E Eroagcafsting
oard o
Governors 2011 Annual Report

U.S. INTERNATIONAL BROADCASTING
Impact through Innovation and Integration




BBG languages

GLOBAL EASTERN/
English CENTRAL
(including EUROPE
Learning Albanian
English) Bosnian

Croatian

AFRICA Greek
Afaan Oromoo Macedonian
Amharic Montenegrin
French Romanian
Hausa to Moldova
Kinyarwanda Serbian
Kirundi
Ndebele EURASIA
Portuguese Armenian
Shona Avar
Somali Azerbaijani
Swahil Bashkir
Tigrigna Belarusian

Chechen

CENTRAL ASIA Circassian
Kazakh Crimean Tatar
Kyrgyz Georgian
Tajik Russian
Turkmen Tatar
Uzbek Ukrainian

EAST ASIA LATIN AMERICA
Burmese Creole
Cantonese Spanish
Indonesian
Khmer NEAR EAST/
Korean NORTH AFRICA
Lao Arabic
Mandarin Kurdish
Thai Turkish
Tibetan
Uyghur
Vietnamese SOUTH ASIA

Bangla
Dari
Pashto
Persian
Urdu

On cover: Tarek EI-Shamy of Alhurra TV interviews
a protester in Tahrir Square in Cairo.

Table of Contents

Letter From the Broadcasting Board of Governors 5

International
Broadcasting Bureau 16

(-7]

Overview

Radio Free Europe/

Voice of America 22 e
Radio Liberty 28

Radio and TV Marti 32 Radio Free Asia 36

Middle East Broadcasting Board
Broadcasting Networks 40 of Governors

Financial Highlights 47



“[Steve Herman’s tweets]..have kept us ahead of the curve in reporting
aftershocks, tsunami effects and nuclear crisis developments.”

VOA correspondent Steve Herman was one of the first American reporters to report from the
“depopulated zone” around the crippled Fukushima Daiichi nuclear power plant.



Alhurra, Radio Sawa, Afia Darfur and the Voice of America were on hand as
the people of South Sudan voted in January 2011 to form a new nation and
made their first halting steps toward independence. (AFP Photo/Roberto Schmidt)



Letter From the Board

TO THE PRESIDENT AND THE CONGRESS OF THE UNITED STATES

On behalf of the Broadcasting Board of Governors (BBG), and pursuant to Section 305(a) of Public
Law 103-236, the U.S. International Broadcasting Act of 1994, | am pleased to submit the BBG'’s
annual report for 2011.

This report summarizes the activities of the independent federal government agency that oversees all
U.S. civilian international broadcasting, including: the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty,
the Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti), Radio Free Asia, the Middle East Broadcasting
Networks (Alhurra TV and Radio Sawa), and the International Broadcasting Bureau.

At this historic juncture of global, political, and economic upheaval and a sweeping revolution in
communications, U.S. international broadcasting faces exciting opportunities and critical challenges
in its core mission to promote freedom and democracy. The global need for objective news, analysis
and free debate has never been more timely or relevant.

U.S. international broadcasting supports societies in transition and in crisis. It provides an antidote to
censored news; technologies to break through government information firewalls; and timely, life-saving
information critical during humanitarian emergencies.

With global press freedom at a two-decade low, we support freedom of the press and expression,
essential to fostering and sustaining free societies. Promoting the development of healthy, stable,
democratic societies through credible, accurate journalism supports U.S. national interests.

The essential role of unbiased information and the value of freedom of the press underlie the impact

of U.S. international broadcasting from Egypt, Tunisia and Libya to Burma and North Korea to Somalia,
Sudan and Zimbabwe. Audience engagement and media diversity contribute to the richness of our
networks’ coverage. We're on televisions, radios, laptops and mobile devices in more than 100 countries,
bringing news and information to scattered populations in 59 languages. To reach difficult places, like
Iran or Cuba, we have been inventive and distributed programs in small, mobile-friendly formats.

As this report details, U.S. international broadcasting continued to fulfill its vital role in 2011 as a
provider of news and information to key audiences overseas, innovating to meet the evolving needs
of our consumers, and integrating our operations to increase our impact.

Respectfully submitted,
/ :
Victor H. Ashe

| ( Michael Lynton
l@(,m/ b Susan McCue

Michael P. Meehan

Walter Isaacson Dennis Mulhaupt
BBG Chairman Dana Perino
July 2010 to January 2012 S. Enders Wimbush

On behalf of the Broadcasting Board of Governors Hillary Rodham Clinton, ex officio



Broadcasting Overview

Board of The Broadcasting Board of Governors is an independent federal government
GOVGI‘“OI‘S agency that oversees all U.S. civilian international broadcasting. Our networks

serve as indispensable sources of news for people who often lack access to
independent information. They inform, engage, and connect with international
audiences across new and traditional media platforms in over 100 countries.

Fast Facts: Budget $746.9 million in FY 2011

3,592 Emponees (includes IBB, VOA, RFE/RL, OCB, RFA & MBN)
More than 4,100 broadcast hours | 59 languages

187 million weekly audience | more than 100 countries

BBG Worldwide Impact

Press Not Free

Press Partially Free e =

Press Free MOLDOVA
CROATIA RERBIA ol —
Designated by Freedom House's BOS. & HERB %\ ssovo =
2011 Map of Press Freedom P A.MACEDONIA -

GREECE -

. BBG Networks have

10+% Audience Reach MOROC(’
Not a BBG Target Audience SAHARA

e
(Occupied) :
by Moro BANG LADE
ClEAN=y MAURITANIA BURM
HAITI CAPEVERDE  eNGAL™ i
GAMBIA". . BURKI
#5 GUINEA-BISSAUG g 789
zENﬂJELA SIERRA LEONE "D@E TOC EFRIOFIA-
C OL OMB#\' LIBERA = GHANA G S — SOMALIA 3
SAO TOME & PRINCIPE==_". ™
ECUADGR
RERY

MALKWI

ZAMBIA,

o BOLA BABWE =— MAURITIUS
) ) NAMHBIA. . .S JAMBIQUE —
‘ BBG Audience Profile
% of total BBG audience by region

o "=MADAGASCAR
WAZILAND

.ESOTHO
SOUTH AFRICA

SOUTHEAST AFRICA MIDDLE EAST WEST EUROPE SOUTH BALKANS
ASIA 26% NORTH AFRICA ASIA FORMER ASIA 2%
28% 20% 10% SOVIET 4%

UNION

6 5%



\ "'f‘m;.n

Listening to election results in Haiti. (AFP Photo, Hector Retamal); An Egyptian
celebrates in Cairo; An Indonesian man checks his mobile phone on a crowded
city bus in rush-hour traffic in Jakarta, Indonesia. (AP Photo/Tatan Syuflana)

Impact

In 2011, the BBG had one of its most successful years ever: our broad-
casts reached a record 187 million people every week, up 22 million

from 2010. The BBG is responsive to U.S. foreign policy priorities, while
remaining fully independent editorially. We reach people in their languages
of choice; in countries where independent journalism is limited or not
available; and where governments jam broadcasts and censor the Internet.

Our nation’s overseas media outlets - Voice of America (VOA), Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio and TV Marti, Radio Free Asia
(RFA), and the Middle East Broadcasting Networks' (MBN) Alhurra TV
and Radio Sawa — demonstrated vividly that they are vital, cost-effective,
U.S. foreign policy assets.

Independent research found strong audiences in strategically significant
countries representing many of the world’s most repressive media and
political environments. The countries with the largest audiences for our
content include Indonesia, Nigeria, Afghanistan, Irag, Burma, Egypt,
Ukraine, Tanzania and Syria.

Seventy years after our first broadcasts, radio remains the BBG's number one media
platform, reaching 106 million people per week. TV is close behind with a weekly
audience of 97 million people. The Internet audience was approximately 10 million,
with the largest online audiences measured in Irag, Russia, Indonesia, Egypt, and Iran.

BBG Global Audience
(Unduplicated weekly audience in millions)
175 187
155 171 465
130 140 140
100
22
million
increase
since
2010

2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011



BBG’s Strategy

Pictured here are some of the participants in the 15 regionally focused sessions: Top Row: Brian Conniff, President of the Middle East Broadcasting
Networks; Ambassador Raymond Joseph; Libby Liu, President of RFA, Elizabeth Henderson, RFA Director of Research; Elez Biberaj, VOA
Eurasian Division Director; Clara Dominguez, Managing Editor VOA Spanish; Beth Mendelson,VOA Afghanistan Service; Spozhmai Maiwand,
VOA Director of South and West Asia; 2nd Row: Gwen Dillard, VOA Director Africa Division; James Hooper, Managing Director of the Public
International Law & Policy Group, Michael Haltzel, Senior Fellow at the Center for Transatlantic Relations at Johns Hopkins University's School of
Advanced International Studies; Ivan Vejvoda, Vice President of Programs at the German Marshall Fund of the United States; Dr. Tami Hultman,
Co-founder and Chief Editorial Officer of AllAfrica Global Medlia/allAfrica.com and Director of the AllAfrica Foundation; Norm Goodman, VOA
Indonesian Service Chief; Endy M. Bayuni, Visiting Fellow at the East West Center & former Editor-in-Chief of the Jakartan Post; Malou Innocent,
Foreign Policy Analyst at the Cato Institute; 3rd Row: Governor Victor Ashe; Emira Woods, co-director of Foreign Policy in Focus at the Institute
for Policy Studies, Bruce Sherman, IBB Director of Strategy and Development; Kate Woodsome, VOA English, Davin Hutchins, VOA English;
Large Photo: Russian Strategic Review; 4th Row: Cevdet Seyhan, Navbahor Imamova, both of VOA Uzbek and Sean Roberts, Associate Professor
and Director, International Development Studies Program at George Washington University, Governor S. Enders Wimbush, Tom Gjelton, NPR
correspondent who reported from Sarajevo, author of “Sarajevo Daily: A City and Its Newspaper Under Siege,” and Governor Michael Meehan.



A Year-Long Strategic Review

The new Broadcasting Board of Governors took the helm

in July 2010 and set in motion a year-long strategic review.
This comprehensive assessment included a detailed study

of the global operating environment, an examination of the
Agency’s mission statement, and consideration of distribution
and technology efforts.

The review assessed all Agency media efforts worldwide
in 15 regionally focused sessions. These thorough
regional reviews included in-depth consultations with
management and language service staffs at each of the
BBG broadcast organizations.

New Strategic Plan

In November 2011, the BBG released its resulting
strategic narrative Impact through Innovation
and Integration, that provides a five-year strategic
framework for U.S. international broadcasting. The
strategy upholds the Agency’s statutory obligations
and the separate missions of the broadcast services
while uniting them within an overall enterprise.

The BBG’s new mission statement is:
To inform, engage, and connect people around
the world in support of freedom and democracy.

The 2012-2016 Strategic Plan addresses the critical
challenges and new opportunities marked by worldwide
political and economic upheaval, and a historic
communications revolution.

The global demand for objective news, analysis, and
engagement remains high. The U.S. capacity to fill that
demand must increase in order to meet both our nation’s
foreign policy requirements and the information needs

of our audience. To have impact today, the BBG must
innovate as never before — using the latest media
technologies and dynamic news-gathering strategies.
Even in difficult economic times this can be accomplished
by unlocking the resources of the whole BBG through
integration of its operations.

Some 75 independent journalists, media
experts and practitioners, diplomats, and
area specialists engaged pro bono with of semi-autonomous entities into an integrated international
more than 200 employees from all levels media network. Implementation of parts of the new strategy

The task is to transform the current stove-piped bureaucracy

has already begun. The new vision is for one organization

to analyze the unique value and impact R R S

of BBG broadcasters in light of evolving The objective is to leverage the talents and expertise of the

media and political environments. BBG's broadcasters and journalists, increasing efficiencies

across the Agency, and ensuring that original reporting and
delivery resources are shared across platforms.




Global Landscape

As the winds of democratic change swept across the Middle East and
North Africa in 2011, their progress was aided in no small way by robust
news coverage from the BBG and other broadcasters who were able to
operate outside the control of authoritarian regimes. Now, as the Arab
Spring’s nascent democracies struggle to establish themselves and new
freedom movements sprout around the world, free flowing information
remains a crucial, though threatened, commodity.

As the world turned its attention to the audacious uprisings against
long-entrenched authoritarian regimes in the Middle East and North
Africa, many of the region’s citizens relied on BBG broadcasts to follow
local events and view reactions from around the world.

In Egypt, the MBN's Alhurra Television provided live coverage of protests
from Cairo and Alexandria and was the first to break the news that Egyptian
President Hosni Mubarak would step down. A telephone poll showed that
25 percent of Egyptians in Alexandria and Cairo followed news of the
uprising on Alhurra. Surveys found that Alhurra’s audience in Egypt nearly
doubled between 2010 and 2011 to 7.7 million viewers each week.

Alhurra also provided comprehensive coverage of the uprising in Libya,
broadcasting live up to 20 hours a day. And Radio Sawa brought its
coverage of the uprisings to the people of Libya for the first time
through FM broadcasts to Benghazi.

Even as it broadcast news of democratic breakthroughs in the Arab world
in 2011, the BBG continued its advocacy for press freedom in parts of the
world where repression persisted. There were advances in Egypt, Libya,
Tunisia, Syria and elsewhere, but at the same time repression, censorship
and extremist anti-American propaganda continued to flourish in Afghanistan,
Iran, North Korea, Pakistan, Somalia, China, Cuba and other countries.

G€In our day and age - a time of 24 hour news
cycles, and constant communication - people
expect the transformation of the region to be
resolved in a matter of weeks. But it will be years
before this story reaches its end.??

— President Barack Obama, Speech to the State Department, May 19, 2071

Left: Alhurra reporter Osama Youssef interviews protesters in Cairo; Protesters
shout anti-Putin slogans during a mass rally to protest against alleged vote rigging
in Russia’s parliamentary elections in Moscow (AP Photo/Mikhail Metzel);
Petitioners protesting the forced demolition of private homes in front of Wuhan
city government offices in September.






Alhurra and Radio Sawa also were on hand as the people of South Sudan
voted to form a new nation and made their first halting steps toward
independence. When U.S. troops began withdrawing from Irag, MBN

and RFE/RLs Radio Free Iraq reporters were there as well.

A continent away, the Burmese government, one of the world’s most
repressive regimes, took unprecedented steps toward human rights and
free speech reforms in the wake of the Arab Spring. RFA's and VOAs
string of breaking stories included an interview with democracy activist and
Nobel Peace Prize laureate Aung San Suu Kyi and an exclusive interview
on press freedom advances with the country’s censorship chief.

But even amid these positive signs of democracy, repression continued
from China to Cuba in the form of restrictions on journalists, censorship,
and attempts at Internet blocking and satellite jamming.

In China, where the Arab Spring emboldened pro-democracy activists to
take to the streets in a dozen cities, VOA and RFA covered a troubling
increase in the detention of citizens, petitioners, human rights lawyers, and
activists as well as other forms of repression including the harassment of
foreign journalists and the implementation of harsher restrictions on
state-controlled media and the Internet.

Iran’s government sought to chill any impact from the Arab Spring uprisings
by stepping up jamming of satellite signals from western Persian-language
news channels, including VOA and RFE/RLs Radio Farda.

At the same time, millions in Africa, Haiti, and elsewhere who suffer the
ravages of famine, natural disasters, and disease desperately need
humanitarian information lifelines provided by BBG broadcasts.

As the seeds of democracy continue to take root, protecting and
enhancing press freedoms remain essential goals for the BBG.

f&Radio Azadliq was the only media outlet in
Azerbaijan that reported continuously and fearlessly
on my imprisonment... We served this sentence
against media freedom, against the right to
question and the freedom to criticize, together.]?

— Azerbaijani journalist Eynulla Fatullayev, who was released from prison in
2011 in a high-profile case.

Left: Egyptian protesters take photographs with their mobile phones when
Egyptian riot police fire tear gas at protesters during clashes in Cairo’s Tahrir
Square (Sipa via AP Images, Benedicte Desrus); Nobel peace laureate Aung San
Suu Kyi with VOA reporter Khin Soe Win; An Iranian woman surfs the Internet

at a cyber cafe in central Tehran. (AFP Photo/Atta Kenare); Displaced Somalian
Mohamed Idris listens to the radio as he sits in his makeshift shelter at an Internally
Displaced People (IDP) camp in southern Mogadishu. (AFP Photo/Mustafa Abdl)



Jamming and Censorship

The BBG continues to give high priority to defeating jamming
and censorship in all its forms. Our efforts to counter Internet
censorship have grown significantly in the past few years,
with noteworthy results for the millions of users who now have

unfettered access to the Internet.

The Agency continued to develop, deploy and adapt tools to
facilitate uncensored web access. lts Internet anti-censorship
program counteracts activities undertaken by the governments
of China, Iran, Vietnam, Burma, Uzbekistan, Kazakhstan,
Kyrgyzstan, Ethiopia, and Cuba to restrict access to BBG
broadcasters’ websites. The Agency works with outside

partners to stay at the cutting edge of anti-censorship
technology, and has expanded the scope of its services
to include deprived audiences throughout the world.

At the same time, the BBG works in partnership with
other international broadcasters — the British Broad-
casting Corporation (BBC), Deutsche Welle (DW),
Audiovisuel Extérieur de la France (AEF) and Radio
Netherlands Worldwide (RNW) — as well as the U.S.
Department of State, to condemn the deliberate
interference with satellite broadcasting signals that
silence independent media and prevent free access
to information.

Enemies of the Internet

Press Not Free

Press Partially Free y_

Press Free

Designated by Freedom House's
2011 Map of Press Freedom

Enemies of the Internet
Designated by Reporters Without Borders

Not a BBG Target Audience

S .

CUBA

£&The BBG is in the business of using ICCT [Internet censorship circumvention
technology] around the clock to ensure its readers, viewers and listeners can
access its products. For that very reason, the BBG is perfectly placed to serve
as the lead U.S. government agency in assisting [CCT efforts.’?

— Senator Richard Lugar ICCT report, February 2011

13



Threats to Press Freedom 2011

The number of journalists killed worldwide remained steady at just over
40 last year, but more journalists were jailed than at any time since the
mid-1990s, according to the Committee to Protect Journalists (CPJ).

In all, at least 179 writers, editors and photojournalists were jailed, an

increase of 34 percent over 2010 that was fueled largely by increases
in the Middle East and North Africa.

Even as the popular uprisings of the Arab Spring brought new hope for
democracy to oppressed regions, a free press remained an elusive goal
in many parts of the world. Here are a few examples of the challenges
faced by BBG journalists in 2011:

More online: In October 2011, Egyptian security
forces stormed into the Cairo studios and cut
Alhurra’s live feeds. See entire video on BBG.gov.

ANGOLA EGYPT
VOA reporter Alexandre Neto was assaulted as he covered In February 2011, Alhurra journalists Akram Khuzam and
a pro-democracy rally in the capital city Luanda in September, Tarek EI-Shamy received death threats from unidentified
2011. In March 2011, VOA, CRJ, and others expressed individuals warning them to leave Alhurra’s office in Cairo.
concern about a one-year jail term imposed on VOA stringer In October 2011, Egyptian security forces stormed into the
Armando Chicoca, which stemmed from his reporting on Cairo studios and cut Alhurra’s live feeds as the program
alleged improper conduct by a provincial court judge. Al Youm (Today) was reporting on clashes between Coptic
Chicoca is out on bail and has appealed his conviction. Christians and Egyptian security forces.

AZERBAIJAN IRAQ
Azerbaijani Service stringer Yafez Hasanov was abducted In February 2011, Radio Sawa’s correspondent Ahmed
by unknown persons and expelled to the Iranian border Al-Hayyali was harassed by security forces while covering
while reporting on a murder in the country’s exclave of demonstrations in Mosul. Less than a week later, Iraqi
Naxchivan in August 201 1. Hasanov has received other security forces arrested, beat and tortured Alhurra
serious threats, including on his Facebook page, in cameraman Imad Hamed and his assistant Musafa Kathem.
response to his reporting for RFE/RL. In June 2011, Radio Sawa correspondent Omar Hammadi

BELARUS was attacked while interviewing people in the street.
RFE/RLSs Belarus Service correspondents were harassed, KAZAKHSTAN
beaten, detained and, in two cases, tried and convicted on Alima Abdirova, a Kazakh human rights activist and a
spurious charges for trying to report on a series of “silent correspondent for RFE/RLs Radio Azattyq, was charged
protests” in June and July 2011 in Minsk and other cities. with libel, tried, and finally acquitted by a court in northwestern

CAMBODIA Aqtobe district. Abdirova, who was denied a lawyer at her

In August 2011, Cambodian court officials cited VOAs use
of confidential court documents in threatening prosecution

trial, was sued over the findings of a report on child abuse
published by an organization she heads.

of journalists who include such resources in their reporting. LIBYA

VOA was covering the U.N.-backed tribunal in Cambodia In February 2011, Libyan authorities started jamming

that has been investigating atrocities committed by the Alhurra transmissions throughout the Middle East and

former Khmer Rouge regime. North Africa. The jamming continued for nearly a month
CHINA but did not prevent Alhurra from providing coverage for

VOA Beijing Bureau Chief Stephanie Ho was detained as many as 20 hours a day.

and roughed up by Chinese police as she tried to cover TURKMENISTAN

protests in February 2011. A Chinese reporter with RFA RFE/RL Turkmen service freelancer Dovletmyrat Yazkuliyev

was grilled about her work by officials from the Chinese was imprisoned in October 2011 following a sham trial on

propaganda department. charges widely believed to have been brought in retaliation

for his reporting. He was released three weeks later.

14



JANUARY 17, 2012

— David Ensor, VOA Director

Mukarram Khan Aatif, a reporter for VOA’s Deewa Radio, was
taking part in evening prayers at a local mosque near his home
in the town of Shabgadar, Pakistan, when he was shot by
unidentified gunmen. Aatif had been threatened many times
but continued to report on militant attacks, military operations,
and social issues. After his death, Pakistani journalists joined
together to protest (AFP Photo/A. Majeed). For the past two
years, Reporters Without Borders has named Pakistan as the
world’s deadliest country for journalists.




The International Broadcasting Bureau (IBB) provides transmission,
International marketing, and program placement services for all BBG broadcast organizations.
Broadcasting Following a merger of the IBB and BBG staffs in 2011, IBB is also responsible
Bureau for the Agency'’s strategic planning, communications, financial operations, and
legal support. IBB manages a global network of transmitting sites, an

extensive system of leased satellite and fiber optic circuits, and a rapidly growing
Internet delivery system. IBB fosters the increasing use of online, mobile,
social media, and other digital platforms; provides research and evaluations of
broadcasts;and crafts VOA editorials. IBB also provides human resources, Equal
Employment Opportunity, procurement, security, information technology, and
other essential administrative support for the Agency.

Fast Facts: FY 2011 Budget $272.2 million | 709 employees

Worldwide Facilities

Al A A
A0 B, A
Prague, A €]
A CzechRep. A % A AA
i Washington, DC O‘D A A
A @ Springfield, VA Q (2? % 821
@ ” @~ A
A Miami, FL o A
%A %UA A A
A o €}
(RSN %/ @ A .
Headquarters @ @ a o @)
Washington, DC
- Q
BB Broadcasting ) 2
Board of Governors = A
Ve Voice of America
et Ezg:g Eirgzﬁliurope/ _ W Headquarters and Corporate Offices
Corporate Office Satellites ® 3,592 staff at the BBG and its entities
* Arabsat « Intelsat 7 ad ' :
&  Radio Free Asia -AsiaSat-3 - New Skies 319.5 e
Atlantic Bird 4« Nilesat 5 regional marketing offices
inafi « Atlantic Birt * Nilesa
NMBN f,,’,’J:,',’gE:s'f’ VA . DirectTV « Telstar 12 A Bureaus and Production Centers
Broadcasting Networks . 53 total bureaus, production centers and
Miami. FL + EuroBird 2 * Telstar 18 overseas offices supported by 1,500 stringers
- Miami
Mart, ’ 5 .
*A" e Radio & TV Marti Eg:eé?:; NEIEIADH @ Transmitting Facilities by Country
: 84 total transmitting sites with 182 transmitters
Prague, Czech Republic . Hi
e Radigo Free Europe/ lgadio Liberty Hispasat (8 TV, 80 SW, 19 AM, 75 FM) plus nearly
Broadcast Headquarters * Intelsat 332.5 AFSAT 1,400 affiliate stations

Organizational Chart [ Broadcasting Board of Governors

In 2011, The Board merged the IBB and BBG
staffs, with the IBB Director serving as the v
°A

: o : F— : 3 Se=emme RadioFreeEurope  —|
head. All senior administrative and management e | International Broadcasting Bureau : RadioLiberty

functions were consolidated into one network

management operation. *‘Martl odl f e =

16



IBB’s Development Office and VOA partnered with the State Department to create a
pioneering social media project that trained 100 citizen journalists, who fanned out
across the Democratic Republic of Congo, enhancing news coverage of the November

presidential election and providing a grassroots forum for key issues facing the country.




Agency Highlights

In 2011, the Board merged the IBB and BBG staffs, under the leadership
of the IBB Director. All senior administrative and management functions
including strategy, development, distribution, marketing, legal, communications,
social media innovation, financial management, and research and evaluation
were consolidated into one network management operation.

INTEGRATION

Active steps are underway to achieve operational efficiencies, increase
impact, and enhance cooperation and integration across the U.S.
international broadcasting networks.

As the Arab Spring unfolded, Alhurra and Radio Sawa provided content
and support to all of the BBG entities, including a permanent mechanism
that gives VOA access to Radio Sawa content.

In April, RFE/RLs Radio Azadi and VOA's Radio Ashna officially opened a
shared bureau in Kabul. In the next year staff will be colocated in New York,
London, Cairo, Jerusalem, and Moscow.

In August, RFE/RL and VOA set up a “news share site” enabling enhanced
cooperation on news stories in real time.

Alhurra TV partnered with VOA to produce the documentary “Hopetown,”
as part of the coverage of the tenth anniversary of 9-11. The 30-minute
documentary shared the story of Teaneck, N.J,, a community that has a
multicultural population, and where the mayor is Muslim and the deputy
mayor is Jewish.

In October, the IBB launched a migration project away from the individual
website content management systems currently in place for VOA, MBN,
RFA and OCB, to a unified system (Pangea) developed and hosted by
RFE/RL. The migration, which will be completed in FY 2012, will provide
a consolidated platform for the networks and afford access to a fourth
generation system with superior end-user functionality. In addition, it will
generate cost savings and pave the way for more extensive Agency-wide
collaboration and content-sharing.

In November, research directors from the BBG, BBC, Deutsche Welle,
Radio France International, and Radio Netherlands Worldwide discussed
best practices for defining and measuring the impact of international
broadcasting at the annual Conference of International Broadcasters'
Audience Research (CIBAR) meeting.

INNOVATION

The new BBG Commission on Innovation launched on September 22,
2011. The Commission brings together leaders from the commercial,
academic, nonprofit, and philanthropic sectors to help shape world-class
digital media platforms to reach U.S. international broadcasting's unique
overseas environments.

The IBB significantly expanded the support it provides the BBG networks
as they develop innovative new products. Examples include working with
RFA to create an interactive map of Chinese Global investments; partnering

18



with Alhurra and TV Marti on projects to enhance audience participation
through greater integration of social and broadcast media; and facilitating
a crowd-sourced design contest with RFE/RLs Azerbaijani service.

The phased implementation of a DaletPlus digital video system for VOA
progressed. The system manages the entire news production workflow and
allows journalists to operate in a fully digital mode from video production to
on air presentation.

Other innovations across the Agency include:

= Co-creation of content began with NGO partners and citizen journalists
in support of peace and stability with “VOA's Congo Story: War, Women
and Rape”.

* Including social media segments that incorporate viewer comments on
the most important stories of the day in Alhurra’s hour-long primetime
newscasts, as well as a daily item on the most popular videos and stories
trending on the Internet.

= Reaching Iran with VOA's satirical TV news program, Parazit, hosted by
a pair of Iranian expatriates with rock-n-roll sensibilities and a rich sense
of humor, as well as Pasfarda, a popular satire show, which reaches an
audience of 500,000 every week on RFE/RLs Radio Farda.

= Sending news headlines via e-mail and SMS to tens of thousands of
cell phones in Cuba and highlighting the blogging community across
media platforms to better track breaking news stories on the island.
Numerous cost-saving initiatives include:

= Adoption of a new modulation method for transmissions and energy-
saving technology achieved savings of over $1.5 million from both power
savings as well as annual savings from lower equipment, inventory, and
shipment costs.

» Utilizing the latest encoding and transmission protocols (DVB-S2
and MPEG-4) provided 30 percent bandwidth savings allowing the
Agency is broadcast more transmissions without any additional cost.

= A new GSA overtime utilities contract will save the agency
$500,000 annually.

= Replacement of the satellite link for Radio and TV Marti with the
MPLS system, generating $400,000 in annual savings.

= Switch to LED lights to save 90 percent in usage costs and 80 percent
on heat load.

RESEARCH AND EVALUATION

The Agency coordinated approximately 350 quantitative and qualitative
surveys and studies to provide timely, comparable, and regular data from
BBG broadcast regions. This research guides BBG strategic planning at all
levels, specifically on-air program development, program reviews, and the
Agency's comprehensive annual strategic review of all language services.

To facilitate understanding of how information flows during political crises,
the IBB commissioned flash surveys of Egypt and Bahrain during the street
protests in the early weeks of the “Arab Spring” and a survey in Ivory Coast
during the violent post-election stand-off.

Left: Deputy Mayor Adam Gussen and Mayor
Mohammed Hameeduddin are interviewed for
“Hopetown" a 30-minute documentary about
Teaneck, N.J., a multicultural community; Alhurra
and VOA partnered to make “Hopetown,” which aired
on both television and on the Internet; IBB Director
Richard Lobo (on right) visits the joint VOA/RFE/RL
bureau in Kabul with Akbar Ayazi, RFE/RL Associate
Director of Broadcasting; Members of the BBG
Commission on Innovation discuss the media
landscape in Afghanistan.

Right: VOA's Congo Story website co-creates
content with citizen journalists and NGO partners;
VOA correspondent interviews woman about rape
for the project Congo Story; Alhurra’s Al Youm TV
show posted interviews from its “Tell Me Your Story”
campaign on Facebook.

19



PROGRAM DISTRIBUTION

For FY 2011, the average Agency transmitting station availability rate
surpassed 99.75 percent, and the average availability rate for internal IT
systems reached 99.84 percent.

The IBB successfully renegotiated a long-term agreement — at no increase
in cost —with Radio-Television Afghanistan (RTA) to carry VOA's TV Ashna
nationwide during prime viewing times, where it garners a weekly audience
reach in excess of 60 percent. Staff also secured placement of the Pashto
youth-oriented television program Karwan (Caravan).

The IBB restored affiliate facilities in Haiti in the wake of 2010's
earthquake, and further promoted VOA news with an SMS news alert
system from Digicel, one of the island’s major mobile operators. Now,
more than 60 percent of adults on the island listen to VOA each week.

HUMAN CAPITAL INVESTMENT AND WORKFORCE PLANNING
The IBB has made progress in addressing the concerns of employees by
identifying problems, developing and implementing solutions, and evaluating
results. Consequently, the Agency made improvements in the most recent
employee feedback survey and the Office of Management and Budget
named the BBG one of the two most improved agencies in Government.
Actions include:

= Holding town meetings and forums for employees.

= Increasing training in core journalistic and broadcasting skills, including
TV production, web page management, writing and editing techniques.

= Initiating intensive leadership and communication training for all managers.

= Hiring an employee assistance counselor to help employees address
personal issues affecting their work.

= Establishing an ombudsman program, in collaboration with the
employee unions.

= Promoting expanded opportunities for telework.

International Broadcasting Bureau Director

Richard Lobo is the director of the International
Broadcasting Bureau. An Emmy Award winning
journalist and long-time broadcasting professional,
Lobo served as chairman of the Florida Public
Broadcasting Service, Inc. and president and
chief executive officer of WEDU (PBS) Tampa/
St. Petersburg/Sarasota. He also held senior
management posts at WTVJ in Miami, WNBC-TV
Gaines Johnson shows IBB Director Lobo and in New York, and NBC stations in Chicago and
Gary Thatcher, IBB Director of External Liaison, Cleveland. He served on the board of the National
the station’s master control. as well as the Florida Association of Broadcasters.
A graduate of the University of Miami, Lobo is a Captain (Retired) in the U.S.
Army Reserve.

Above: VOA Director David Ensor and IBB
Marketing Officer Enver Safir sign long-term

= 9

L

contract with Radio-Television Afghanistan to
carry VOA's TV Ashna in Afghanistan; IBB
Engineering partnered with the Embassy in
Bangui in the Central African Republic to install
a 24 hour feed for VOA; Kuwait station manager

20



o S BN

AR

Emergency planning allows the IBB to react quickly
to both crises and opportunities on the ground.

In October 2011, IBB commissioned a transmitter (the antenna at top) to carry Radio Sawa for
the first time in Benghazi, Libya. An additional transmitter in Tripoli will be launched in 2012.

21



The Voice of America reaches more than 141 million people and provides
accurate, comprehensive, and trustworthy news and information, as well as
informed discussion about the United States and the world. VOA strives
to engage audiences in regions deemed critical to the U.S. through
whatever medium—radio, television, Internet or digital media—the people of

Voice of America:

those regions prefer.

Fast Facts: Budget $205.1 million in FY 2011 | 1,209 employees
1,893 broadcast hours | 44 languages

VOA Target Audiences

Press Not Free

Press Partially Free Sl .

CROATIA

BOS. & HERZ. B Rein

Press Free KOSOVO ~—.. | g N I
o oS, SEORE . UzBERiSTAN =
GREECE ™., T.URKEY. AZERBAUAN = | 2 ig
Not a VOA Target Audience _.
MOROCCO
WESTERN
Designated by Freedom House’s  SAHARA ALGERIA LIBYA
2011 Map of Press Freedom i g &
s MAURITANIA |\ o i e s
HAITI CAPEVERCE  senggaL " “CHAD_ —SUDAN- ERTTREA THAILAND: ==
GUINEA- BISSAUGU B P == 7 =MIETNAM
SIERRA LEONlEN ;%fﬂ g'GEmm__l—.ﬁﬁtfﬂzllﬁhueﬂt: N\
LIBERIA — GHANA CAl .~
SAO TOME & PRINCIPE=—_ '-V 1 KENYA i e
GABON-™. NDONESIA "
= mAURTIUS
NAMIBIA. " ‘MBZAMB'QUE =
BQTSWANA "SMADAGASCAR
SOUTH AI;‘RIGA : LESbTHO
Languages T
GLOBAL AFRICA EASTERN/ EURASIA NEAR EAST/ EAST ASIA
English Afaan Oromoo ICE:E:.IC-)%?EL Armenian NORTH AFRICA  Byrmese
(including Amharic , Azerbaijani el Cantonese
Learning English) Albanian . Turkish ;
French Bosni Georgian Indonesian
" osnian . .
LATIN AMERICA ~ Mausa Croatian ussian SOUTH ASIA mer
Creole Kinyarwanda (last broadcast Ukrainian Bangla Korean
Spanish Kirundi Nov. 2011) : Lao
CENTRAL Der :
Ndebele Greek Mandarin
, ASIA Pashto _
Portuguese Macedonian , Thai
, Uzbek Persian :
Shona Serbian Tibetan
_ Urdu .
Somali Vietnamese
Swahili
22 Tigrigna



The Voice of America brings accurate information and context to breaking news
in Washington to hundreds of affiliates around the world through reports
delivered over the Internet and through live interactives.

Spanish service reporter Lina Correa covers the announcement of the death of Osama bin Laden from the White House.

23



AUDIENCE CONNECTIONS

With correspondents and bureaus in the United States and around the world,
VOA offers its listeners 24-hour coverage of breaking news, commentary, and
a platform for informed discussion about the United States and the world.

In 2011, VOA provided high level newsmaker interviews, including with President
Barack Obama, Secretary of State Hillary Clinton, leading members of Congress,
and numerous other world leaders along with innovative English language
teaching programs, as well as music, entertainment, science and health shows.

AFGHANISTAN AND PAKISTAN

VOA's TV Ashna, a respected hour-long program that broadcasts in Dari and
Pashto, is now appointment viewing for many in Afghanistan. Under a new
five year contract, Radio-Television Afghanistan will continue to broadcast the
news program six nights a week. VOA Dari and Pashto websites have grown
in popularity, and subscribers get programs via mobile browsers and e-mail.

VOA's Radio Deewa broadcasts target the rugged tribal region along the
Pakistan-Afghanistan border, and VOA TV programs are broadcast on
Pakistani cable stations.

IRAN

k& ‘Parazit’is like the Iranian Jon Stewart. .. Almost
every single Iranian on the planet watches that show.??

— King Raam, lead singer of Iranian-American punk band Hypernova.

VOA's satirical program to Iran, Parazit, rode a wave of popularity in 2011.
Viewers sent in pictures of their families, both young and old, watching at
so-called “Parazit Parties.” It even spawned a new term in Iran: “Paraziti,"

a fan who dresses up like the irreverent co-creator of the program Saman
Arbabi, who is well known for his wild and colorful outfits. The show was viewed
millions of times on social media sites, despite Iranian efforts to block access.
In November, Secretary of State Clinton made a guest appearance on the
program, which has been called an Iranian version of “The Daily Show.”

Along with ongoing news programming in Persian, VOA marked the Iranian
New Year with a special televised performance of the play, An lranian in
Heaven, starring Oscar-nominated actress and Emmy award winner,
Shohreh Aghdashloo.

Left: VOA's TV Ashna anchors; Former President Perez Musharraf of Pakistan is
interviewed on VOA's The Platform; Hosts of VOA’s Parazit, Saman Arbabi & Kambiz
Hosseini speak at the 2011 PopTech conference; Elizabeth Arrot and Japhet Weeks
prepare to film a report on location in Libya; VOA's Erica Marat interviews Kyrgyzstan
President Roza Otunbayeva who commented, “! listen to your half-hour broadcasts
every day at 11 pm, my dear, and let me tell you, you do a great job.”

Right: VOA's Russian Service engages citizen journalists who upload short reports

or photos from events happening on the ground like last fall's elections in Russia.

(AP Photo/Dmitry Lovetsky); VOA Croatia’s last broadcast on November 23, 2011;
Your Health-Your Future broadcasters; VOA's data visualization project on the drought
in the Horn of Africa; Town hall meeting in South Sudan.




RUSSIA

Traffic to VOA's Russian website nearly doubled in 2011 and saw record
growth in Twitter followers and YouTube video views. With its web-only
strategy in Russia, VOA has attracted a growing audience with new blogs
and social media features that invite an active online conversation. The new
Russian iPhone app rolled out in April lets citizen journalists upload and
share short reports, photos, or video about key events.

CROATIA

VOA's Croatian Service signed off for the last time on November 23, 2011,

after 19 years of broadcast history that began during the bloody breakup of
the former Yugoslavia and ended with Croatia's emergence as a democratic
member of the European community.

AFRICA

VOA made increasing use of mobile as a delivery platform in Africa, where
in most areas the technology is outpacing the growth of home Internet use.
In addition, a daily video headline segment called VOA 60 for Africa has
also been added to many VOA mobile sites. The Hausa Service saw

over 200,000 visits to its mobile site in December alone. The Zimbabwe
Service's radio show, Studio 7, which broadcasts in English, Shona and
Ndebele, joined the Intelsat-10 “direct to home” satellite lineup along with
other VOA programs reaching Southern Africa. A new French language
show, Your Health=Your Future, is part of an increased emphasis on

health-related news programs to the continent.

HORN OF AFRICA

VOA responded to the devastating drought in the Horn of Africa with
comprehensive coverage from the region. Somali and Amharic drought
programs were added to deliver life-saving information to refugees and
victims of the crisis. VOA launched a pioneering online data visualization
project that outlined the scope of the disaster.

DEMOCRATIC REPUBLIC OF CONGO

VOA-trained citizen journalists fanned out across the Democratic Republic
of Congo gathering video, pictures and information to create a dynamic
online conversation about the 2011 election and life in Congo. Congo
Story: War, Women and Rape, a joint project between VOA and Citizen-
Global, is a multimedia crowdsourcing platform which allows victims of the
country's rape crisis to tell their haunting personal stories.

SOUTH SUDAN

South Sudan’s independence celebrations were broadcast live in July on
VOA's radio program South Sudan in Focus, which is funded by a State
Department grant. It is co-hosted from Washington and Juba and broadcast
on FM, AM and shortwave.

SOMALIA

The Somali Service saw listening rates soar to 73 percent in 2011~
one of VOA' highest.




