
 

 

BELARUS 
 
EXECUTIVE SUMMARY 
 
Belarus is an authoritarian state.  The country’s constitution provides for a directly 
elected president, who is chief of state, and a bicameral parliament, the national 
assembly.  A prime minister appointed by the president is the nominal head of 
government.  In practice, however, power is concentrated in the presidency.  Since 
his election as president in 1994, Alyaksandr Lukashenka has consolidated his 
power over all institutions and undermined the rule of law through authoritarian 
means, including manipulated elections and arbitrary decrees.  Subsequent 
presidential elections, including the one held in December 2010, were neither free 
nor fair and fell well short of meeting international standards.  The 2008 
parliamentary elections also failed to meet international standards.  Security forces 
reported to civilian authorities and to Lukashenka in particular. 
 
The most significant human rights problems continued to be the inability of 
citizens to change their government; a system bereft of checks and balances in 
which authorities committed frequent, serious abuses; and the government’s 
politically motivated imprisonments of hundreds of people during the year.  
Additionally, the government failed to account for past politically motivated 
disappearances. 
 
Other human rights problems included abuses by security forces, which beat 
detainees and protesters, used excessive force to disperse peaceful demonstrators, 
and reportedly used torture and/or maltreatment during investigations and in 
prisons.  Prison conditions remained extremely poor.  Authorities arbitrarily 
arrested, detained, and imprisoned citizens for criticizing officials, for participating 
in demonstrations, and for other political reasons.  The judiciary lacked 
independence, and suffered from inefficiency and political interference; trial 
outcomes often were predetermined, and many trials were conducted behind closed 
doors or in absentia.  Authorities continued to infringe on citizens’ privacy rights.  
The government further restricted civil liberties, including freedom of speech, 
press, assembly, association, religion, and movement.  The government seized 
printed materials from civil society activists and prevented independent media 
from disseminating information and materials.  The government continued to 
hinder or prevent the activities of some religious groups, at times fining them or 
restricting their services.  Authorities harassed human rights groups, 
nongovernmental organizations (NGOs), and political parties, refusing to register 
many and then threatening them with criminal prosecution for operating without 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 2 

registration.  Official corruption in all branches of government remained a 
problem.  Violence and discrimination against women were problems, as was 
violence against children.  Trafficking in persons remained a significant problem.  
There was discrimination against persons with disabilities, Roma, ethnic and 
sexual minorities, persons with HIV/AIDS, and those who sought to use the 
Belarusian language.  Authorities harassed and at times dismissed members of 
independent unions, severely limiting the ability of workers to form and join 
independent trade unions and to organize and bargain collectively. 
 
Authorities at all levels operated with impunity, and failed to take steps to 
prosecute or punish officials in the government or security forces who committed 
human rights abuses. 
 
Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from: 
 
a. Arbitrary or Unlawful Deprivation of Life 
 
There were no reports during the year that the government or its agents committed 
arbitrary or unlawful killings. 
 
b. Disappearance 
 
The prosecutor general again extended the 11-year investigation into the 1999 
disappearance of former interior minister and opposition leader Yury Zakharanka.  
There were no developments in the continuing investigations into the 2000 
disappearance of journalist Zmitser Zavadski, and the 1999 disappearances of 
opposition activist Viktar Hanchar and businessman Anatol Krasouski.  There was 
evidence of government involvement in these cases, but authorities continued to 
deny any connection with the disappearances. 
 
c. Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading Treatment or 
Punishment 
 
The law prohibits such practices; however, the Committee for State Security 
(KGB), riot police, and other security forces continued to beat detainees and 
demonstrators routinely.  Security forces also reportedly used torture during 
investigations.  During arrests police frequently beat individuals as well as persons 
detained for organizing or participating in demonstrations and other opposition 
activities.  In June and July dozens of participants in nationwide “silent” 
demonstrations reported that unidentified plainclothesmen who were supposedly 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 3 

security or police officers brutally beat them either during their arrest or in 
minivans and buses without license plates, or while in detention.  For example, on 
July 6 in Brest, police severely beat demonstrators; one person sustained a broken 
finger and fractured ribs. 
 
On December 19, unidentified individuals believed to be from the KGB arrested 
three female Ukrainian activists protesting election fraud in Minsk.  The activists 
reported that they were abducted, taken to a forest, forced to disrobe, doused with 
gasoline, and threatened with immolation.  They were found by local residents at a 
remote village near the Ukrainian border, treated at a local hospital, and returned to 
Ukraine. 
 
In December 2010 police used physical force and violence to break up crowds of 
peaceful demonstrators following presidential elections; many were beaten and 
more than 700 persons were detained, including seven opposition presidential 
candidates.  Scores of demonstrators and a small number of police officers were 
injured.  Before the polls closed, police stopped a group of protesters led by 
presidential candidate Uladzimir Nyaklyaeu and a van carrying a sound system for 
the demonstration.  A group of unidentified men in black uniforms believed to be 
special forces tossed stun grenades at the group.  They beat Nyaklyaeu in the attack 
and seized the sound equipment.  Supporters took him to a hospital for treatment, 
but unidentified men later abducted him from his hospital bed and held at the KGB 
detention center.  On January 26, Internal Affairs Minister Anatol Kulyashou 
claimed that police officers were not involved in attack and beating of Nyaklyaeu, 
his supporters, and foreign journalists.  On August 10, the Prosecutor General’s 
Office notified Nyaklyaeu that the government would not open a criminal 
investigation into his beating. 
 
Human rights advocates, opposition leaders, and activists released from detention 
facilities continued to report torture and other forms of physical and psychological 
abuse of suspects during criminal and administrative investigations.  For example, 
shortly after his release from the KGB detention center on February 28, former 
presidential candidate Ales Mikhalevich claimed that, as a condition of his release, 
authorities forced him to sign a statement that he would assist the KGB.  
Mikhalevich said that unidentified officers wearing black masks dragged him from 
his cell, handcuffed him, twisted his arms, bent him to the floor, and forced him to 
remain in uncomfortable positions for long periods of time. 
 
According to Mikhalevich, KGB guards undressed prisoners and searched their 
cells, while prisoners were forced to remain in a cold room and do physical 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 4 

exercises.  Authorities deprived prisoners of sleep and placed them in unventilated 
cells in which the floors had been freshly painted with acetone-based paint.  KGB 
officers threatened Mikhalevich with further physical abuse against him and his 
family if he complained about these conditions.  Other political prisoners, 
including Uladzimir Kobets, Alyaksandr Atroschankau, and Andrei Sannikau, 
echoed Mikhalevich’s description of detention center conditions.  On April 4, the 
Prosecutor General’s Office refused to launch a criminal investigation into 
Mikhalevich’s claims of torture, stating that the claims were unfounded and 
constituted “false denunciations.”  On September 16, the Military Prosecutor’s 
Office turned down Sannikau’s request to investigate his claims of torture, citing a 
lack of evidence. 
 
Authorities also targeted lower-profile opposition activists, who were charged and 
convicted of participating in mass disturbances during the December 2010 
demonstration.  They subjected the activists to violence, psychological pressure, 
and other forms of intimidation to force them into testifying against the opposition 
presidential candidates.  The Belarusian Helsinki Committee (BHC), a local human 
rights group, documented a police practice of charging individuals as accomplices 
in certain crimes in order to induce them to implicate others, then dropping the 
charges and forcing them to serve as prosecution witnesses.  Women detained in 
the December 2010 protests reported that authorities threatened them with rape 
while in custody.  Many of those who were ultimately charged with criminal 
behavior were detained for the maximum 10 days without charge, permitting 
authorities to put pressure on them by denying them visits, receipt of medicines, 
and food from their families. 
 
The hazing of new army recruits, including beatings and other forms of physical 
and psychological abuse, continued; however, the situation improved somewhat as 
the government increased its prosecution of offenders.  On May 16, the Prosecutor 
General’s Office stated that military leaders and prosecutors were taking “effective 
measures” to prevent deaths, injuries, and incidents of hazing in the army.  
Prosecutors claimed that in 2010 there were no reports of hazing deaths or assaults 
causing severe bodily harm.  They reported that the number of incidents of assault 
and battery decreased 33 percent and injuries among servicemen decreased 21 
percent between 2009 and 2010. 
 
Prison and Detention Center Conditions 
 
Prison and detention center conditions remained poor and in many cases posed 
threats to life and health.  There were shortages of food, medicine, warm clothing, 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 5 

and bedding and inadequate access to basic or emergency medical care and clean 
drinking water.  Ventilation in cells and overall sanitation were poor, and 
authorities failed to provide conditions necessary for maintaining proper personal 
hygiene.  Prisoners frequently complained of malnutrition and low-quality 
uniforms and bedding.  Some former political prisoners reported psychological 
abuse and being forced to share a cell with violent criminals.  The law permits 
family and friends to bring detainees food and hygiene products and to send them 
parcels by mail, but in many cases authorities did not adhere to the law. 
 
Former prisoners reported that access to medical care was severely limited and 
frequently provided by under-qualified medical personnel and the results of 
medical check-ups were often fabricated.  As a result of these conditions, 
tuberculosis, pneumonia, HIV/AIDS, and other communicable diseases were 
widespread in prisons.  According to domestic human rights groups, the rate of 
tuberculosis infection in prisons was seven times the national average.  The 
Ministry of Internal Affairs reported that, out of approximately 50,000 inmates 
nationwide, 1,170 suffered from active tuberculosis.  The death rate from 
tuberculosis among inmates was 1.3 times the national average.  According to 
NGOs, authorities continued their practice of isolating certain prisoners--
particularly inmates with HIV/AIDS and foreign citizens.  According to official 
data, at the end of 2010 there were 1,098 inmates with HIV/AIDS, accounting for 
15 percent of the total number of persons with HIV/AIDS in the country. 
 
In March members of the public monitoring commission under the Justice Ministry 
visited a prison in Vorsha and reported that the prison was 500 inmates above 
capacity.  Commission official Tatsyana Krauchanka said that, despite the 
overcrowding, prison conditions were “not bad.”  She claimed that the commission 
visited different prisons once a quarter and paid special attention to inmates’ 
complaints regarding their conditions, although in most cases such complaints 
were dismissed as illegitimate.  She concluded that prisons were not “a resort” and 
generally conditions were “good.” 
 
At a press conference on April 20, Deputy Prosecutor General Alyaksei Stuk 
admitted that prisons and detention centers were overcrowded and conditions at 
times failed to meet legal norms.  Stuk cited the failure to conform to space 
standards per inmate and a shortage of rooms for private visits as two examples.  
Officials also admitted that prison facilities were short of medical personnel, 
equipment, and medicines but claimed that all prisoners received sufficient medical 
care.  He dismissed reports that the situation with tuberculosis was “alarming,” 
although he admitted that rates of infection in certain prisons were higher than the 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 6 

nationwide average.  In the Mahilyou region, local prosecutors reported in April 
that while 80 percent of prisons were overcrowded, prison administrations failed to 
provide adequate medical assistance to inmates only in isolated instances. 
 
In August authorities reported that of the 50,000 inmates held nationwide, 
approximately 38,000 persons were in prisons and 7,380 were in pretrial detention 
facilities.  Approximately 4,500 other persons were held in a form of internal exile 
known as “khimiya.”  Persons sentenced to khimiya were allowed to work outside 
of detention facilities but were required to return to prison barracks where they 
lived under strict conditions and supervision. 
 
According to NGOs and former prisoners, authorities routinely abused prisoners.  
Former prisoners credibly reported that their complaints to higher authorities were 
often censored or not forwarded by prison officials, and that prison administrators 
either ignored or selectively considered requests for investigation of alleged 
abuses.  Complaints could result in retaliation against prisoners who spoke out, 
including humiliation, death threats, or other forms of punishment.  For example, 
in August a former prisoner at the Hlybokae high security prison stated that guards 
beat and abused inmates after prisoners complained about their conditions and 
sought a meeting with the prosecutor general.  Two prisoners began a hunger 
strike.  The Internal Affairs Ministry dismissed as false the reports of disturbances 
at Hlybokae prison.  On October 20, the Vitsyebsk regional prosecutor reported 
that a probe into the beatings established that use of force against inmates was 
justified “to restore order” in jail after inmates put forward “illegitimate demands” 
and injured themselves. 
 
Prisoners and detainees had limited access to visitors, and denial of meetings with 
families was a common punishment for disciplinary violations.  Political prisoners 
were often denied meetings with families as a means of pressure and intimidation.  
For example, political prisoner and former presidential candidate Dzmitry Uss’ 
scheduled three-day visit with his wife in September was unexpectedly shortened 
to one day. 
 
Credible sources maintained that prison administrations turned other inmates 
against political prisoners for purposes of intimidation and to compel confessions.  
They also reported that authorities neither explained nor protected their legal rights 
and penalized inmates for any minor violation of the “internal regime.”  For 
example, on June 17, Mikita Likhavid, convicted of participating in postelection 
demonstrations, was placed in solitary confinement for the fourth time in 40 days.  
The harsh conditions in solitary confinement reportedly included denial of 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 7 

bedding, lack of time outdoors, and sleep deprivation.  Authorities refused to 
provide warm clothing, despite the frequently low temperatures in the cells. 
 
On September 16, independent media reported that the UN Committee on the 
Elimination of Discrimination against Women upheld a complaint by opposition 
activist Inha Abramava regarding conditions at a detention center in Brest.  She 
filed an individual complaint in 2008 after local courts rejected her complaints 
regarding discriminatory conditions at the detention center that had only men on its 
staff.  She claimed that she was subject to sexual harassment by guards who also 
attempted to incite violent inmates against her. 
 
Although the law provides for freedom of religion, and there were no reports of 
egregious infringements, prisoners generally were prevented from holding 
religious services and performing rituals that did not comply with prison 
regulations.  Zmitser Dashkevich, a Malady Front leader preemptively detained a 
day before the December 19, 2010 elections and later convicted on politically 
motivated charges, told his lawyer that prison administration officials forbade him 
to have the Bible and forced him to speak Russian instead of Belarusian in 
response to commands from prison guards. 
 
Corruption in prisons was a serious problem, and observers noted that the outcome 
of parole applications often depended on bribes to prison personnel. 
 
While authorities claimed to conduct periodic investigations and monitoring of 
prison and detention center conditions, human rights groups asserted that such 
inspections--even if they did occur--lacked any credibility.  There was no 
ombudsman who could serve on behalf of prisoners and detainees; human rights 
advocates who were not members of state-controlled bar associations had no 
access to prisoners and detainees, and could not provide them with legal counsel. 
 
Authorities did not permit independent monitoring of penal institutions.  Despite 
numerous requests to the Ministries of Internal Affairs and Justice, government 
officials continued to refuse to meet with human rights advocates or approve 
requests to visit detention facilities.  There were no reports during the year of 
independent monitoring of prison conditions by domestic or international human 
rights groups, independent media, or the International Committee of the Red Cross. 
 
d. Arbitrary Arrest or Detention 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 8 

The law limits arbitrary detention; however, the government did not respect these 
limits in practice.  Authorities continued to arrest individuals for political reasons 
and to use administrative measures to detain political activists before, during, and 
after protests. 
 
Role of the Police and Security Apparatus 
 
The Ministry of Internal Affairs exercises authority over the police, but the KGB, 
the financial investigations department under the State Control Committee, and the 
presidential security services also exercise police functions.  The president also has 
the authority to subordinate all security bodies to his personal command.  Impunity 
among law enforcement personnel remained a serious problem.  Individuals have 
the right to report police abuse to a prosecutor; however, the government often did 
not investigate reported abuses or hold perpetrators accountable. 
 
Arrest Procedures and Treatment While in Detention 
 
By law police must request permission from a prosecutor to detain a person in 
excess of three hours; in practice these procedures were usually ignored, and police 
routinely detained and arrested individuals without warrants.  Authorities may hold 
a criminal suspect for up to 10 days without filing formal charges and for up to 18 
months after filing charges.  Under the law prosecutors, investigators, and security 
service agencies have the authority to extend detention without consulting a judge.  
Detainees have the right to petition the legality of their detention, but in practice 
appeals by suspects for a court review of their detention frequently were 
suppressed or ignored. 
 
Arbitrary Arrest:  During the year authorities routinely detained or arrested 
hundreds of individuals, including opposition figures, members of the independent 
media, social media activists, and civil society activists, for reasons widely 
considered to be politically motivated. 
 
For example, during the June-September “silent” demonstrations organized via 
Internet, police detained more than 2,000 persons for participating in an 
unsanctioned demonstration and sentenced them to large fines or up to 15 days of 
administrative detention.  People were arrested for little more than walking or 
clapping their hands. 
 
On October 6, police arbitrarily detained prominent sociologist and independent 
pollster Aleh Manayeu for three hours to impede his presentation of polling results 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 9 

to the Minsk diplomatic corps.  At a press conference on October 7, Lukashenka 
stated that police apprehended Manayeu over alleged possession of drugs; 
however, he subsequently was released without charge. 
 
On October 8, opposition and trade union leaders staged rallies called “people’s 
assemblies” across the country to protest the government’s ineffective economic 
policies.  Prior to the event police detained and warned a number of activists 
against participating in unsanctioned rallies.  On October 13, police detained 
Viktar Ivashkevich, the main organizer of the assemblies.  Following a seven-hour 
hearing, a Minsk district court fined him 1.4 million rubles ($169) for violating 
mass events regulations. 
 
Pretrial Detention:  Authorities may hold a criminal suspect for up to 10 days 
without filing formal charges.  Prior to being charged, the law provides detainees 
with no access to their families or to food and medical supplies from outside the 
detention facility.  In an effort to maximize pressure on such detainees, police 
routinely held persons for the full 10-day period before charging them. 
 
Police often detained individuals for several hours, ostensibly to confirm their 
identity, and then released them without charges.  Police and security forces 
frequently used this tactic to detain members of the opposition and demonstrators, 
to prevent the distribution of leaflets and newspapers, or as a pretext to break up 
civil society meetings and events. 
 
Following the December 2010 demonstrations, authorities detained a number of 
leading supporters of opposition parties, including seven presidential candidates.  
Five candidates subsequently were charged with and convicted of “organizing and 
leading mass disturbances” or other charges.  Authorities delayed pressing charges 
for the maximum legal period of 10 days.  A number initially were denied access 
to their lawyers on the pretext that no rooms were available for such consultations. 
 
e. Denial of Fair Public Trial 
 
The constitution provides for an independent judiciary; however, Lukashenka and 
his government did not respect judicial independence in practice.  Corruption, 
inefficiency, and political interference with judicial decisions were widespread.  
Prosecutors and courts convicted individuals on false and politically motivated 
charges, and senior leaders and local authorities dictated the outcomes of trials. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 10 

According to the latest available report by a UN special rapporteur, prosecutors 
wield “excessive and imbalanced” authority because they may extend detention 
without the permission of judges.  The 2006 report also noted an imbalance of 
power between the prosecution and the defense.  Defense lawyers were unable to 
examine investigation files, be present during investigations and interrogations, or 
examine evidence against defendants until a prosecutor formally brought the case 
to court.  Lawyers found it difficult to challenge some evidence because technical 
expertise was under the control of the Prosecutor’s Office.  According to many 
defense attorneys, these imbalances of power persisted throughout the year, 
especially in politically motivated criminal and administrative cases.  In very few 
cases during the year were criminal defendants exonerated. 
 
By presidential decree bar associations are independent; however, in practice they 
remained subordinate to the Ministry of Justice.  Lawyers must be licensed by the 
ministry, are required to work in regional bar associations, and must renew their 
licenses every five years.  The law prohibits attorneys from engaging in private 
practice, although private legal companies are allowed to provide legal assistance 
and advice to private companies and represent their clients in economic courts. 
 
During the year authorities revoked the licenses of at least nine attorneys who 
represented prominent opposition leaders, civil society activists, and independent 
journalists arrested on or after December 19, 2010, for activities related to the 
defense of their clients.  In a notice posted on its Web site in January, the Justice 
Ministry charged that “certain lawyers” who were defending individuals facing 
criminal charges, including the presidential candidates, were committing “gross 
violations” of the rules of professional ethics for lawyers as well as of the 
country’s laws.  The ministry accused the lawyers of distorting information about 
the investigations of their clients, their state of health, and their conditions of 
detention.  Subsequently, the ministry announced that all licensed lawyers, 
excluding junior staff, had to pass extraordinary performance reviews to renew 
their licenses.  As a result of this review, attorneys defending key presidential 
candidates and activists were disbarred.  On January 4, a lawyer in Hrodna lost her 
license for participating in postelection demonstrations.  The BHC reported that 
additional lawyers engaged to defend arrested activists were suspended for 
indefinite periods.  On October 22, authorities removed Alyaksandr Pylchanka, the 
head of the Minsk city bar association, who openly spoke against debarring 
lawyers and said that the situation threatened the independence of the bar. 
 
Trial Procedures 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 11 

The law provides for the presumption of innocence.  However, because of the lack 
of judicial independence and government use of official media to report on trials, 
and also due to practices that limit a defendant’s right to self-defense in court, the 
burden of proof was in practice frequently on defendants. 
 
The law also provides for public trials; however, trials occasionally were closed 
and frequently were held in judges’ offices, where attendance was severely limited.  
Judges adjudicate all trials; there is no system of trial by jury.  For the most serious 
cases, in a throwback to the Soviet past, two civilian advisers assist a judge. 
 
Government-controlled media frequently conducted propaganda campaigns 
declaring the guilt of suspects prior to trial and revealing alleged materials from 
ongoing investigations designed to demonstrate further the “guilt” of persons 
awaiting trial.  For example, in January following the postelection demonstrations 
in December 2010, state television broadcast a documentary called The Square:  
When Metal Hits Glass, which purported to demonstrate that leading members of 
the opposition had plotted a violent coup with help from abroad.  The documentary 
also claimed that Uladzimir Nyaklyaeu was attacked by rivals within the 
opposition, rather than by security forces.  On January 14, the government-run 
newspaper Sovietskaya Bielorussiya published an article purporting to reveal 
documents demonstrating that leaders of the opposition were plotting to overthrow 
the government with support from abroad. 
 
The law provides defendants the right to attend proceedings, to confront witnesses, 
and to present evidence on their own behalf; however, in practice authorities did 
not always respect these rights.  During the year numerous opposition politicians 
and NGO leaders were tried and convicted without being permitted to be present at 
their trials.  For example, a Minsk district court notified a Mahilyou-based 
opposition activist on January 13 that she had been fined 1.05 million rubles 
($127) in absentia for her participation in the December 2010 postelection 
demonstrations.  On September 7, a court in Horki sentenced Malady Front activist 
Ivan Shyla in absentia to 20 days’ imprisonment for demonstrating in front of a 
prison on August 2 in support of his detained associate, Zmitser Dashkevich. 
 
The law provides for access to legal counsel for detainees and requires that courts 
appoint a lawyer for those who cannot afford one; however, at times some 
detainees were denied access to a lawyer and at other times, to a Belarusian-
language interpreter if they requested hearings in that language.  Most judges and 
prosecutors were not fluent in Belarusian and rejected motions for interpreters.  
The law provides for the right to choose legal representation freely; however, a 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 12 

presidential decree prohibits NGO members who are lawyers by training from 
representing individuals other than members of their organizations in court.  The 
government’s disbarment of at least nine attorneys who represented political 
opponents of the regime limited defendants’ choice of counsel in high-profile 
political cases. 
 
Those charged in connection with the December 2010 demonstrations had very 
limited access to lawyers, and authorities did not allow any of the detainees to meet 
in private with their lawyers at holding facilities.  Some lawyers openly stated that 
authorities obstructed their seeing clients.  For example, attorney Tamara 
Sidarenka, who represented presidential candidate Uladzimir Nyaklyaeu, was 
allowed only two visits with her client over the course of 50 days.  She reported 
that lawyers were required to wait in line outside of the KGB detention center and 
often were sent away after being told that no meetings rooms were available. 
 
Courts often allowed information obtained by use of force and threats of bodily 
harm during interrogations to be used against defendants. 
 
Defendants have the right to appeal court decisions, and most defendants did so.  
However, appeals courts upheld the verdicts of the lower ones in the vast majority 
of cases, including in all criminal cases in connection with postelection 
demonstrations. 
 
Between March and May, more than 50 opposition leaders, including six 2010 
presidential candidates, their aides and campaign staffers, activists, and 
independent journalists were put on trial or faced charges for allegedly organizing, 
leading, or participating in “mass disturbances,” or in activities that “violated 
public order.”  Independent observers and human rights advocates concluded that 
prosecutors failed to present any credible evidence of criminal acts by the 
defendants, and guilty verdicts in these politically motivated trials were largely 
based on fabricated testimony by prosecution witnesses.  Local and international 
human rights groups alleged that authorities orchestrated a “storming” of the main 
government building as a pretext for a broader crackdown on civil society, political 
opposition, and independent media.  The prosecution’s witnesses for all trials were 
approximately 30 police officers who purportedly were injured during the 
demonstrations, although observers noted numerous discrepancies in the medical 
records presented by the officers in court.  Independent trial observers reported that 
witnesses gave scripted (and nearly identical) testimony at the various trials but 
often failed to appear in court for subsequent hearings, citing illness or vacation.  
Videos shown in court were edited extensively. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 13 

 
The prosecution overtly pressured low-profile defendants to testify against 
presidential candidates and accuse the candidates of having planned and led the 
riots.  During the trials several defendants recanted incriminatory statements they 
previously had made under physical duress or threat of torture during police 
investigations.  One defendant claimed at trial that investigators promised him the 
investigation against him would be dropped and he would be released if he was 
willing to testify that the presidential candidates had paid him to take part in the 
demonstrations.  When he refused, police brought criminal charges of participating 
in mass disturbances against him. 
 
One of the leading opposition presidential candidates on trial, Andrei Sannikau, 
stated that KGB head Vadzim Zaytsau blackmailed him by threatening the lives of 
his wife and four-year-old son and that investigators coerced him to sign scripted 
statements.  At a trial of candidate Uladzimir Nyaklyaeu, prosecutors played 
telephone conversations between presidential candidates and their aides that were 
taped during the presidential campaign, months before the demonstrations and 
criminal investigations against the activists.  A deputy general prosecutor 
reportedly sanctioned the wiretapping, and judges disregarded defense lawyers’ 
motion to hear the taped materials, including private conversations, behind closed 
doors. 
 
Political Prisoners and Detainees 
 
During the year authorities filed criminal charges against persons from the political 
opposition, human rights and civil society groups, and independent media 
organizations in connection with the large-scale demonstration in Minsk on the 
night of December 19, 2010.  Following trials that failed to conform to 
international standards, most of these political prisoners were convicted of the 
crimes of organizing or actively participating in “mass disturbances” or “activities 
that severely violated public order.”  In many of the cases the authorities did not 
allow prisoners to meet with lawyers, family members, embassies, or prison 
monitoring groups. 
 
During the year there were 53 political prisoners in Belarus.  Of these, 46 were 
convicted and sentenced to imprisonment, partial house arrests, large fines, or 
khimiya.  Some were given suspended sentences.  Charges against six were 
dropped, and one presidential candidate against whom charges were not dropped 
fled abroad.  Later, 25 of those convicted were pardoned; many of them faced 
pressure by authorities to sign petitions to be pardoned, while some were simply 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 14 

released.  At year’s end eight political prisoners remained in jail, including two 
presidential candidates, Mikalai Statkevich and Andrei Sannikau.  Many of those 
in jail reportedly faced maltreatment and severe pressure. 
 
All politically motivated trials ended during the year.  During April and May, 46 
activists, including five presidential candidates, were convicted, while authorities 
dropped criminal charges against six more activists, including one presidential 
candidate.  Candidate Ales Mikhalevich fled the country.  Of those convicted, 
candidate Mikalai Statkevich received the longest jail term of six years in high 
security facilities, and two candidates Uladzimir Nyaklyaeu and Vital 
Rymasheuski along with six other activists received suspended sentences of up to 
two years. 
 
Candidate Andrei Sannikau was sentenced to five years in jail, and candidate 
Dzmitry Uss to five and a half years.  Rymasheuski’s aide Paval Sevyarynets 
received a sentence of three years of internal exile.  Most other activists received 
up to four years in a high security jail.  Sannikau, Statkevich, Dzmitry Bandarenka 
(Sannikau’s aide), and Sevyarynets continued to serve their sentences at year’s 
end.  Lukashenka pardoned other political prisoners in August-October except 
those who received suspended sentences.  Prisoners were often pressured to appeal 
for pardon. 
 
Authorities also convicted Malady Front leader Zmitser Dashkevich and Malady 
Front activist Eduard Lobau, two opposition youth activists preemptively detained 
on December 18, 2010, on politically motivated charges of “severe hooliganism.” 
Human rights groups believed the sentences were directly related to the December 
19, 2010, postelection demonstrations and crackdown.  Dashkevich was sentenced 
to two years and Lobau to four.  Both remained in jail at year’s end. 
 
On May 27, a court convicted five members of an anarchist group for a series of 
Molotov cocktail attacks on various facilities in Minsk, including the Russian 
embassy compound, the Defense Ministry, the offices of state-controlled trade 
unions, a detention center, and a bank.  In a similar case in Babruisk on May 18, a 
court sentenced three anarchists who partially admitted their guilt to seven years in 
prison for attacking a local KGB office with Molotov cocktails.  During court 
hearings the defendants stated that they were interrogated without their lawyers 
present and coerced into confessions after being threatened with lengthy 
imprisonment and harsher detention conditions.  Authorities used the investigation 
as a pretext to detain and interrogate a range of individuals, and they reportedly 
threatened many of these persons and their family members with physical abuse in 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 15 

order to compel their testimony against the defendants.  In court several witnesses 
claimed the KGB forced them to testify against the activists, and some witnesses 
recanted their earlier statements.  One witness stated that investigators beat him 
after his arrest and that he spent nine days in custody.  Leading local human rights 
groups, including Vyasna and the BHC, recognized three anarchist activists 
sentenced to eight, four and a half, and three years in jail as prisoners of 
conscience. 
 
On August 4, police arrested Ales Byalyatski, chairman of Vyasna, one of the 
country’s leading human rights organizations, and charged him with “large-scale 
concealment of income and tax evasion.”  Byalyatski used bank accounts in 
Lithuania and Poland to channel NGO assistance funds to support his 
organization’s efforts and assist persons arrested and convicted during the 
postelection crackdown.  Authorities considered this money “income” because his 
NGO was prohibited by the government from being legally registered.  The KGB 
and financial police searched Byalyatski’s apartment and summer cottage as well 
as the office housing Vyasna.  Authorities also charged Byalyatski’s deputy, 
Valyantsin Stephanovich, with tax evasion under the civil code.  On December 16, 
a court in Minsk upheld the district tax office’s suit against Stephanovich and 
ordered him to pay a total of approximately 54.4 million rubles ($6,570) in overdue 
taxes and penalties. 
 
During the year Vaukavysk entrepreneur and anticorruption activist Mikalai 
Autukhovich remained in prison, having been convicted of illegal weapons’ 
possession in 2010.  Amnesty International and other human rights groups 
recognized Autukhovich as a political prisoner. 
 
Civil Judicial Procedures and Remedies 
 
The law provides that individuals can file lawsuits seeking damages for, or 
cessation of, a human rights violation; however, the civil judiciary was not 
independent and was rarely impartial in such matters. 
 
f. Arbitrary Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence 
 
The law prohibits such actions; however, the government did not respect these 
prohibitions.  Authorities used wiretapping, video surveillance, and a network of 
informers to deprive persons of privacy to express dissenting political views. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 16 

By law persons who obstruct law enforcement personnel in the performance of 
their duties can be penalized or charged with an administrative offense even if the 
“duties” may be perceived as illegal.  “Obstruction” could include any effort to 
prevent KGB or law enforcement officers from entering the premises of a 
company, establishment, or organization; refusing to allow KGB audits; or denying 
or restricting KGB access to information systems and databases. 
 
The law requires a warrant before, or immediately after, conducting a search; 
however, the KGB and riot police entered homes, conducted searches, and read 
mail without warrants.  The KGB has the authority to enter any building at any 
time, as long as it applies for a warrant within 24 hours after the entry.  There were 
credible reports that government agents covertly entered homes of opposition 
activists and offices of opposition groups and monitored the actions of individuals.  
In numerous instances authorities searched residences and offices for apparent 
political reasons. 
 
Following the December 2010 postelection protest, authorities raided the offices 
and homes of hundreds of opposition leaders, democratic activists, independent 
journalists, and civil society organizations across the country during two months or 
more.  In most instances police seized electronic equipment and paper files.  For 
example, on January 5, the KGB raided the offices of the BHC and seized 
computers and servers.  KGB officers also searched the residence of BHC Director 
Aleh Hulak.  On January 14, on the basis of allegations that the office was used 
during Sannikau’s presidential campaign, police raided the Minsk-based offices of 
the independent Trade Union of Electronic Industry Workers for more than five 
hours and seized computers.  On January 19, police raided the offices of the Center 
for Human Rights and seized three computers; the KGB concurrently searched the 
apartment of the center’s chairwoman, Raisa Mikhailouskaya. 
 
Security forces continued to target prominent opposition and civil society leaders 
with arbitrary searches and interrogations at border crossings and airports.  For 
example, on July 2, Stanislau Shushkevich, leader of the Hramada Social 
Democratic Party and former head of state, and a group of 12 students from the 
Vilnius-based European Humanities University, were taken off a train and detained 
for more than six hours at the Lithuanian border.  Border guards detained the 
students on suspicion of drug smuggling, photographed them, and warned against 
participating in unsanctioned protests.  Border guards did not give Shushkevich 
any explanation for his detention.  All were released without charge. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 17 

The law prohibits authorities from intercepting telephone and other 
communications without a prosecutor’s order.  In practice authorities routinely 
monitored residences, telephones, and computers.  Nearly all opposition political 
figures and many prominent members of civil society groups reported that 
authorities monitored their conversations and activities. 
 
The law allows the KGB, Ministry of Internal Affairs, special security services, 
financial intelligence personnel, and certain border guard detachments to use 
wiretaps.  Wiretaps require the permission of a prosecutor; however, the lack of 
prosecutorial independence rendered this requirement meaningless. 
 
The Ministry of Communications has the authority to terminate the telephone 
service of persons who violate their telephone contracts, and such contracts 
prohibit the use of telephone services for purposes contrary to state interests and 
public order. 
 
There were numerous reports that the government employed a number of means to 
coerce young persons, including university students and military conscripts, to join 
the state-funded Belarusian Republican Youth Union (BRYU) with a reported 
membership of 500,000 persons.  To this end the government reportedly employed 
a widespread system of BRYU civilian patrol squads whose objective was to 
recruit youths and students for various projects around the country in the name of 
good citizenship. 
 
During the year authorities continued to harass family members of NGO leaders 
and civil society and opposition activists, including political prisoners.  For 
example, on January 13, KGB officers prevented Milana Mikhalevich, spouse of 
political prisoner and presidential candidate Ales Mikhalevich, from going to 
Poland for hearings on Belarus.  They first detained her by conducting a lengthy 
search of her residence and later stopped her vehicle on the way to Warsaw with 
the warning that she was banned from traveling out of the country and would be 
turned away at the border. 
 
Section 2. Respect for Civil Liberties, Including: 
 
a. Freedom of Speech and Press 
 
Status of Freedom of Speech and Press 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 18 

The constitution provides for freedom of speech and of the press; however, the 
government did not respect these rights in practice and enforced numerous laws to 
control and censor the public and the media.  Moreover, the all-dominant state 
press almost exclusively propagated views in support of Lukashenka. 
 
Freedom of Speech:  Individuals could not criticize the government publicly or 
discuss matters of general public interest without fear of reprisal.  Authorities 
videotaped political meetings, conducted frequent identity checks, and used other 
forms of intimidation.  Wearing masks, displaying unregistered flags and symbols, 
and displaying placards bearing messages deemed threatening to the government 
or public order are also prohibited. 
 
The law also limits free speech by criminalizing actions such as giving information 
to a foreigner about the political, economic, social, military, or international 
situation of the country that authorities deem to be false or derogatory. 
 
Freedom of Press:  The government restricted press freedom and censored the 
media.  Authorities warned, fined, detained, interrogated, or jailed members of the 
media and harassed bloggers who publicly criticized the government.  Under the 
law the government may close a publication after two warnings in one year for 
violating a range of restrictions on speech and the press.  In addition regulations 
give authorities arbitrary power to prohibit or censor reporting.  The Information 
Ministry can suspend periodicals or newspapers for three months without a court 
ruling.  The law also prohibits the media from disseminating information on behalf 
of unregistered political parties, trade unions, and NGOs. 
 
The Information Ministry continued to deny registration to many independent 
media outlets, i.e., privately owned media perceived to be publishing information 
independently of government control.  In spite of the lack of registration, 
independent media, including newspapers, magazines, and Internet news Web 
sites, sought to provide objective and independent coverage of events.  However, 
they operated under repressive media laws, and most faced discriminatory 
publishing and distribution policies. 
 
State-owned media, which was extremely biased and served as a propaganda arm 
of the regime, dominated the information field and maintained the highest 
circulation through generous subsidies and preferences.  There is no country-wide 
private television.  The state-owned postal system, Belposhta, and the state-owned 
kiosk system, Belsayuzdruk, continued to refuse to deliver or sell at least 10 
independent newspapers that covered politics. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 19 

 
Although authorities continued to allow the circulation of Narodnaya Volya and 
Nasha Niva, two national independent newspapers, through state distribution 
systems, they remained subject to restrictions and financial penalties.  For 
example, in January Belsayuzdruk refused to increase the number of Nasha Niva 
copies available for sale despite high demand for the newspaper.  On July 29, the 
Minsk city economic court fined Nasha Niva 14 million rubles ($1,690) for 
receiving two warnings during the year.  On August 8, the Supreme Economic 
Court fined the Narodnaya Volya the same amount on similar charges. 
 
International media continued to operate in the country but not without interference 
and prior censorship.  Euronews and the Russian channels First Channel, NTV, and 
RTR were generally available, although only through paid cable services in many 
parts of the country.  At times authorities blocked, censored, or replaced their news 
programs with local programming.  Broadcasts from other countries, including 
Poland and Lithuania, could be received in parts of the country, usually along the 
border. 
 
On May 27, Lukashenka criticized Russian media for helping provoke an 
“artificial” economic crisis.  On June 13, presidential Chief of Staff Uladzimir 
Makei dismissed what he called speculation about a ban on Russian media in the 
country as “complete nonsense.”  Conversely, Makei charged that Russian 
authorities disregarded “flagrant violations of Belarusian laws and journalistic code 
of ethics by a number of Russian media outlets.” 
 
Violence and Harassment:  Authorities continued to routinely harass, arrest, and 
assault journalists. 
 
Security forces arrested seven members of the Belarusian Association of 
Journalists (BAJ), who later were convicted of “participating in mass disturbances” 
or organizing activities that “violated public order” as a result of their work on 
presidential campaigns.  These included Sannikau spokesman Alyaksandr 
Atroshchankau, sentenced to four years in jail in March and pardoned in 
September; Sannikau aide Zmitser Bandarenka, sentenced to two years in jail; 
Nyaklyaeu aides Alyaksandr Fyaduta and Syarhei Vaznyak, both given two-year 
suspended sentences; Rymasheuski aide Paval Sevyarynets, sentenced to three 
years of internal exile; independent journalist and Sannikau’s wife Iryna Khalip, 
given a two-year suspended sentence; and editor of the Charter97 Internet portal 
Natallya Radzina, who was charged, released from pretrial holding facilities on her 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 20 

own recognizance, and fled the country in March.  Authorities dropped charges 
against Radzina in August. 
 
On December 19, 2010, police detained at least 15 local journalists, all members of 
the BAJ, and at least five foreign correspondents.  Mariya Antonova of Agence 
France Presse was detained overnight.  Twenty-two other local and foreign 
journalists reported being the victims of physical violence during the police 
crackdown.  These included Michael Schwirtz and James Hill of the New York 
Times, Anton Kharchenko and Victor Filyaev of television channel Russia Today, 
and Hanz Cezarek, a photojournalist for the Austrian Internet-based news service 
news.at.  At least 11 local independent journalists were jailed for up to 15 days for 
participating in an unsanctioned demonstration. 
 
In the weeks following the December 2010 crackdown, authorities raided offices 
of media organizations, including the Minsk office of Poland-based European 
Radio for Belarus (ERB), the Minsk office of Poland-based Belsat TV, and Nasha 
Niva.  Security forces also raided the residences of at least 12 journalists in search 
of videos, photographs, or printed materials related to postelection demonstrations.  
During their search of the ERB offices, police removed all employees from the 
premises and then seized more than 50 pieces of office and studio equipment, 
leaving little but tables and chairs behind.  In anticipation of the raid, Belsat staff 
had vacated their premises several days earlier.  Between December 19, 2010, and 
late February, police seized at least 114 pieces of office and studio equipment from 
media outlets and independent journalists around the country. 
 
On January 26, Internal Affairs Minister Anatol Kulyashou claimed that police 
raided the homes and offices of journalists in a manner consistent with the law and 
had not used violence against reporters during the postelection crackdown.  He also 
claimed that a journalist had assaulted a police officer with a video camera. 
 
Security forces continually hampered efforts of independent journalists to cover 
“silent” and other protests in Minsk.  During the year more than 80 independent 
journalists were detained for their coverage of “silent” protests across the country.  
Thirty journalists petitioned the Office of the Prosecutor General to probe the 
arrests of their colleagues during the “silent” protests.  In response, the prosecutor 
general sent a letter to the interior minister urging him to have police comply with 
the media law, which allows journalists to attend and report on public 
demonstrations.  The letter also noted that police were entitled to temporarily limit 
or ban access of individuals, including journalists, to some places and even have 
them leave such places for personal and public security reasons.  The BAJ 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 21 

welcomed the prosecutor general’s statement in July that police officers should be 
punished if they impeded journalists covering protests; however, according to press 
reports no sanctions against police followed. 
 
Routine harassment of journalists was also common.  For example, on March 25, 
police detained BelaPAN news agency correspondent Uladzimir Laptsevich and 
BAJ member Dzmitry Salauyou at a Freedom Day demonstration.  Three days 
later, a court in Mahilyou convicted the two of using obscenities and resisting 
police orders.  Laptsevich was sentenced to seven days in jail, and Salauyou 
received five days.  Authorities refused Laptsevich’s request for trial proceedings 
to be conducted in Belarusian or for an interpreter to be present. 
 
On June 15, Hrodna-based journalist Ihar Bantsar was jailed for five days on 
charges of minor hooliganism.  Police arrested Bantsar just outside his home on 
June 14 to prevent him from attending his associate Andrzej Paczobut’s court 
hearing. 
 
Authorities also harassed and obstructed the work of foreign journalists.  
Following the crackdown on civil society, political opposition, and independent 
media in the wake of the December 2010 postelection demonstrations, a number of 
journalists reporting for international media were detained, interrogated, searched, 
and threatened with prosecution for their coverage of political events and ongoing 
criminal investigations.  For example, on February 16, authorities questioned 
Belsat correspondent Tatsyana Bublikava about her cooperation with foreign 
media.  On February 28, the prosecutor general issued her a warning that she could 
face liability for working without accreditation. 
 
On March 28, the Foreign Ministry recalled the newly issued accreditation of 
Russian journalist Aleksandr Lashmankin, editor in chief of the Samara-based 
Svoboda news agency.  Authorities detained him upon arrival in Vorsha on March 
24, and jailed him for three days on charges of disorderly conduct.  On May 30, 
police arrested Russian “Dozhd” television channel correspondent Rodion 
Marinichev after he interviewed political prisoner Iryna Khalip.  Officers 
confiscated his materials, deported him, and banned him from the country for five 
years. 
 
On June 27, two BBC journalists were notified by the Belarusian embassy in 
London that their visas were cancelled and they could not travel to Belarus despite 
being accredited by the Foreign Ministry.  Citing a right not to give an explanation 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 22 

for cancellation, embassy officials advised the journalists against applying for visas 
“in the near future.” 
 
Censorship or Content Restrictions:  The vast majority of publications were forced 
to exercise self-censorship.  The government tightly controlled the content of 
domestic broadcast media.  Local independent television stations operated in some 
areas and reported local news; however, most were under government pressure to 
forgo reporting on national issues or risk censorship.  Authorities frequently 
pressured such stations into sharing materials and cooperating with authorities to 
intimidate local opposition and human rights groups that met with foreign 
diplomats. 
 
In 2009 Lukashenka again stated that control of radio and television stations was a 
high priority for the government and that private stations would not be allowed to 
operate in the country.  He dismissed concerns about closing Russian channels.  
Following the December 2010 postelection demonstrations, Lukashenka threatened 
journalists, saying they would be held “fully responsible for every word.” 
 
In June Minsk authorities discontinued broadcasting Russian popular entertainment 
channel TNT known for satirical and critical jokes about Lukashenka. 
 
Only the state-run radio and the state-run television networks were allowed to 
broadcast nationwide.  The government continued to use its monopoly of television 
and radio broadcasting to disseminate its version of events and minimize all 
opposing viewpoints.  State television apparently coordinated its propaganda 
documentaries with the country’s security services, as evidenced by the use of 
surveillance footage and wiretaps transcripts in broadcasts.  Authorities banned 
state media and radio from citing works and broadcasting music by independent 
local and well-known foreign musicians, artists, writers, and painters who were 
named on an alleged “black list.” 
 
Local authorities frequently warned independent editors and journalists to avoid 
reporting on certain topics and not to criticize the government.  Authorities 
harassed bloggers for the same reasons.  Authorities also warned businesses not to 
advertise in newspapers that criticized the government.  As a result independent 
media outlets operated under severe budgetary constraints.  During the year the 
Ivatsevichy-based independent newspaper Gazeta Dlia Vas was forced to close due 
to reduced advertising. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 23 

Journalists reporting for international media that gave extensive coverage to the 
country, such as the Warsaw-based independent satellite channel Belsat TV and 
the Polish radio station Radio Racyja, continued to receive warnings from the 
Prosecutor’s Office for working without accreditation.  After enactment of the new 
media law, authorities sent warnings to at least 24 independent journalists. 
 
Libel Laws/National Security:  Libel is a criminal offense.  There are large fines 
and prison sentences of up to four years for defaming or insulting the president.  
Penalties for defamation of character make no distinction between private and 
public persons.  A public figure who is criticized for poor performance while in 
office may sue both the journalist and the media outlet that disseminated the 
critical report. 
 
For example, in April police arrested Andrzej Paczobut on charges of slandering 
and insulting the president.  On July 5, a court in Hrodna convicted him of slander 
in a closed-door proceeding and sentenced him to a three-year suspended sentence, 
with two years of probation.  He was acquitted of the charge of insult.  Paczobut 
also was prohibited from leaving the country.  On September 20, a higher court 
rejected his appeal. 
 
In June Lida-based blogger Yauhen Kutsko was fined 700,000 rubles ($85) after a 
court convicted him of slandering the then chairman of the Lida regional 
government.  Following the publication of the offending article on his blog at the 
end of 2010, Kutsko was dismissed from his job and remained unemployed at 
year’s end.  
 
Authorities also frequently cited national security as grounds for censorship of 
media.  On January 12, authorities closed popular independent radio station 
Autoradio, claiming that it broadcast “public calls for extremist activities” by 
broadcasting legal campaign advertisements for presidential candidate Sannikau.  
Autoradio’s multiple legal appeals to resume broadcasting were denied. 
 
After an explosion at a Minsk subway station on April 11, authorities issued at 
least nine warnings to independent journalists and media outlets for disseminating 
“unfounded information regarding the tragic event at the subway” and 
“speculations that discredit the Belarusian state and public.”  Nasha Niva and 
Narodnaya Volya were among the warned outlets, and KGB officers interrogated 
Nasha Niva editor in chief Andrei Skurko on April 18 and forced the newspaper to 
remove a video of the explosion site from the newspaper’s Web site. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 24 

Publishing Restrictions:  The government took numerous actions during the year to 
limit the independent press, including limiting access to newsprint and raising the 
cost of printing presses.  Several independent newspapers, including Vitsyebski 
Kuryer and Tavarysch, printed materials in Russia because domestic printing 
presses (almost all of which were state-owned) refused to print them.  Tavarysch 
subsequently was forced to suspend publication due to financial constraints.  Both 
newspapers remained out of circulation in the country at year’s end.  Other 
independent newspapers, such as Salidarnasc, BDG, and Bobruysky Kuryer, 
disseminated Internet-only versions due to printing and distribution restrictions. 
 
Conversely, authorities provided robust support for government-controlled media.  
On August 26, authorities pledged that 25 state-owned publications would receive 
more than 400 billion rubles ($48 million) in subsidies to cover printing costs, the 
purchase of paper, and salaries for staff.  On August 23, Information Minister Aleh 
Pralyaskouski said that state newspapers were more popular “than so-called 
opposition publications and numbers of their subscribers could not even be 
compared.” 
 
During the year the government confiscated numerous independent and opposition 
newspapers and seized leaflets and other materials deemed to have been printed 
illegally.  For example, on March 21, police briefly detained distributors of the 
independent newspaper Novy Chas in central Minsk and in Slutsk, confiscating 
more than 200 copies of the newspaper. 
 
Internet Freedom 
 
The government continued to restrict access to the Internet and actively monitored 
e-mail and Internet chat rooms.  While individuals and groups were generally able 
to engage in the peaceful expression of views via the Internet, including by e-mail,  
all who did so risked legal and personal repercussions.  Opposition activists faced 
the likelihood that their e-mails and other Web-based communications would be 
monitored. 
 
The authorities monitored Internet traffic.  By law the telecommunications 
monopoly, Beltelekam, and other organizations authorized by the government have 
the exclusive right to maintain Internet domains. 
 
In July 2010 Lukashenka issued an edict that requires registration of service 
providers and Internet Web sites, establishes restrictions on access to sites 
containing “extremist activity” (which many activists believed could be interpreted 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 25 

to include government opponents), and requires the collection of information on 
users at Internet cafes.  It requires service providers to store data on the Internet 
use of individuals for a year and to provide that information to law enforcement 
agencies upon their request. 
 
The edict restricts access to Web sites whose content includes “extremist 
activities”; materials related to illicit weapons, explosives, and drugs; trafficking in 
persons; pornography; and promotion of violence.  It requires service providers to 
eliminate access to these subject areas from government offices, educational 
facilities, and cultural institutions if ordered to do so by the KGB, prosecutor 
general, the presidential administration’s Operation and Analytical Center, and 
other state agencies.  According to credible sources, the list, which was not 
released publicly, contained approximately 60 Web sites, including opposition 
portals Charter97 and Belarusian Partisan.  Internet service providers are required 
to update the list on a daily basis.  Decisions to restrict access to Internet sources 
may be appealed to the courts.  In addition to restrictive actions, authorities made 
frequent statements during the year on the need for further control of the Internet. 
 
On June 17, Lukashenka attempted to justify limitations on Internet access 
nationwide, stating he was “fine with the Internet” but claiming that he had to “get 
engaged [in Internet monitoring] to protect our stability, security, and the country.”  
On August 29, he ordered the government to restrict students’ access to 
“destructive” Web sites, including social networking portals, at educational 
institutions.  The day after the December 2010 demonstrations, Lukashenka 
pledged to “reform the Internet,” which he asserted was used to “mock authorities 
and the people.” 
 
State companies and organizations, which included the workplaces of 80 percent of 
the country’s workers, reportedly had Internet filters.  On occasion government 
providers blocked independent and opposition Web sites during major political 
events.  In response to the government’s interference and Internet restrictions, 
many opposition groups and independent newspapers switched to Internet domains 
operating outside the country.  The few remaining independent media sites with 
domestic “BY” (Belarus) domains practiced self-censorship.  
 
On several occasions during the year, cyberattacks of unknown origin led to the 
temporary disabling of independent news portals and social networking sites, 
including the following:  Web sites of Charter97, independent news agency 
BelaPAN, Radio Liberty, Belarusian Partisan, Vyasna, Belarusian Christian 
Democracy, electroname.com, citizenby.org, Salidarnasc, Twitter, Facebook, and 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 26 

LiveJournal.  In June an Internet-organized group known as “Revolution through 
Social Networks” created a page on the popular Russian social networking Web 
site “Vkontakte.ru,” which called for “silent” demonstrations to take place in 
public spaces around the country.  As these protests gained attention and broader 
public support, Internet users reported being unable to access Vkontakte.ru for 
several hours before the “silent” protests were to take place.  There were also 
reports of users being redirected to fake mirror Web sites that attempted to collect 
users’ full names and other personal information. 
 
The government continued to collect and obtain personally identifiable information 
on independent journalists and democratic activists.  For example, during raids in 
January and February, investigators hacked personal passwords to access e-mails, 
Skype records, and other materials, to read decoded files, and to retrieve deleted 
information on the computers confiscated from independent journalists and 
postelection demonstration participants and activists.  Also, some family members 
of political prisoners reported that their accounts were hacked. 
 
Academic Freedom and Cultural Events 
 
The government restricted academic freedom and cultural events.  Educational 
institutions were required to teach an official state ideology that combined 
reverence for the achievements of the former Soviet Union and of Belarus under 
the leadership of Lukashenka.  Use of the word “academic” was restricted; NGOs 
were prohibited from including the word “academy” in their titles.  Opportunities 
to receive a higher education in the Belarusian language in the majority of fields of 
study were scarce.  Administrations of higher educational institutions made no 
effort to accommodate students wishing to study in Belarusian-language classes. 
 
In 2009 Deputy Education Minister Tatsyana Kavalyova stated that ideology 
remained “the backbone” of education in the country and gave “special flavor to 
the educational environment.”  She also noted that every educational institution 
maintained an ideology department.  In March the presidential administration first 
deputy, Alyaksandr Radzkou, stated that ideology played a crucial role in shaping 
an individual. 
 
During the year authorities harassed, intimidated, and dismissed teachers on 
political grounds.  For example, on April 25, the Minsk regional court upheld a 
lower court’s decision to reject former history teacher Natallya Illinich’s appeal of 
her dismissal from a school in Talka.  On January 5, KGB and police searched 
Illinich’s house and seized computer equipment and printed materials.  She served 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 27 

as a presidential election observer and collected signatures in support of opposition 
candidates.  The school principal dismissed her on January 27, disregarding a 
petition on her behalf signed by students and parents. 
 
On June 2, administrators of an art school in Mahilyou fired music teacher 
Katsyaryna Kastusyova, daughter of presidential candidate Ryhor Kastusyou and a 
member of his campaign team.  Officials claimed that her dismissal was 
performance-related and not politically motivated. 
 
Government-mandated textbooks contained a heavily propagandized version of 
history and other subjects.  All schools, including private institutions, were 
obligated to follow state directives to inculcate the official ideology and could not 
be led by opposition members.  The education minister has the right to appoint and 
dismiss the heads of private educational institutions. 
 
The BRYU urged university students to join the BRYU in order to receive benefits 
and dormitory rooms.  Local authorities also pressured BRYU members to 
campaign on behalf of government candidates.  In addition authorities at times 
pressured students to act as informants for the country’s security services. 
 
High school students feared that they would not be allowed to enroll in universities 
without BRYU membership, and university students reported that proof of BRYU 
membership was often required to register for popular courses or to receive a 
dormitory room.  Universities also offered BRYU members discounts on tuition.  
In 2008 former education minister Alyaksandr Radzkou stated that membership in 
the BRYU would be considered in new mandatory recommendations for students 
who wished to train for professions in foreign affairs, state administration, and 
journalism. 
 
According to an Education Ministry directive, educational institutions may expel 
students who engage in antigovernment or unsanctioned political activity and must 
ensure the proper ideological education of students.  In January authorities claimed 
that they would not expel students who took part in the December 2010 
postelection demonstration in Minsk.  The Belarus Sate University administration 
stated it would review written explanations submitted by students who were 
arrested and served short sentences before taking further action.  In December 
2010 Viktar Iuchankau, spokesman for the Education Ministry, asserted that 
students were not expelled from universities for political reasons.  However, during 
the year at least 45 students were expelled for political reasons, compared with 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 28 

three or more in 2009.  Some school officials continued to cite poor academic 
performance or absence from classes as the official reason for the expulsions. 
 
The government continued to ban teachers and democratic activists from 
promoting the wider use of the Belarusian language and the preservation of its 
culture.  For example, citing “inexpediency,” authorities in June discontinued 
studies in the Belarusian language at a junior high school in the town of Byaroza 
after four successful years.  Originally more than 15 parents sent a petition to local 
authorities seeking their children to be taught in Belarusian. 
 
The government also restricted cultural events.  During the year the government 
continued to force opposition theater and music groups into such venues as bars 
and private apartments and to suppress unofficial commemorations of historical 
events.  For example, on November 25, owners of a private cafe in Brest were 
pressed by local authorities not to provide a venue to prominent signer Lyavon 
Volski, who was forced to perform in a church.  During the year authorities also 
banned a number of concerts and cultural performances by other prominent 
musicians and artists.  
 
The government also restricted activities of a dissident writers union and 
extensively supported the progovernment Union of Writers of Belarus.  On 
October 25, Lukashenka accused dissident writers of being obsessed with stalling 
“nationalism and political intrigue” and “exchanging their talent for foreign 
grants,” and smearing “their country, insulting their people, and instigating youth 
to senseless rioting.”  He added that “renegades” were not allowed to “profane” 
Belarusian culture and supported the progovernment union as a “healthy creative 
force,” noting that authorities were expecting “vibrant and talented works” from 
them. 
 
b. Freedom of Peaceful Assembly and Association 
 
Freedom of Assembly 
 
The constitution provides for freedom of peaceful assembly; however, the 
government severely restricted this right in practice.  Only registered political 
parties, trade unions, and NGOs could request permission to hold a demonstration 
of more than 1,000 persons, and denials were the norm for critical groups.  
Security forces frequently forcibly dispersed participants, often causing injuries. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 29 

Freedom of Assembly:  The law criminalizes participation in the activities of 
unregistered NGOs, training persons to demonstrate, financing of public 
demonstrations, or solicitation of foreign assistance “to the detriment” of the 
country.  During the year the law was amended to also prohibit the announcing of 
demonstrations, especially via the Internet or social networks, before they are 
approved by authorities.  Violations are punishable by up to three years in prison. 
 
Authorities employed a variety of means to discourage demonstrations, break them 
up, to minimize their impact, and punish the participants.  Organizers must apply at 
least 15 days in advance for permission to conduct a public demonstration, rally, or 
meeting, and government officials are required to respond no later than five days 
prior to the scheduled event.  However, authorities generally refused permits to 
opposition groups or granted permits only for demonstrations held far from city 
centers.  Authorities used intimidation and threats to discourage persons from 
participating in demonstrations, openly videotaped participants, and imposed 
heavy fines or jail sentences on participants in unsanctioned demonstrations. 
 
During the year authorities broke up scores of unauthorized demonstrations, often 
detaining and harassing participants.  Numerous protest participants were detained, 
fined, and sentenced to periods of up to 15 days in administrative detention.  On 
scores of occasions authorities fined opposition activists and members of NGOs for 
participating in unauthorized protests.  On many occasions police and other 
security officials beat and detained demonstrators before, during, and after 
unsanctioned peaceful demonstrations. 
 
In early June an Internet-organized group known as Revolution through Social 
Networks began calling for “silent” protests across the country to protest the 
undemocratic rule of Lukashenka.  The group urged people to assemble in areas 
freely accessible to the public to express concern over economic and political 
conditions without displaying any flags or banners or political identification and 
without chanting any slogans. 
 
On June 14, the prosecutor general warned against unsanctioned protests, and the 
Ministry of Internal Affairs spokesman claimed that protests could lead to 
“explosions and gunfire.”  On June 15, several thousand people defied the 
warnings and gathered in central Minsk and in approximately 20 other cities across 
the country.  The protesters silently marched and clapped their hands.  Human 
rights groups reported that more than 240 persons, including independent 
journalists, were detained around the country.  The vast majority were released 
without charge within a few hours. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 30 

 
On June 22, more than 6,000 persons took part in silent protests across the country, 
leading to at least 460 detentions, including independent journalists.  Thirty-three 
participants reportedly were fined up to 1.05 million rubles ($127) on the charges 
of “disorderly conduct.” 
 
At a large demonstration on July 3, the number of detained protesters reached 
nearly 400, including 20 independent journalists.  Minsk police warned ahead of 
protests that individuals would be “allowed to clap freely” only during the July 3 
official Independence Day parade, thus apparently criminalizing a major tactic of 
the “silent protests.”  The majority of the detained on July 3 were sentenced to up 
to 15 days in jail; others received fines up to 1.05 million rubles ($127).  On July 6, 
more than 2,500 persons gathered for silent protests in 35 localities across the 
country.  Police detained 400 persons, including 28 independent journalists.  
Administrative courts convicted 193 activists of “disorderly conduct,” and the 
majority served 15 days in jail.  The rest were fined up to 1.05 million rubles 
($127). 
 
After organizers of “silent” protests announced that the next rally would take place 
on September 21, police conducted a number of preventive arrests and 
“preventative talks” with activists throughout the country.  A number of 
universities scheduled their classes for late evenings to prevent students from 
participating in demonstrations.  No detentions were reported on September 21. 
 
In the wake of the December 2010 postelection demonstration, security officers 
continued to harass and jail activists who protested police actions on that night.  
For example, on January 13, a court in Minsk fined Polish minority activist and 
journalist Andrzej Paczobut 1.75 million rubles ($211) for participating in 
unsanctioned postelection demonstrations.  Police searched his residence in 
Hrodna and transported him for proceedings in Minsk a day earlier.  The judge 
dismissed Paczobut’s statements that he was covering the demonstration as part of 
his professional duties.  On January 31, European Belarus campaign members 
Katsyaryna Lyudvik, Paulina Kuryanovich, and Maksim Vinyarski received 10 
days in jail each for participating in a peaceful demonstration in protest of police 
repression in front of the KGB building on January 30.  Four other demonstrators, 
including the common-law spouse of political prisoner Mikalai Statkevich, were 
fined 1.05 million rubles ($127) each. 
 
Police also used preemptive arrest and detention to prevent democratic activists’ 
participation in protests.  For example, authorities took various measures to deter 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 31 

prodemocracy activists from celebrating the March 25 anniversary of the country’s 
initial declaration of independence in 1918, an event the government does not 
recognize.  Of at least 50 opposition activists detained on March 25, the majority 
were apprehended ahead of the demonstrations.  Authorities blocked a number of 
opposition, youth, and civil society leaders in their residences early in the morning, 
or detained them while they were en route to demonstration sites, to prevent their 
leading demonstrations.  Police dispersed a small gathering in central Minsk and 
fenced off another site at a downtown park where the activists intended to lay 
flowers, citing an alleged bomb threat. 
 
On December 19, civil society activists gathered at a Catholic cathedral in 
downtown Minsk to mark the first anniversary of the December 2010 crackdown 
of postelection demonstrations and the continued detention of political prisoners.  
Police arrested more than 50 activists, and authorities sentenced at least 28 persons 
to up to 15 days in jail or fines up to 1.05 million rubles ($127) on December 20.  
Eight journalists were detained in Minsk and one in Vitsyebsk.  Police searched 
their belongings and equipment and released them without charge. 
 
Freedom of Association 
 
The law provides for freedom of association; however, the government severely 
restricted it in practice. 
 
The government enforced laws and registration regulations to restrict the operation 
of independent associations that might be critical of the government.  All NGOs, 
political parties, and trade unions must receive prior approval from the Ministry of 
Justice to register.  A government commission reviews and approves all 
registration applications; in practice its decisions were based largely on political 
and ideological compatibility with the government’s authoritarian philosophy.  
NGOs are also required to receive the approval and to register all foreign grants 
and technical aid with the Department for Humanitarian Affairs under the 
presidential administration; otherwise, they are banned from appropriating these 
funds. 
 
In November authorities enforced amendments to the already strict law on public 
associations that banned NGOs from keeping funds at foreign financial institutions 
for local activities.  The law also prohibited NGOs from facilitating provision of 
any support or benefits from foreign states to Belarusian citizens based on their 
political, religious views or ethnicity, clearly aimed at the Polish minority. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 32 

Registration procedures required applicants to provide the number and names of 
founders, along with a physical address in a nonresidential building, an 
extraordinary burden given the tight financial straits of most NGOs and the fear of 
individual property-owners to rent space.  Individuals listed as members were 
vulnerable to retribution.  The government’s refusal to rent office space to 
unregistered organizations and the expense of renting private space reportedly 
forced most organizations to use residential addresses.  This allowed authorities to 
deregister existing organizations and deny their reregistration. 
 
During the year the government denied registration to numerous NGOs and 
political parties on a variety of pretexts, including “technical” problems with 
applications.  Authorities frequently harassed and intimidated individuals who 
identified themselves as founding members of organizations in an effort to induce 
them to abandon their membership and thus deprive groups of the number of 
petitioners necessary for registration.  Many of the rejected groups previously had 
sought and been denied registration on multiple occasions.  The government 
continued deregistering groups during the year.  For example, after Center for 
Developing Volunteerism founder Mikalai Kvantaliyani filed for registration in 
March, KGB officers attempted to recruit him as an informant in exchange for 
unimpeded registration and possibilities to receive foreign donations.  When 
Kvantaliyani refused and voiced his concerns to media, the Justice Ministry denied 
registration. 
 
On February 28, the Supreme Court upheld the Justice Ministry’s October 2010 
denial of a registration application by the Belarusian Christian Democracy party on 
the grounds that the party allegedly had provided false information about its 
founders.  This was the party’s third registration attempt, and each time authorities 
exerted pressure on members to disavow their affiliation with the party, threatening 
them with dismissal from jobs, expulsion from universities, and criminal 
prosecution.  Party leaders called the refusal “politically motivated,” biased, and 
“predetermined.” 
 
On October 19, the Supreme Court upheld a denial of a registration application by 
the Tell the Truth movement, led by political prisoner and former presidential 
candidate Nyaklyaeu.  The Justice Ministry refused to register the group in August, 
citing failure to submit a document confirming the landlord’s ownership of the 
property intended as the group’s offices.  The ministry denied a previous 
registration application in February. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 33 

During the year the Ministry of Justice continued to issue written warnings to 
NGOs, political parties, and trade unions.  For example, on July 28, the Supreme 
Court turned down an appeal by the BHC of the second warning issued on June 6 
by the ministry.  This warning was based on the BHC’s refusal to pay taxes on 
technical aid received in 2004 in the framework of the EU’s TACIS program (a 
program to promote the transition to a market economy and reinforce democracy 
and the rule of law), a case on which authorities took no further action.  The first 
warning of January 12 was related to the BHC’s open complaint to the UN special 
rapporteur on the independence of judges and lawyers on Belarus, which 
concerned pressure on defense lawyers in the postelection criminal case.  The 
ministry claimed that the human rights group distributed false information and 
discredited law enforcement agencies and the judiciary.  By law two warnings can 
result in a liquidation suit against an NGO.  This allowed authorities to keep the 
BHC in a tenuous situation and closely monitor its activities. 
 
Harassment in the form of inspections by security officials and confiscation of 
political literature continued. 
 
c. Freedom of Religion 
 
See the Department of State’s International Religious Freedom Report at 
www.state.gov/j/drl/irf/rpt. 
 
d. Freedom of Movement, Internally Displaced Persons, Protection of 
Refugees, and Stateless Persons 
 
The law provides for freedom of movement, including the right to emigrate.  
However, the government at times restricted the right of its citizens to foreign 
travel.  The government cooperated with the Office of the UN High Commissioner 
for Refugees (UNHCR) and other humanitarian organizations in providing 
protection and assistance to internally displaced persons, refugees, returning 
refugees, asylum seekers, stateless persons, and persons of concern. 
 
In-country Movement:  Passports serve as a form of national identity and are 
required for permanent housing, work, and hotel registration.  Police continued to 
harass individuals who lived at a location other than the legal place of residence 
indicated in mandatory stamps in their passports. 
 
The law also requires persons who travel to areas within 15 miles of the border to 
obtain an entrance pass. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 

http://www.state.gov/j/drl/irf/rpt/


 BELARUS 34 

 
Foreign Travel:  The government maintained a database of persons who were 
banned from traveling abroad.  According to the Ministry of Internal Affairs, the 
list contained the names of at least 120,000 persons who were prohibited from 
foreign travel, including those who possessed state secrets, faced criminal 
prosecution or civil suits, or had outstanding financial commitments.  Opposition 
politicians and civil society activists criticized the database, saying it restricted 
freedom of travel.  Some persons were informed by letter that their names were in 
the database; others were informed at border crossings.  In certain cases opposition 
activists either were turned away at the border or detained for lengthy searches. 
 
For example, in November former political prisoners Dzmitry Drozd and Syarhei 
Kazakou, both of whom received presidential pardons in August, were turned away 
at the border with Lithuania without explanation.  They later discovered that the 
database was outdated and read that they were still charged under the criminal case 
against postelection demonstrations participants. 
 
Under a presidential decree, any student who wishes to study abroad must obtain 
permission from the Minister of Education.  The decree, ostensibly intended to 
counter trafficking in persons, also requires the Ministry of Internal Affairs to track 
citizens working abroad and obliges employment agencies to report individuals 
who do not return from abroad as scheduled. 
 
Exile:  The law does not allow forced exile, but sources asserted that security 
forces threatened opposition leaders with bodily harm or prosecution if they did 
not leave the country.  The law allows internal exile, known as khimiya, for 
persons convicted of crimes, and authorities employed it during the year. 
 
Many university students who had been expelled or were under threat of expulsion 
for their political activities opted for self-imposed exile.  Since 2006 more than 500 
students have left the country to continue their studies at foreign universities.  
After Lukashenka pardoned political prisoners Fyodar Mirzayanau and Illya 
Vasilevicht in September, they left the country to study in Poland.  Both were 
previously expelled from universities in Minsk and sentenced to three years in jail 
for participating in postelection demonstrations. 
 
Protection of Refugees 
 
Access to Asylum:  The law provides for the granting of asylum or refugee status, 
and the government has established a system for providing protection to refugees.  

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 35 

In practice the government provided protection against expulsion or return of 
refugees to countries where their lives or freedom would be threatened on account 
of their race, religion, nationality, membership in a particular social group, or 
political opinion. 
 
While all foreigners have the right to apply for asylum, no Russian nationals 
received either refugee status or complementary protection in the country.  
Immigration authorities and courts asserted that under the terms of treaties on the 
union with Russia, and as a result of the equal rights of citizens in each country, 
Russians can legally settle and obtain residence permits in the country based on 
their Russian citizenship and therefore do not need asylum.  Nevertheless, as of 
October 1, immigration authorities accepted five asylum applications from Russian 
citizens during the year. 
 
Asylum seekers have freedom of movement within the country but must reside in 
the region where they filed their applications for refugee status and in a place 
known to the authorities.  Authorities reportedly often required asylum seekers to 
settle in rural areas.  Change of residence was possible only with notification to 
authorities.  Authorities issue registered asylum seekers certificates that serve as 
identification documents and protect them from expulsion.  In accordance with the 
law, they also must register with local authorities to obtain identity documents. 
 
Temporary Protection:  The government also provided temporary protection to 
individuals who may not qualify as refugees and provided it to approximately six 
persons during the year. 
 
In accordance with asylum legislation, aside from refugee status there is also 
complementary protection and “nonrefoulement protection” (in the form of 
temporary residence for a one-year term).  During the year one person applied for 
extension of complementary protection (extension was granted); five persons were 
able to extend nonrefoulement protection for one year. 
 
Stateless Persons 
 
As of January 1, the UNHCR listed 7,731 stateless persons in the country. 
 
Arbitrary detention of, and violence against, stateless persons generally were not 
problems.  However, stateless persons faced discrimination in employment because 
authorities often required them to settle in rural areas and prohibited them from 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 36 

seeking jobs outside of the regions where they lived.  In practice stateless persons 
could not change their region of residence. 
 
Section 3. Respect for Political Rights: The Right of Citizens to Change Their 
Government 
 
The law provides the right for citizens to change their government peacefully; 
however, the government denied citizens this right in practice. 
 
Since his election in 1994 to a five-year term as the country’s first president, 
Lukashenka steadily consolidated power in the executive branch to dominate all 
branches of government, effectively ending any separation of powers among the 
branches of government.  Flawed referenda in 1996 and 2004 amended the 
constitution to broaden his powers, extend his term in office, and remove 
presidential term limits.  Subsequent presidential elections, including the one held 
in December 2010, continued to deny citizens the right to express their will to 
choose between opposing candidates in an honest and transparent process with fair 
access to media and resources. 
 
Elections and Political Participation 
 
Recent Elections:  The December 2010 presidential election was marred by 
numerous violations of procedures and an absence of transparency and 
accountability that led the Organization for Security and Cooperation in Europe 
(OSCE) Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) observer 
mission to report that the country still had “a considerable way to go in meeting its 
international commitments.”  OSCE/ODIHR observers assessed the vote count as 
“bad or very bad in almost half of all observed polling stations,” with clear 
instances of ballot stuffing and tampering.  Although opposition candidates 
enjoyed somewhat greater freedom to enter the race and promote their candidacies 
than in earlier elections, preelection campaigning remained extremely limited, and 
government harassment of independent newspapers, opposition political parties, 
and independent NGOs throughout the year limited the opposition’s ability to 
mount effective campaigns. 
 
According to the OSCE/ODIHR mission, broadcasters nationwide devoted 90 
percent of their political coverage to Lukashenka, and coverage of opposition 
candidates was overwhelmingly negative.  Despite a nominal increase in 
opposition representation, authorities continued to exclude opposition 
representatives from election commissions at all levels.  The majority of observers 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 37 

at local polling places appeared to be from government-sponsored NGOs; many of 
them received instructions in advance to report to foreign observers that the 
proceedings were “in order.” 
 
However, the most serious violations took place after the polls closed, when, as the 
OSCE/ODIHR mission observed, the situation “deteriorated significantly.”  In 
many instances international observers reported that counting was conducted 
silently and at a sufficient distance as to make evaluation of the count impossible.  
There were a number of reports that vote totals changed as the ballot boxes were 
transported between local precincts and the territorial election commission offices.  
No genuinely independent organizations were permitted to conduct exit polls, but 
in the opinion of the independent NGO “For Fair Elections,” which monitored 250 
polling stations across the country, the president failed to gain the 50 percent of the 
vote necessary to avoid a runoff.  The official results gave Lukashenka 79.65 
percent of the vote against nine other candidates. 
 
The September 2008 parliamentary elections also fell significantly short of 
international standards for democratic elections, according to the final report by the 
OSCE/ODIHR observer mission. 
 
Political Parties:  Authorities routinely harassed and impeded the activities of 
independent political parties and activists.  There were several instances of 
violence against prominent members of the political opposition during the year.  
Some opposition parties lacked legal status, as authorities refused to register them, 
and the government routinely interfered with the right to organize, stand for 
election, seek votes, and publicize views.  Approximately half a dozen largely 
inactive political parties loyal to the regime were allowed to operate freely, even 
though they appeared to be little more than fig leaves for a system that had de facto 
excluded party politics. 
 
Political parties continued to receive formal “warnings” for minor offenses under a 
law that allows authorities to suspend parties for six months after one warning and 
close them after two.  The law also prohibits political parties from receiving 
support from abroad and requires all political groups and coalitions to register with 
the Ministry of Justice. 
 
Authorities continued to harass the unrecognized Union of Poles and its members. 
 
Participation of Women and Minorities:  While there were no laws that prevented 
women or minorities from voting or participating in political life on the same basis 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 38 

as men or minorities, statements by Lukashenka against female political leadership 
was cited as one of the obstacles to advancing women’s political participation.  Of 
the 24 ministries in the government, one was led by a woman. 
 
Section 4. Official Corruption and Government Transparency 
 
The law provides criminal penalties for official corruption; however, reports 
indicated that officials continued to engage in corrupt practices.  The World Bank’s 
Worldwide Governance Indicators reflected that corruption was a serious problem 
in the country.  According to former prosecutor general Ryhor Vasilevich, the 
majority of the corruption cases involved accepting and soliciting bribes, fraud, 
and abuse of power, often by government officials. 
 
The absence of an independent judicial system, professional law enforcement, 
separation of powers, and an independent press made it virtually impossible to 
gauge the scale of corruption. 
 
The deputy prosecutor general reported that during the year authorities registered 
2,416 corruption crimes, down 33.6 percent from the previous year, mainly 
because the following offenses were removed from the corruption category:  
forgery by an official, smuggling, receipt of illegal compensation, and financing 
terrorist activities.  Bribery accounted for 54.7 percent of cases, fraud for 5.8 
percent, and embezzlement through abuse of office for 35.7 percent.  The highest 
corruption rates were registered in the industrial, agricultural, and construction 
sectors.  According to a senior official in the Prosecutor General’s Office, an 
average bribe was $300 and the highest bribe was $500,000.  
 
During the year officials of agencies responsible for maintaining state security, 
including financial intelligence, Defense Ministry, customs and border agencies, 
committed 116 corruption-related crimes, down from 252 crimes in 2010, or 4.8 
percent of all corruption crimes.  The Military Prosecutor’s Office investigated and 
filed in court 11 cases of corruption and reimbursed more than 60 million rubles 
($7,250) in damages resulting from corruption during the year. 
 
There were numerous corruption prosecutions during the year; however, 
prosecutions remained selective and appeared in some cases politically motivated.  
Apparent attempts to tackle corruption ended with the arrest of a leading 
prosecutor.  For example, on August 2, the Supreme Court sentenced former senior 
investigator of the prosecutor general’s office Svyatlana Baykova to two years of 
partial house arrest on minor charges of exceeding her authority.  Charges of 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 39 

pressuring a suspect to give a statement, ordering unjustified detention, and 
bringing charges against a knowingly innocent person, as well as extensive abuse 
of authority were dropped.  KGB officers arrested Baykova in February 2010 and 
charged her with illegally dropping criminal charges and abusing her office.  The 
trial started on March 10 and was held behind closed doors because the case 
reportedly covered classified information.  In June Baykova appealed to 
Lukashenka, seeking to ensure her prompt release and committing to further curb 
corruption among officials. 
 
Baykova was the chief investigator in a high-profile criminal case against an 
alleged smuggling ring that included former senior customs officials and KGB and 
state control committee officers.  On November 15, the Belarusian Military Court 
acquitted 36 suspected members of this criminal group in closed hearings that 
commenced in May 2010.  Thirty-six individuals charged with corruption and 
facilitating evasion of more than 30 billion rubles ($3.6 million) in custom duties 
included Anatol Hramovich, a former director of the financial intelligence 
department under the State Control Committee, and Yauhen Selivanau, a former 
deputy head of the Brest customs agency.  The court ruled that the statute of 
limitations had expired in relation to a number of crimes allegedly committed by 
them.  In addition, most of the suspects reimbursed damages of more than 450 
million rubles ($54,350) in illegal foreign currency proceeds to the state during 
pretrial investigations.  Hramovich was arrested in January 2009 on charges of 
bribery, abuse of office, and establishing a criminal group. 
 
On December 26, KGB head Vadzim Zaytsau reported that his agency opened 
more than 50 cases to investigate corruption in addition to 80 cases initiated by 
other law enforcement agencies.  He claimed that of 44 persons convicted of 
corruption, 33 were state officials, including those at the senior level. 
 
The law, government policies, and a presidential decree severely restricted public 
access to government information.  Citizens had some access to certain categories 
of information on government databases and Web sites; however, much of the 
information was neither up-to-date nor complete. 
 
Section 5. Governmental Attitude Regarding International and 
Nongovernmental Investigation of Alleged Violations of Human Rights 
 
There were a number of active domestic human rights NGOs; however, authorities 
were often hostile to their efforts, did not cooperate with them, and were not 
responsive to their views. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 40 

 
Three prominent human rights NGO--the BHC, Center for Human Rights, and 
Center for Legal Transformations--remained registered.  The government refused 
to register numerous NGOs and continued to harass them under articles 193 and 
193.1 of the criminal code, which criminalizes organizing or participating in any 
activity by an unregistered organization.  The law also prohibits persons from 
acting on behalf of unregistered NGOs.  A variety of unregistered NGOs, including 
Vyasna, the “Solidarity” Committee for the Protection of the Repressed, the 
Human Rights Alliance, Legal Assistance to the Population, and for Religious 
Freedom, continued to operate in spite of systematic harassment from authorities. 
 
Authorities harassed both registered and unregistered NGOs, subjected them to 
frequent inspections and threats of deregistration, and monitored their 
correspondence and telephone conversations.  Authorities harassed family 
members of NGO leaders and civil society activists.  The government ignored 
reports issued by human rights NGOs and rarely met with them.  State-run media 
did not report on human rights NGOs and their actions; independent media that 
reported on human rights issues were subject to closure and harassment. 
 
Authorities can close an NGO after issuing only one warning that it violated the 
law.  The most common pretexts prompting a warning or closure were failure to 
obtain a legal address and technical discrepancies in application documents.  The 
law allows authorities to close an NGO for accepting what is considered illegal 
forms of foreign assistance and permits the Ministry of Justice to participate in any 
NGO activity and to review all NGO documents.  NGOs also must submit detailed 
reports annually to the ministry about their activities, office locations, officers, and 
total numbers of members. 
 
A presidential order in 2008 increased rent tenfold for most NGOs.  Prior to the 
order NGOs paid one euro ($1.30) per square foot of office space, compared with 
10 euro ($13) charged to commercial groups.  While some groups, including youth 
sports groups, charity organizations, and children’s arts centers, continued to pay 
the one euro rate, other NGOs, such as the Belarusian Voluntary Society for 
Historic and Cultural Heritage Protection, were required to pay the higher rate.  
Some NGOs were forced to close or move because of higher rents.  In February 
2010 a senior state property committee member stated that to be eligible for 
discounted rent rates, an NGO must actively support the government’s policies. 
 
Following the flawed December 2010 presidential election, authorities raided the 
offices of some NGOs, seizing computers and other equipment.  On May 4, police 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 41 

disrupted a news conference at Vyasna’s offices organized by human rights 
defenders, including some from Russia and Ukraine, to present an interim report 
about the continued police crackdown in connection with postelection 
demonstrations.  Security officers arrived at the offices an hour before the 
conference and searched the premises for an alleged bomb. 
 
During the year the BHC continued to experience problems with authorities and its 
accounts remained blocked due to two written warnings based on tax arrears, and a 
complaint it sent to the UN regarding the regime’s repressions of lawyers.  In 2008 
the Supreme Court allowed the Ministry of Justice to withdraw a petition to 
suspend the BHC’s activities.  However, the NGO’s bank accounts remained 
blocked, and alleged tax arrears were unresolved.  The case originated in 2005, 
when authorities seized BHC office equipment as partial payment of 191.5 million 
rubles ($23,130) in alleged tax arrears and fines for back taxes on international 
donor funds dating from 2000-02.  In October 2009 the financial intelligence 
services requested income statements and other information from BHC members. 
 
The KGB continued to harass NGO and political party members and activists by 
planting defamatory articles or information about them in the media.  For example, 
on November 24, Ales Byalyatski, head of the Vyasna human rights group, was 
convicted of politically motivated charges of large-scale concealment of income 
and tax evasion and sentenced to four and one-half years in jail.  State media 
repeatedly broadcast and printed insulting materials about him and Vyasna, 
accusing him of stealing funds from donors and calling him “a criminal.” 
 
Authorities were reluctant to engage on human rights problems with international 
NGOs, whose representatives often had difficulty gaining admission to the 
country.  For example, authorities refused entry visas to a number of foreign 
human rights activists, including the president of the International Federation of 
Human Rights Leagues, Souhayr Belhassen, who intended to monitor the trial of 
Ales Byalyatski in November.  Visas also were denied to Marie Manson of 
Sweden’s Civil Rights Defenders, Ane Bonde and Daiva Petkeviciute of Norway’s 
Human Rights House Foundation, and Mariana Rocha of the Brussels-based 
International Partnership for Human Rights. 
 
Authorities routinely ignored local and international NGOs’ recommendations on 
how to improve the human rights situation in the country and their requests to stop 
harassing the NGO community. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 42 

UN and Other International Bodies:  In December 2010 a Foreign Ministry 
spokesman announced that there were “no objective reasons” for extending the 
mandate of the OSCE office in Minsk, despite the fact that the mandate of the 
office had not been fulfilled and notwithstanding calls by the EU and others to 
extend the mandate.  The office had operated since 2003 with a mandate to assist 
the country in the area of rule of law and with economic and environmental 
matters.  A previous OSCE office with a broader mandate was terminated by the 
regime in 2001.  The government claimed that the OSCE mandate “has been 
fulfilled” and pointed to the earlier closure of OSCE missions in neighboring 
countries. 
 
Government Human Rights Bodies:  There is a standing commission on human 
rights in the lower chamber of parliament, but it was ineffective. 
 
Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons 
 
The law prohibits discrimination based on race, gender, disability, language, or 
social status.  In practice the government did not always enforce these prohibitions.  
Problems included violence against women and children; trafficking in persons; 
and discrimination against persons with disabilities, Roma, ethnic minorities, and 
members of the lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) community. 
 
Women 
 
Rape and Domestic Violence:  The law criminalizes rape in general but does not 
include separate provisions on marital rape.  Rape was a problem.  However, most 
women did not report it due to shame or fear that police would blame the victim.  
According to the Ministry of Internal Affairs, there were 119 registered cases of 
rape during the year, down 16.8 percent compared with 2010. 
 
Domestic violence, including spousal abuse against women, was a significant 
problem.  In February the Office of the UN High Commissioner for Human Rights 
raised grave concerns about the persistence of violence against women, in 
particular domestic and sexual violence, its underreporting, the lack of prosecution 
of violence within the family, the fact that rape was subject to private rather than 
ex officio prosecution, and the lack of shelters for victims of domestic violence. 
 
The criminal code does not contain a separate article dealing with domestic 
violence.  According to a study released by the Belarus State University’s Center 
for Sociological and Political Research in March 2010, four out of five women 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 43 

between ages 18 and 60 claimed that they were subjected to psychological violence 
in their families.  One in four women suffered from physical violence, and 13 
percent of women reported that their partners sexually abused them.  Women 
remained reluctant to report domestic violence due to fear of reprisal and social 
stigma.  According to the study, only 6 percent of male and 46 percent of female 
victims of domestic violence sought professional assistance.  NGOs operated crisis 
shelters, primarily in Minsk, but they were poorly funded and received only limited 
support from the government. 
 
The deputy prosecutor general announced that the number of domestic crimes 
decreased by 16.4 percent, with 2,602 cases reported during the year. 
 
Sexual Harassment:  Sexual harassment reportedly was widespread, but no specific 
laws, other than those against physical assault, address the problem. 
 
Sex Tourism:  A senior Internal Affairs Ministry official acknowledged that the 
scope of sex tourism expanded and reported that two Turkish nationals and a 
citizen of Bahrain were convicted of facilitating sex tourism during the year.  Due 
to the closed nature of the government and sparse independent reporting, it was 
difficult to estimate the extent of any possible government complicity; however, 
credible sources asserted that the KGB and other security agencies controlled and 
profited from sex tourism and associated businesses, including gambling, hotels, 
and nightclubs. 
 
Reproductive Rights:  Couples and individuals have the right to decide the number, 
spacing, and timing of children and had the information and means to do so free 
from discrimination.  Access to information on contraception and skilled 
attendance at delivery and in postpartum care were widely available.  Women and 
men had equal access to diagnostic services and treatment for sexually transmitted 
infections.  According to data published jointly by the World Health Organization, 
UNICEF, UN Population Fund, and World Bank, the country’s maternal mortality 
ratio was 15 maternal deaths per 100,000 live births in 2008. 
 
Discrimination:  The law provides for equal treatment of women with regard to 
property ownership and inheritance, family law, and the judicial system, and it was 
generally respected in practice.  The law also requires equal wages for equal work, 
although this provision was not always enforced.  In December 2010 Deputy 
Minister of Labor and Social Security Ihar Staravoytau said that women’s wages 
were 20 percent less than those of men’s despite higher education levels. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 44 

The National Statistics Committee reported that as of November 1, 62.8 percent of 
the unemployed were women compared with 52.8 percent in November 2010.  
Staravoytau also noted that it took one month on average for men to find new 
employment and more than two months for women.  Women also accounted for 
two-thirds of all officially unemployed persons seeking a job for more than a year. 
 
There were very few women in the upper ranks of management or government, 
and most women were concentrated in the lower-paid public sector.  Women’s 
groups also voiced concerns about the feminization of poverty, particularly among 
women with more than two children, female-headed households, women taking 
care of family members with disabilities or older family members, and rural and 
older women. 
 
The law grants women the right to three years of maternity leave with assurance of 
job availability upon return.  However, employers often circumvented employment 
protections by using short-term contracts, then refusing to renew a woman’s 
contract when she became pregnant.  During an inspection of 29 enterprises in the 
Vitsyebsk region in 2009, the local prosecutor’s office found that employed 
women who were taking care of minor children at times were forced to travel on 
business and work overnight and overtime without their prior consent and in 
violation of laws.  A number of women worked in extreme and hazardous 
conditions. 
 
Children 
 
Birth Registration:  Citizenship is derived either by birth within the country’s 
territory or from one’s parents.  A child of a citizen is a citizen regardless of place 
of birth, even if one of the parents is not a citizen. 
 
Education:  In contrast with previous years, there were few and isolated reports 
that Romani children were subject to harassment from non-Romani children and 
teachers.  The majority of Romani youth did not finish secondary school and failed 
to enroll in university programs, although the situation improved as more Romani 
children from mixed families were enrolling and obtaining bachelor degrees, 
including in the regions.  There were no special school programs for Roma, 
although there were such programs for Jews, ethnic Lithuanians, and Poles. 
 
Child Abuse:  Rape or sexual assault of a person known to be a minor is 
punishable by up to 15 years in jail.  Sexual acts between a person older than 18 
years of age and a person known to be younger than age 16 carry penalties of up to 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 45 

five years in jail.  According to NGOs that assist child abuse victims, authorities 
reported approximately 165 criminal cases during the year where children were 
victims of various forms of sexual abuse and molestation.  Twenty-eight children, 
including five girls aged nine and 10, were raped.  The majority of the perpetrators 
were family members. 
 
The Education Ministry reported on emotional and physical abuse against children 
that did not require forensic investigations.  According to the most recent statistics 
available, in 2006 approximately 10 percent of children between the ages of 10 and 
17 were victims of psychological abuse in their families, and 4.5 percent were 
victims of physical abuse.  
 
Child Marriage:  There were reports of child marriage during the year where girls 
as young as age 14 and boys as young as age 16 were married with parental 
consent.  The government registered 904 marriages, up from 856 in 2010.  In the 
majority of these cases, children were married with parental consent. 
 
Sexual Exploitation of Children:  The law provides penalties of up to 13 years in 
jail for production or distribution of pornographic materials depicting a minor.  
Child prostitution was a problem.  According to data from the Ministry of Internal 
Affairs, 22 minors became victims of trafficking-related crimes for sexual 
exploitation.  The ministry reportedly registered 36 criminal cases in connection 
with the production and distribution of child pornography, including 27 cases of 
distribution in the Internet during the year.  Children, along with men and women, 
were forced into forced labor (see section 7 c.).  There were also reports of child 
trafficking. 
 
Institutionalized Children:  There was no system of monitoring of child abuse in 
orphanages or other specialized institutions.  Authorities did not report on any 
child abuse incidents.  In 2007-08 the Education Ministry and UNICEF conducted 
a national survey to assess the child abuse situation in the country. 
 
According to the ministry, 20 percent of institutionalized children 10-17 years of 
age reported psychological abuse by family members, and 22 percent reported they 
were victims of psychical abuse.  Independent observers suggested that numbers 
were likely to be higher, since approximately 30 percent of children refused to 
answer this question. 
 
International Child Abductions:  The country was not a party to the 1980 Hague 
Convention on the Civil Aspects of International Child Abduction. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 46 

 
Anti-Semitism 
 
Jewish groups estimated that between 30,000 and 40,000 persons identified 
themselves as Jews.  Most were not active religiously. 
 
During the year anti-Semitic incidents continued but were on the decline, and 
authorities sporadically investigated reports of such acts.  Religious sites were 
vandalized.  For example, in mid-November members of the Jewish community in 
Babruisk reported several incidents of vandalism of the city’s synagogue.  On 
November 11, vandals painted a swastika and the words “death to Jews” on the 
fence surrounding the synagogue.  In the early morning hours of November 18, 
vandals smashed four of the synagogue’s windows.  No suspects were 
apprehended.  The government did not promote antibias and tolerance education. 
 
Jewish community and civil society activists continued to express concern over the 
concept of a “greater Slavic union” that was popular among nationalist 
organizations, including the neo-Nazi group Russian National Unity, which 
remained active despite its official dissolution in 2000.  Neo-Nazis were widely 
believed to be behind these and numerous other incidents across the country.  Anti-
Semitic and Russian ultranationalist newspapers, literature, DVDs, and videotapes 
imported from Russia continued to be sold. 
 
Trafficking in Persons 
 
See the Department of State’s Trafficking in Persons Report at 
www.state.gov/j/tip. 
 
Persons with Disabilities 
 
The law does not specifically prohibit discrimination against persons with physical, 
sensory, intellectual, or mental disabilities in employment, education, access to 
health care, and other government services, and discrimination was common in 
practice. 
 
The Ministry of Labor and Social Security is the main government agency 
responsible for protecting the rights of persons with disabilities which accounted 
for more than half a million persons.  The law mandates that transport, residences, 
and businesses be accessible to persons with disabilities.  However, in practice few 
public areas were wheelchair accessible.  The National Association of Disabled 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 

http://www.state.gov/j/tip


 BELARUS 47 

Wheelchair Users estimated that more than 90 percent of persons with physical 
disabilities were unable to leave their places of residence without assistance and 
their places of residence were not accommodated for wheelchair users.  While 
authorities claimed that 30 percent of the country’s total infrastructure was 
accessible, disability rights organizations disputed this figure. 
 
A government prohibition against workdays longer than seven hours for persons 
with disabilities reportedly made companies reluctant to hire them.  Local NGOs 
reported that 80 percent of persons with disabilities were unemployed.  Authorities 
provided minimal welfare benefits for persons with disabilities, and calculations of 
pensions did not take disability status into account.  Members of the country’s 
Paralympics teams received half the salaries and prize money of athletes without 
disabilities. 
 
The country’s lack of independent living opportunities left many persons with 
disabilities no choice but to live in state-run institutions.  Approximately 70 such 
institutions existed across the country.  Disability rights organizations reported that 
the quality of care in these facilities was low, and instances of mistreatment and 
abuse were reported.  Persons with physical disabilities and persons with mental 
disabilities frequently were mixed within facilities and not provided specialized 
care.  Public transportation was free to persons with disabilities, but neither the 
subway in Minsk nor the bus system was wheelchair accessible.  According to 
government statistics, two percent of the country’s public transportation network 
was accessible. 
 
Disability rights organizations reported difficulty organizing advocacy activities, 
given impediments to freedom of assembly, censorship of materials, and the 
government’s unwillingness to register assistance projects.  For example, an 
independent group advocating for rights of persons with disabilities reported that 
the Belarus State University rejected an application from a visually impaired 
woman to enroll into a legal program despite high test scores.  They cited a lack of 
specialized equipment to accommodate her disability.  She was subsequently 
accepted after intervention by human rights advocates. 
 
In November a wheelchair user was unable to file a complaint to a Minsk district 
court because the court was located in an old building without ramps.  Advocates 
also noted that persons with disabilities, especially visually and hearing impaired, 
lacked the ability to address violations of their rights easily and completely as 
courts often failed to provide special equipment and sign language translation. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 48 

National/Racial/Ethnic Minorities 
 
Governmental and societal discrimination against the ethnic Polish population and 
Roma persisted.  There were also expressions of societal hostility toward 
proponents of Belarusian national culture, which the government often identified 
with actors of the democratic opposition. 
 
During the year authorities continued to harass the independent and unregistered 
Union of Poles of Belarus (UPB).  However, in contrast with previous years, 
authorities did not openly persecute UPB members. 
 
Official and societal discrimination continued against the country’s 10,000 to 
20,000 Roma.  The Romani community continued to experience high 
unemployment and low levels of education.  Authorities estimated the 
unemployment rate among Roma to be as high as 80 percent, according to the 
latest available information.  Roma often were denied access to higher education in 
state-run universities.  In 2009, however, the Office of the Plenipotentiary 
Representative for Religious and Nationality Affairs stated that the country’s 
Romani community had no problems that required the government’s attention. 
 
While the Russian and Belarusian languages have equal legal status, in practice 
Russian was the primary language used by the government.  According to 
independent polling, the overwhelming majority of the population spoke Russian 
as its mother tongue.  Because the government viewed proponents of the 
Belarusian language as political opponents of the regime, authorities continued to 
harass and intimidate academic and cultural groups that sought to promote use of 
the Belarusian language.  Proposals to widen use of the language were rejected 
routinely. 
 
Societal Abuses, Discrimination, and Acts of Violence Based on Sexual 
Orientation and Gender Identity 
 
Homosexuality is not illegal, but discrimination against members of the LGBT 
community was widespread, and harassment occurred. 
 
Authorities routinely denied LGBT groups permission to hold public events, 
including a pride parade.  In early May authorities denied the LGBT community 
100 applications to hold scores of events to mark the International Day against 
Homophobia and Transphobia.  In spite of the denial, members of the local LGBT 
rights NGO Gay Belarus planned to pass out leaflets in downtown Minsk on May 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 49 

17.  However, authorities preemptively detained approximately 15 group members, 
held them for three hours, and subsequently released them without charge. 
 
In December authorities denied a registration application to a gay rights group, 
Alternative Plus Human Rights Center, citing minor errors in information on its 
founders, such as a misspelled name and a wrong birth date.  Societal 
discrimination against LGBT activists persisted.  For example, the gay pride 
parade in October was marred by homophobic attacks, including painting 
homophobic graffiti and throwing eggs on walls of an openly gay bar in Minsk. 
 
On July 18, Natallya Pradzed, an LGBT activist, held a picket in Minsk to protest 
violations of human rights and arbitrary government policies.  She was arrested 
and sentenced to 10 days in jail. 
 
On October 7, Lukashenka apologized for having told German Foreign Minister 
Guido Westerwelle, who is gay, “that he had to lead a normal life,” presumably at 
a closed meeting in November 2010.  Lukashenka noted that he regretted his 
statement but condemned homosexual relations.  Earlier, he stated that he did not 
understand how two men could live together and would exile gay men to collective 
farms “with great pleasure.” 
 
Other Societal Violence or Discrimination 
 
Societal discrimination against persons with HIV/AIDS remained a problem, and 
the illness carried a heavy stigma.  The Joint United Nations Program on 
HIV/AIDS office reported that there were numerous reports of HIV-infected 
individuals who faced discrimination, especially at workplaces and during job 
interviews. 
 
According to a UN Fund for Population Activities study released in February, 30.8 
percent of surveyed doctors indicated their reluctance to work with HIV-positive 
persons and, if they treated them, their discomfort with such patients.  Only 8.1 
percent expressed a positive attitude towards HIV-infected patients.  More than 16 
percent of doctors said that they lacked knowledge for treating such patients 
efficiently, and 74.5 percent heavily stigmatized HIV-positive persons, describing 
them as irresponsible and promiscuous. 
 
During the year a number of NGOs representing HIV-infected persons expressed 
serious concerns about a discriminatory bill aimed at preventing the spread of the 
virus and other dangerous and primarily communicable diseases.  The bill was 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 50 

adopted by the government at year’s end despite numerous NGO appeals and 
petitions to recall or amend it.  According to a United Nations Development 
Program expert, the legislation would stigmatize HIV-infected persons and “force 
the HIV infection into underground.”  The law extends the list of grounds for 
mandatory HIV testing and requires HIV-positive persons to inform all their 
former partners of their status.  According to rights advocates, the law will further 
stigmatize not only HIV-infected persons but also their families, breach their 
privacy and medical secrecy, and turn them away from state-run medical and social 
institutions. 
 
Although the government adopted a national program for preventing HIV in 2011-
15, which for the first time prescribes funds to procure imported antiretroviral 
treatment for HIV-infected persons, a near three-fold devaluation of the Belarusian 
currency raised serious doubts about committed resources.  However, the 
government continued to broadcast and post public service advertisements raising 
awareness about HIV/AIDS and calling for greater tolerance towards persons 
infected with the virus. 
 
There were also frequent reports of family discrimination against HIV-positive 
members of households.  This included preventing HIV-positive parents from 
seeing their children, or requiring HIV-positive family members to use separate 
dishware. 
 
Section 7. Worker Rights 
 
a. Freedom of Association and the Right to Collective Bargaining 
 
The law allows workers, except state security and military personnel, to form and 
join independent unions and to strike.  The law provides for the right to organize 
and bargain collectively but does not protect against antiunion discrimination. 
 
In practice independent unions were barely tolerated.  The government-controlled 
and docile Federation of Trade Unions of Belarus was the largest union, claiming 
an estimated four million members; however, that number was likely inflated, 
since the country’s total workforce was approximately four million.  The 
Belarusian Congress of Democratic Trade Unions (BCDTU), with four constituent 
unions and approximately 10,000 members of independent trade unions, was the 
largest independent union umbrella organization. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 51 

Tight government control over registration requirements and public demonstrations 
made it difficult for unions to organize and strike.  Such control reportedly 
increased as a result of the economic crisis during the year.  Management and local 
authorities blocked worker attempts to organize strikes on many occasions by 
declaring them illegal.  Government authorities and managers of state-owned 
enterprises routinely interfered with union activities and hindered workers’ efforts 
to bargain collectively, in some instances arbitrarily suspending collective 
bargaining agreements. 
 
During the year the government continued efforts to suppress independent unions, 
stop union activities, and bring all union activity fully under its control.  Its efforts 
included frequent refusals to extend employment contracts for members of 
independent unions and refusals to register independent unions.  According to 
BCDTU leader Alyaksandr Yarashuk, no independent unions have been 
established since a 1999 decree requiring trade unions to register with the 
government.  Workers who were deemed “natural leaders” or who involved 
themselves in NGOs or opposition political activities were fired routinely for these 
activities. 
 
Local authorities continued to deny multiple registration applications to the 
Vitsyebsk, Mahilyou, and Homyel chapters of the Belarusian Union of Electronic 
Industry Workers (REP).  According to the REP, authorities refused to reregister 
the chapter in Mahilyou because the REP office proprietor had not agreed to 
register the office as its legal address due to harassment from officials.  In 2009 a 
court in Mahilyou upheld the registration denial.  Further attempts to reregister in 
Mahilyou also were denied.  REP did not file registration applications for their 
chapters in Vitsyebsk, Mahilyou, and Homyel during the year but intended to do so 
in 2012. 
 
On January 14, KGB officers conducted a raid of the Minsk-based REP offices for 
four hours, seizing equipment and printed materials.  A search warrant alleged that 
presidential candidate Andrei Sannikau’s campaign team stored materials at REP 
premises, which were used in postelection demonstrations. 
 
In July state-run housing services in Smalyavichy unexpectedly refused a local 
REP chapter’s request to extend a lease of offices that they had been renting for 
three years.  The refusal came after the premises were burglarized a number of 
times and office equipment was stolen.  The REP chapter requested the assistance 
of local authorities in finding a new office; however, authorities responded that 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 52 

there were no members of REP in Smalyavichy and the chapter should be shut 
down. 
 
In Baranavichy the management of a local factory dismissed engineer Viktar 
Tsyapin in December.  Tsyapin linked his dismissal with his efforts to organize 
“the people’s assemblies,” protests by the democratic opposition against poor 
economic conditions that were deemed unsanctioned by the government and for 
which Tsyapin was fined in October 875,000 rubles ($106).  In a similar case, a 
private company in Baranavichy dismissed Anzhela Kambalava, who was also 
fined 350,000 rubles ($42) for distributing leaflets about “the people’s assemblies” 
in October. 
 
On November 14, Dzmitry Karashkou, an operator of a diesel locomotive at the 
railroad car repair plant in Homyel, was dismissed for participating in “the 
people’s assemblies” and collecting his colleagues’ signatures to petition for a 
twofold salary increase in October. 
 
On October 24-25, workers of the municipal service in charge of collecting 
garbage in Barysau walked out in protest of salaries as low as 600,000 rubles 
($72).  After negotiations with the management workers agreed to a monthly 20 
percent increase of salaries in addition to a lump sum of 500,000 rubles ($60). 
 
In November workers at a farm in the Malaryta district went on a brief strike 
demanding wage increases.  The farm management manipulated the situation and 
claimed to have raised their pay by 28 percent, which in fact was a nationwide 
raise for public sector workers as of October 1. 
 
During the year authorities and state-run enterprises continued to pressure 
independent trade unions and deny their right to sign collective bargaining 
agreements.  For example, after a year of three-party negotiations, state-run oil 
refinery Naftan signed on January 28 an agreement with the state-controlled trade 
union of chemical industry workers, leaving out the Belarusian Independent Trade 
Union (BITU), a member of the BCDTU.  The management of Naftan refused to 
sign a separate agreement with the chapter of the BITU.  On November 30, local 
authorities in Navapolatsk denied a fourth application from the BITU to stage an 
authorized picket in protest of the refusal. 
 
Since 2000 the government has required state employees, who constitute 
approximately 80 percent of the workforce, to sign short-term work contracts.  
Although such contracts may have terms of up to five years, most expired after one 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 53 

year, which gave the government the ability to fire employees by declining to 
renew their contracts.  Many members of independent unions, political parties, and 
civil society groups lost their jobs because of this practice.  In March 2010 the 
president signed an edict providing the possibility for employers to sign open-
ended work contracts after five years of good conduct.  The edict limited the rights 
of employers to approve open-ended contracts earlier than five years after the 
service computation date and made no major changes to the contracting system.  
The provision did not apply to state employees and other categories of workers 
who remained subject to mandatory contracts. 
 
b. Prohibition of Forced or Compulsory Labor 
 
The law prohibits forced or compulsory labor; however, there were reports that 
women, men, and children were trafficked for commercial sexual exploitation and 
forced labor. 
 
Also see the Department of State’s Trafficking in Persons Report at 
www.state.gov/j/tip. 
 
During the year the government approved “subbotniks,” which required employees 
of the government, state enterprises, and many private businesses to work on 
Saturday and donate their earnings to finance government social projects.  
Employers and authorities subjected workers who refused to take part to fines and 
intimidation.   Minsk city authorities claimed that more than three million persons 
worked at a “subbotnik” in April. 
 
There were reports that authorities forced men serving mandatory military service 
to undertake work that was unrelated to their military service.  Credible sources 
also reported labor violations commensurate to forced labor in prisons.  Former 
inmates stated that their monthly wages were as low as 5,000 rubles ($0.60)  
 
c. Prohibition of Child Labor and Minimum Age for Employment 
 
The law forbids the exploitation of children in the workplace, including a 
prohibition on forced and compulsory labor, and specifies policies for acceptable 
working conditions.  The government generally implemented these laws in 
practice.  However, there were reports that some children were compelled into 
forced labor. 
 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 

http://www.state.gov/j/tip


 BELARUS 54 

The minimum age for employment is 16; however, a child as young as age 14 may 
conclude a labor contract with the written consent of one parent or a legal 
guardian.  The Prosecutor General’s Office reportedly enforced the law effectively.  
Minors under age 18 were allowed to work in nonhazardous jobs but were not 
allowed to work overtime, on weekends, or on government holidays.  Work was 
not to be harmful to the minors’ health or hinder their education. 
 
d. Acceptable Conditions of Work 
 
As of December 1, the national minimum monthly wage was 925,520 rubles 
($112).  As of December 31, the average monthly wage was 2,877,658 rubles 
($348).  As of November 1, the government set the poverty line at 574,790 rubles 
($69) a month per capita.  The first deputy minister of labor and social security 
reported on December 28 that 59 organizations paid their workers wages below the 
established national minimum monthly compensation. 
 
The law establishes a standard workweek of 40 hours and provides for at least one 
24-hour rest period per week.  Because of the country’s difficult economic 
situation, many workers worked considerably less than 40 hours per week, and 
factories often required workers to take unpaid furloughs due to lack of demand for 
the factories’ products.  In May amid deepening financial crisis and lack of foreign 
currency proceeds, the head of the National Statistics Committee stated that 
approximately 600,000 workers in industries were on furloughs due to their 
companies’ failure to import raw materials.  Given higher wages in Russia, labor 
migration to Russia, where Belarusians have the legal right to work, increased 
noticeably.  The law provides for mandatory overtime and holiday pay and restricts 
overtime to four hours every two days, with a maximum of 120 hours of overtime 
each year. 
 
The law establishes minimum conditions for workplace safety and worker health; 
however, employers often ignored these standards.  Workers at many heavy 
machinery plants did not wear minimal safety gear.  There is a state labor 
inspectorate, but it lacked authority to enforce employer compliance and often 
ignored violations. 
 
As of November 1, the Ministry of Labor and Social Protection reported 173 
workplace fatalities, down from 202 in the same period in 2010.  The ministry 
reported that the majority of workplace accidents were registered in the 
construction industry and were caused by carelessness, poor conditions, 
malfunctioning equipment, and poor training and instruction.  The law does not 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 



 BELARUS 55 

provide workers the right to remove themselves from dangerous and unhealthy 
work environments without risking loss of employment. 

Country Reports on Human Rights Practices for 2011 
United States Department of State  •  Bureau of Democracy, Human Rights and Labor 


	EXECUTIVE SUMMARY
	Section 1. Respect for the Integrity of the Person, Including Freedom from:
	a. Arbitrary or Unlawful Deprivation of Life
	b. Disappearance
	c. Torture and Other Cruel, Inhuman, or Degrading Treatment or Punishment
	Prison and Detention Center Conditions

	d. Arbitrary Arrest or Detention
	Role of the Police and Security Apparatus
	Arrest Procedures and Treatment While in Detention

	e. Denial of Fair Public Trial
	Trial Procedures
	Political Prisoners and Detainees
	Civil Judicial Procedures and Remedies

	f. Arbitrary Interference with Privacy, Family, Home, or Correspondence

	Section 2. Respect for Civil Liberties, Including:
	a. Freedom of Speech and Press
	Status of Freedom of Speech and Press
	Internet Freedom
	Academic Freedom and Cultural Events

	b. Freedom of Peaceful Assembly and Association
	Freedom of Assembly
	Freedom of Association

	c. Freedom of Religion
	d. Freedom of Movement, Internally Displaced Persons, Protection of Refugees, and Stateless Persons
	Protection of Refugees
	Stateless Persons


	Section 3. Respect for Political Rights: The Right of Citizens to Change Their Government
	Elections and Political Participation

	Section 4. Official Corruption and Government Transparency
	Section 5. Governmental Attitude Regarding International and Nongovernmental Investigation of Alleged Violations of Human Rights
	Section 6. Discrimination, Societal Abuses, and Trafficking in Persons
	Women
	Children
	Anti-Semitism
	Trafficking in Persons
	Persons with Disabilities
	National/Racial/Ethnic Minorities
	Societal Abuses, Discrimination, and Acts of Violence Based on Sexual Orientation and Gender Identity
	Other Societal Violence or Discrimination

	Section 7. Worker Rights
	a. Freedom of Association and the Right to Collective Bargaining
	b. Prohibition of Forced or Compulsory Labor
	c. Prohibition of Child Labor and Minimum Age for Employment
	d. Acceptable Conditions of Work




