allusions to a 10,000 
page record." Christian Broadcasting 
Network, Inc. v. CRT, 720 F.2d 1295, 1319 
(D.C. Cir. 1983).6 

It is the need for explained 
decisionmaking that prompted the 
Register to submit certified questions to 
the CARP in this proceeding. The 
Response having now been received and 
made a part of the CARP 's report, it is 
the task of the Register to review the 
report and make her recommendation to 
the Librarian as to whether it is arbitrary 
or contrary to the provisions of the 
Copyright Act and, if so, whether, and in 
what manner, the Librarian should 
substitute his own determination. ' 

Reviewof the CARP Report 

As discussed above, the parties to this 
proceeding submitted petitions to the 
Librarian to modify the Panel's 
determination based on their assertions 
that the Panel acted arbitrarily or 
contrary to the applicable provisions of 
the Copyright Act. These petitions have 
assisted the Register in identifying what 
evidence and issues in this enormous 
proceeding, in the eyes of the petitioners, 
'are areas where the Panel may have 
acted arbitrarily or contrary to the 
provisions of the Copyright Act. The law 
gives the Register the responsibility to 
make recommendations to the Librarian 
on the panel's determination 17 U.s.c. 
802 (f) and in so doing she must review 
the entire report. 

After a complete review of the Panel's 
report and the record in this proceeding, 
the Register has determined that there 
are nine issues that require a full 
discussion and analysis. 

The first issue involves the Panel's 
'treatment of the "h~um" criterion as a ' 
means of calculating the division of 
royalties among the claimant groups. In 
order to determine the percentage 
royalties due to a particular category of 
programming, the Copyright Royalty 
Tribunal fashioned three criteria to weigh 
the relative.merit of each party's 
evidence. The first criterion -- the "harm" 
criterion -- required each party to 
demonstrate how it has been 
economically harmed by cable systems' 
importation of distant signals. The CRT 
typically gave an unquantified credit, or 
no credit, to each party depending upon 
how well that party demonstrated it was 
harmed by distant signal importation. 

The record in this proceeding is much larger, 
containing over 12,000 pages of hearing transcripts 
and several tho usand page s of briefs and arguments. 

November 1996-500 
ML-539 

See, e.g. 57 FR 15286 (April 27, 1992). The 
Panel chose to discount the importance 
of the harm criterion in this proceeding, 
which requires review. 

The second issue concerns the ' 
eligibility of copyright owners of Fox 
programming for a distribution of 
royalties. As noted above, only copyright 
owners of nonnetwork programming are 
entitled to a royalty distribution. The 
Library specifically designated the "Fox 
issue" to the Panel for resolution, and the 
Panel ruled as a matter of law that Fox 
programming was eligible for a 
distribution. The question is whether 
that ruling was proper. 

The third issue involves the Panel's 
distribution percentages for the entire 
royalty pool. The Panel fashioned its 
percentages as if the entire royalty pool 
were subject to distribution, when in fact 
two categories of copyright owners -­
Music Claimants and NPR - had settled 
out of the proceeding and did not 
participate. The question is whether the 
Panel's percentages must be adjusted to 
include the Music Claimants and NPR's 
settled funds. 

The fourth issue concerns the Panel's 
allocation of royalties from the 3.75% 
Fund. As discussed above, the 3.75% 
Fund represents royalties collected from 
large cable systems for the 
retransmission of distant signals that 
would not have been permissible under 
the FCC's former distant signal carriage 
rules. Not all parties are entitled to 3.75% 
royalties, because not all parties own 
programming that was retransmitted on 
formerly nonpermitted distant signals. 
The questions for review on this issue are 
whether the Panel considered JSC's 
evidence regarding its claim to the 3.75% 
Fund, whether the 3.75% award to the 
Canadian Claimants was correct, and 
whether the Canadian Claimants 1990 
3.75% award (which was reached 
through settlement with the other 
parties) is assured as a matter of law. 

The fifth issue concerns the Panel's 
award to NAB. NAB contends that the 
Panel miscategorized certain programs 
which belonged in the NAB category, 
thereby reducing NAB's overall award. 
NAB also claims that the Panel rejected 
certain statistical survey evidence that it 
presented, thereby further reducing its 
award. 

The sixth issue concerns the award to 
the Devotional Claimants. Like NAB, 
they allege that the Panel ignored and/or 
rejected certain evidence and arguments 
which would have resulted in an 
increase of their award. 

The seventh issue involves the Panel's 
award of Basic Fund royalties to the 
Canadian Claimants. The question is on 
what basis, or what approach, did the 
Panel use in arriving at the Canadian's 

award'and was it proper. 
The eighth issue is the Panel's award 

to PBS. PBSalleges that the Panel failed 
to make an adjustment in the statistical 
survey numbers presented by PBS which 
would have resulted in an increase in its 
award. 

The ninth, and final, issue was not 
raised by any of the parties and is being 
reviewed on the Register 's initiative. The 
Panel made a single, unified award to 
each claimant for each of the three years 
of cable royalties available for 
distribution. The question is whether it 
was permissible for the Panel to make 
such an award, or whether it was 
required to award different percentages 
for each claimant for each year based ' 
upon the evidence each claimant 
submitted for that year. 

A discussion and analysis of these 
nine issues, and a resolution of each as to 
whether the Panel acted arbitrarily or 
inconsistently with the Copyright Act 
follows. As noted below, those areas 
where the Panel erred, the Register is 
recommending that an appropriate 
adjustment be made to the awards of the 
affected parties. 

Resolution of the Issues 

A. The "Harm" Criterion. 
Since the initial distribution of cable 

royalties, the Copyright Royalty Tribunal 
has attempted to determine the correct 
division of cable royalties among 
competing claimants through application 
of three primary criteria to each claimant: 
l)the harm suffered by the claimant as a 
result of distant signal retransmission by 
cable operators; 2) the benefit accruing to 
cable operators for the retransmission of 
the claimant's works; and 3) the 
predictive marketplace value of the 
claimant's works. See National Association 
of Broadcasters v. CRT, 675 F.2d 367 (D.C 
Cir. 1982).The CARP took express notice 
of these criteria, and discussed the 
Tribunal's application of the "harm" 
criterion in various proceedings. Report 

. at 20-21. The Panel concluded that "the 
Tribunal has generally discounted the 
' harm ' criterion from its consideration 
due to an inability to quantify the 
evidence submitted on this factor," but 
did note that the Tribunal in the 1989 
proceeding "gave Program Suppliers and 
JSC (but not NAB or PTV) a ' cred it for 
harm' * * *" Id. The Panel then stated: 
~ven this history, and taking into account the 
evidence and arguments regarding 'harm' 
which have been presented in this proceeding, 
we have determined to make explicit what 
has been impli cit since these royalty 
proceedings were first commenced. In 
creating the compulsory license scheme, 
Congress specifically recognized that harm 
occurs when distant signal [sic] are 
retransmitted without compensation. 
Experience has demonstrated the difficulty, if 

Page 5 of 16 



not impossibility, of quantifying this factor or · 
of determining which claimants were 
'harmed' more than others by distant signal 
retransmissions: Consequently, we have 
concluded that 'harm' should be taken as a 
given, and we will neither summarize nor 
address the claimants' arguments in this 
regard or attempt to grant or deny 'credits' for 
a showing of harm. Instead, all claimants are 
deemed to have been equally harmed by 
virtue of their eligibility to make claim to a 
share of these royalties. 
[d. at 21. 

Program Suppliers and Devotional 
Claimants challenge the Panel's 
approach to the "harm" criterion, and its 
decision that "all claimants are deemed 
to have been equally harmed. • • • " . 
Program Suppliers submit that the 
Panel's treatment of harm as a nonfactor 
means that all parties received a zero 
credit for harm. They argue that such 
action was contrary to the express 
direction of the Copyright Royalty 
Tribunal Reform Act of 1993 which 
required the Panel to adhere to prior 
Tribunal decisions and determinations, 
and that it was arbitrary because there 
was no evidence in the record to suggest 
that all parties were harmed equally. 
Program Suppliers Petition to Modify at 
5-8. Program Suppliers submit that they 
were the only party to prove 
compensable harm and therefore are 
entitled to an upward adjustment of their 
royalty share. [d. at 10-13. 

Devotional Claimants do not dispute 
the Panel's authority to treat all 
claimants as equally harmed, but submit 
that they did not receive any benefit 
whatsoever from the Panel's conclusion. 
The Devotional Claimants note that the 
Tribunal did give some claimants credit 
for harm in the 1989 proceeding, but 
expressly denied the Devotional 
Claimants any credit based on a finding 
that they were not harmed by the 
importation of distant signals by cable 
systems. Devotional Claimants Petition 
to Modify at 4. Because the Panel 
decided to treat all claimants as equally 
harmed, the Devotional Claimants 
submit that their award must go up from 
its 1989 level. They submit that the 
Panel's decision was arbitrary because it 
failed to explain why the Devotional 
Claimants did not receive any credit for 
harm, despite the Panel 's supposed 
assertion that the Devotional Claimants 
would now receive a credit for harm. Id. 
at 6. 

JSC, PBS,NAB, and the Canadian 
Claimants object to Program Suppliers' 
categorization of the harm criterion. 
These parties, for the most part, argue 
that Program Suppliers failed to prove 
adequately that they were harmed by 
distant signal importation, so that even if 
the Panel had awarded quantifiable 
'harm' credits, Program Suppliers were 

Page 6 of 16 

not entitled to any. NAB Reply at 5-10; 
JSC Reply at 8-14; Canadian Claimants 
Reply at 14; PBS Reply at 4-8. Several 
parties also offer arguments to bolster 
the reasoning of the Panel to treat all 
claimants as equally harmed. JSC, NAB, 
and PBS submit that the Federal 
Communications Commission's 
reimposition of the broadcast syndicated 
exclusivity rules in 1990 are considerable 
evidence of "changed circumstances" 
'jus tifying the-Panel's break with Tribunal 
precedent. JSC Reply at 10; NAB Reply at 
5-6; PBS Reply at 7. PBS submits that the 
Panel did consider the evidence the 
parties presented regarding harm, and 
"concludjed], in effect, that the evidence 
was inconclusive and did not establish 
that any party was entitled to a 'harm' 
credit." PBS Reply at 3. Canadian 
Claimants acknowledge that the Panel 
may have "correctly or incorrectly rolled 
the harm criteria into marketplace 
value," but submit that they nonetheless 
proved harm. All in all , JSC, NAB, PBS 
and the Canadian Claimants believe that 
their evidence on harm is superior to that 
of Program Suppliers. 

In her certified questions to the Panel, 
the Register requested clarification 
regarding the Panel's application of the 
harm criterion. Specifically, the Register 
inquired as to "[w]hat record evidence 
supports your conclusion that all 
claimants were equally harmed during 
1990-92," and asked "[i]f you concluded 
that the parties were equally harmed 
during 1990-92, but the Tribunal 
concluded that the parties were 
disparately harmed in 1989, how did that 
affect your awards to each of the six 
parties?" Certified questions l-A, I-B. 

The Panel responded to both 
questions by stating that it "found harm 
to be of limited utility and not 
quantifiable; And, other than identifying 
that a claimant whose program was 
retransmitted without compensation has 
been harmed, it does not lend any 
appreciable information on market 
value." CARP Response at 4. 

Program Suppliers argue that the 
Panel's answer demonstrates that it 
eliminated the harm criterion "as a legal 
matter," which, they submit, is clearly 
contrary to the statute. Program 
Suppliers Supplemental Petition at 4. The 
Devotional Claimants continue their 
assertion that all parties were treated as 
equally harmed, requiring an increase in 
the Devotionals' award. Devotional 
Claimants Supplemental Petition at 7-8. 

In reply, PBS and NAB submit that 
Program Suppliers' assertion is incorrect, 
and that rather than "legally" eliminate 
the harm criterion, the Panel weighed the 
evidence and determined that none of 
the parties was entitled to a credit for 
harm. NAB Supplemental Petition Reply 

at 5-6; PBSSupplemental Petition Reply
 
at 2-3. JSC contend that Program
 
Suppliers' harm arguments are without
 
merit because they failed to sustain th
 
burden on proving harm, JSC
 
Supplemental Petition Reply at 5-6, ai,
 

the Devotional Claimants submit that
 
even though the harm criterion is of no
 
value for determining royalty
 
distributions, they are nevertheless
 
entitled to an increase in their award. '
 
Devotional Claimants Supplemental
 
Petition Reply at 4-8.
 

It is clear from the Panel's answer
 
that, rather than treating all parties as
 
equally harmed and awarding equal
 
shares of harm credit, the Panel
 
effectively determined that the harm
 
criterion was a complete nonfactor. The
 
Panel did not consider harm to be of any
 
value in determining the distribution
 

. percentages, instead it emphasized the 
marketplace value criteria. As a result, all 
parties received a zero credit for harm, 
and the evidence presented by the 
parties regarding this factor was given 
no weight. The issue is, then, whether it 
is permissible for the CARP to determine 
the harm criterion was not relevant. 

Section 802(c) of the Copyright Act
 
states that CARPs "shall act on the basis
 
of a fully documented written record,
 
priordecisions of the CopyrightRoyalty 
Tribunal, prior copyright arbitration 
panel determinations, and rulings by ) 
Librarian of Congress under section 
801(c)." (emphasis added). Program 
Suppliers argue that the "prior decisions 
of the Copyright Royalty Tribunal" 
language means that all CARPs are 
bound by, and may not deviate from, 
Tribunal precedent. This would mean 
that the Panel in this proceeding was 
bound to interpret and apply the harm 
criterion in the same manner that the 
CRT did in previous cable distribution 
proceedings. 

This is too narrow a reading of the 
statutory language. The CARPs are 
vested with full authority "to distribute 
royalty fees" collected under the cable 
compulsory license, and "to determine, 
l!!lcases where controversy exists, the 
distribution of such fees." 17 U.s.c. 
801(b)(3). While the CARP must take 
account of Tribunal precedent, the Panel 
may deviate from it if the Panel provides 
a reasoned explanation of its decision to 
vary from precedent. Ainnark Corp. v. 
FAA, 758 F.2d 685, 692 (D.C. Cir. 1985). 
Such action is fully consistent with 
judicial interpretation of the role of 
precedent. It would make little sense to 
require the CARPs to apply Tribunal 
precedent in all circumstances, and allo -: 
no deviation, especially in the area of ) 
determining the relevant factors for 
distributing royalties. The Tribunal was 
not itself consistent in application of the 

November 1996-500 
ML-539 



harm criterion, and never quantified the 
value of a "harm credit." The Panel in 
this proceeding took full account of the 

. harm criterion - i.e. acted on the basis of 
it -- and concluded, consistent with its 
authority to make distribution 
determinations, that the criterion was not 
useful to deciding distribution 
percentages. The Panel further noted that 
even the Tribunal itself had, through the 
years, "generally discounted the 'harm' 
criterion from its consideration due to an 
inability to quantify the evidence 
submitted on this factor ....... tr Report at 
20. Because the Panel provided a 
reasoned explanation for its decision to 
discount the harm criterion, and clarified 
in its response to the certified questions 
that it did not give any claimant credit 
for harm, it did not act arbitrarily or 
contrary to the statute. 

B. The Fox Issue. 

On October 2,1995, before the 
initiation of the 1990-92 consolidated 
cable royalty distribution proceeding, 
JSC filed a motion with the Librarian of 
Congress requesting him to rule that Fox­
distributed programming is network 
programming ineligible to receive section 
111 royalties. 

The basis of JSC's motion was that
 
section 111 of the Copyright Code
 
provides that only owners of
 
nonnetwork television and radio
 

.programs may claim cable royalties. JSC 
Motion at 1-3. According to JSC, Fox 
Broadcasting Corp. had become a 
network by the years 1990-92, serving 
90% of television households and paying 
independent producers license fees 
comparable to that of ABC, CBS, and 
NBC. ld. at 3. JSC therefore moved to 
have the programming licensed by Fox 
television declared as noncompensable 
network programming and to dismiss 
those royalty claims represented by 
Program Suppliers that are for 
nationally-distributed Fox programs. ld. 

Program Suppliers opposed JSC's 
motion on the basis that cable systems 
paid for Fox-affiliated stations as a full 
distant signal equivalent during 1990-92 
and continue to do so today because 
those stations are not network stations as 
defined by Section 111. Program 
Suppliers Opposition at 2-4. Program 
Suppliers further argued that Fox does 
not have the nationwide reach that ABC, 
CBS, and NBC have because Fox's 
stations are mostly UHF stations with 
lesser coverage, and this lesser coverage 
has resulted in lower network fees for Fox 
programs than for ABC,CBS and NBC 
programs. ld. at 3-4. Program Suppliers 
1150 noted that Fox affiliates often choose 

)he times when Fox programs air as 
opposed to the networks which have 
uniform program times and dates. Id. 

November 1996-500 
ML-539 

In reply, JSC stated that it was not 
basing its argument on the status of Fox­
affiliated stations, whether they are 
network or nonnetwork stations. JSC 
Reply at 4. JSC accepted Program 
Suppliers' argument that Fox-affiliated 

_ stations were not network stations in 
1990-92because they did not broadcast 
network programming "for a substantial 
part of the station's typical broadcast 
day," which is a requirement for a station 
to be considered a network station under 
section 111. ld. at 3-4. However, in JSC's 
view, that did not matter because 
programs could be network programs 
even if they aired on a nonnetwork 
station so long as they were distributed 
by a nationwide network. ld. at 4-5. 

On November 7,1995, the Copyright 
Office issued an Order designating the 
following issue to the CARP: "whether 
programs distributed by the Fox 
Broadcasting Corporation to its affiliates 
during 1990-92 were "nonnetwork 
programs' within the meaning of Section 
111(d)(3)." The Office further ordered 
that any party could amend its direct 
cases to submit such evidence as it 
considered relevant by December 15, 
1995. 

On December 15, 1995, two parties, 
JSC and Program Suppliers amended 
their cases to provide written testimony 
on the designated Fox issue. On 
December 29,1995, PBS filed a partial 
opposition to JSC's precontroversy 
motion. 

On January 26, 1996, the Panel 
ruled, as a matter of law, that the 
definitions section of 111 (f) provides 
that the words defined in that section 
apply as well to their "variant forms"; 
that the phrase "network program" 
was a "variant form" of the phrase 
"network station"; and therefore a 
program had to be aired on network 
stations before it could be considered a 
network program ineligible for section 
111 royalties. Tr. 6899-90. In addition, it 
ruled that because it disposed of the 
Fox issue as a matter of law, it would ' 
not consider the written testimony JSC 
and Program Suppliers had furnished 
on the Fox issue. Tr. 6900. 

JSC challenge the ruling of the Panel 
as contrary to law, and urge the Librarian 
to declare that "(1) programming may be 
network programming, ineligible for 
compensation under section 111(d)(3), 
even if it was not broadcast over a station 
classified as a 'network' station under 
section 111(f), (2) copyright owners are 
not required to have Fox affiliates 
declared ' network' stations before they 
can challenge the allocation of royalties 
to Fox programming; and (3) the 
programming distributed by the Fox 
network to its affiliates does not qualify 
as "nonnetwork' programming under 

section 111(d)(3)." JSC Petition to 
Modify at 24. 

Program Suppliers urge the Librarian 
to reject JSC's request. They argue that 
independent stations are paid for as a 
full (1.0) DSE, whereas network stations 
are paid for as a one-quarter (0.25) DSE. 
Program Suppliers Reply at 27-28. They 
assert that Congress made the decision 
that cable operators pay for the entire 
programming on independent stations, 
and therefore, no program on an 
independent station could be, as a matter 
of law, a network program. ld. at 28-29. 

JSC counter that the 4-1 ratio 
Congress established for the value of 
nonnetwork programming on 
independent and network stations was 
simply a rough estimate that is often not 
the case in reality. Just as 40-50%of 
programs on network stations are 

. nonnetwork programs -instead of 
Congress' estimate of 25% -- it could be 
the case, JSC posits, that a small 
percentage of programs on independent 
stations are network programs -- instead 
of Congress' estimate of 100%. JSC 
Petition to Modify at 28. 

Although the Register did not certify 
a question to the Panel regarding its 
treatment of the Fox issue, the Panel 
nonetheless included a response. They 
observed: 
The Panel would like to comment on the Fox 
issue. The Copyright Office views it as a 
mixed question of fact and law. The Panel 
respectfully disagrees. We found it to be solely 
a matter of law. The Joint Sports Claimants in 
their petition to modify did not suggest that it 
is a question of fact. 
Response at 3. 

JSC urge the Librarian to reject the 
Panel's resolution of the Fox issue as a 
matter of law. JSC Supplemental~tition 
at 6. Further, JSC urge the Librarian to 
"articulate the appropriate test for 
deciding whether programming is 
noncompensable network 
programming," submitting that the 
proper test should be "whether the 
programming has been sold to a Single 
buyer for exclusive distribution across a 
nation-wide network of broadcast 
affiliates ." Id at 6-7. Program Suppliers 
and PBS oppose JSC's requests, 
submitting that the Panel ruled correctly 
on the Fox issue, and that there are "no 
grounds" for the Librarian to adopt JSC's 
test for deter-mining noncompensable 
network programming. Program 
Suppliers Supplemental Petition Reply at 
9; PBSSupplemental Petition Reply at 4­
5.. Program Suppliers further note that it 
only would be permissible for the 
Librarian to adopt such a test through a 
rule making proceeding, and not during 
the course of review in a royalty 
distribution proceeding. Program Supplier 
Supplemental Petition Reply at 9. 

Page 7 of 16 



The House Judiciary Committee 
Report to the Copyright Act discusses 
the disparate royalty obligations under 
the cable compulsory license for network 
versus independent stations: 
Under the proposal, the royalty fee is 
determined by a two step computation. First , 
a value called a "distan t signal equivalent" is 
ass igned to all "d istant" signals. Distant 
signals are defined as signals retransmitted by 
a cable system, in whole or in part, outside the 
local service area of the primary transmitter. 
Different values are assigned to independent, 
network, and educational stations because of 
the different amounts of viewing of non-network 
programming carried by such stations. For 
example, the viewing of non-network 
programs on network stations is considered to 
approximate 25 percent. 

H .R. Rep. No . 1476, 94th Cong, 2d Sess. 
90 (1976)(emphasis added). It appears 
from the above statement that Congress 
considered that there were different 
amounts of viewing of nonnetwork 
program on all three categories of 
stations, and estimated that it was 25% 
on network stations. Therefore, Congress 
also estimated that it was 100% on 
independent stations, but did not 
preclude the possibility that there could 
be network programs on independent 
stations. 

Congress spoke in the statute and the 
legislative history only with regard to 
how cable systems should pay royalties 
for network stations; it did not define 
"network programming" for royalty 
distribution purposes, other than to state 
that only copyright owners of 
"nonn etwork programming" are entitled 
to a distribution. On the payment side, 
Fox Broadcasting stations are paid for as 
independent signals, meaning that they 
are paid for at one DSE, as opposed to 
the one-quarter DSE for network signals. 
The reason is that, during the 1990-1992 
period, Fox stations did not "transmit[] a 
substantial part of the programming 
supplied by such network[] for a 
substantial part of that station's typical 
broadcast day." 17 USc. 111(f).The 
issue, then, is can Fox be a network for 
distribution purposes, but not a network 
for payment purposes. 

PBS argues in its reply to JSC's 
petition to modify, that the Copyright 
Royalty Tribunal ruled, as a matter of 
law, in the 1978 cable copyright royalty . 
distribution proceeding, in the context of 
PBS programming, that programs must 
air on network stations before they can 
be considered network programs. PBS 
Reply at 14-17. However, in the 1978 
proceeding, the Tribunal considered and 
ruled on two arguments in the 
alternative. First, it considered the 
question of whether public television 
stations are network stations, as defined 
in section 111 (f). If public television 

Page 8 of 16 

stations were network stations, the 
Tribunal was prepared to find that PBS 
programming was network 
programming. However, the Tribunal 
found that PBS did not own any public 
television stations, nor were any public 
television stations affiliates of PBS. PBS is 
a membership corporation whose 
members are public television stations. 
Therefore, the first requirement of a 
network station under section 111(f)-­
that they be owned by or affiliated with a 
network -- was not met, and the Tribunal 
concluded that public television stations 
are not network stations. 

The Tribunal then considered the 
second argument: whether PBS programs 
aired on public television stations ­
which are not network stations -- are 
nonetheless network programs. The 
Tribunal stated, "We have looked at the 
record of this proceeding, which in our 
view establishes significant distinctions 
between the functioning of PBS and that 
of the commercial networks. We find that 
the operation of PBS in distributing 
programs is more akin to that of a 
program syndicator." 1978 Cable Royalty 
Distribution Proceeding, 45 FR 63026, 
63033 (Sept. 23, 1980). Because the 
Tribunal ruled, based on the facts, that 
PBS' distribution of programs is more 
akin to that of a program syndicator, it 
did not have to reach the legal question 
of whether a nationally distributed 
program appearing on a nonnetwork 
station is, as a matter of law, a 
nonnetwork program. 

Given both the silence of the statute 
and the lack of Tribunal precedent, it 
cannot be said that the Panel acted 
arbitrarily or contrary to the provisions 
of the Copyright Act by ruling that Fox 
programming was nonnetwork 
programming for distribution purposes. 
The Panel approached the issue from the 
payment side and concluded that what is 
not a network for pay-in purposes must 
likewise not be a network pay-out 
purposes. Ruling in favor of JSC's 
request would produce an incongruity in 
the statute, raising the question of why 
cable systems should pay the full royalty 
value for Fox stations (one DSE), when 
the copyright owners of Fox 
programming have no share in those 
royalties. The Panel's harmonization of 
the pay-out with the pay-in is neither 
arbitrary nor contrary to the Copyright 
Act. 

Furthermore, even if the Register 
were inclined to recommend to the 
Librarian that the Panel's determination 
was contrary to the Copyright Act, there 
would be no factual record for the 
Librarian to substitute his own 
determination. The statute makes clear 
that the Librarian may conduct his 
review of the CARP's determination on 

the basis of the "record created in the
 
arbitration proceeding:' and does not
 
grant any responsibility or authority to
 
the Librarian to make his own factual
 
findings. 17 USc. 802(f).
 

Consequently, the Panel did not err.
 
ruling that Fox programming was
 
eligible for a distribution of royalties,
 
and JSC's petition to modify the CARP's
 
ruling concerning Fox-distributed
 
programs is denied.
 

C. The Mathematical Adjustment 

The Devotional Claimants claim that,
 
because of a mathematical mistake, the
 
Panel, contrary to its stated intent, did
 
not give the Devotional Claimants the
 
same award as it received in 1989.
 
Devotional Claimant's Petition to Modify
 
at 2. They submit that the Panel's key
 
finding with respect to them was that
 
there was "no change in circumstances"
 
from their showing in the 1989 cable
 
royalty distribution proceeding. As a
 
result the Panel awarded them 1.25% of
 
the Basic Fund, and 0.95% of the 3.75%
 
Fund, the same as in 1989. Id. at 3.
 
However, because the awards in the 1989
 
cable royalty distribution proceeding
 
were inclusive of the settlement of the
 

. Music Claimants, and the awards in this 
proceeding were exclusive of the 
settlement of the Music Claimants, the 
awards to the Devotional Claimants we: 
actually a 5.62% reduction in the Basic 
Fund to an equivalent of 1.19% of the 
total Basic Fund and a 4.275% reduction 
in the 3.75% Fund to an equivalent of 
0.91% of the 3.75% Fund.[k at 3-4. The 
Devotional Claimants ask the Librarian 
to correct this mathematical error and 
restore the Panel's intended award to the 
equivalent of what they received in the 
1989 cable-royalty distribution 
proceeding. 

In reply, the Program Suppliers 
question the assumption of the 
Devotional Claimants that the Panel 
intended to give them the same award as 
in 1989. Program Suppliers Reply at 31. 
They note that the only evidence 
allowing for this inference is that the 
percentage awards are the same on their 
face. However, Program Suppliers assert 
that the Panel never explicitly stated they 
were awarding the Devotional Claimants 
the same award they received in 1989, 
and the Panel could have intended the 
actual 5.62% and 4.275% reductions that 
did in fact take place .ld. Further, 
Program Suppliers state that if, indeed, 
the Panel made a mathematical mistake 
with regard to the Devotional Claimants, 
they made the same mathematical 
mistake with regard to the Program 
Suppliers who facially received an eVE ) 
55% award for all three years in the Bas 
Fund. Id. at 32. Program Suppliers 
conjecture that the Panel could have 

November 1996-500 
ML-539 



intended the Program Suppliers should 
receive 55% inclusive of the Music 
Claimants settlement, in which case their 

.award would need to be 57.59% of the 
Basic Fund and 61.36% of the 3.75% 
Fund, instead of the 55% and the 58.6% 
the y were awarded. ld. 

The Canadian Claimants make a 
similar argument as the Program 
Suppliers, questioning the Devotional 
Claimants' basic assumption that the 
Panel intended to give them the same 
award as in 1989. Canadian Claimants 
Reply at 8-9. They note that the key 
evidence in this proceeding, the Nielsen 
study and the Bortz survey, were both 
offered exclusive of the music element, 
and the Panel could have intentionally 
made its award with full knowledge that 
it was exclusive of the Music Claimants' 
settlement. The Canadian Claimants 
further assert, as the Program Suppliers 
do, that if the Devotional Claimants 
deserve an upward adjustment, then all 
claimants deserve one, in which case an 
adjustment would be a wash. ld. at 9. 
Last, the Canadian Claimants argue that 
if the Librarian decides to make an 
upward adjustment for the Devotional 
Claimants, the increase must come from 
parties other than the Canadian 
Claimants because no devotional 
programming appeared on Canadian 
stations and the Canadian Claimants' . 
award was derived from the fees 
generated by their signals. ld . at 10. 

jSC make similar arguments. They 
question the Devotional Claimants' basic 
assumption, and, alternatively, argue that 
if it is true for the Devotional Claimants, 
it is true for them and all other claimants. 
jSC Reply at 44-45. Similarly, NAB states 
that if the mathematical mistake is true 
for the Devotional Claimants, it is true as 
well for NAB. NAB Reply at 25. . 

The Devotional Claimants are correct 
when they state that the Panel found no 
changed circumstances with regard to 
them, and that the Panel awarded them 
percentages that were identical on their 
face to their 1989 award. The other 
parties are equally correct when they 
state that nowhere did the Panel 
explicitly state that it intended to give 
the Devotional Claimants the same 
awards as in 1989. In addition, the 
parties are justified in positing that, 
perhaps, the Panel's calculations vis-a-vis 
the other claimants were similarly 
mathematically flawed, only less 
obviously so, because their final numbers 
happen to be different from those 
awarded in the 1989 cable distribution 
proceeding. 

Because of these difficulties and the 
lack of adequate explanation, the 
.Register questioned the Panel as to 
whether a mathematical mistake had 
been made as to the Devotional 

Basic Syndex 

1990 
Program Suppliers . 52.6336250 95.5000000 
]SC .. 28.2355000 -­ - _. - -­
NAB .. 7.1820500 --- ... - -_ . 
Music Claimants .. 4.5000000 4.5000000 
PBS .. 5.5049750 -- - ... .. - - -
Devotional Claimants .. 1.1938500 - - - - -­ - -
Canadian Claimants . 0.7500000 ---_ ... - ­

1991-1992 
Program Suppliers . 52.5250000 95.5000000 
]SC .. 28.1725000 .---­ --­

NAB . 7.1625000 --­ ... ---­
Music Claimants . 4.5000000 4.5000000 
PBS· . 5.4912500 --­ .­ --­
Devotional Claimants . 1.1937500 --_ ... ... .. _­
Canadian Claimants . 0.9550000 --­ ... ---­

Claimants. In addition, the Register 
provided the Panel with a chart adjusting 
the final distribution figures to take 
account of the settlement reached by the 
Music Claimants and National Public 
Radio. 

In response, the Panel stated that it 
intended to award 1.25% of the Basic 
Fund, plus the additional 0.01% for 1990, 
because it treated the distribution as if 
100% of the cable royalties were involved 
in the proceeding, and did not consider 
the settlement of the Music Claimants for 
all three years as having a bearing on the 
distribution. Response at 3. The Panel 
asserted that it was proper to do this 
"because the parties represented that the 
Panel should base its award on 100% of 
the fund, leaving it to the parties to 
adjust among themselves for settlements 

. with non-participating parties." ld. The 
Panel was unable to provide a record 
citation for representation of the parties. 
ld. at 3-4. 

The Devotional Claimants submit 
that the Panel's answer has made it 
unclear as to whether the Panel intended 
to award Devotionals the same share 
they received in 1989, and therefore 
underscores the arbitrariness of its 
action. Devotional Claimants 
Supplemental Petition at 3-4. In any 
event, the Devotional Claimants urge the 
Librarian to increase their award because 
"it would be illogical and arbitrary for 
the CARP to have awarded Devotional 
Claimants less than they had been 
awarded in the 1989 determination. ld. at 
6. Program Suppliers submit that the 
Panel's answer regarding the Devotional 
Claimants award underscores the entire 
report's lack of reasoned explanation, but 
submit that the Devotional Claimants' 
evidence does not merit an increase in 
their award. Program Suppliers 
Supplemental Petition Reply at 12-15. 

The Panel did not act arbitrarily in its
 
award to Devotional Claimants, but a
 

mathematical adjustment must be made 
to all the distribution percentages 
determined by the Panel to reflect the 
total award of all royalties. The 
Copyright Royalty Tribunal always 
reported its distribution percentages for 
all parties receiving royalties, inclusive of 
those parties who had reached 
settlement. See, e.g. 1989 Cable Royalty 
Distribution Proceeding, 57 FR 15286 
(April 27, 1992).The Panel should have 
done the same in this proceeding, 
especially since it did not offer any 
reasons why it was adopting percentages 
only for the parties before it, rather than 
considering the entire distribution. 
Further, the statute requires the Librar ian 
to publish the distribution percentages 
for the entire cable royalty funds, and not 
only those amounts that were in 
controversy. 17 U .s.c. 802(f). 

Accordingly, the Register 
recommends that the Panel's numbers 
are adjusted to account for the total 
distribution of the 1990-92cable royalty 
funds.' 

lIbe above adjustment to the Panel's 
numbers does result in a decline to the 
distribution for Devotional Claimants 
vis-a-vis its 1989 distribution percentage. 
However, the Panel did not state in its 
report, as the Program Suppliers, 
Canadian Claimants, jSC, and NAB 
correctly observe, that it intended the 
Devotional Claimants to receive the same 
percentage that they received in the 1989 
proceeding. This position was confirmed 
by the Panel's Response to the certified 
questions where it stated that it intended 
for the Devotional Claimants to receive 
its award based upon only those 
royalties in the funds that were in 
controversy. Consequently, the 
Devotional's award, even after the 

The st ipulated award to NPR of 0.18% is 
subtracted from the funds. as is consist ent with CRT 
precedent. See. 1989 Cable Royalty Distribution 
Proceed ing. 57 FR 15286, 15304 (April 27, 1992). 

November 1996-500 Page 9 of 16 
ML-539 



mathematical adjustment, was not 
arbitrary. 

D. The 3.75% Fund 

JSC argue that the Panel erred in its 
allocation of the 3.75% Fund. First, they 
claim that the Panel acted arbitrarily 
when it rejected their proffered evidence 
concerning the allocation of the 3.75% 
Fund. Second, JSC claim that the Panel 
acted arbitrarily in denying them any 
share of the Canadian Claimants' award 
of 3.75% Fund royalties. Finally, JSC ask 
the Librarian to clarify the Panel's intent 
concerning the Canadian Claimants' 1990 
share of the 3.75% Fund. 

1. JSCs evidence. JSC claim that their 
proffered evidence on the higher value of 
sports programs on stations paid for by 
cable systems at the 3.75% rate was 
improperly rejected by the Panel. JSC 
Petition to Modify at 17-18. JSC state that 
they offered the testimony of Jerry 
Maglio, Senior Vice President for 
Marketing and Programming at United 
Arns ts Cable, on the value of sports on 
3.75% rate signals, and a statistical 
ana lv,;;c of the proportion of 
super5 arions on 3.75% rate stations, but 
that tlus proffered evidence was neither 
discussed nor evaluated. [d. (citing JSC's 
Proposed Findings of Fact and 
Conclusions of Law at 157-158). 

Program Suppliers counter that the 
Panel did discuss Maglio's testimony on 
page 88 of the Report and the carriage of 
superstations on page 92 of the Report. 
Program Suppliers Reply at 24. Further, 
Program Suppliers argue that the 
discussion by the dissenting arbitrator of 
JSC's proffered 3.75% Fund evidence can 
lead to a reasonable inference that these 
matters were raised and considered by 
the entire Panel when it deliberated. Id. 

On the merits, Program Suppliers 
argue that there is contrary record 
evidence that undercuts any conclusion 
that it is the presence of sports that 
creates the willingness on the part of 
cable operators to carry signals at the 
3.75% rat e. Such evidence includes the 
decline in the carriage of two sports 
flagship stations, WSBK and WPIX, and 
that the continued carriage of WTBSB and 
WGN has more to do with their being the 
first superstations in the country rather 
than solely their sports offerings. [d. at 
24-25. 

The Panel's discussion of its division 
of the 3.75% Fund is, at best, terse . The 
Panel states: 
The 3.75%fund established a royalty rate of 
3.75%of gross receipts for newly permitted 
distant signals. Little new argument is made 
concerning itsdistribution. PTV is not a 
participant in this fund. We make these 
awards in a similarbasisas the Tribunal in 
1989. The allocations are as follows: Program 
Suppliers 58.6%, JSC 32.6%, NAB 7.5%, 
Devotionals0.95% and Canadians 0.35%. 

Page 10 of 16 

Report at 142. In order to determine the 
Panel's reasoning for these awards, the 
Register inquired of the Panel as to 
whether it took "into account JSC's 
proffered evidence on the value of sports 
on 3.75% signals and Program Suppliers' 
counter arguments," and, if so, "what 
reasons led the Panel to conclude that 
these presentations did not change the 
Panel's analysis concerning the allocation 
of 3.75% royalties." Certified questions 
6-A,6-B. 

In response to whether the Panel
 
considered JSCs evidence, the Panel
 
stated that it "took into account the
 
evidence of Jerry Maglio." Response at
 
5. In answer to why this evidence did not 
change the Panel's conclusion regarding 
allocation of the 3.75% Fund, the Panel 
stated that "we weighed that evidence 
and found that it was not persuasive." 
[d. . 

JSC do not contest the Panel's 
weighing of the testimony of Jerry 
Maglio, but submit that it was prejudicial 
for the Register to ask the Panel a 
question regarding its consideration of 
JSC's evidence while not asking similar 
question about other claimants' 
evidence. JSC Supplemental Petition at 5. 
Further, JSC argue that the Panel's sole 

.mention of Jerry Maglio's testimony 
indicates that it overlooked other key 
evidence, and that the Librarian 
consequently should adopt the 
dissenting arbitrator's percentage for 
JSC. [d. at 5-6. Program Suppliers oppose 
JSC's request, arguing that JSC's 
evidence does not support an increase in 
its award. Program Suppliers 
Supplemental Petition Reply at 6-8. 

The Panel has now responded to 
JSC's contention that its evidence was 
ignored by stating that it considered the 
testimony of JSC's witness on the 3.75% 
Fund, Jerry Maglio, and considered it not 
to be persuasive. It is troublesome that 
while the Panel has now identified the 
evidence that it considered, it declined to 
identify any reasons as to why it found 
Mr. Maglio's testimony unpersuasive. 
The 3.75% Fund represents 
approximately $45 million of the 1990, 
1991, and 1992 funds, or a total of 
approximately $135 million. JSC Ex. 2, at 
2. As the Court of Appeals said~an 
earlier royalty distribution proceeding, 
"shorthand and tossaway, conclusory 
sentences are no way to handle a multi­
million dollar proceeding." National 
Association of Broadcasters v. CRT, 772 F. 
2d 922, 931 n.10 (D.C. Cir. 1985). 

Nevertheless, the Panel did not act 
arbitrarily in its consideration of JSC's 
3.75% evidence. As discussed earlier in 
this Order, the Librarian's scope of 

The record also shows that WTBS was heavily
 
promoted on other Turner channels.
 

review is very narrow. This limited scop e 
certainly does not extend to 
reconsideration of the relative weight to 
be accorded particular evidence, and It­
Librarian will not second guess a CAF 
balance and consideration of the 
evidence, unless its decision runs 
completely counter to the evidence 
presented to it. Motor Vehicle 
Manufacturers Association v. State Farm 
Mutual Auto Insurance Co.,463 U.S. 29,43 
(1983). As the Program Suppliers point 
out, the 3.75% fees generated for two 
major sports stations, WSBKand WPIX, 
declined between the second accounting 
period of 1983 and the second accounting 
period of 1992, and the relative position 
of all superstations other than WTBS and 
WGN dropped from 22% to 16%. 
Program Suppliers Reply Findings of 
Fact and Conclusions of Law at 15-16. 
The record is further unclear as to 
whether the relative strengths ofWTBS 
and WGN were due solely to sports 
programming carried on those signals, or 
to other factors. In sum, JSC's arguments 
concerning its 3.75% evidence depended 
upon the Panel's judgment in 
ascertaining their merit, and that 
judgement should not be disturbed. 

2. TheCanadian Claimants' 1991 and 
19923.75% award. JSC claim that the 
Panel erred by awarding the Canadian 
Claimants an amount of the 3.75% Fund 
that exceeded the 3.75% royalties paid ) 
cable operators during 1991-1992 for I 

Canadian signals. JSC Petition to Modify 
at 18-19. JSC begin their argument by 
noting that in making its award of the 
Basic Fund to the Canadian Claimants, 
the Panel seemed to accept the fee 
generation analysis proposed by the 
Canadians. Report at 140-141.According 
to that analysis, carriage of Canadian 
stations in the United States accounted 
for 1.95% of the royalties in the Basic 
Fund, and is 56% attributable to 
Canadian programs, 29% to sports 
programs, and 15% to U.S. movies and 
series. Report at 141. 

Since it appears that the Panel accepted 
the fee generation approach for the Basic 
Fund, JSC reason that the Panel should 
have followed the same approach in 
evaluating the 3.75%Fund. JSCPetition to 
Modify at 19. However, although carriage 
of Canadian Signals accounted for 0.31% of 
the 3.75% Fund, the Panel awarded the 
Canadian Claimants 0.35% of the 3.75% 
Fund, an amount higher than its fee 
generation. [d. In addition to awarding the 
Canadian Claimants more than 100%of 
their fee generation, the Panel did not carry 
through its analysis of the Basic Fund (in 
which 29% of the fees generated by 
Canadian signals were attributable to 
sports programming) arid gave JSCa zei 
award of Canadian signal generated 3.75% 
royalties. [d. at 20. JSCassert that such a 

November 1996-500 
ML-539 



.zero award is contrary to CRT precedent 
and was arbitrary, and request the 
Librarian award them 30% of the Canadian 
Claimants' 3.75% royalties. [d. 

In support of JSC's claim, the 
Program Suppliers assert that should the 

_ Librarian agree that JSC should get 30% 
of the Canadians' 3.75% Fund award, the 
Program Suppliers should get a 
minimum of 15%, as well. Program 
Suppliers Reply at 26, n.12. 

In reply, the Canadian Claimants argue 
the following : (1)JSC did not make a 30% 
claim to the Canadian Claimants' 
allocation of the 3.75% Fund during the 
hearings or in the findings and are 
precluded from doing so now; (2) it is 
possible the Panel may have foregone a 
strict fee generation analysis when it came 
to the 3.75%Fund, and JSC may have 
received its share of the 3.75% Canadian 
allocation as part of the increase the Panel 
gave JSCgenerally for 3.75%, which is 
permissible if fee generation is not 
required; (3) but if fee generation is 
required, it should be required across the 
board, including PBS whose fee generation 
in the BasicFund ranges from 2.1% to 
2.5%, depending on assumptions, not the 
5.75% the Panel awarded it. Canadian 
Claimants Reply at 6-8. 

The Register inquired how the Panel 
calculated the Canadian Claimants 
award . She asked "if the Panel intended 

. to make an allocation to the Canadian 
.Clairnan ts of the Basic Fund on the basis 
of fee generation, did it also intend to 
make an allocation to the Canadian 
Claimants of the 3.75% Fund on the basis 
of fee generation," and, if so, how did 
"the Panel account for the award to the 
Canadian Claimants being greater than 
their fee generation of 3.75% royalties." 
If the Panel d id not intend to use a fee 
generation analysis, the Register in­
quired as to the basis used by the Panel. 
Certified questions 6-C, 6-0, and 6-E. 

The Panel replied by stating in response 
. to all threequestions that the allocation of 
3.75% royalties that it made to the 
Canadian Claimants "was an error." 
Response at 5. The Panel did not, however, 
make any attempt to substitute what it 
believed to be the correct percentage. 

Canadian Claimants acknowledge 
that their 3.75% award exceeded the 
amount of fees that Canadian 
programming generated. Canadian 
Claimants Supplemental Petition at 5. 
They submit, however, that if a part of 
their 3.75% award must be shared with 
other parties based on the Panel's 
analysis for their basic award, then, to be 
consistent, their basic award must be 
increased to 1.1%. [d . at 6. 

In reply, JSC argue that the Canadian 
· 3 .75% award was 113% of the fees 

generated by Canadian signals, and that 
they are only entitled to 51%, which is 

November 1996-500 
ML-539 

consistent with their Basic Fund award. 
JSC Supplemental Petition Reply at 8. 

The Panel's response of "error" is 
troubling because it fails to shed any 
light on what the Panel's intended 
approach was to awarding the Canadian 
Claimants their share of 3.75% royalties. 
Was the Panel's error in awarding the 
Canadian Claimants more than 100% of 
their fee generation, or was the error in 
failing to allocate a share of the 
Canadian's 3.75% royalties to JSC and 
Program Suppliers, or both? 

It appears that the Panel's error was 
not in the total amount of 3.75% royalties 
attributable to Canadian signals (0.35%), 
but rather in the allocation of those 
royalties among JSC, Program Suppliers 
and the Canadian Claimants. As the 
Canadian Claimants point out, the Panel 
did not follow a strict fee generation 
analysis for any of the claimants in 
determining Basic Fund awards, and 
actually awarded PBS an amount that 
was two and a half times the amount 
generated by PBS signals under a fee 
generation analysis. Canadian Claimants 
Reply at 8. The award of 0.35% to the 
Canadian Claimants for 3.75% royalties 
is not at great variance with the 0.31% 
the Canadians requested, and falls 
within the zone of reasonableness. See, 
National Association of Broadcasters v. CRT, 
772 F.2d 922, 930 (D.C. Gr. 1985). The 
error committed by the Panel, therefore, 
rests in its failure to properly allocate the 
0.35% of 3.75% royalties generated by 
Canadian signals among JSC, Program 
Suppliers and the Canadian Claimants. 

In allocating the 0.35% share of 3.75% 
royalties among JSC, Program Suppliers 
and the Canadian Claimants, the Panel's 
approach used in making the Basic Fund 
award to the Canadians is adopted. The 
Panel found that 29% of the 
programming on Canadian signals was 
attributable to]SC, and 15% was 
attributable to Program Suppliers. Report 
at 140-141. The remainderl(56%) was 
attributable to Canadian C1a1mants. [d. at 
141. There is no reason to expect that 
these percentages would be different for 
Canadian signals paid for at the 3.75% 
rate, and the parties did not present any 
evidence to indicate such. SeeCanadian 
Claimants Findings of Fact at 82-83, 96. 
Those percentage are therefore used to 
adjust the allocation of the 3.75% Funds 
for 1991 and 1992. The final allocation of 
those funds should be as follows:" 

3.75% Rovalties 
Program Suppliers 56.0131375 
JSC 31.2299325 
NAB 7.1625000 
PBS . 
Music Claimants 4.5000000 
Devotional Claimants 0.9072500 
Canadian Claimants 0.1871800 

3. The Canadian Claimants' 19903.75% 
award. JSC note that on pages 142-143 of 
the Panel's Report, the Panel announced 
its decision to award the Canadian 
Claimants 0.35% of the 3.75% Fund, but 
is silent as to whether that applies to 
1990-92, or jus t the years for which the 
Canadian Claimants had a controversy, 
1991-92. JSC Petition to Modify at 21. JSC 
ask the Librarian to clarify that the 
Panel's intent was Simply to make an 
award for those years that were in 
controversy. [d. JSC further ask the 
Librarian to reallocate the Canadian 
Claimants' share of the 3.75% Fund 
among the other claimants, in proportion 
to each claimant's share of the 3.75% 
Fund. [d. at 21-22. JSC's motion is 
supported by NAB which asks for an 
increase of 0.03% in its 3.75% Fund 
award. NAB Reply at 24. 

In reply, the Canadian Claimants do 
not claim more than their settled 
amounts for 1990, but want a declaration 
that their settled amount for 1990 is 
assured in both the basic and the 3.75% 
Fund. Canadian Claimants Reply at 7, 
n.4 . 

The Canadian Claimants reached a 
settlement with all the other parties of 
their claim for 1990 in which they 
received 0.75% of the Basic Fund and 
0.25% of the 3.75% Fund. The parties 
notified the Librarian of this settlement 
and it is assured, as a matter of law. 
Therefore, the Panel did not have the 
authority to alter the Canadian 
Claimants' share of the 19903.75% Fund. 
Moreover, the Panel does not assert such 
authority. Report at 142-143. Accordingly, 
the awards listed on page 142 and the 
allocation table on page 143 are read as 
making an award of 0.35% of the 3.75% 
Fund to the Canadian Claimants for 1991 
and 1992 only. 

However, having concluded that the 
Canadian Claimants' award in the 3.75% 
Fund for 1990 is, as a matter of law, 
0.25%, the total allocation for the 1990 
3.75% Fund is now 99.90% (excluding the 
Music Claimants settlement), and an 
adjustment must be made. JSC and NAB 
have asked that the adjustment be pro 
rata among the other claimants that have 
entitlement to the 3.75% Fund. This is the 
proper basis, and the reallocation should 
be made accordingly. 

E. The NAB Award. 

1. Program miscategorization, NAB 
argues that the Panel acted arbitrarily in 
failing to correct the Nielsen study for 
miscategorized programs when it 
awarded NAB a percentage equal to its 
viewing share. NAB Petition to Modify at 

These figures represent the final overall award, 
which includes the Music Claimants selllemenl. 

Page 11 of 16 



2. NAB notes that the Panel concluded 
that "NAB's programming was 
previously undervalued" by the 
Copyright Royalty Tribunal in its 1989 
cable distribution, and then stated that 
"NAB [programs] attracted and retained 
subscribers at a level equal to its 
viewing." Report, at 112-113.According 
to NAB, the Panel considered that a 
percentage equal to NAB's viewing was 
7.5%, halfway between the range of 7% 
to 8% which the Panel found was NAB's 
Nielsen viewing for 1990-92. Because the 
Panel intended to award NAB its Nielsen 
viewing share, NAB contends that it 
should have corrected the study for 
miscategorized programs which properly 
belonged to NAB. ld. 

NAB notes that when the Tribunal 
considered the relative weight to assign 
the Nielsen study, it first corrected the 
study for all perceived deficiencies and 
miscategorizations. ld. at 4. The Panel 
failed to do this, in NAB's view, and was 
wrong when it stated that it was 
"unpersuaded that the criticisms 
involving miscategorization and 
nonresponse rate have any real 
measurable effect on the validity of the 
results." Report at 42-43. NAB states it 
offered the measurable effect of the 
miscategorized NAB programs, and that 
the Panel was arbitrary in ignoring this 
effort. ld. at 5. Last, NAB argues that the 
Panel was particularly arbitrary in 
disregarding the miscategorized 
programs because, with one exception, 
NAB's evidence on their 
miscategorization was not challenged. ld. 

The one program categorization that 
was challenged concerned "National 
Geographic Explorer." [d. at 7-10. 
Program Suppliers asserted that 
"National Geographic Explorer" was 
syndicated as "National Geographic On 
Assignment." [d. at 8. NAB asserts that 
"National Geographic on Assignment" is 
a re-packaged, but separate program 
from "National Geographic Explorer," 
and although "National Geographic On 
Assignment" is a Program Supplier 
syndicated series, "National Geographic 
Explorer" remains a station-produced 
program belonging in the NAB category. 
[d. at 9. 

Program Suppliers disagree with 
NAB's conclusion that the Panel 
intended to award them their viewing 
share, and disagree with NAB's 
assertions regarding "National 
Geographic Explorer." First, Program 
Suppliers question NAB's assumption 
that the Panel gave NAB a one-to-one 
correlation between its Nielsen figures 
and its final award, noting that at an 
earlier section of the Report, the Panel 
referred to the Nielsen study "merely as 
a reference point and not as an absolute 
value." Program Suppliers Reply at 3. 

Page 12 of 16 

Further, Program Suppliers argue that 
NAB did not carry its burden to show 
the Panel how the miscategorizations 
affected the Nielsen numbers, because 
NAB did not give the Panel a final 
exhibit with all the numbers calculated; 

.a bsen t such a showing, the Panel could 
properly reject NAB's argument. [d. at 5­
7. Second, Program Suppliers assert that 
"National Geographic Explorer" does 
belong to the Program Suppliers 
category under a Tribunal exception for a 
program produced by or for WTBS 
comprising predominantly of syndicated 
elements. In addition, Program Suppliers 
assert that there are two programs, 
"Night Tracks" and "Thirty Years of 
Andy: A Mayberry Reunion," that were 
improperly classified as station­
produced programs belonging in the 
NAB category when they should have 
been classified as syndicated shows 
belong in the Program Suppliers 
category. When the effect of "National 
Geographic Explorer," "Night Tracks" 
and "Thirty Years of Andy: A Mayberry 
Reunion" are added together, Program 
Suppliers assert that the final effect is a 
wash for both parties. ld . at 5-9. 

]SC agrees with Program Suppliers 
that the Nielsen study data were taken 
"with a grain of salt" and as a "reference 
point," rather than on a one-to-one basis. 
]SC Reply at 49-50. However, should the 
Librarian agree with NAB that the 
miscategorizations were material and 
deserving of an adjustment, the ]SC 
argue that the adjustments should come 
entirely from the Program Suppliers 
category because they were originally 
classified as belonging to Program 
Suppliers and~ould not result in a 
lower ]SC award. ld. at 50. 

One of the Register's certified 
questions to the Panel asked whether the 
Panel intended "to give an award to 
NAB equal to its share of the Nielsen 
study," and, if not, to describe what other 
factors entered into the award. Certified 
questions 3-A, 3-B. In response, the Panel 
stated that the 7.5% award to NAB 
represented the fair market value of 
NAB's programming, and therefore was 
not intended as a measure of its Nielsen 
viewing. Response at 4. 

NAB renews its request that it be 
awarded its Bortz survey share of 12.6%, 
but submits that the Panel's response 
confirms that it is entitled to no less than 
its corrected Nielsen viewing share of 
9.3%. NAB Supplemental Petition at 3-4. 
Program Suppliers counter that NAB is 
not entitled to its Bortz survey results 
because its evidence did not corroborate 
those results. Program Suppliers Petition 
Reply at 10. Program Suppliers also 
argue that the Panel committed error by 
stating that it found NAB's 
programming to be "previously 

undervalued" with respect to the 1989 
award, because the Panel cannot 
reevaluate prior decisions of the CRT. [d. 
at 11-12. 

The Panel did not act arbitrarily iJ 
awarding NAB a 7.5% share. The Pan, 
has clarified that it did not intend to 
award NAB its Nielsen viewing share, 
but was only using those numbers as a 
reference point for determining the 
award. The Panel's use of the so-called 
"uncorrected" Nielsen numbers is also 
not erroneous, even though those 
numbers were used as only a reference 
point. The Panel, in addressing the 
miscategorization issue, stated that 
"none of the witnesses were able to 
articulate what effect, if any, these 
alleged problems had on the survey 
results," and concluded that it was 
"unpersuaded that the criticisms 
involving miscategorization and 
nonresponse rate have any real 
measurable effect on the validity of the 
[Nielsen] results." Report at 42-43. NAB 
did not present any evidence to the Panel 
as to how the programs which it alleges 
are miscategorized would change its 
Nielsen numbers, and NAB's post-hoc 
rationalization in its Petition to Modify is 
not acceptable. See, Citizens to Preseroe 
Overton Parkv. Volpe, 401 Ll.S, 402, 419 
(1971). 

2. Corroboration of the Bortzsuroev 
NAB claims that the Panel arbitrarily 
rejected its evidence corroborating th, 
Bortz survey. NAB claims that the Panel 
stated that it would not award NAB the 
results it received in the Bortz survey, 
because "NAB [did] little to corroborate 
Bortz. " Report at 112. NAB argues that, 
on the contrary, it presented much 
evidence to corroborate its results in the 
Bortz survey. They include: (a) 
subscribers' letters and calls when 
distant signals are dropped; (b) 
analogous demand for the CNN cable 
channel; (c) actions taken by subscribers 
to avoid losing distant signal news 
programs; (d) independent research on 
"parasocial interaction," meaning strong 
personal attachment to news programs 
and personalities; (e) a 1991 study 
commissioned by WTBS finding that 
subscribers value station-produced 
newsbreaks and other informational 
programs; (f) a 1992 study by Beta 
Research Corporation finding that 
subscribers highly value cable networks 

. featuring news and other information; 
(g) subscriber valuation surveys 
conducted for the 1983 distribution 
proceeding; (h) evidence of clustering of 
distant signal carriage in regions close to 
the market of the station being carried 
where interest in news of the commu 
is greatest; and (i) cable operator ) 
testimony, including operators testifying 
for other Phase I categories. NAB 

November 1996-500 
ML-539 



Petition to Modify, Attachment A at 64, 
134,152-163. 

Program Suppliers counter that NAB 
.did not corroborate NAB's results in the 
Bortz survey. Program Suppliers 
characterize NAB's analogy to CNN's 
license fees as creating an unfair 
comparison with compulsory license 
fees, and that the comparison was 
dismissed by the Panel as "overstated" 
and "of little value." Program Suppliers 
Reply at 9-10. Program Suppliers fault 
NAB for not presenting any data 
concerning the actual prices paid for 
station-produced programs in the 
syndication marketplace. [d . at 10. They 
also state that to show audience avidity 
is not enough; it must be greater avidity 
than shown for the other types of 
programs being compared in Phase I in 
order to get an increased award. [d. 
Lastly,Program Suppliers consider the 
Panel's conclusion that there were no 
changed circumstances as dispositive of 
NAB's claim for a higher award. [d. at lO­
ll . 

JSC submit that if the Librarian 
believes NAB should get an award equal 
to its Bortz results, so should JSc. JSC 
Reply at 51. The Canadian Claimants 
state that if the Librarian believes NAB's 
award snould be upwardly adjusted, that 
should not affect the Canadian 
Claimants' award because no NAB 
orograrnming was shown on Canadian 
):Iistant signals. Canadian Claimants 

. Reply at 10-11. 
The Panel did not act arbitrarily in 

rejecting NAB's evidence purporting to 
corroborate NAB's results in the Bortz 
survey. In the section entitled"Analysis 
of and Award to the NAB," the Panel 
stated that it could not accept NAB 's 
proffered analogy to CNN for the 
reasons given by Program Suppliers, 
which was, that it was an unfair 
comparison between CNN's license fees 
and compulsory license fees which are 
limited by law. Report at 112. Further, the 
Panel stated that NAB's evidence from 
the Opinion Research study, about 
"parasocial interaction," and about 
reg ional clustering, was credible. But it 
nonetheless rejected these as justifying 
an increase for NAB, because it found 
them to be at the same level as prior to 
1990-92 -- no changed circumstances. 
Report at 112. Although each and every 
one of NAB's proffered evidence could 
have been described by the Panel, the 
more important evidence was discussed 
sufficiently to support the Panel's 
determination. 

F. The Devotional Claimants Award. 

"he Devotional Claimants claim the
 
! anel ignored record evidence and/or
 
rejected certain arguments that were
 
accepted for other claimants, that would
 

November 1996-500
 
ML-539
 

have supported an increased award to
 
the Devotional Claimants.
 

First, the Devotional Claimants assert 
that the Panel erred when it discounted 
the Bortz survey results for the 
Devotional Claimants because, "The 
Tribunal in 1989 found, as we do also, 
that the price of the programs is much 
less than what the cable operator is 
willing to spend." Report at 130. To have 
made this finding, the Devotional 
Claimants contend that the Panel would 
have had to ignore the unrebutted 
evidence of Dr. David Clark and Mr. 
Michael Nason who testified that 
devotional programmers would carefully 
negotiate to obtain a market price if a 
free market did exist in distant signal 
retransmissions. Devotional Claimants 
Petition to Modify at 7-8. The Devotional 
Claimants submit that PBS witness, Dr. 
David Scheffman,conceded there was no 
reason to discount the Devotional 
Claimants' award for any "supply-side" 
considerations. [d. at 8. The Devotional 
Claimants further contend that to 
discount their award for lack of pricing is 
another way of saying that their award 
should be discounted for lack of "harm." 
[d. But the Panel re-evaluated "harm" in 
this proceeding and found all claimants 
equally harmed. Therefore, the 
Devotional Claimants contend, the Panel 
acted illogically when it continued to 
discount their award for lack of pricing. 
[d. 

Program Suppliers reply that there
 
was countervailing record evidence to
 
rebut the testimony of Clark, Nason and
 

l.2£heffman. Program Suppliers Reply at 
33-34. JSC contend that while the Panel 
discounted the Bortz survey results for 
the Devotional Claimants by 2-3%, it 
discounted the Bortz survey results for 
the JSC by 7-10%, and both are equally 
illogical. However, in the JSC's view, the 
Panel acted within its discretion to weigh 
the evidence, and this weighing is not 
subject to review. JSC Reply at 47. 

Second, the Devotional Claimants 
contend that their evidence corroborative 
of the Bortz survey was ignored by the 
Panel while similar evidence was 
credited to other parties. For example, 
the Devotional Claimants assert that: (1) 
while the Panel credited PBS for its 
increased share in the Nielsen study, the 
Panel did not credit the Devotional 
Claimants for its increased share in the 
Nielsen study; (2) while the Panel 
credited the JSC for the testimony of 
cable operators Myhren and Maglio on 
behalf of sports, the Panel did not credit 
the Devotional Claimants for the 
testimony of cable operators Engel and 
Searle on behalf of devotional 
programming; (3) while the Panel 
credited the JSC and NAB with their 
showings related to the intensity or 

avidity of viewership, the Panel did not 
credit the Devotional Claimants' 
evidence of avidity of viewership; (4) 
while the Panel credited the JSC and PBS 
with the marketplace value of analogous 
program channels, such as ESPN and 
Arts and Entertainment, the Panel did 
not credit the Devotional Claimants for 
the marketplace value of such analogous 
program channels as the Family Channel 
and the Faith and Values network; and 
(5) while the Panel gave increases to all 
other parties who relied on the Bortz 
survey -- JSC, NAB, and PBS -- it gave no 
increase to the Devotional Claimants, the 
only other party who relied on the Bortz 
survey, Devotional Claimants Petition to 
Modify at 10-14. 

In reply, Program Suppliers note that 
the Nielsen figures for 1989 cannot be 
compared with 1990-92 because of the 
change from a diary-based study to a 
meter-based study. Therefore, instead of 
concluding that the Panel should have 
credited the Devotional Claimants with 
an increase in their Nielsen share, the 
Panel erred when it credited PBS with an 
increase in their Nielsen share. Program 
Suppliers Reply at 37. Further, Program 
Suppliers state that the Devotional 
Claimants mathematically exaggerated 
their increase in the Nielsen study. [d. In 
addition, Program Suppliers argue that 
the opinion testimony of the cable 
operators was not rejected, but was 
discounted for not being quantified by 
the Devotional Claimants. [d. at 38. As 
for the analogous cable channels, 
Program Suppliers assert that the Family 
Channel consists more of movies and 
television series than devotional 
programming. [d. at 39. 

JSC also argue that the 1989 Nielsen 
study and the 1990-92 Nielsen studies are 
not comparable because they are based 
on different methodologies. JSC Reply at 
48. NAB agrees with the Devotional 
Claimants that the Panel ignored their 
evidence corroborative of the Bortz 
survey, just as the Panel ignored, NAB 
asserts, NAB's corroborative evidence, 
and that both the Devotional Claimants 
and NAB deserve higher adjustments for 
their corroborative evidence. NAB Reply 
at 26. 

Third, the Devotional Claimants 
contend that their fee generation analysis 
for religious specialty stations was 
ignored, and that there is no basis for the 
Panel to have given the Devotional 
Claimants a different award in the Basic 
Fund and the 3.75% Fund. Devotional 
Claimants Petition to Modify at 14. 

Program Suppliers contend that the 
specialty station fee generation analysis 
was used by the Panel, but discounted. 
Further, the specialty station fee 
generation analysis shows the bas is for 
why the Panel gave a different award to 

Page 13 of 16 



the Devotional Claimants in the Basic 
Fund and the 3.75% Fund, because 
specialty stations are never carried at the 
3.75% rate. Program Suppliers reply at 
39-40. JSC makes the same point 
justifying the d ifferent awards to the 
Devotional Claimants in the Basic Fund 
and the 3.75% Fund. JSC Reply at 49. 

The Panel did not act arbitrarily in 
its award to the Devotional Claimants. 
First, the Panel did not err in reaching 
it s conclusion that the price of 
Devotional programs is less than what 
the cable operators state in the Bortz 
survey they are willing to spend. The 
Panel made findings based on record 
evidence in support of this conclusion 
when it recited the criticism offered by 
the Program Suppliers that 
"Devotionals pay stations for air time 
and argue this practice indicates a 
lower value for devotional 
programming compared with other 
programs." Report at 129. 

Second, the Panel did not act 
arbitrarily in considering what appears 
to be similar evidence differently. When a 
decision-making body weighs evidence, 
it may often decide to accept one piece of 
evidence but reject another, even though 
they appear similar. Anderson v. Bessemer 
City, 470 us.564,574 (1985). For 
example, it is within the Panel's 
discretion to accept the testimony of one 
cable operator, but not another. It is also 
within the Panel's discretion to consider 
one cable channel analogous to one 
claimant, but find that another cable 
channel is not analogous to another 
claimant. Program Suppliers and JSC 
give creditable reasons why the Panel 
made its distinctions concerning the 
Devotional Claimants. While the Panel's 
explanation was less than compelling, in 
its section called "Analysis and Award to 
the Devotional [Claimants]," enough can 
be gleaned from it to support the 
conclusion that the Panel rationally 
weighed the differences in seemingly 
similar evidence. 

Third, the Panel did not act arbitrarily 
in reaching its conclusion that the award 
in the Basic Fund to the Devotional 
Claimants should be 1.25% because it 
found in the findings of fact that "the 
specialty station royalties for the three 
years at issue represent less than 1% of 
the total royalty pool, and are thus 
consistent with Devotionals' low viewing 
shares." Report at 129. Further, the Panel 
incorporated by reference the Tribunal's 
reason for giving the Devotional 
Claimants disparate awards in the basic 
and the 3.75% Funds; that is, that 
religious specialty stations are not paid 
for at the 3.75% rate, and therefore, the 
Devotional Claimants 3.75% Fund award 
should be correspondingly reduced. 
Report at 142. 

Page 14 of 16 

G. The Canadian Claimants Award. 

In her review of the Panel's Report, the 
Register discovered what appeared to be 
a discrepancy in the Basic Fund award to 
the Canadian Claimants. Specifically, the 
Report contained language indicating 
that the Panel would award the 
Canadian Claimants a 1.1% share of the 
Basic Fund, but then awarded the 
Canadian Claimants only a 1.0% share. 
The Report stated: 
More specifically, the Canadians claim that 
approximately 1.95% of all basic royalties is 
for the carriage of Canadian stations. Of that 
number, JSC should receive 29%, Program 
Suppliers should receive 15%, and the balance 
(56%) should be allocated to the Canadians. 
This 56% is equal to 1.1% of the basic 
royalties. 
The Panel believes that the analysis for this 
category should be the same as for the other 
categories. The Bortz survey shows cable 
system operators value Canadian 
programming at .3%. This number is totally 
unreliable as Mr. Bortz suggests that the small 
numbers are incapable of being accurately 
measured. The other quantitative evidence we 
have is the fees generated. While there is a 
great deal of criticism, particularly by PTV, 
concerning acceptance of the fee-generated 
method, we see no other significant evidence 
to d ispute the claim of the Canadians. 
We allocate 1% of the Basic Fund to the 
Canadians for the years 1991 and1992. 
~ort at 140-141. 

In light of this language, the Register 
certified questions to the Panel to 
determine its intent. The Register 
inquired as to whether the Panel 
intended "to make an award to the 
Canadian Claimants on the basis of fee 
generation," and, if so, how did the Panel 
"account for the discrepancy between 
1.1% and 1.0%." Certified questions 5-A, 
5-B. Finally, if the Panel did not intend to 
use fee generation, the Register inquired 
as to what other factors went into the 
fashioning of the award. 

In response, the Panel stated that it 
"did not wish to use a fee generation 
method." Response at 5. Instead, the 
Panel noted that while the Canadian 
Claimants requested 1.1% of the Basic 
Fund, it was "[our] collective judgment 
that, based on past proceeding, an 
increase of one-third [from the 1989 
percentage] was a sufficient increase, so 
[we] concluded that one percent was the 
appropriate marketplace value." Id. The 
Panel concluded by stating that "[wjhile 
we tried to distance ourselves from the 
fee generated [sic] method, by the first 
sentence in the second quoted 
paragraph, we certainly used that 
method in reaching our conclusion." Id. 

The Canadian Claimants argue that it 
was error for the Panel not to use the fee 
generation approach and award the 
Canadian Cla imants 1.1% of the Basic 
Fund because "the Panel's Report and 

Response indicate that they accepted our 
factual findings and conclusions...." 
Canadian Claimants Supplemental 
Petition Reply at 3; Canadian Claimant­
Supplemental Petition at 2-3. Further, 
Canadian Claimants argue that the 
Librarian is prohibited from reducing the 
Canadians award in any way "beca use 
no party sought its reduction." Canadian 
Claimants Supplemental Petition at 2. 

In reply, Program Suppliers challenge 
the Canadian Claimants contention that 
their award cannot be reduced, noting 
that there is no statutory provision in the 
Copyright Act, unlike the Natural Gas 
Act and Federal Power Acts, which 
preclude the Librarian from considering 
an issue or award not raised by the 
parties. Program Suppliers Supplemental 
Petition Reply at 2-3. JSC submit that 
there is nothing in the Panel's report or 
responses to the certified question that 
indicate that the Panel accepted the 
Canadian Claimants' evidence in its 
entirety, and that to request the Librarian 
at this stage, and not in the initial 
petitions to modify, for an increase in 
award is untimely. JSC Supplemental 
Petition Reply at 7-8. 

Having clarified that it was the Panel's 
intention to award the Canadian Claimants 
1.0% of the Basic Fund, the award is 
reasonable. The Copyright Royalty 
Tribunal was accorded a substantially 
broad "zone of reasonableness" in rnakir 
its determinations, seeNational Associatiu 
a/Broadcasters v. CRT,rn F.2d922 (D.C. 
Cir. 1985),and the Canadian Claimants' 
award falls within this zone, since they 
received 0.75%in the 1989distribution 
proceeding and were requesting 1.1% in 
this proceeding. Further, as JSC correetly 
point out, there is nothing in either the 
Panel's Report or Response to the certified 
questions that indicates that the Panel 
accepted the Canadians' case in its entirety 
and intended to award them their 
requested share of 1.1%. 

H . The PBS Bortz Adjustment. 

PBS makes a technically complex 
argument alleging that the Panel acted 
arbitrarily in not adjusting its Bortzshare 
in this proceeding. PBSsubmits that the 
Panel should have made an upward 
adjustment in its award to account for the 
fact that it does not receive any royalties in 
the 3.75% Fund. Although PBS made a 
similar adjustment argument to the 
Tribunal in the 1989proceeding, which was 
expressly rejected by the Tribunal, PBS 
argues that it presented new evidence and 
argument for adjustment in this 
proceeding, thereby precluding the Panel 
from properly relying upon the Tribunal', 
rejection rationale. ) 

The Panel's analysis of its award to 
PBS begins with an examination of the 
raw numbers from the Bortz survey for 

November 1996-500 
ML-539 



the PBS category: 2.7% of the royalty 
fund for 1990,2.9% for 1991 and 3.0% for 
1992. Report at 115-116. The panel then 
notes the principal arguments made by 
PBS for adjusting these numbers 
upward. The first adjustment was 
something called the zero value 
methodology, which attempted to 
account for the cable operator 
respondents in the Bortz survey that did 
not actually import a distant PBS signal. 
The Panel accepted this adjustment, 
though somewhat reluctantly. Report at 
123 ("The automatic-zero adjustment 
proposed by Dr. Fairley troubles the 

. Panel."), The Panel then analyzed PBS's 
analogous marketplace adjustment 
argument, giving that credit as well. [d. 
Finally, and this is significant to PBS's 
claim of arbitrary action, is the Panel's 
handling of PBS's proposed adjustment 
to account for its zero award in the 3.75% 
Fund. 

PBS's position is the following: The 
Bortz survey numbers, even after the 
zero value methodology and analogous 
marketplace adjustments, are not 
accurate. Unlike the other claimants, PBS 
does not receive an award from the 
3.75% Fund because none of its stations 
are carried by cable operators at the 
3.75% royalty rate. Thus, PBS only 
receives an award from the Basic Fund, 
which represents about 75% of the total 
royalty pool (the 3.75% Fund 
:epresenting the other 25%). An award of 
6% of the total royalty fund (which 
represents PBS's adjusted Bortz share) is 
only 6% of 75% of the total fund, since 
PBS receives no 3.75% award. Thus, an 
award of 6% actually works out to be less 
than 6% when the total fund is 
considered. PBS therefore submits its 
award must be raised to roughly 7% 
total, so that its award when the total 
royalty pool is considered amounts to 
6%. PBS Petition to Modify at 6-8,12. 

In the 1989 proceeding, the Tribunal 
rejected this argument, noting that the 
Bortz survey did not require cable 
operators to allocate value to program . 
categories based on their actual 
compulsory license copyright payments, 
but rather based on a hypothetical 
programming budget. 57 FR 15286, 15295 
(Apri127, 1996). The operators were 
therefore allocating PBS percentage of 
the programming budget on 100% of the 
royalty funds in this proceeding, not the 
75% of the funds that PBS.alleges. 

PBSnow submits that it has presented 
a reconstituted version of its adjustment 
argument in this proceeding, arguing that 
not only is it entitled to an adjustment of 
the Bortz results, but that all parties must 
1r adjusted upward. PBSPetition to 
ilod ify at 10. The Panel rejected this 

argument "for the same reason given by 
the Tribunal in the 1989proceeding." 

November 1996-500 
ML-539 

Report at 124. PBSasserts that the Panel 
acted arbitrarily in applying this reasoning 
because PBSsubmits that it has presented a 
new argument, with attending evidence 
showing how the other parties' shares of 
the Basic Fund must be adjusted upwards 
to reflect their true Bortz shares. [d. at 11. 

NAB concurs with PBS's logic, and 
believes that they, too, are entitled to an 
upward adjustment. NAB Reply at 24. JSC 
states that if PBS's Bortz share goes up, its 
share must increase as well . JSC Reply at 
51-52. Devotional Claimants do not 
address PBS's argument. The Canadian 
Claimants and Program Suppliers object to 
PBS's position, submitting that it is nothing 
more than a rehash of the argument made 
to the Tribunal in 1989. Canadian 
Claimants Reply at 13-14;Program 
Suppliers Reply at 11-12.Program 
Suppliers argue that PBS's asserted 
difference between adjusting only its share 
of the [Basic Fund in the 1989 proceeding, 
and adjusting all parties share in the 
current proceeding, is "a distinction 
without substance." Program Suppliers 
Reply at 15. They note that no matter the 
adjustment, the Panel did not accept PBS's 
Bortz share as determinative of its award, 
nor did it announce an intention to do so. 
Because it did not accept Bortz as 
determinative, PBS's post-Panel 
adjustment is not proper. [d. 

The Panel did not act arbitrarily in 
rejecting PBS's Bortzadjustment for the 
same reasons articulated by the Tribunal 
in 1989. Whether an adjustment in the 
Basic Fund award is made for only one 
party (PBS), or all parties, the approach 
used in the Bortz survey itself remain 
unchanged. As in the 1989 proceeding, 
Bortz did not ask cable operators to base 
their program share allocation according 
to the royalties they actually paid. Thus, 
in awarding PBS programming a specific 
share, a cable operator did not take into 
account that its stated share only applied 
to the Basic Fund and not the 3.75% 
Fund, since PBS does not receive a 3.75% 
share. The Bortz survey numbers ' 
therefore do not necessarily require the 
adjustment demanded by PBS. Thus, the 
Panel was reasonable in adopting the 
Tribunal's 1989 rationale because PBS's 
argument, and the design parameters of 
the Bortz survey, were fundamentally the 
same. 

Furthermore, as Program Suppliers 
correctly note, the Panel did not state 
that it was using PBS's Bortz numbers as 
the sole means of determining its award. 
In fact, the Panel awarded PBS a share 
that is less than the unadjusted Bortz 
survey numbers. Had the Panel stated 
that it was attempting to award PBS its 
Bortz share, then PBS's argument might 
have some validity. However, since the 
Panel did not, it did not act arbitrarily in 
denying PBS's requested adjustment. 

I. The Unified Award. 

One issue that troubled the Register 
in her review of the Panel's Report was 
its decision to make the same award to 
each party for all three years, Report at 
26, even though some of the parties had 
requested different awards for different 
years and had presented different 
evidence for each year to support those 
requests. See, e.g. Direct Case of JSC 
(requesting Basic Fund awards of 31% 
for 1990, 33% for 1991 and 35% for 1992). 

The Register certified a question to 
the Panel regarding its decision to make 
a unified award. The Register asked 
whether the parties had stipulated that 
they wanted a unified award for the 
period, and if so, where was that in the 
record. The Register then asked if the 
parties did not so stipulate, what were 
the reasons supporting the Panel's 
decision. Certified questions 2-A, 2-B, 
and 2-C. 

In response, the Panel stated: 
The parties advised the Panel during the 
course of the proceedings that the Panel could 
either make three separate awards or one 
combined award. The Panel chose the latter. 
The Panel cannot point specifically to a page 
in the record that says that. It is not certain 
that when that statement was made the court 
reporter recorded that statement. However, 
the Panel's understanding is supported by the 
fact that none of the claimants objected to the 
single award. 
Response at4 . 

Surprisingly, none of the parties 
commented upon the Panel's answer in 
either their supplemental petitions or 
replies. 

Section 111 of the Copyright Act 
establishes that the Copyright Office 
shall collect cable compulsory license 
fees semiannually, but that the 
distribution of those fees shall be annual. 
Each July, claimants file their claims to 
the previous year's royalties. 
Distributions then occur annually. Where 
there are no controversies, the entire 
year's fund is distributed. Where there 
are controversies, the Librarian of 
Congress convenes a CARP to resolve 
those disputes. 

The statute describes the distribution of 
royalties in terms of an annual process. The 
statute is silent as to whether more than 
one years' fund may be combined into a 
single distribution process. Both the 
Library and all of the parties in this 
proceeding believe that a consolidation of 
proceedings is permissible and proper, and 
that was done in this proceeding by 
consolidating the 1990,1991and 1992cable 
royalty funds into a single proceeding. 60 
FR 14971 (March 21,1995). The statute is 
also silent as to whether, in a consolidated 
proceeding, a unified award may be 
made. At the beginning of this 
proceeding, it is apparent that the parties 

Page 15 of 16 



assumed that the Panel would be making 
separate awards to each of the claimants 
for each of the three years, since they 
presented separate evidence for each 
year and requested different percentages 
of royalties for each year. However, that 
assumption apparently changed 
somewhat during the course of the 
proceedings, and only some of the 
parties continued to present evidence for 
separate awards in their proposed 
findings. See Proposed Findings of JSc. 
Further, in its response to the certified 
questions, the Panel stated that a 
representation was made during the 

course of the proceedings that a unified 
award could be made. None of the 
parties have challenged the accuracy of 
the Panel's statement in their 
supplemental petitions. 

It is telling that none of the parties 
have challenged the Panel's unified 
award, even when expressly presented 
the opportunity to do so on two 
occasions through the original and 
supplemental petitions to modify. The 
cable royalties involved in this 
proceeding are, of course, their money, 
and apparently none of them have a 
problem with the unified award. Because 

the statute is silent, it cannot be said that 
the Panel acted contrary to the 
provisions of the Copyright Act. 
Likewise, it cannot be said that the Pan -:' 
acted arbitrarily when all of the partie 
this proceeding have supported, if not 
fact requested, the making of a unified 
award. 

Conclusion 

For the above stated reasons, the 
Register recommends that the following 
shouldbe the percentages for 
distribution of the 1990-1992 cable 
compulsory license royalties: 

Basic 3.75% Svndex 
1990 
Program Suppliers : 52.6336250 56.0125439 95.5000000 
JSC 28.2355000 31.1605620 
NAB 7.1820500 7.1688409 
Music Claimants 4.5000000 4.5000000 4.5000000 
PBS 5.5049750 
Devotional Claimants 1.1938500 0.9080532 
Canadian Claimants 0.7500000 0.2500000 

1991-1992 
Program Suppliers 52.5250000 56.0131375 95.5000000 
JSC 28.1725000 31.2299325 
NAB 7.1625000 7.1625000 
Music Claimants 4.5000000 4.5000000 4.5000000 
PBS 5.4912500 
Devotional Claimants 1.1937500 0.9072500 
Canadian Claimants 0.9550000 0.1871800 

11. Order of the Librarian of Congress fully endorses and adopts her deducting National Public Radio's 0.18% 
recommendation to accept the Panel's share per its agreement with the other 

Having duly considered the decision in part and reject it in part. For parties to this proceeding, IT IS 
recommendation of the Register of the reasons stated in the Register's ORDERED that the 1990-1992 cable 
Copyrights regarding the report of the recommendation, the Librarian is compulsory license royalties shall be 
Copyright Arbitration Royalty Panel in exercising his authority under 17 U.S.c. distributed according to the following 
the distribution of the 1990-1992 cable 802(£) and is issuing an order setting the percentages: 
royalty funds, the Librarian of Congress distribution of cable royalty fees. After 

1990 
Program Suppliers 
JSC 
NAB 
Music Claimants 
PBS 
Devotional Claimants 
Canadian Claimants .' 

Basic 

52.6336250 
28.2355000 
7.1820500 
4.5000000 
5.5049750 
1.1938500 
0.7500000 

3.75% Svndex 

56.0125439 95.5000000 
31.1605620 
7.1688409 
4.5000000 4.5000000 

0.9080532 
0.2500000 

1991-1992 
Program Suppliers 
JSC 
NAB 
Music Claimants 
PBS 
Devotional Claimants 
Canadian Claimants 

I 

52.5250000 
28.1725000 

7.1625000 
4.5000000 
5.4912500 
1.1937500 
0.9550000 

56.0131375 95.5000000 
31.2299325 

7.1625000 
4.5000000 4.5000000 

0.9072500 
0.1871800 

I 

As provided in 17 U.s .c. 802(g), the 
period for appealing this Order to the 
United States Court of Appeals for the 
District of Columbia Circuit is 30 days 
from the effective date of this Order. 

Dated: October 22,1996 
So Recommended. 

Marybeth Peters 
Register of Copyrights 

So Accepted and Ordered. 
James H. Billington, . 
The Librarian of Congress. 
[FR Doc. 96-27573 Filed 10-25-96; 8:45am] 
Billing Code 1410-33-P 

J 

Page 16 of 16 November 1996·500 
ML·539 


