Broadcasting
Board of
Governors

P R O F |

\°A

L E

Language of Broadcast: Azerbaijani

Content: 3.5 hours of original audio programming per week
for Internet; 1 hr. of original and 2.49 hrs. of repeat video
programming per week; Internet

Distribution: Satellite

Radio: The 15 minute VOA Azerbaijani audio show is available

on Turksat and Internet.

TV: VOA Azerbaijani airs programs Azerbaijjani Daily and
Review of the Week via Eutelsat Hotbird in addition to Internet

Web: The Service has web and mobile sites, a Facebook fan
page, Twitter, YouTube accounts, and sends an email
newsletter. VOA Azeri produces 3 web-only audio products
(including a 15 minute Internet audio also broadcast on
Turksat ) and 2 web-only video products (including a daily
video newscast on Hotbird & Eutelsat), and maintains 5 blogs.
The website also hosts video streams and a biweekly live
forum. The Service maintains boards on the Pinterest site.

Staff: 4 | Budget: $741,000
Established: 1951 to 1953; 1982 to present

)
sw RadioFreeEurope
Radioliberty

Language of Broadcast: Azerbaijani

Content: 27 hrs. of original and 39 hrs.
of repeat radio programming per week;
Internet; weekly newspaper

Distribution:

Radio: RFE/RL's delivery includes multiple SW

frequencies, TurkSat, HotBird, AsiaSat -- (4

hours of live programing daily and 5 hours of

repeats daily). Alternative delivery includes

' weekly publication of newspapers with web
content.

New Media: The Service has a multimedia,
bi-lingual Web site (Azeri and Russian
language sites. The Service is also active on
Facebook and Twitter in Azeri and Russian
languages and has a branded YouTube page
in Azeri.

Staff: 6
Budget: $1,654,000
Established: 1953 to present

TURKEY ‘

RUSSIA

CaspianSea

GEORGIA

RMENIA

IRAN

P ERF OWRMAN C E D AT A (Using Data from Azerbaijan, April 2011)
[0 S
N @ 1 = 10.0
(1)) = g 9.0 —
o | ° 3 8.0
g 4 @
) - = 70
Ee] s f) 6.0
Z o 50 o— f\
= 4.0
o | 40 \
Radio TV Internet c \ _a
“VOA 0.02 0.02 0.01 20
o |l
RFE/RL 0.10 na 0.05
0.0
usiB 0.10 0.02 0.06 Mar | Feb | Jul | Mar | Apr
2007 /2008|2009 |2010 (2011
VOA $\a,d'° & 9081071207
—&— RFE/RL 49 | 50 | 1.3 |19 | 25
VOA RFE/RL usiB
Radio 0.4 19 2.10
0
Internet 0.1 09 1.0 VOA RFE/RL
Total 0.7 25 29 36 52
> [=2]
= > q
= aigﬁ;tgggigs:w\?ﬁ?nds = Percentage of weekly audience whose = Combined Scores from
broadcasts credible (%)* T understanding of topics increased E audience panel
;a g “A Great Deal” or “Somewhat” (%)* 5
2 VOA RFE/RL "6 d VOA RFE/RL
(8 Radio na na a') VOA RFE/RL Radio 34 33
v @ - 'g Current Events na na v 34 na
=] U.S. Culture (VOA)
or Current Events
in Azerbaijan
E/RL) na na
U.S. Policies na na

“Samples of VOA and RFE/RL weekly audiences in the survey are too small for meaningful analysis.

Data are from an April 2011 survey of
adults (15+) in Azerbaijan.



Azerbaijani Broadcasting

A UDIENZCE c oMPOSI TI1I ON Total Population of Azerbaijan: 9.2 million
VOA RFE/RL VOA RFE/RL VOA RFE/RL
Sample Weekly Weekly Sample Weekly Weekly Sample Weekly Weekly
Aud.* Aud.* Aud.* Aud.* Aud.* Aud.*
Sex % % % Education % % % Residence % % %
None/
Male =5 id e Primary 18 na na Urban 56 el e
Female B na na Secondary 60 na na Rural 44 na na
Age Technical 8 na na Language
;5'24 12: — — Coll./Univ. 14 na na Azerbaijani 94 na na
5-34 na na .
Ethnicity/Nationality Russian 2 na na
35-44 13 na na o 4
Azerbaijani 95 na na ther
45-54 14 na na
Russian 1 na na “Samples of VOA and RFE/RL weekly audiences in
55-64 15 ha na the survey are too small for meaningful analysis.
Other 4 na na
65+ 16 na na
M E D I A Uu S E
Top Ten Top Ten
. Media Outlets Sources of News
900 ™V gew o3y S
0 o 0 1. ANSTV 1. ANS TV
2. ATV 2. Khazar
0 3. Azerbaijan Public TV 3. ATV
40% 32% 25% 25% 23% 4. Khazar 4. Azerbaokam Public TV
= L B, AZTV B,  AZTV
10, 0% ;
80 — P H 6. Space 6. Linder TV
- own Weeld Wlk)l — w_m'wlk] 7. Lider 7. ANS 102 FM
L . . = : wn  Weekly Weekly Weekly Weekly Weekly 8. STV (Turkey) 8. Google
Own TV Own Sat Own Weekly Weekly Recie Rjgéo Ugle 3‘::’5 Sse URsaed;gr 9. Radio ANS 9. dayaz
Dish Cable TVUse TV for News 10. ORT-1 Evraziya 10. ORT
News
Internet Cell Phone Web Analytics
VOA
84% Weekly
. Visitors 3,000
35% . 7% Weekly
17%  14%  17%  qge ) i 8% Visits 5,100
s g ’ i
A4 - , st RFE/RL
OwnPC Internet Weekly  Weekly OunCel JeeSMs intormet  SMS for Weekly
wn se nterne or )
Access Internet Internet for Use News Visitors 351700
Use News Weekly
Visits 123,000

C ONTEXT

0 Stability

Q Political Freedom

Political Situation

Freedom House Political Freedom Index (2011): NOT FREE

Economist Intelligence Unit Instability (2010):

MODERATE RISK

Azerbaijan held parliamentary elections on November 7, 2010.
Conditions necessary for fair and transparent elections were missing.
A deficient candidate registration process, limited freedoms of
peacefully assembly, unbalanced media coverage, lack of effective
campaign resources all created an uneven playing field in favor of
the candidate from the ruling party. Overall, these elections were not
sufficient for meaningful democratic development in the country.

Azerbaijan is an authoritarian petro-state, in which all power is held
by president llham Aliyev, oil revenues dominate the government
budget, and the government dominates the economy.

A March 2009 referendum, which eliminated presidential terms
limits, has further consolidated the effective dictatorship of Mr. Aliyev.

Opposition parties exist and have token representation in the Azeri
parliament, but enjoy no real influence or hope of gaining power
through ordinary political processes.

Public opinion is dominated by resentment over the continuing
Armenian occupation of Nagorno-Karabakh and surrounding
provinces.

Azerbaijan is highly corrupt even by the standards of the former
Soviet Union. QOil revenues have fueled a building boom in Baku, but
have not dispelled the problem of persistent unemployment in the
regions.

G Press Freedom

G Ease of Distribution

6 Competition

Media Environment

Freedom House Press Freedom Index (2011): NOT FREE
Reporters Without Borders Index (2011): 87.25 (162/179)

Although the government exerts a high degree of control over the media in
Azerbaijan, newspapers, the Internet, and satellite TV give Azeris access to
some independent sources of information.

Despite Azerbaijan’s record of jailing opposition journalists on trumped-up
charges, there continue to be opposition journalists to arrest. While the
government dominates Azerbaijani TV and radio, some of the country's
leading newspapers favor the opposition.

On March 7, 2011, RFE/RL journalist Khadija Ismailova received a letter
from authorities threatening to ‘defame’ her if she didn't ‘behave.’ The
smear campaign against her is a reminder of the dire state of freedom of
expression in Azerbaijan. Ismailova is renowned for her investigative
reporting, uncovering several cases of elite corruption in Azerbaijan —
including against members of President llham Aliyev’s family.

Since January 2009, international broadcasters, including RFE/RL, are no
longer able to use national frequencies. RFE/RL has responded by
aggressively working to attract new audiences to the TurkSat audio stream
that launched in April 2009 and the service has dedicated additional
resources to its website.

Newspapers and the Internet, the freest media in Azerbaijan, reach only a
small minority of the population, and radio is in decline as well.

By far the most important medium of communication in Azerbaijan is TV, to
which virtually all Azerbaijanis have access. On average, Azeris spend 5.5
hours per day watching TV.



