
 

 

P R O F I L E  

P E R F O R M A N C E  D A T A  (Using Data from Belarus, October 2009) 

Language of Broadcast: Belarusian 
Content: 21 hrs. of original and 35 hrs. of repeat radio programming per week; 0.5 hrs. of 
original and 0.5 hrs. of repeat TV programming per week; Internet 
Distribution: 1 affiliate (1 MW), 2 IBB SW frequencies  
RFE/RL’s delivery includes 1 cross border MW affiliate from Lithuania, multiple SW 
frequencies, HotBird, Internet with streaming audio plus 30 minutes weekly TV on Warsaw-
based BelSat’s Astra and Sirius satellite (suspended as of December 2010 for financial 
reasons)  

New Media: Active on 6 social networking sites incuding Facebook, VKontakte and Live 
Journal; active UGC via Pangea website; placement of content and videos on independent 
local partner sites in Belarus; branded YouTube channel; and mobile site. 
Staff: 12 
Budget:  $2,379,000 
Established: 1954 to present 
 

Percentage of surveyed weekly 
audience that finds broadcasts 
credible (%)** 

 RFE/RL 

Radio na 

TV na 

Percentage of weekly audience whose 
understanding of topics increased “A 
Great Deal” or “Somewhat” (%)** 

 RFE/RL 

Current Events na 
Current Events  
in Belarus na 

U.S. Policies na 

Combined Scores from 
audience panel 

 RFE/RL 

Radio 3.3 

TV na 

C
re

d
ib

il
it

y 

B
el

ar
us

ia
n 

Q
u

a
lit

y 

U
n

d
er

st
a

n
d

in
g

 

Weekly Reach (%) by Media 

 RFE/RL 

Radio 1.7 

TV 0.3 

Internet 0.4 

Total 1.9 

Awareness (%) 

RFE/RL 

29 

Sep 
2006 

Oct 
2007 

Oct 
2008 

Oct 
2009 

RFE/RL 
Radio & TV 1.0 1.1 1.1 1.9 

0.0 

1.0 

2.0 

3.0 

4.0 

5.0 

6.0 

7.0 

8.0 

9.0 

10.0 

Radio TV Internet 

RFE/RL 0.1 0.02 0.03 

0 

1 

A
u

d
ie

n
ce

 S
iz

e
 

M
I

L
L

I
O

N
S

 

Data are from an October 2009 nationwide 
survey of adults (15+) in Belarus.  

* Weekly reach figures include TV beginning in October 2008. 
**Sample of weekly RFE/RL audience is too small for meaningful analysis. 
 

W
e

ek
ly

 R
e

a
ch

 %
*
 



 

  

A U D I E N C E  C O M P O S I T I O N  

C O N T E X T   

    Stability           Political Freedom                 Press Freedom               Ease of Distribution                 Competition 

 Sample RFE/RL 
Weekly Audience** 

Sex % % 

Male 46 na 

Female 54 na 

Age   

15-24 18 na 

25-34 17 na 

35-44 17 na 

45-54 19 na 

55-64 12 na 

65+ 17 na 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience** 

Education % % 

None 3 na 

Primary 12 na 

Secondary 62 na 

Coll./Univ. 23 na 

Ethnicity/Nationality 

Belarusian 86 na 

Russian 9 na 

Other 6 na 

 Sample 
RFE/RL 
Weekly 

Audience** 

Residence % % 

Urban 74 na 

Rural 26 na 

Language 

Belarusian 4 na 

Russian 64 na 

Mix of Bel./Russ. 32 na 
 
**Sample of weekly RFE/RL audience is too small for 
meaningful analysis. 

 

Belarusian Broadcasting 
Total Population of Belarus: 9.5 million 

Own TV Own Sat 
Dish 

Own 
Cable 

Weekly 
TV Use 

Weekly 
TV Use 

for News 

99% 

9% 

39% 

98% 97% TV 

Own Cell Weekly 
Use SMS 

Mobile 
Internet 

Use 

Weekly 
SMS Use 
for News 

76% 

42% 

6% 

26% 

Cell Phone 

Top Ten  
Media Outlets 
1. ONT  
2. BT-1  
3. RTR-Belarus  
4. NTV-Belarus 
5. LAD 
6. STV 
7. Belarus Radio 1 
8. Mir 
9. Radius FM 
10. Discovery Channel 

Political Situation 
• Freedom House Political Freedom Index (2011):  

NOT FREE 
• Economist Intelligence Unit Instability (2010):  

MODERATE RISK 
• Alyaksandr Lukashenka, president since 1994, won re-elections 

in December 2010 with 79 percent of the vote, according to 
government officials.  Following the election voters peacefully 
filled a large square in the center of Minsk in protest, claiming the 
election was a farce.  Police violently attempted to break up the 
crowd and arrested more than 600 people, including seven of the 
nine opposition leaders.  

• Following the election, protests and arrests both the European 
Union and the United States adopted sanctions against the 
country in an effort to punish Mr. Lukashenko.  

• Belarus is experiencing the worst economic crisis since the 
collapse of the Soviet Union.  With the sanctions in place, it has 
become isolated and looks to Russia for economic support.  

• Since the December 2010 elections, seeing the EU and China 
have been wooing Belarus, Russia stepped up efforts to keep 
their neighbor close.  The presidents of Russia, Belarus, and 
Kazakhstan established a Common Economic Space between the 
three countries, allowing for free flow of goods, capital, services 
and labor.  

 

M E D I A  U S E  

Media Environment 
• Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE 
• Reporters Without Borders Index (2011): 99 (168/179) 
• President Lukashenka introduced a media law in 2008 that curtails  

press freedom by giving the state monopoly over both distribution and 
information about social, economic or political affairs.  There is limited 
accessibility to private newspapers and the national television is wholly 
owned and controlled by the government.  In 2009, the government 
enacted new legislation that makes criticism of the president and 
government a criminal offense, punishable by prison sentences or  
high fines. 
 

• Censorship of all Internet activity continues as the government owns 
Belarus’ only internet-service provider.  Since June 2010, internet café 
owners are required to identify users and track their activities.  

• Chapter97.org founder, Aleh Byabenin, a site that publishes independent 
analysis, passed away in September 2011.  The circumstances of his 
death have been disputed but the site continues to operate.  In October, 
Russian television networks were taken off the air and the government 
banned Russian-produced documentaries. 

Own 
Radio 

Weekly 
Radio 
Use 

Weekly 
FM Use 

Weekly 
MW 
Use 

Weekly 
SW 
Use 

Weekly 
Radio 

Use for 
News 

75% 70% 

37% 

4% 4% 

63% 

Radio 

Own PC Internet 
Access 

Weekly 
Internet 

Use 

Weekly 
Internet 
Use for 
News 

45% 31% 26% 24% 

Internet 

Top Ten  
Sources of News 
1. ONT 
2. BT-1 
3. NTV-Belarus 
4. RTR-Belarus 
5. Belarus Radio 1 
6. SB Belarus 

Segodnya 
7. Komolskaya Pravda 
8. Euronews 
9. www.tut.by 
10. www.yandex.ru 

Web Analytics 
Weekly  
Visitors     17,700 
Weekly  
Visits       106,100 
 


