Broadcasting
Board of
Governors

P R O F

MIDDLE EAST
BROADCASTING
NETWORKS, INC.

I L E

Language of Broadcast: Arabic

Content: Radio Sawa: 24/7 original programming; Alhurra TV: 84 hrs.
of original and 84 hrs. of repeat TV programming per week; Internet

Distribution: Sawa: 4 IBB MW and 41 FM frequencies, satellite and the Internet. Alhurra
TV: Satellite, 6 terrestrial TV stations in Iraq and the Internet

New Media: Radio Sawa’s news and information Website provides live streaming and archives of the

latest newscasts. Its mobile Website and Facebook fan page provide headlines and encourages listeners

to comment on stories. Twitter feeds the latest Sawa headlines. RadioSawa also posts key interview clips

and reports on Audioboo.

Alhurra’s Website provides the latest news, live streaming and archived video of most programs. It has a
mobile website, Alhurra and key program Facebook pages as well as over 13 fan pages. Twitter feeds
include one for the network, one for breaking news, one for flagship program Al Youm, and a YouTube

channel at www.youtube.com/alhurra.

Staff: 498
Budget: $110,332,000t

Established: Radio Sawa; 2002 to present;
Alhurra TV 2004 to present

t includes additional indirect costs

P ERF OWRMANTC E D AT A (Using Data from Irag, March 2011 & Egypt, July 2011)
< | 70.0
2 30 g 60.0 4636 522 Iraq
N < 544 95.6
() 25 o | 50.0 ai w485 _
(o) g 40.0 - Radio
(3]
- 20 m 30.0 T 287 Sawa
2 15 > | 20.0 27229 232 —a— Alhurra
o x
3 10 ] 10.0
< o 0.0 T T T T J
5 +— 1 | — ; Dec Sep Nov Feb Mar 11
05 07 08 10
0 __-__J__-___
Radio TV Internet
20.0
“MBN-Iraq 4.3 9.0 25 15.0 Egypt
MBN-Egypt 2.3 7.7 0.05 100 4 76 _/1 Radio
uUsIB* 15.4 27.3 3.8 ’ 2 11.1 4.3 Sawa
5.0 80 75 —&— Alhurra
o 0.0 T T r ,
Weekly Reach by Media (/0) 2007 2008-9 2010 July
2011
MBN-Iraq MBN-Egypt
Radio 23.2 43
Internet 141 10 Sawa Alhurra Sawa Alhurra
Total 63.0 17.6 Iraq Iraq Egypt Egypt
na na na na

> =]
= P t f d - .
— W?-;I:l?l; gggign::mea‘ﬁound -E Percentage of weekly audience whose _— Combined Scores from
broadcasts credible (%) © understanding of topics increased [} audience panel
= g “A Great Deal” or “Somewhat” (%) 3
2 MBN MBN "J; MBN MBN
(3 Iraq Egypt o Sawa Alhurra Sawa  Alhurra Iraq Egypt
Radio 75 98 - Iraq Iraq Egypt Egypt Radio na na
£ Current
w e e D  Events 93 52 71 75 L/ - =
u.s.
Culture 46 29 44 75
u.s.
Policies 45 30 45 41

“USIB audience estimate is based on data from Algeria, Bahrain, Egypt, Irag, Jordan, Kuwait, Lebanon,
Morocco, Oman, Palestinian Territories, Saudi Arabia, Syria, Tunisia and the UAE. The USIB estimate for
Iraq includes the impact of Radio Free Iraq (RFI) broadcasts. RFI weekly unduplicated reach is 16.1% or
approximately 3.0 million adults in Iraq.

Data are from an March 2011
survey of adults (15+) in Iraq and
June/July 2011 survey in Egypt.



A U DI

ENCE

coOMPOSITI

O N

Arabic Broadcasting
Total Population of Iraq 32.7 M and Egypt 52.6 M

Sex % % % % Education % % % % Residence % % %
llliterate/
:‘a'e | i; ig 23 i; NoFormal 24 21 13 2 Urban 67 42 52
Aema — El/Inter. 33 32 17 20 f“’a' s k33 A B <t
ge anguage Spoken ome
L 20 20 37 35
1524 26 2 32 30 (s:e°°"d e - Arabic 80 s
25-34 24 26 24 24 oll.{l{nlv. o Kurdish 17 na na
35-44 29 23 18 18 Ethnicity/Nationality Other 3 na na
45-54 15 15 14 18 Arabic 80 82 na na
55-64 11 11 9 8 Kurdish 16 15 na na
65+ 2 2 3 2 Egyptian na na 100 100
Other 4 3 na na
M E D I A U S E = Iraq @ Egypt
Iraq Top Ten Egypt Top Ten
1002”909 99929  so%areg o Radio Media Outlets Media Outlets
82% 59% 55% 46% 1. Al Arabiya 1. Al Al Mehwar
.%9%46%% 22?19 129 049/ 2. Al Shargia 2. Al Jazeera
l I 21% I r ° 3. Allragia 3. Dream 2
14‘,/23& — > b 4 MBS 1 4. Egyptian Channel 1
5. MBC Action 5. Dream 1
Own  Weekly Weekly Weekly Weekly Weekly 6. AbuDhabi AlOulaTV 6. Al Arabiya
Use Use Use Use for 7. Al Jazeera 7. Nile News
Own v O\gri\sﬁat ga‘gre ¥V\fakslz ¥I\fﬁkslz News 8. Al Sumeria 8. Egyptian Space Channel
for News 9. Al Baghdadi 9. lkraa
10. MBC 4 10. Egyptian Channel 2
Internet Cell Phone
%, 50 . 980@4“/ . Web Analytics**
9% 7% 3% 26%00% 68% Alhurra Radio Sawa
x - na T 8% 1 70012% Weekly Weekly
l L u l e — Visitors na Visitors na
! ’ ' ' ’ ' ! Weekly Weekly
Own PC Int t Weekl Weekl Own Cell Weekly Use Weekly SMS Use s s
o Agczgr‘seat In;‘:ngt Int(:ngt SMS Mobile  for News Visits 122,600 Visits 374,000
Home Use Use for Internet
News Use
“Average weekly visitors are not available for

G Stability

C ONTEXT

G Political Freedom

Political Situation

Freedom House Political Freedom Index (2011):
Iraq=NOT FREE; Egypt-NOT FREE

Economist Intelligence Unit Instability (2011):
IRAQ-VERY HIGH RISK; Egypt-MODERATE RISK

The drawdown of US forces and the continued weakness of central
authority in Iraq may allow milita and insurgent groups to re-establish
themselves in some areas. The government of national unity, which brings
together the four largest political groups, has been weak and divided, and
some blocs have threatened to pull out to join the parliamentary opposition.
More than eight years after the US invasion in 2003, Iraq continues to be
wracked by intense violence. So far during 2011, around 11 civilians have
been killed on average every day, mainly by suicide and other bombings.
August, which coincided with Ramadan, was the bloodiest month in a year,
with an estimated 395 civilian deaths according to a preliminary figure from
Iraq Body Count (IBC).

Egypt's political system is highly fluid as the country gears up for national
level elections in mid-May 2012. Some doubt the credibility of upcoming
elections after the presidential election commission excluded a number of
potential front-runners on technical grounds. The candidacy of former
intelligence chief, Omar Suleiman, was refused, for example, because he
had fallen just 31 short of the 30000 notarized statements of
endorsements required to enter the race. Also excluded from the
presidential race were a leading strategist of the Muslim Brotherhood, and
Hazem Salah Abu Ismail, an ultraconservative Islamist. While the Muslim
Brotherhood is perhaps the best organized political force in the country,
there is significant uncertainty about their role in Egyptian politics. Egypt's
new constitution is an additional source of debate as some political groups
advocate the drafting of a new constitution prior to elections to clarify the
role and responsibilities of a President

G Press Freedom

MBN’s Alhurra and Radio Sawa in FY2011

4 Ease of Distribution ‘ Competition

Media Environment

Freedom House Press Freedom Index (2011):
Iraq-=NOT FREE; Egypt-NOT FREE

Reporters Without Borders Index (2011):

Iraq-75.36 (152/179); Egypt-97.50 (166/179)

Although Irag has a thriving media environment with many ethnic and religious groups represented,
media freedom and freedom of speech are tenuous. Reporters Without Borders reported in
February 2011 that the offices of their partner group in Baghdad— Journalistic Freedoms
Observatory (JFO)—was raided by security forces. The worst of the criticism came after 25
February 2011 known as the “Day of Rage,” when Iragis took to the street to protest government
corruption, faulty infrastructure, unemployment, electricity and water cuts. Reporters without
Borders called it the “Black Day” for media freedom in Iraq because Iragi Security Forces detained
300 leading journalists and intellectuals who took part in covering the protests.

BBC News also reports government arrests and intimidation of NGO workers in Irag, or anyone
that criticizes the current government. In the first four months of 2011, five journalists have been
killed in Irag. In 2010, seven journalists were killed in total. Atthough actual violence due to war has
decreased since the height of the Iraq war, intimidation and threats against journalists and regular
citizens have increased, even—according to the New York Times—to the point of death threats by
text message, suspected by many as coming from Iragi authorities. Human Rights Watch also
reported widespread crackdowns on protesters in Iraq, including detention and torture.

Egypt's broadcast and print media have become more diverse and saturated in recent years and
since the fall of President Mubarak, with outlets competing to reflect the views and demands of
Egyptian revolutionaries. Egypt's privately owned ONTV, for example, has contained heavy
coverage of protests and conversations with activists and reformers since the revolution and brands
itself as being “closer to the events” and the voice of liberal democracy, youth, and women. Online
print media has taken up the cause of protesters with newspapers such as al Tahrir (Liberation),
which gained notoriety for a December 2011 front page photo of a woman stripped and beaten by
police. In the view of many observers, the despite the emergence of burgeoning of private,
independent media since President Mubarak’s ouster, there is less freedom of expression under
the current military caretaker government, today than there was under the strongman of Egypt.



