
B
B

G
 2

0
0

9
 A

nn
ua

l R
ep

or
t



2

table of contents
From the Board 5

BBG Overview 6

Power of Balanced and
Credible Journalism 8

Voice of America 18

Radio Free Europe/Radio Liberty 24

Office of Cuba Broadcasting 28

Radio Free Asia 32

Middle East Broadcasting Networks 36

International Broadcasting Bureau 40

Broadcasting Board of Governors 44

Financial Highlights 46

To the dedicated BBG broadcasters who provide people around the world with news
and information that offer a window to America and to their own societies.  



3

Global
English
(including 
Special English & 
English to Africa)

Africa
Afan Oromo
Amharic
French to Africa
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi
Ndebele
Portuguese to Africa
Shona
Somali
Swahili
Tigrigna

Central Asia
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek

East Asia
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

Eastern/
Central Europe
Albanian
Bosnian
Croatian
Greek
Macedonian
Montenegrin
Romanian
Serbian

Eurasia
Armenian
Avar
Azerbaijani
Bashkir
Belarusian
Chechen
Circassian
Crimean Tatar
Georgian
Russian
Tatar
Ukrainian

Latin America
Creole
Spanish

Near East/
North Africa
Arabic
Kurdish
Turkish

South Asia
Bangla
Dari
Hindi
Pashto
Persian
Urdu

broadcasting in:

On front cover: VOA Deewa correspondent Farkhanda Wazir interviews internally displaced people in the North-West Frontier Province of Pakistan. 
Above: A woman uses her mobile phone during a mass rally in Freedom Square, Tehran to protest the Iranian Presidential election. (AP Photo/Ben Curtis)



4

From left to right: (1) Somali men in Mogadishu listen to President Obama’s speech from Cairo University, June 4, 2009. (AP Photo/Mohamed Sheikh Nor); (2) Cameraman covering VOA’s live broadcasts from Kabul for the
Afghanistan elections in August 2009; (3) Customers in a cybercafé in Caracas, Venezuela. (AFP Photo/Miguel Gutierrez)



5

Pursuant to Section 305(a) of Public Law 103-236,
the U.S. International Broadcasting Act of 1994, 
we are pleased to submit the annual report of the
Broadcasting Board of Governors (BBG) for 2009.

This report summarizes the activities of the Agency 
encompassing the Voice of America, Radio 
Free Europe/Radio Liberty, the Office of Cuba
Broadcasting, Radio Free Asia, the Middle East
Broadcasting Networks, and the International
Broadcasting Bureau. 

In 2009, BBG broadcasters continued to provide
news and information about America and the 
world to audiences overseas, as well as a platform
to engage global audiences in on-air and on-line 
discussion. The BBG serves to protect and promote
the fragile institution of a free press, without which
democracy and civil society cannot flourish. 

2009 marked 10 years since the BBG became 
an independent federal agency. In addition to the
Agency’s 2009 achievements, this annual report 
features highlights from U.S. international broadcasting
since the Voice of America first broadcast in 1942.

The BBG is constantly adapting to the rapid
changes in news gathering, production and 
distribution. BBG broadcasters respond to 
world events by ramping up programming as 
events require, customizing media mixes to 
reach audiences in the mediums they prefer, 
and exploiting social media to maximize 
audience interaction. 

Our broadcasters perform these vital tasks in
places where extremism and authoritarianism 
are rampant, threats to press freedom persist, 
and governments censor Internet access, harass 
and imprison journalists, and jam radio and 
television broadcasts.

As U.S. international broadcasting continues 
to evolve and respond to new challenges, the 
BBG’s broadcasters share in a single, powerful 
mission: to promote freedom and democracy 
and to enhance understanding through credible, 
professional journalism.

From the Broadcasting Board of Governors

Our Mission: To promote freedom and democracy and enhance understanding
through multimedia communication of accurate, objective, and balanced
news, information and other programming about America and the world 
to audiences overseas.

Governor Joaquin F. Blaya
Governor Blanquita Walsh Cullum

Governor D. Jeffrey Hirschberg
Governor Steven J. Simmons

Secretary of State Hillary Rodham Clinton 
ex-officio



6

Broadcasting Board of Governors

International Broadcasting Bureau

(Grantee) (Grantee) (Grantee)

Overview
The Broadcasting Board of Governors (BBG) is an 
independent federal agency that manages a network of
government and non-government media organizations
broadcasting in 60 languages to a worldwide weekly 
audience of 171 million people. This broad audience reach
is invaluable as the U.S. seeks to promote democracy 
and to engage with people around the world.

During 2009, the Agency achieved significant progress
on the goals set in its 2008-2013 Strategic Plan, which
reaffirms objective journalism as the BBG’s core activity.
In a world where extremism and authoritarianism militate
daily against freedom and democracy, balanced and 
credible journalism provides a platform to reach key 
audiences. The plan also highlights the significance of 
improving distribution and use of new technologies to 
deliver BBG content to target audiences in the ways 

they prefer to consume it, including the interaction and 
dialogue they seek. 

BBG broadcasters expanded their use of modern 
communication techniques and technologies in an 
increasingly networked global information environment.
Coverage highlights included the grassroots protests 
by Uighurs in China, the green movement in Iran, and
“Twitter protestors” in Moldova. Text-messaging in 
Nigeria and use of interactive learning English content 
for audiences in China are some of the many new ways
for audiences to access and interact with high-quality
BBG content.

To expand audience reach in regions of strategic 
importance, VOA’s Radio Deewa — a broadcast stream
aimed at the volatile Afghanistan-Pakistan border 
region — added three hours of local, regional, U.S., and 
international news. In the Middle East, the new three-hour
Arabic language daily show, Al Youm, broadcast live from

five cities and three continents, distinguishes Alhurra TV
as providing an information mix and perspectives not 
presented anywhere else in the region.

RFE/RL and VOA delivered breaking news, in-depth 
reporting, and nuanced analysis to the people of
Afghanistan on the challenges facing their country, 
including a resurgent Taliban. Comprehensive coverage
of the Afghan presidential election in August 2009 
included live coverage from Kabul and the surrounding
provinces, profiles of key candidates, discussions of the
issues, and reactions from voters inside Afghanistan.

In Iran, VOA and RFE/RL covered the Iranian presidential
campaign and, despite increased jamming efforts, docu-
mented the massive protests that followed the June vote.

Focused broadcasting to audiences of strategic priority 
in East Asia included the continuation of expanded VOA
and RFA broadcasts to North Korea and securing trans-
missions on a powerful medium wave (AM) frequency. 

““...your steadfast commitment to your mission is a great message about the importance of this work. I am a big believer in smart
power and in communications. We have a big job to do to reach out to get accurate information into the countries and societies that
we are currently addressing, and we couldn’t do it without you.” Secretary of State Hillary Rodham Clinton at RFE/RL in Prague, Czech Republic



3,790 staff at the BBG and its entities

Miami

Prague

Washington, DC
Springfield

Headquarters and Corporate Offices

Marketing Offices

Bureaus and Production Centers

Transmitting Facilities by Country

About 80 total transmitting sites with over 175 transmitters 
(8 TV, 77 SW, 19 AM, 72 FM), plus over 1,200 affiliate stations

53 total bureaus, production centers and overseas offices
supported by 1,500 stringers

4 regional marketing offices

Satellites
• Arabsat
• AsiaSat
• Eutelsat
• Hispasat
• Intelsat
• New Skies
• Nilesat
• Telstar
• Turksat
• Other Surge Satellites

Headquarters
Washington, DC
Broadcasting 
Board of Governors

Voice of America

Radio Free Europe/
Radio Liberty 
Corporate Office

Radio Free Asia
Springfield, VA
Middle East 
Broadcasting Networks

Miami, FL
Radio & TV Martí

Prague, Czech Republic
Radio Free Europe/
Radio Liberty
Broadcast Headquarters

7

Worldwide Facilities

RFA and VOA continued surge broadcasts to Burma 
following the crackdown on demonstrations against the
military junta. VOA launched its first satellite TV program
to Burma.

In Africa broadcasts were targeted to areas prone to 
terror incidents, genocide or failed states. VOA’s Somali
Service added a half-hour of programming per day and
initiated FM projects in Mogadishu and Hargeisa. The
Middle East Broadcasting Networks’ Afia Darfur
continued to bring news to the displaced people of 
Darfur. Taking advantage of the increasingly prevalent
mobile technology in Africa, VOA began to offer news 
via text messages in Swahili to people in East and 
Central Africa.

VOA and Radio and TV Martí sought to expand audience
reach in Latin America, developing new programming and
technical improvements such as increasing technical 

cooperation and content sharing between VOA Spanish
and Radio and TV Martí. As of 2009, TV Martí broadcasts
on both UHF and VHF via the AeroMartí airborne platform.

The International Broadcasting Bureau (IBB) aligned 
essential support functions with Agency implementation
strategies and performance goals. 

IBB created an Office of New Media to direct and 
manage VOA’s increasing use of the Internet and related
digital technologies, including mobile devices and social
networks, for distribution of multimedia content.

Reporting from the world’s hotspots, BBG journalists
continued to be subjected to threats against themselves
and their families. In July, a VOA reporter’s family watched
as their home was blown up in retaliation for his reporting
on the Taliban in Buner, Pakistan.

Jamming of radio and television signals escalated in Iran
surrounding the disputed June elections, and use of the

Agency’s web circumvention software surged in the face
of online censorship. 

U.S. international broadcasting is one of the highest 
yielding, low cost initiatives within public diplomacy. Over
80 percent of BBG language services cost less than 
$5 million per year to operate, and over three-quarters 
of these cost less than $2 million. 

Independent auditors gave the BBG an unqualified
“clean” opinion for the sixth straight year, reflecting 
the Agency’s strong management and performance 
standards. Further information on the Agency’s financial
statement can be found on page 46 of this report.

More of the challenges and accomplishments of each
BBG element as well as the historic roots of its mission
and examples of its ongoing importance are detailed in
the following pages.



8



9

The Power of Balanced 
and Credible Journalism
Introduction
The Broadcasting Board of Governors (BBG) practices journalism in the finest 
tradition of a free and professional press, reaching a worldwide audience with
news and information. The roots of U.S. international broadcasting are nearly
seven decades deep and reflect its dynamism and responsiveness to world
events, foreign policy challenges facing the U.S. and evolving broadcast 
technologies. Its broadcasters engage international audiences in relevant 
discussions through coverage of local, regional and international issues to 
deliver comprehensive news, notably in countries in conflict, in transition or 
without a free press. 

Since its inaugural broadcasts in the 1940s, U.S. international broadcasting 
has grown to serve an estimated weekly audience of 171 million people in 
60 languages via radio, TV, the Internet, affiliates overseas and other new media.

The BBG is the umbrella agency for all U.S. civilian international broadcasting,
including the Voice of America (VOA), Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL), the Office of Cuba Broadcasting (OCB) – Radio and TV Martí, 
Radio Free Asia (RFA), the Middle East Broadcasting Networks (MBN) —
Radio Sawa and Alhurra Television, and the International Broadcasting Bureau.

The Universal Declaration of Human Rights plaque hanging in RFE/RL’s former headquarters in Prague.



10

Our Roots
U.S. international broadcasting began via radio early in
1942 during the darkest days of World War II, with
programming in German, French, Indonesian, Italian,
and English among other languages. By January
1943, the number of languages stood at 27. Today,
the number is 60, and communication is not only
through radio, but also 24-hour-a-day satellite TV and
a wide variety of digital platforms, including handheld
devices. No matter what the medium, the underlying
principle is the same: balanced and credible journalism. 

Cold War Broadcasting
After World War II, the United States faced a divided 
Europe, which gave rise to the Cold War. The people of
Eastern Europe and Russia found themselves isolated
from the rest of the world, and U.S. international 
broadcasting transformed to meet the new dynamic. 

The U.S. Information Agency (USIA) oversaw VOA
broadcasts, as well as international exchanges and 
other public diplomacy programs. 

Radio Free Europe, which broadcast to Eastern Europe,
was founded in 1950; Radio Liberty, founded in 1953,
targeted the Soviet Union. These new broadcast 
organizations complemented VOA, which had now 
added Russian, Czech, Bulgarian, Romanian, Polish, 
Hungarian and 19 other languages. 

Worldwide audiences for U.S. international broadcasting
continued to grow throughout the 1970s. During that
decade, two events stand out.

In 1976, President Gerald Ford signed the VOA Charter
into federal law – enshrining VOA’s mission to provide
accurate and unbiased news and information. Also in
1976, the U.S. Central Intelligence Agency ended 
funding for Radio Free Europe and Radio Liberty. 
The two broadcasters merged into a new broadcasting 
corporation, RFE/RL, and were placed under the 
control of a new federal entity, the Board for International
Broadcasting (BIB). 

Meanwhile, VOA audiences continued to expand through
English, French and numerous African languages.
Broadcasts in Amharic, Portuguese, Hausa and Swahili
attracted noteworthy audiences. Many African listeners
followed their long course towards independence by
clustering around radios and listening to VOA; even

1960 19701940

1941
Pearl Harbor,
United States
enters 
World War II.

1955
Legendary VOA broadcaster
Willis Conover who brought
jazz, the “music of 
freedom,” to countries 
behind the Iron Curtain, 
interviews musician 
Louis Armstrong.

1959 
VOA launches Special 
English, helping listeners
learn English through 
broadcasts specially tailored
to non-native speakers.

Radio Liberty’s 
Francis Ronalds 
interviews Rev. 
Martin Luther 
King, Jr.

1962
VOA brings news about the space race
to countries around the world, including
NASA’s Mercury Atlas 6 mission that put
astronaut John Glenn into orbit around
the earth on his ship Friendship 7.

1950

1942
Voice of America
begins broadcasts
from New York.

“The news may be good. 
The news may be bad.
We shall tell you the truth.”

1945
World War II Ends,
Voice of America
expands with
broadcasts in 
27 languages.

1950 
Radio Free Europe
(RFE) launches
broadcasts to 
Eastern Europe.

1953
Radio Liberty 
begins 
broadcasts to 
Soviet Union.

William Harlan Hale, first VOA broadcast, 1942



today, VOA has a loyal following on the African 
continent currently estimated at 45.8 million people. 

In response to the 1979 Islamic Revolution in Iran, 
VOA ramped up programming in Persian, and continues
today to reach millions of Iranians through radio, TV and
the Internet.

When the Soviet Union invaded and occupied
Afghanistan in 1979, the Voice of America launched
broadcasting to Afghanistan in Dari in 1980 and in
Pashto in 1982. Today, VOA broadcasts to the region
are complemented by Dari and Pashto program streams
from RFE/RL. Together, VOA and RFE/RL are the
most listened-to broadcasters in the country.

In 1985, as Cuba began to crack down on independent
expression and a free press ceased to exist on the 
island, the U.S. Congress created Radio Martí to 
broadcast to Cuba. Five years later, Television Martí 
went on the air.

1983 
Lech Walesa, founder of the 

Solidarity movement in Poland,
is awarded the Nobel Peace

Prize. Later he tells an audience
that the role played by the

RFE/RL in Poland’s struggle for
freedom “cannot even be 

described. Would there be
earth without the sun?”

The long-range interests of the United States are
served by communicating directly with the peoples
of the world by radio. To be effective, the Voice of
America must win the attention and respect of 
listeners. These principles will therefore govern 
Voice of America (VOA) broadcasts:

1. VOA will serve as a consistently reliable and 
authoritative source of news. VOA news will 
be accurate, objective, and comprehensive.

2. VOA will represent America, not any single 
segment of American society, and will 
therefore present a balanced and 
comprehensive projection of significant 
American thought and institutions.

3. VOA will present the policies of the United
States clearly and effectively, and will also 
present responsible discussions and opinion 
on these policies.
(Public Law 94-350)

The VOA Charter

11

1980

1979
Islamic 
Revolution 
in Iran.

Soviet Union 
invades
Afghanistan.

1976
Radio Free 
Europe and 
Radio Liberty
merge.

1985
Radio Martí begins
broadcasts to Cuba.

1990
TV Martí
launches.

1990

1976
President 

Gerald Ford
signs the 

VOA Charter
into law.

Aerostat blimp 
transmits
TV Martí 
to Cuba.

1983
USIA launches
WORLDNET 
Television and
Film Service.

“To  be persuasive, 
we must be believable.

To be believable, 
we must be credible.

To be credible, 
we must be truthful.”
USIA Director and former newsman, 
Edward R. Murrow



End of the Cold War
With the end of the Cold War, the White House 
proposed – and Congress approved – a major 
reorganization of international broadcasting, including
consolidation of technical, transmission and other 
support services under a bipartisan Agency, the 
Broadcasting Board of Governors (BBG). With that
legislation, and in the wake of the Tiananmen Square
crackdown, Congress also signaled its increasing 
concern with the clampdown on free press and free 
expression in closed countries in Asia. 

Radio Free Asia, a “surrogate” broadcaster in the mold
of RFE/RL, was created in 1994 to report on the 
internal events that were being censored and controlled
by the state-controlled press in the region. RFA began
broadcasts in Mandarin and Tibetan in 1996, followed
with Burmese, Vietnamese, Korean, Laotian and
Khmer in 1997, and Cantonese and Uyghur in 1998.

President Clinton signed the International Broadcasting
Act (Public Law 103-236) into law on April 30, 1994,
creating the BBG. The Foreign Affairs Reform and
Restructuring Act (Public Law 105-277) of 1998
mandated that the BBG become an independent 
federal Agency on October 1, 1999.

The BBG is charged with ensuring the credibility and
independence of U.S. international broadcasts. In so
doing, the Board acts as a “firewall” between those 
who advocate on behalf of U.S. policy – such as the
Department of State – and the journalists who report
on that policy, providing credible reporting for 
audiences across the globe.

The Act also laid out common broadcast standards
and principles (see box on the left) for all BBG 
broadcasting. These incorporate the journalistic 
standards of the VOA Charter, and stress the journalistic
mission and focus on underserved audiences.

U.S. publicly-funded civilian overseas 
broadcasts will include:

• News which is consistently reliable and authoritative,
accurate, objective, and comprehensive

• A balanced and comprehensive projection of United
States thought and institutions, reflecting the diversity
of United States culture and society

• Clear and effective presentation of the policies, 
including editorials, broadcast by the Voice of 
America, which present the views of the United 
States Government and responsible discussion 
and opinion on those policies

• The capability to provide a surge capacity to 
support United States foreign policy objectives 
during crises abroad 

• Programming to meet needs which remain unserved
by the totality of media voices available to the people
of certain nations

• Information about developments in each significant 
region of the world

• A variety of opinions and voices from within particular
nations and regions prevented by censorship or 
repression from speaking to their fellow countrymen

• Reliable research capacity to meet the criteria under
this section

• Adequate transmitter and relay capacity to support the
activities described in this section

• Training and technical support for independent 
indigenous media through government agencies or
private United States entities

Broadcasting Principles 
(from the International Broadcasting Act of 1994)

His Holiness the Dalai
Lama visits RFA studios.

12

1990

1989
April 14 Tiananmen Square 
protests begin in China.

VOA increases transmissions to China
and WORLDNET TV broadcasts first
Mandarin newscasts to China.

1989
November 9 
Berlin Wall falls.

1994 
International
Broadcasting 
Act creates the 
Broadcasting 
Board of Governors.

1994
Radio Free Asia 
established for
Asian countries
without access 
to full and free
news media.

VOA correspondent 
Mallory Saleson
interviews South 
African anti-apartheid
activist Vumi Vilakazi.

1994 
VOA launches its
first website &
other BBG entities
soon follow



13

The Board also ensures that the broadcasters adhere 
to these principles and standards, fostering consistent, 
reliable and authoritative reporting that is accurate, 
objective, and comprehensive.

An early initiative of the Board was a remarkable 
cooperative effort to establish a ring of transmitters 
capable of reaching into Serbia after the private radio 
stations were closed by the Milosevic regime. The 
increased transmissions included RFE/RL and VOA
broadcasts in the languages of the former Yugoslavia 
and surrounding countries.

In response to changing strategic conditions, the
Agency has closed some broadcast services, and 
created others. At the end of the Cold War, RFE/RL
opened bureaus across the former Soviet bloc and
moved its headquarters from Munich to Prague. By
2004, RFE/RL and VOA had ceased broadcasting to
much of Eastern Europe, dropping Hungarian, Bulgarian,

Czech, Estonian, Latvian, Lithuanian, Polish, Slovak, 
and Slovenian. 

In 2003, VOA launched broadcasts to Zimbabwe in
Shona, Ndebele, and English; those broadcasts now
reach 10 percent of adults each week. In 2006, VOA 
initiated a youth oriented radio program designed to
combat the spread of HIV/AIDS. VOA started African
Music Mix the next year, with a unique blend of music
from around the continent. 

More recently, U.S. international broadcasting has 
responded to growing restrictions on the press in Latin
America by increasing broadcasts to the region. When,
in 2007, the government of Venezuela closed down one
of that country’s oldest and most popular broadcasters,
VOA Spanish launched VOA Noticias (News), a daily
live TV newscast. This program was supplemented in
2008 with a TV news magazine and news feeds to 

Venezuela, as well as El Mundo al Dia (The World
Today), a daily news radio program.

Unfortunately, intimidation, arrest and detention of 
journalists persist in many of the countries to which
BBG broadcasts. Ten BBG journalists have been 
killed in the line of duty since 1942, including four 
murdered since 2006. 

1999
VOA launches Studio 7,
a program focused on 
Zimbabwe, broadcast 
in English, Shona 
and Ndebele.

1999
VOA Albanian 

correspondent 
Ilir Ikonomi covers 

the conflict 
in Kosovo. 

1996
Then First Lady 
Hillary Rodham Clinton
speaks at the dedication 
ceremony of RFE/RL’s
headquarters in Prague.

1995 
WORLDNET’s 

Foro Interamericano 
broadcasts to 

Latin America.

1999
Radio Free Asia 

interviews 
Cambodian 

opposition leader,
Sam Rainsy.

1995 2000

1999
Poland, Hungary and the Czech Republic enter NATO.

The BBG becomes an independent federal entity.
Governors Edward Kaufman and Tom Korologos, with Evelyn Lieberman,
Under Secretary of State for Public Diplomacy and Public Affairs 
and then Senator Joseph Biden

“The Voice of America has been
a strong voice for the truth.
Despite problems of antiquated equipment

and Soviet jamming, the Voice of America 

has been able to extend its message of truth

around the world…”
President Ronald Reagan in 1984

1995 
VOA launches 

its first 
TV program 

China Forum.



14

Broadcasting to Muslim Societies

In a comprehensive review of the events of September
11, 2001, the bi-partisan National Commission on 
Terrorist Attacks Upon the United States (or “9/11
Commission”) called for increased funding for U.S. 
international broadcasting, citing the “promising 
initiatives” for BBG broadcasts to Arabic-speaking 
countries, Iran and Afghanistan.

VOA and RFE/RL, already active in the region, 
dramatically expanded key language broadcasts after
Sept. 11; RFE/RL launched Radio Free Afghanistan
and teamed up with VOA’s Pashto and Dari services 
for a 24-hour stream of programming into Afghanistan
via shortwave and FM.

In 2002, Radio Sawa launched 24-hour Arabic language
broadcasts on FM to Jordan and Kuwait, targeting the

growing youth demographic in the region and eventually
adding program streams for Egypt and the Gulf States.
Radio Sawa revolutionized radio in the Middle East,
broadcasting contemporary Western and Arabic music
along with more than seven hours of accurate and 
objective news daily. The network quickly increased 
listenership particularly in its FM markets.

After the U.S.-led invasion of Iraq in March of 2003,
Radio Sawa added FM stations across the country and
launched an all news website in Arabic focused on Iraq. 

In 2004, Alhurra TV began broadcasting in Arabic via
satellite and soon launched an Iraq stream available 
on terrestrial and satellite signals. Alhurra brings 
programming not found on the other Arabic-language
television networks, such as programs dedicated to 
the rights of women, a critically acclaimed documentary
on Darfur, and extensive political coverage, including 
televised debates between candidates.

In 2005, the Middle East Broadcasting Networks (MBN)
was created to oversee the Arabic broadcasts of Radio
Sawa and Alhurra TV. A 2009 highlight was the launch
of Al Youm, the first program in the Arab world to 
broadcast simultaneously from five countries on 
three continents.

The effort to reach Muslim audiences was not limited to
Arabic-speaking countries. VOA’s Urdu Service entered
the TV market in 2005 with a news magazine show, 
Beyond the Headlines, on Pakistan’s most widely
watched cable/satellite channel. VOA also introduced 
TV Ashna, a daily 60-minute TV news program 
(30 minutes each in Dari and Pashto), broadcast to
Afghanistan via satellite and terrestrial transmitters.

Radio Farda, a youth-oriented Persian-language radio
program, started as a joint VOA-RFE/RL 24-hour 
project. In FY 2007, all Radio Farda operations were
transferred to RFE/RL. 

2001

2001
September 11th
terrorist attacks
on the U.S.

2001
October 7
War in
Afghanistan 
begins.

2003
March 23
War in 
Iraq begins.

2001
VOA expands
broadcasts in
Arabic, Dari,
Pashto, Persian,
Turkish, Urdu 
and Uzbek.

2002 
VOA & RFE/RL 
collaborate on the 
launch of Radio Farda, 
a Persian youth-oriented
radio broadcast 
targeting Iran.

2002 
Radio Sawa launches
providing 24-hour
Arabic language
broadcasts to the
Middle East.

2003 
Radio Sawa
surges adding
FM stations as
well as an all
news website 
in Arabic.

2004
VOA Indonesian 
doubles its 
programming in
radio & television
increasing its 
audience to 
10 million in Asia’s
most populous 
Muslim country.

2004 
Alhurra TV launches throughout the 
Middle East on satellite television.
BBG broadcasting evolves:
by 2004, RFE/RL and VOA had ceased
broadcasting to much of Eastern Europe.
WORLDNET TV merges into VOA in 
response to increasing audience use 
of TV for news.

2004
VOA and RFE/RL provide 
extensive coverage of the
election and demonstrations 
in Ukraine that ultimately led
to the Orange Revolution.



15

VOA launched the Persian News Network in 2006, with
seven original hours of Persian-language telecasts daily.
Today, with repeat broadcasts, PNN provides a 24/7
broadcast stream to audiences in Iran.

In 2007, VOA began a new daily radio broadcast in the
Somali language to the Horn of Africa, supplementing its
broadcasts in Amharic, Afan Oromo and Tigrigna.

In Indonesia, the largest Muslim population in the world,
VOA reaches some 15 million adults each week through
a network of more than 250 local FM, AM, TV and 
Web affiliates. 

2005 2010

2005 
VOA Urdu reaches
Pakistan’s TV 
audience with the
program Beyond 
the Headlines on
GEO, Pakistan’s
most watched 
satellite channel.

2005 
The Middle East
Broadcasting 
Network, Inc. is 
created to oversee
Arabic broadcasts.

2007 
Alhurra reporters provide up-to-date
information to Iraqis.

2008 
BBG broadcasters provide 

extensive coverage of the U.S.
presidential elections. 

In photo, VOA Persian News 
Network live from the 

Democratic National Convention.

2008
VOA Afghanistan 
service TV reporter
Wakil Ehsass covers 
a suicide attack in
Kabul, Afghanistan.

2007 
RFA & VOA’s Burmese

services provide compre-
hensive coverage of the

Saffron Revolution relying
on a wide network of
sources inside Burma.

2009 
Alhurra launches 
Al Youm, the first 

program in the Arab 
world to broadcast 

simultaneously from 
five countries on 
three continents.

2006 
VOA launches TV Ashna
news in Dari and Pashto

to Afghanistan, and 
Deewa Radio to the

volatile Pakistan-
Afghanistan border area.

BBG Global Audience
(BBG unduplicated weekly audience in millions)

100
130 140 140

155
175

2003 2004 2005 2006 2007 20082002

100

2009

171

Impact of Increased Funding & Initiatives

MBN

Broadcasting 
Capital Improvements

OCB

RFA

RFE/RL

IBB

VOA

($ )

100,000

200,000

300,000

400,000

500,000

600,000

700,000

800,000

2001 2003 2004 2005 2006 2007 2008 20092002

BBG Funding Overview
($ thousands)

Noteworthy developments in the Agency’s history include significant growth in funding to launch major 
new channels of communication, development of a host of broadcasting initiatives, redeployment of 
transmission assets, onset of a research-driven and performance-oriented culture, and a 70% rise in 
the BBG's global audience.



16

Changing Media Landscape 
BBG entities have evolved from shortwave radio
broadcasters to multimedia news organizations, 
employing multiple radio and TV platforms, the 
Internet, mobile devices, podcasts, and other new
media, including Facebook, YouTube and Twitter.

President Obama’s June 2009 speech to Muslims
from Cairo was carried live with simultaneous 
translation in Arabic by Alhurra TV and Radio Sawa, 
and by RFE/RL in Iraq, in Persian by VOA and
RFE/RL, in Urdu and Pashto to Pakistan by VOA 
and in Spanish by Radio and TV Martí. 

The expansion has met resistance. Governments in
China, Iran, and elsewhere invest significant resources 
to block websites, including those of BBG broadcasters.
The Board underwrites Internet anti-censorship 
efforts, in which International Broadcasting Bureau
(IBB) experts work in tandem with other public 
and private-sector organizations in combating 
Web censorship. 

The BBG continues to operate shortwave transmitters
for listeners in less developed areas of the world.
However, much of the Agency’s current budget 
supports other radio and television broadcasts as 
well as new media initiatives, aimed at reaching 
audiences using the media they prefer.

Research underpins the BBG’s expansion strategies.
BBG contracts with research organizations to conduct
between 350 and 400 projects per year. This market
research identifies the media preferences of specific
target audiences and tracks three measures of 
effectiveness: reach, reliability and understanding.
“Reach” is the same standard used by other major 
international broadcasters – those who “listened or
viewed last week.” “Reliability” is a measure of 
audience perceptions of trustworthiness and credibility.
“Understanding” is the degree to which broadcasts
enhance audience understanding of current events
and American society and policies.

As new technologies emerge and listener preferences
evolve, continuous market research enables BBG to
plan strategically and deploy resources accordingly. 

Looking Ahead
BBG broadcasters serve as examples of a free and 
professional press, explain the United States and its 
culture to foreign audiences, and promote dialogue with
audiences worldwide.

Despite the dangers of reporting on regions in conflicts
and persistent threats to freedom of expression and
freedom of the press, BBG’s dedicated journalists are
undeterred in their efforts to inform and interact with 
audiences in their own languages.

The BBG’s Strategic Plan lays out priorities to guide
Agency planning, including enhancing program 
distribution across all platforms and adopting the 
market-appropriate techniques and technologies. 

Engaging as many people as possible with news and 
information that gains their trust and improves their lives
is an essential part of that strategy.



BBG Strategic Guidance
Below are Board standards that describe a vision of
success for U.S. international broadcasting – i.e., what
we will be doing when we are fully successful in 
carrying out the mission.

• Broadcasting quality programming.

• Reaching significant audiences to achieve 
strategic aims.

• Serving as an example of a free and 
professional press.

• Focusing on nations key to the struggle 
against extremism and where freedom and 
democracy are threatened.

• Gaining audience trust as a source for news.

• Communicating what America stands for –
our policies, values, and culture.

• Countering global extremism.

• Fostering respect for human rights.

• Supporting popular aspirations for freedom 
in repressive societies.

• Strengthening civil society, rule of law, 
and transparency.

• Stemming religious and ethnic intolerance.

• Combating hate media.

All BBG broadcasters share a common mission: to 
promote freedom and democracy and to enhance 
understanding by engaging audiences worldwide
through the practice of credible, responsible and 
accurate journalism.

In Brief:

• BBG manages an international audience 
research program, conducted independently through
InterMedia Research.

• 350-400 new projects per year, across all broadcast
entities: VOA, RFE/RL, OCB, RFA and MBN.

• Field work done by local firms worldwide.

Functions:

• Audience measurement, segmentation, and 
targeting analysis

• Media behavior assessment and environment tracking

• Competition analysis

• Program quality control

Performance Measures:

• Reach: who “listened or viewed last week” 
– same standard of as that of other major 
international broadcasters.

• Reliability: audience perceptions of 
trustworthiness and credibility.

• Understanding: degree to which broadcasts 
enhance audience understanding of current events
and American society and policies.

International Audience
Research Program

17

From left to right: (1) Badiaa Mansouri and Munir Nasser work on Radio Sawa’s all news website, www.RadioSawa.com; (2) VOA launched an interactive English learning site GoEnglish.me in
Mandarin and Persian; (3) RFA maintains a variety of blogs on their website, like this one focused on Burma; (4) VOA currently has 17 mobile websites upgrading to include a full range of 
graphics, audio and video news content; (5) RFE/RL’s Zoom In presents slices of life from around the region as RFE/RL's video journalists go in search of stories that don't make the headlines;
(6) TV Martí promotes their website on the air; (7) Alhurra, along with all BBG entities, interacts with their audience through social media, including Facebook.



18

on the ground



The Voice of America is a dynamic 
international broadcaster that, since its first shortwave radio
broadcast in 1942, has evolved into a multimedia organization
reaching a weekly audience of approximately 125 million 
people in the medium of their choice. 

VOA continues to broadcast on shortwave and medium-wave
frequencies where these delivery methods are popular and 
effective, but it has also been successful in broadcasting on 
FM via local affiliates or dedicated transmitters. 

In 2009, VOA’s Deewa Radio was able to quickly and effectively
add three hours of daily morning programming in Pashto to 
the critical Pakistan-Afghanistan border region. At a time of 
escalating violence in Somalia in June, VOA added a 30-minute

19

FY 2009 Budget $196.5 million  |  1,231 Employees  |  1,577 Hours Broadcast Weekly  |  45 Languages

From left to right: (1) Live from Kabul, VOA’s Ekram Shinwari, Ahad Azizzada and Shaista Sadat report 
on Afghanistan’s presidential election; (2) VOA Mandarin’s Peggy Chang reports live from the roof of 
VOA at President Barack Obama’s Inauguration; (3) Ayaz Gul with Pakistani troops files reports from 
Pakistan’s Swat Valley.



20

morning news program to its three-hour Somali radio
broadcasts. In the past year, VOA also expanded 
broadcasts to Kenya, Burma, Pakistan, and Venezuela,
and strengthened its programming to Iraq, Afghanistan,
North Korea, China, Indonesia, and Russia.

Responding to world events and covering regional
hotspots are dangerous work. In Afghanistan, Taliban
leaders threatened to kill VOA reporters and their 
families in retribution for reporting on Taliban violence.
One reporter’s home was blown up and he was 
subsequently attacked by masked men claiming 
they were seeking Taliban retaliation. In Somalia, 
several reporters received threats from the Islamist 
insurgent group Al-Shabab. Two fled to safety and 
one was arrested for covering stories for VOA. 

To stay competitive in target countries, VOA has 
significantly enhanced its TV programming. In the 
past eight years VOA increased its weekly television 

audience from 10 million viewers in 12 languages to
56 million in 25 languages. 

VOA has expanded its use of Internet and related 
digital platforms. In 2009, traffic to VOANews.com
registered 95 million visits, up 21 percent from 
2008. In addition, there were approximately 13 million
visits to VOA proxy servers and sites. Audiences 
also reached VOA through new branded pages on 
YouTube, Facebook, Twitter, and podcasts on iTunes. 

The success of VOA’s multimedia strategy is reflected 
in the international research firm Newsknife’s ranking
of VOANews.com among the top ten percent of 
websites worldwide. It ranked sixth in the overall 
percentage of stories that appeared in the Google
News home page.

2009 Highlights:

• More than 200 VOA journalists covered President
Obama’s inauguration with multiple live television and
radio positions across the city. The inaugural speech
was broadcast in 45 languages and available on radio,
television, and the Internet. VOA also provided special
coverage of the President when he traveled to Ankara,
Cairo, Moscow, and Accra.

• VOA’s Deewa Radio now reaches Pashto-speaking
listeners in the Afghanistan-Pakistan border region
nine hours a day. On-the-ground coverage included
stories on the military campaign against the Taliban 
and the flood of people displaced by the fighting. 

• VOA launched two 30-minute daily radio Urdu 
programs for broadcast on Pakistan Broadcasting 
Corporation’s 11 FM stations and began placing audio
news headline feeds on Zong Mobile in Pakistan.



21

• With an audience share of more than 30 percent in
Afghanistan, VOA provided extensive, live television 
and radio coverage before, during and after the August
presidential election, with on-the-scene reports from
throughout the country.

• With a weekly TV audience share of about 30 percent,
VOA’s Persian News Network (PNN) covered every aspect
of the election crisis in Iran, adding a one-hour morning
show to its seven-hour daily schedule as well as a one-hour
“special report” in the evening. Iranian “citizen journalists”
sent VOA 300 videos daily, along with thousands of still 
pictures, e-mails and telephone calls. PNN used Twitter,
blogs, Facebook and YouTube pages to inform Iranians
about developments inside their country, and website 
traffic from Iran increased by 500 percent in June.

• VOA’s Kurdish Service started producing video reports for
Internet audiences in the two main Kurdish dialects, Sorani
and Kurmanji.

• To improve its reach in Somalia, VOA expanded programming
and installed an FM transmitter in Hargeisa.

• VOA’s headline and breaking news in Swahili via SMS
messages to cell phone users in East and Central Africa
generated close to 5,000 subscribers within two months. 

• Reaching 47 percent of the Hausa-speakers in Nigeria 
via shortwave radio, VOA gained 300,000 news headline 
mobile phone subscribers since inaugurating the service in
November 2009. Successful town hall meetings organized
by VOA on health issues in Nigeria attracted 1,600 people 
in Yola and about 1,000 people in Kano. 

• With a 70 percent audience reach in Rwanda, VOA’s 
Central Africa Service, broadcasting in Kirundi and 
Kinyarwanda, provided on the ground coverage of major 
national and regional issues, including post-genocide 
transitional justice and conflict in the neighboring 
Democratic Republic of Congo.

From left to right: (1) Taliban militants destroyed the family home of VOA Deewa correspondent Rahman Bunairee in retaliation for his reports on the Taliban in Pakistan; (2) President Barack
Obama and First Lady Michelle Obama greet the crowds along Pennsylvania Avenue as they walk to the White House on Inauguration Day; (3) VOA Dari reporter, Najiba Salam interviews 
singer Smokey Robinson during Inauguration festivities; (4) Deewa Radio correspondent Iftikhar Hussain interviews Senator Orrin Hatch; (5) VOA Correspondent Al Pessin (holding microphone)
and other members of the Pentagon Press Corps interview Defense Secretary Robert Gates on his aircraft en route to Japan, October, 2009. (DoD Photo); (6) VOA’s Ahad Azizzada interviews
Afghan presidential candidate Ashraf Ghani; (7) VOA interviews an internally displaced person at Pakistan’s Mardan Camp; (8) VOA’s PNN featured Roxana Saberi, an American journalist 
detained by Iran under espionage charges and released months later under international pressure.

“...if Deewa was not 
here, IDPs (internally
displaced persons)
would have been 
disgraced, destroyed,
unknown to the world.
It is Deewa which
talks about IDP
problems...”
An internally displaced person, 
participating in one of Deewa’s
call-in shows, which average 
about 300 calls a day.



22

• Broadcasting five hours of radio daily, VOA’s Korean 
Service dramatically improved its reach through an 
unprecedented arrangement with a South Korea-based
medium wave broadcaster.

• In February, VOA expanded its 3.5 hours of daily 
radio broadcasts to the information-deprived people 
of Burma by launching a weekly satellite TV program.

• VOA’s Mandarin Service continued to find new ways
to reach audiences by placing content on mobile
phones sold in China and launching an interactive
learning English website called goEnglish.me. VOA
Mandarin reports are broadcast by dozens of Chinese
radio and TV stations, and republished in newspapers
and magazines.

• VOA Chinese provided exclusive TV, radio and 
Internet coverage of the 20th anniversary of the
Tiananmen Square crackdown, including interviews 
with Bao Tong, former Political Secretary to the 1989
CCP Secretary General, dissidents, including Wang
Dan, the protest movement’s leader, and U.S. officials.

• VOA’s Khmer Service, reaching a record 29.5 percent
of Cambodian adults weekly on radio, began producing
five weekly news features for Television Kampuchea,
the official Cambodian national TV network.

• Research among Tibetan travelers indicates that 
8.6 percent of those surveyed had tuned in to VOA 
TV or radio on a regular basis. VOA Tibetan regularly
offers Web-based video feeds, and website visits 
increased to 40,000 visitors a month in 2009 from
14,500 a month in 2007.

• Responding to the decline of shortwave listening and
the loss of most VOA radio and TV affiliates in Russia,
VOA converted to a multimedia Web-based program
strategy that is proving to be successful. Monthly 
Web visitors increased from 51,000 in August to
171,000 in October. VOA Russian’s YouTube videos
also attracted more than 100,000 views in December,
and more than 300 Russian websites republished 
VOA articles.

• VOA’s multimedia coverage of the 20th anniversary 
of the fall of the Berlin Wall came from correspondents
in the United States, Europe and Africa. A series of 
reports examined the fall of the Berlin Wall in 1989 
which set a dramatically new course for the world. VOA 
interviewed key newsmakers including James Baker,
the U.S. Secretary of State at the time, and Eduard
Shevardnadze, the former foreign minister of the 
Soviet Union. 

• The Armenian Service’s weekly TV reach soared to
42 percent in 2009 from 26 percent the previous year. 

• In June, VOA Spanish unveiled a redesigned, highly
interactive website, VOANoticias.com, with video and
audio streaming including the prime time news program
El Mundo al Dia. In May 2009, the Service launched
ArteKultura, a 10-minute weekend TV and Web video
product showcasing America’s cultural scene that has
become a hit on YouTube.



23

Awards:

• TV host Myroslava Gongadze was named one 
of the “100 most influential women of Ukraine” by 
the Ukrainian news magazine Focus. 

• PNN received a world bronze medal at the 2009 
New York Festival Awards for design work on a 
program about the U.S. presidential election. 

• Freelance reporters Slavica Lukic, Goran Vezic, 
and Lada Stipic-Niseteo won Croatian Journalists’ 
Association awards, the highest annual journalistic
awards given in Croatia, for the overall quality of 
the their work. 

• Uzbek Service broadcaster Navbahor Imamova 
received the “Young Alumnus Award” from Ball State
University’s Department of Journalism in Indiana.

• Arash Sigarchi, a PNN producer, received the 
prestigious Hellman/Hammett grant awarded to
writers who have been targets of political persecution.

• Mark Ona Essangui, a reporter for VOA’s French-
to-Africa Service, received a Goldman Environmental
Prize for exposing government contracts that could
damage the country’s environment. 

From left to right: (1) VOA’s Kurdish website offers video and text reports in the Sorani and 
Kurmanji dialects; (2) VOA launches an FM station in Hargeisa, Somaliland with a panel 
discussion that brought together journalists, government officials and local activists to 
discuss “A Free Press in a Democracy”; (3) VOA town hall meetings in Nigeria attracted
thousands to discuss health issues; (4) Tibetan monks watch a VOA Tibetan TV newscast;
(5) VOA Indonesia’s Patsy Widakuswara interviews Dr. Maya Soetoro-Ng, President Barack
Obama’s sister; (6) VOA’s NewsFlash TV news correspondent Ivica Puljic interviews the
Croatian President; (7) VOA audiences can access VOA video reports on VOA’s 
branded YouTube site; (8) VOA Russian interview with Henry Kissinger, former U.S. 
Secretary of State.

“I survived torture,
physical and mental
pain because I knew my
story was being told on
your airwaves. I had
hope that the people
would know the truth.  
Thank you for
being the voice 
of justice.”Uzbek human rights advocate 
Mutabar Tajibayeva after receiving 
the State Department’s Women of 
Courage Award.



24

in-de



FY 2009 Budget $92.3 million  |  481 Employees  |  1,039 Hours Broadcast Weekly  |  28 Languages

25

Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL), operating under a grant from the BBG, broadcasts 
uncensored news and information in 28 languages to countries
where a free press is either banned by the government or not fully
established. RFE/RL’s broadcasts are heard across 11 time zones
each week, by nearly 18 million listeners in 21 countries including
Iran, Iraq, Afghanistan, Pakistan and Russia. RFE/RL produces
more than 1,000 hours of content each week from its broadcast
headquarters in Prague, Czech Republic and its 19 regional bureaus.

In order to reach people in some of the most closed societies on
earth, RFE/RL is using the latest technologies to deliver the 
news – the Internet, SMS text messaging, satellite radio, Facebook,
and Twitter. With more than 60 years of surrogate broadcasting 
experience, RFE/RL continues to bring audiences the rich, 
immediate, and interactive content they seek.

From left to right: (1) Radio Azadi reporter, Hamid Pazhman, interviews woman protester in Afghanistan; 
(2) During Afghanistan's presidential election, RFE/RL’s Radio Azadi hosted the only presidential debate 
featuring President Hamid Karzai (far right) and his two main challengers.

epth coverage



26

2009 Highlights
• Millions of Iranians voted in a hotly disputed 
presidential election in June. Post-election protests 
have grown into the most serious challenge to Iran’s
theocratic rulers in the past 30 years. Despite the 
government’s intense efforts to jam broadcasts and
block access to its website, RFE/RL’s Radio Farda was 
a vital source of up-to-the-minute, independent news for
Iranians about the protests and government crackdown.
Media outlets such as CNN, Fox News, and Sky News 
turned to RFE/RL’s Iran experts for insight into the 
protest movement.

• Just days before Afghanistan’s August presidential
election, RFE/RL’s Radio Free Afghanistan – the 
country’s most popular news source – hosted the 
first live presidential debate in Afghan history. The 
debate capped Radio Free Afghanistan’s unique 
and comprehensive reporting on the election 
campaign during which it organized roundtables 
and interviews with all 41 candidates.

• Despite a ban on local rebroadcasting, the Azerbaijani
Service used its website and innovative marketing 
strategies to deliver hard-hitting news. Reporters 
in Baku obtained video clips of election fraud and 
reported on eyewitness accounts of fraud during 
the controversial March referendum that abolished 
presidential term limits. The service’s coverage earned 
it the 2009 Association for International Broadcasting
(AIB) Media Excellence Award for “Best Radio 
Coverage of a Single News Event.”

• In Russia, RFE/RL continued to serve as a vital 
resource for audiences seeking news not shaped by 
the Kremlin. Throughout the year, RFE/RL’s Russian
Service provided balanced news and analysis on the 
relations between President Dmitry Medvedev and 
Prime Minister Vladimir Putin and covered the 
epidemic of kidnappings and killings in Chechnya. 

• In November, RFE/RL launched “Echo of the 
Caucasus,” a daily hour-long news program in 
Russian to the breakaway Georgian regions of 

South Ossetia and Abkhazia. It also features a Russian-
language website with news, photos, audio, and video.

• In late 2009, RFE/RL prepared for the January 2010
launch of Pashto-language programming to Pakistan
and the border regions between Afghanistan and 
Pakistan. The new station – called Radio Mashaal (Torch)
offers an alternative to the growing number of Islamic
extremist radio stations in the region. 

• In February, RFE/RL aired its first program from a 
new, state-of-the-art broadcast headquarters in Prague.
The five-story, 236,000 square-foot center features 
multimedia recording studios, interlinking offices, and 
a modern newsroom. 

• The number of visits and page views on RFE/RL’s 
Internet websites nearly doubled in 2009, thanks to the
full implementation of a new Web content management
system that offers visitors more interactivity, more video
and graphic content, and more user-generated content.
RFE/RL also expanded into social networking, with



27

Radio Farda’s Farsi-language fan page becoming one of
Facebook’s most popular Iran-related pages.

Awards
• The updated website of RFE/RL’s Kazakh Service 
won an Online News Association (ONA) award in 
November for excellence in online journalism. Radio 
Free Afghanistan’s redesigned website had a 400 
percent increase in page views, with most of its visits
coming from the region – Afghanistan, Pakistan, and Iran.

• In April, the Moldova Service used radio, video, and 
photos to cover the so-called “Twitter Revolution,” 
when thousands of young demonstrators clashed 
with police and ransacked government buildings to
protest the Communist Party’s victory in national 
elections. Three Chisinau-based correspondents 
received the Eurasia Foundation’s Journalism Prize for
providing the most “balanced” and “comprehensive” 
coverage of the elections.

• Azerbaijani Service reporter Malahat Nasibova received
the Rafto Prize for her reporting on human rights 
violations and abuses of power in her native province 
of Nakhichevan. 

From left to right: (1) Radio Free Iraq broadcast from RFE/RL's recently completed Prague
headquarters. The news bulletin was part of RFE/RL's 17 hours of daily programming to Iraq;
(2) U.S. Special Envoy to Afghanistan and Pakistan Richard Holbrooke spoke at an RFE/RL
event marking the launch of a new initiative to broadcast six daily hours of programming to
Pashto speakers along the Afghanistan-Pakistan border; (3) RFE/RL obtained an exclusive 
interview with Chechen president Ramzan Kadyrov that was later cited by the New York
Times, The Economist and other major news outlets; (4) Radio Azadi interviews Karl 
Eikenberry, the U.S. ambassador to Afghanistan; (5) General David Petraeus, the commander
of U.S. Central Command, sat down with RFE/RL Central Newsroom Director Jay Tolson; 
(6) Estonian President Toomas Hendrik Ilves spoke with RFE/RL about his country's 
vulnerability after weeks of cyberattacks and Estonia's relations with Russia.; (7) U.S. Vice
President Joe Biden spoke with RFE/RL about the administration's policy on Russia, the 
Caucasus, Afghanistan, Pakistan, and Iran.; (8) Voters cast ballots in Azerbaijan's controversial
March referendum to amend the constitution to allow President Ilham Aliyev to rule for life.

“Radio Free Iraq programs 
have increased people’s 
awareness of their rights and 
responsibilities as citizens and... 

empowered citizens
to oversee and 
evaluate their 
government’s 
performance.”
Listener comment 



28



29

The Office of Cuba Broadcasting
(OCB) oversees the operations of Radio and TV Martí from 
its headquarters in Miami, Florida. Radio and TV Martí serve 
as consistently reliable and authoritative sources of accurate, 
objective, and comprehensive news for people in Cuba, where
media are controlled and highly censored by the authorities. 

Radio Martí provided groundbreaking reporting on local events
across Cuba, through its expanded outreach to a growing 
community of Cuban bloggers and independent journalists and
by capitalizing on cell phone access. Along with U.S. and world
news, OCB’s hallmarks include human rights topics such as
marches by the “Ladies in White” (relatives of political prisoners
in Cuba) and the harassment and imprisonment of independent
journalists by the Cuban government. Radio Martí broadcasts
breaking news and analysis programs seven days a week, 
24 hours a day by shortwave and medium wave.

FY 2009 Budget $34.7 million  |  151 Employees  |  330 Hours Broadcast Weekly  |  1 Language

From left to right: (1) Members of The Ladies in White human rights group take part in a march organized 
to commemorate Human Rights Day in Havana, Dec. 10, 2009. (AP Photo/Javier Galeano); (2) Government 
supporters surround Reinaldo Escobar, background, the husband of Cuban blogger Yoani Sanchez, in Havana,
Nov. 20, 2009. Escobar was punched, slapped and shouted down by a pro-government mob in downtown 
Havana. (AP Photo/Javier Galeano)



30

TV Martí broadcasts 24 hours per day, seven days a
week on the Hispasat satellite; two and a half hours 
per day, five days a week from a modified aircraft, 
AeroMartí, on VHF and UHF frequencies, and three
hours per day, five days a week on DirecTV satellite. 

Approximately ten hours of original, contemporary, 
fast-paced TV programs are produced in-house weekly. 

In addition, Radio and TV Martí are streamed live at 
Martínoticias.com.

These broadcasts face Cuban government jamming 
as well as press censorship and intimidation. Audience 
surveys, which must be done by telephone rather than
face-to-face interviews can provide only a limited 
perspective on audience levels, given that less than a 
fifth of Cuban adults have published phone numbers
and that interviewees may be wary of admitting in a 
telephone call to listening to or watching the Martís. 
Interviews with Cubans who have recently arrived in the
U.S. provide anecdotal information of higher audience
rates than reflected in the telephone surveys.

2009 Highlights

• Radio Martí leveraged new media tools to capture 
and broadcast news live from the scene via cell phone
including a live broadcast of the results of the first 
blogging awards contest in Cuba. 

• Comprehensive coverage of human rights issues 
included a five part series on the growth of the 
blogging community in Cuba with online features 
at Martínoticias.com and on YouTube. Related 
reporting included: 

- an exclusive interview with blogger Yoani 
Sanchez on her e-mail exchange with 
President Barack Obama;

- live statements by Cuban bloggers who were
beaten in November as they prepared for a
peaceful demonstration; and 

“ Radio Martí breaks 
the information 
blockade that the 
Castro dictatorship 
has on the Cuban 
people and the 
internal opposition.”Juan Francisco Sigler Amaya, 

Matanzas Cuba, Alternative 
Option Board member.



31

- live coverage as the Cuban government arrested 
a number of dissidents and pro-government 
mobs disrupted a peaceful march in Havana to 
commemorate International Human Rights Day. 

• Both Radio and TV Martí provided extensive news 
of changes in U.S. policy towards Cuba announced 
by President Obama in April including reactions from 
inside Cuba, from dissidents, members of Congress,
and Cuban affairs experts.

• In-depth reporting on the African-American intellectual
and civic leaders’ “Statement of Conscience” that 
called for the Cuban government to halt racial 
discrimination and to free imprisoned black dissidents. 
In an interview with Radio Martí, Oscar Elias Biscet, an
Afro-Cuban activist serving a 25 year sentence, said 
he heard the news via Radio Martí and called the letter
a breakthrough. 

• Beginning in September, Radio Martí expanded 
coverage of H1N1 in contrast to the paucity of 
information available in Cuban media about 
prevention and outbreaks. 

• Radio and TV Martí continue to increase cooperation
with the Latin America Division of the Voice of 
America.  Effective use of assets from both organizations
have led to extensive collaboration, sharing of stories, 
programs and features on a daily basis.

“ If it wasn’t for Radio
Martí the Cuban people
will not know the truth 
of what goes on in 
Cuba and the world. 
Radio Martí is on the Internet, 
and it is the media that we have 
had throughout many years, 
the first one that has helped us
spread the violations of 
human rights in Cuba ...”
Alejandrina Garcia de la Riva – Member of the 
Ladies in White, and wife of political prisoner Disdado 
Gonzalez Marrero sentenced to 20 years in jail.

From left to right: (1) AeroMartí, the airborne transmission platform, can broadcast on UHF and VHF simultaneously; (2) Host Maria Salas interviews Pedro Suarez-Vértiz, a Peruvian singer-songwriter; (3) TV Martí cameraman Jaime Moreno; 
(4) TV Martí anchor Luis Covarrubias delivers the news; (5) TV Martí’s control room; (6) A joint broadcast between TV Martí and VOA with (left to right) broadcaster Patricia Dalmasy, and guests Ambassador Simon Ferro and Congressional aide 
Ana Carbonell; (7) Radio Martí technician Osmart Martinez; (8) OCB employees Francisco Chong, Miguel Vazquez, and Eddy Cicilia recognized with Gold Medal Awards for their outstanding contributions.



32



FY 2009 Budget $35.9 million  |  265 Employees  |  301 Hours Broadcast Weekly  |  9 Languages

33

Radio Free Asia (RFA) is a private, non-profit
news organization, operating under a grant from the BBG,
broadcasting daily in nine languages to listeners in Asia whose
governments restrict media. RFA broadcasts accurate and
timely news and information, along with a range of voices 
and opinions from within Asia, to demonstrate freedom of 
expression over the airwaves and online.

RFA focuses on news and features of unique and specific 
relevance to its target areas. Through shortwave, medium 
wave, satellite transmissions and the Internet, RFA broadcasts
in Mandarin, Cantonese, Uyghur, three dialects of Tibetan,
Burmese, Vietnamese, Korean, Lao, and Khmer. Headquartered
in Washington, D.C., RFA has seven overseas bureaus and a
vast network of stringers around the world. Call-in programs
and multimedia websites provide listeners and readers with a
forum in which they can express views and exchange ideas. 

From left to right: (1) Thai soldiers and police escorting ethnic refugees during an operation to deport 
thousands of Hmong to Laos from the refugee camp at Huay Nam Khao (AFP Photo/Ho/Royal Thai Army);
(2) Cambodians at the Extraordinary Chambers in the Courts of Cambodia (ECCC) trial of former Khmer
Rouge prison chief Kaing Guek Eav (Duch) in Phnom Penh on November 27, 2009 (AFP Photo/Tang Chhin
Sothy); (3) Uyghur residents chant during a protest in Urumqi on July 7, two days after bloody riots in the
capital of China's Xinjiang region that state media said left at least 156 people dead and led to the arrests 
of over 1,400 people. (Kyodo via AP Images)



34

Following strict journalistic standards of objectivity, 
integrity and balance, RFA serves as a model for its 
target countries’ emerging journalistic traditions.
Reaching Asian listeners from all social strata and
maintaining credibility are RFA’s top priorities. RFA’s
breaking news coverage has been singled out as 
authoritative by major media including The Wall Street
Journal, Reuters, AFP, NHK, and numerous others. 

2009 Highlights: 
• During the July Uyghur demonstration, RFA closely
covered events in China's northwestern Xinjiang
Uyghur Autonomous Region and throughout the 
mainland. RFA broke the news about the Guangdong
factory riot that led to the protests.  Despite the media
blackout enforced by Chinese authorities, RFA 
continued to provide solid eyewitness news coverage
cited by The Associated Press, New York Times, Wall
Street Journal, Reuters, and South China Morning Post.

• In June the Mandarin Service covered the 20th 
anniversary of the crackdown of protesters in 
Tiananmen Square with interviews of survivors and
multimedia images and exclusive video online. RFA
covered the one-year anniversary of the deadly
Sichuan earthquake and questions that remain, as 
parents of the children who died in a shoddily 
constructed school building attempt to bring their 
case before a Chinese court of law. 

• In June, the Cantonese Service reported on clashes
between Han and ethnic minority Uyghur workers at a
dormitory of a Hong Kong-owned factory in Shaoguan,
Guangdong, resulting in the deaths of two Uyghurs and
detention of hundreds of others. The service produced
an exclusive series on child kidnapping in the region.

• The Tibetan Service continued to break news with
several stories on ongoing protests and unrest in Tibet,
including resistance to Chinese officials’ attempts to
organize Tibetan New Year celebrations. 

• The Burmese Service provided extensive coverage of
the trial of Nobel laureate Aung San Suu Kyi, who is
under house arrest. RFA interviewed her lawyer, U Kyi
Win, whose request for the trial to be open to the public
was denied. 

• The Korean Service aired an ongoing series of stories
about official corruption in connection with the sale 
and export of North Korea’s mineral resources. They
reported extensively on Pyongyang’s missile testing,
and recent efforts to strengthen military ties with
Burma’s military junta. 

• The Vietnamese Service reported on the reaction 
of the arrest of human rights activist Le Cong Dinh.
Coverage of the ongoing dispute between the state
and the Catholic Church was reproduced on blogs 
inside Vietnam with video from citizen reporters. 

• In April, the Khmer Service began webcasts of the
Khmer Rouge Tribunal along with extended broadcast
coverage. The service also reported on the Cambodian



35

government’s ongoing campaign of legal intimidation
against the country’s journalists.

• Throughout the year, the Lao Service reported on
Thai plans to forcibly repatriate 5,000 Hmong refugees
back to Laos. RFA’s reporting included the May pullout
of Doctors Without Borders from Huay Nam Khao
camp and the swift Thai military operation that emptied
the camp.

• In addition to the RFA YouTube channel, all RFA 
services now have branded Facebook pages and 
Twitter accounts. RFA introduced cell-phone ready
feeds for the Mandarin and Korean services and
launched a special, comprehensive video series on 
the Mekong River ahead of the World Summit on 
Climate Change in Copenhagen.

Awards:
The jury of the 2009 New York Festivals voted RFA
‘Broadcaster of the Year.’ RFA won an unprecedented
seven medals for journalistic excellence. Four of 
Radio Free Asia’s nine language services won top 
honors for excellence in journalism in the international 
competition, which included three gold, one silver, 
and three bronze medals.

“[RFA’s] broadcasts are devoted 

to the enlightenment of people, 

to letting people know what is 

actually happening in their 

country and around the world... 

It inspires democracies.
It creates greater space
for civil society. ”U.S. Representative Edward Royce (R-CA)

From left to right: (1) A pastor at an unofficial Protestant church banned from holding indoor meetings by authorities in Shanghai speaks about religious freedoms at an outdoor park in November 2009 (RFA Photo); (2) Armed Chinese forces gather on the streets of Urumqi, the capital city of China’s
Xinjiang Uyghur Autonomous Region, days after the July 5, 2009, protest march (RFA Photo); (3) In Guangzhou, hundreds gather to protest plans to build a waste incinerator plant in their community (RFA Photo); (4) Chinese troops await further orders in Urumqi as Beijing imposes martial law on the
Xinjiang Uyghur Autonomous Region (RFA Photo); (5) Two Vietnamese men don shirts contesting China’s claims on disputed islands in the South China Sea following the arrest of three bloggers in Vietnam who protested the country’s policies toward China (RFA Photo); (6) Cambodian and Thai officers
shake hands following border talks between the two countries in May 2009.  Border disputes between Cambodia and Thailand led to fighting along the border throughout the summer (RFA Photo); (7) A Vietnamese police officer restrains a woman trying to enter a Hanoi court in December 2009. 
Eight Catholics were on trial for disturbing public order and destroying property during land-dispute rallies (RFA Photo); (8) Nyan Win, a spokesman of the National League for Democracy (NLD) Party, talks to journalists at the party's headquarters Friday, July 31, 2009 in Yangon, Myanmar. 
(AP Photo/Khin Maung Win)



36



FY 2009 Budget $110.4 million  |  657 Employees  |  672 Hours Broadcast Weekly   |  1 Language

37

The Middle East Broadcasting
Networks, Inc. (MBN), is a non-profit news and 
information organization, operating under a grant from the 
BBG, that manages Alhurra Television and Radio Sawa. MBN 
broadcasts to the Middle East via television, radio and the 
Internet reaching 35.7 million people each week, according 
to independent market research. 

MBN provides a balanced platform to discuss U.S. policies 
and engage the audience in conversation about America and
common values. MBN covers topics unaddressed elsewhere in
the Arabic-language media including the rights of women,
human rights and freedom of speech. 

From left to right: (1) A Palestinian listens to the speech of U.S. President Barack Obama at Cairo University
June 4, 2009 (AFP Photo/Hazem Bader); (2) President Barack Obama speaks at Cairo University, calling for 
a “new beginning between the United States and Muslims”(AP Photo, Gerald Herbert); (3) Al Youm host 
Amr Khalil from the studio in Cairo.



38

Alhurra Television broadcasts objective and accurate
Arabic-language news and information to 21 countries
throughout the Middle East on the Nilesat and Arabsat
satellite systems. Alhurra provides context and analysis
to give viewers a broader understanding of the actions
impacting the region. Correspondents at the State 
Department, White House, Congress and Pentagon,
as well as guests from American think tanks and U.S. 
officials, bring a comprehensive view from the U.S. 
Arabic and Western press routinely cite Alhurra as a
source of news. 

MBN also broadcasts a channel specifically for Iraq, 
Alhurra-Iraq, available via satellite and terrestrial 
transmitters in Baghdad, Mosul, Tikrit, Al-Hillah and
Basra. Alhurra-Europe brings programming to the Arabic-
speaking satellite TV audience throughout Europe.

Radio Sawa effectively reaches a significant portion of
the influential under-30 population of the Middle East.
Broadcasting 24/7, mostly on FM, Radio Sawa provides 
reliable and objective up-to-date news, information and

an upbeat blend of mainstream Western and Arabic
popular music. Radio Sawa broadcasts more than
seven-and-a-half hours of news and information 
each day and hosts an all news website with separate 
program streams available live. 

MBN’s all-news and information shortwave radio 
program Afia Darfur (Radio Darfur) focuses on the 
latest news from Sudan and the plight of displaced
people in Darfur and eastern Chad. 

2009 Highlights:

• In March, Alhurra launched Al Youm, a ground-
breaking live new TV show originating simultaneously
from Dubai, Beirut, Cairo, Jerusalem and Alhurra’s 
headquarters outside of Washington, D.C. Al Youm
tailors the American morning show format to evenings
in the Middle East. The three-hour program provides 
a window to the world through coverage of the latest
news from the Middle East, the U.S. and the world; as 

well as coverage of health, entertainment news, sports,
technology, social and cultural issues. 

• Alhurra and Radio Sawa programming surrounding
President Barack Obama’s speech to the Muslim 
world from Cairo in June included live broadcasts with 
simultaneous Arabic translation and online news to 
millions of people throughout the region. Alhurra and
Radio Sawa had extensive live coverage along with 
reportage on the expectations and the significance of
the historic speech, and reaction from around the world. 

• Alhurra’s documentary program Americans presented
a five-part series on Arab-Americans and their lives in
the United States. The series examined their immigration
and integration into American society and featured 
interviews with prominent Arab-Americans.

• Alhurra and Radio Sawa provided in-depth and 
extensive coverage of elections in Iraq, Lebanon, 
Algeria, Tunisia and Mauritania in 2009. 



39

• The Alhurra website expanded to include more 
news and information and broadened social media
presence with a YouTube channel, Facebook pages
and Twitter accounts. 

• Major media such as AP, Reuters, and Alquds cited 
Alhurra interviews with world leaders such as Iraqi
President Jalal Talibani, Iraqi Prime Minister Nuri al 
Maliki, Turkish President Abdullah Gul, Mauritanian
President Mohamed Ould Abdel Aziz, Libyan leader
Mohamar Khaddafi as well as U.S. officials Secretary 
of State Hillary Clinton, Secretary of Defense Robert
Gates and Admiral Michael Mullen, Chairman, U.S. 
Joint Chiefs of Staff. 

Awards:

In 2009, MBN was honored with a number of awards
for its outstanding reporting including:

• The Kulwathe Cultural Forum awarded Alhurra for the
best political and cultural talk shows and named 

Falah El-Thahabi best male journalist and Rafal Mahdi
best female correspondent. 

• Correspondent Ahmad Arram was given the “Courage
in Journalism” Award by the Journalistic Freedoms 
Observatory in Iraq for his TV reporting on alleged
fraudulent land deals by the Iraqi government.

• The Pan Arab Web Awards Academy awarded Radio
Sawa first prize for website excellence in the Media-TV
and Radio category. 

• Correspondent Haidar Lateef Almiyahi Albadri won
second place at the Thomas Foundation’s Inquirer
Award for his investigative TV report on conditions for
Iraqi translators. 

“The most distinctive feature 
of [Al Youm] is that

it addresses all 
segments of 
the audience, 
and satisfies their desires by 
covering various interests. This 
will …result in more viewership 
for the channel.”The popular pan-Arab newspaper Al Hayat.

From left to right: (1) State Department correspondent Michel Ghandour with Secretary of State Hillary Clinton in Iraq; (2) Alhurra anchor Sayed Hussein during live coverage of the U.S. Presidential inauguration; 
(3) Alhurra TV interview with Nouri al-Maliki, the Prime Minister of Iraq; (4) Admiral Mike Mullen, chairman of the Joint Chiefs of Staff speaks with correspondent Joe Tabet; (5) Control room used for Al Youm
broadcast live from five countries in three continents; (6) Alhurra’s Pentagon correspondent Joe Tabel interviews Secretary of Defense Robert Gates; (7) Alhurra TV hosts experts on the Middle East, U.S. foreign 
policy and homeland security for a frank discussion on the lasting effects of terrorism, as well as the U.S. government’s outreach to the Muslim world in a Town Hall Meeting filmed at the Newseum in Washington,
D.C. on September 11, 2009. (8) Iraqis watch a live Alhurra broadcast of U.S. President Barack Obama’s speech in a shop in Baghdad, Iraq. (AP Photo/Karim Kadim)



40



FY 2009 Budget $250 million (including BBG)  |  687 Employees

41

The International Broadcasting
Bureau (IBB) provides program placement and transmission

services for all the Broadcasting Board of Governors’ (BBG)

broadcast organizations and manages a global network of

transmitting sites and an extensive system of leased satellite

and fiber optic circuits, along with a rapidly growing Internet 

delivery system. 

The IBB also shapes VOA’s increasing use of the Internet, 

mobile devices, social media and other digital platforms. It 

provides research and manages the evaluation of broadcasts

and crafting of VOA editorials. IBB support services include

human resources, Equal Employment Opportunity, procurement,

security, information technology, administrative, and graphics

support for the Agency.

International 
Broadcasting 

Bureau

From left to right: (1) TV Ashna billboard in Kabul; (2) A man uses a mobile phone in an alley in the old city
area of Rawalpindi, near Islamabad, Pakistan (AP Photo/Greg Baker); (3) Technicians repair a satellite dish at
an IBB transmitting station in Tinang in the Phillipines.



42

2009 Highlights

To better employ modern communication 
techniques and technologies and engage the
world in conversation about America, IBB has:

• Created the Office of New Media to enhance VOA’s 
Internet presence and distribute multimedia content 
on digital platforms, including launch of a new content
management system. 

• Launched mobile projects in several locations, 
including Africa, where VOA journalists turned out 
daily text messages to more than 250,000 SMS  
subscribers in Nigeria; and where more than 150,000
text messages containing world and Africa news are
sent daily to subscribers in Ghana.  VOA content is also
licensed to mobile and Internet operators worldwide.

To expand transmission capacities and audience
reach in priority countries, IBB has: 

• Begun for the first time ever, transmissions of VOA 
Korean programs by a South Korean broadcaster on
powerful transmitters that reach deep into North Korea. 

• Placed VOA’s new Spanish daily newscast,
El Mundo Al Dia, on the MGM Latina Channel, a 
satellite and cable TV service reaching all of South 
and Central America. 

• Obtained six major market affiliates for the new 
VOA TV-to-Africa program In Focus. 

• Continued a long-term agreement with Radio-
Television Afghanistan (RTA) to carry VOA Pashto/Dari’s
TV Ashna during popular viewing times. 

• Established an FM station at Hargeisa and planned an
FM station in Mogadishu. 

• Tested VOA Express, a new service designed 
for music-intensive radio stations to launch as a 
stand-alone product for English to Africa and 
other VOA language services. 

To enhance program delivery across all 
relevant platforms and optimize broadcasting
operations, IBB has:

• Supported new broadcasting requirements, including 
a news and information program to Darfur, and surge
transmissions to eight countries.

• Struck deals with Internet TV start-ups, including 
TVU Networks, to carry live streams of BBG 
television programming. 

To better align essential support functions 
with broadcasting implementation strategies
and performance goals, IBB:

• Conducted nearly 40 reviews of VOA and OCB 
services, recommending over 800 actions to improve



43

programming, extended reviews to include other 
support operations, and developed evaluation criteria 
for VOA web-based programming. 

• Expanded research on new media to better position
VOA to evaluate new delivery methods and the impact
and quality of the digitally-delivered content.

• Updated the Agency’s Human Capital and Succession
Plan to identify workforce challenges and strategies 
for recruiting, training, retaining, and leading an agile, 
diverse workforce. 

• Improved the efficiency of different contract actions 
and allowed for contract/order coverage during 
continuing resolutions.

• Managed security background investigations with 
an average turnaround time of 44 days, at costs 
significantly less than other agencies. 

To better fulfill its mission of “present[ing] 
the policies of the United States clearly 
and effectively”:

• Increased Policy Office editorials to two per day for
365 days with only 42 editorial repeats for the year.

• Ramped up the Policy Office Web presence to 
feature Rewards for Fugitives programs and provided
regular posting of editorials and policy briefs to
YouTube, Facebook and Twitter.

To help audiences in authoritarian countries 
understand the principles and practices of 
democratic, free and just societies:

• Combated censorship and signal interference 
through a number of innovative programs including 
use of multiple radio and TV broadcast frequencies 
and platforms and use of proxy servers and 
circumvention software.

From left to right: (1) Billboard in Hargeisa, Somaliland for a new VOA 24/7 FM station; (2) VOA Director and Acting IBB Deputy Director Danforth Austin testifying before Congress; (3) Media training workshop in Goma, Democratic Republic of Congo; 
(4) A winner of the VOA Special English 50th anniversary contest  receives his prize from marketing representative Neal Lavon; (5) VOA materials distributed at a Thailand book fair; (6) VOA Hausa Service journalism training; (7) IBB shortwave transmission
towers in Sri Lanka; (8) Technician at the Master Control of the Kuwait Transmitting Station. 

“What you do here 
is an instrumental,
essential part of
everything America
stands for.”U.S. Secretary of State Hillary Rodham Clinton 
speaking at RFE/RL April 8, 2009



44

The BBG is a bipartisan board comprised of nine 
members. Eight are appointed by the President and
confirmed by the U.S. Senate; the ninth is the Secretary
of State, who serves ex officio.  

Joaquin F. Blaya is chairman of
Blaya Media Inc. Since emigrating 
to the U.S. from Chile, where he
worked in marketing and media, 
he has held a number of senior
management positions with media
companies. He served as chairman

of Radio Unica, a Spanish-language radio network, and
as CEO of the Telemundo Group, Inc., the nation’s 
second-largest Spanish-language television network.
He also served as president of Univision Holdings, Inc.,
the nation’s largest Spanish-language media company.
He is on the Boards of Trustees of the University of
Miami and the Sylvester Cancer Center.

Blanquita Walsh Cullum
is founder and president of the
Young American Broadcasters. 
Cullum is chairwoman of the Talk
Radio First Amendment Committee
and served as president of the 
National Association of Radio Talk

Show Hosts. Her 25-year career includes serving as
host and anchor for nationally syndicated talk and 
television shows and as a producer, reporter and 
political analyst. For over a decade, Talkers Magazine
listed Cullum as one of the 100 most important Talk
Show hosts in the United States.  

D. Jeffrey Hirschberg is a 
Partner and Managing Director 
of Washington, D.C. based Kalorama
Partners and serves as Senior 
Advisor to Ogilvy Government 
Relations. He retired from Ernst &

Broadcasting
Board of
Governors



45

Young in 1999 as vice chairman/governmental affairs. 
Previously, Hirschberg worked for the U.S. Justice 
Department as deputy chief of the criminal division’s
special litigation section, where he was responsible for
defense of national security electronic surveillance
cases and for investigations and prosecutions under
the pre-Foreign Corrupt Practices Act. He also 
prosecuted civil and criminal matters as an assistant
U.S. Attorney in Milwaukee. Hirschberg serves on the
board of Freedom House, as a director of the U.S.-
Russia Business Council, and was a former director of
the Center for Democracy. 

Steven J. Simmons is Chairman
and CEO of Simmons Patriot Media
and Communications, LLC, which
manages cable TV/Internet/digital
phone companies. In 2006, Cable
World named him Independent
Cable Operator of the Year. 

Simmons served on the board of the National Cable 
Television Association and was elected a Cable TV 
Pioneer. Simmons previously served as an Associate 
Director on the White House’s Domestic Policy Staff 
and was an Associate Professor at The University of 
California. His writing includes The Fairness Doctrine and
the Media, a number of articles on communications law,
and the best-selling children’s book, Alice and Greta.

Secretary of State 
Hillary Rodham Clinton 
serves as the ex-officio member 
of the Board. Prior to becoming
Secretary of State, Mrs. Clinton has
served in the United States Senate
as the junior senator from New

York, a post she was elected to in 2000 and then 
re-elected in 2006. In the Senate, she served on the
Armed Services Committee, the Health, Education,
Labor and Pensions Committee, the Environment and

Public Works Committee, the Budget Committee and
the Select Committee on Aging. Secretary Clinton was
also a Commissioner on the Commission on Security
and Cooperation in Europe. As a former First Lady, and
previously as an attorney, Mrs. Clinton was an avid 
advocate for human rights, democracy and civil society.
The Secretary is represented on the Board by Judith 
A. McHale, the Under Secretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs.

Note: There were vacancies during the calendar year.

From left to right: (1) Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) formally opened its new headquarters in Prague May 12, 2009 with this ribbon cutting ceremony. From left to right RFE/RL Vice President of Finance Michael Marchetti, RFE/RL President Jeffrey Gedmin, BBG Governors Steven
Simmons, Jeffrey Hirschberg, Blanquita Cullum and Joaquin Blaya, and RFE/RL Chief of Staff Elizabeth Portale; (2) Secretary of State Clinton visits RFE/RL's new Prague headquarters; (3) Governor Hirschberg with staff at RFE/RL; (4) Governor Blaya and Fran Mires on the Al Youm set of 
Alhurra television in Dubai; (5) Governor Simmons meets with the staff of VOA’s Persian News Network; (6) BBG governors at town hall meeting at Alhurra TV. In photo from left to right Governor Simmons, Governor Blaya, Governor Hirschberg, Governor Cullum; (7) Governor Cullum meets with
Mam Sonando, owner of “Beehive Radio” station in Cambodia, at RFA’s Washington, DC offices. Sonando was arrested and imprisoned in 2005 on baseless defamation charges. In photo: RFA President Libby Liu, Governor Cullum, Mam Sonando and Phannary Huon, of Beehive Radio.



46

International Broadcasting Bureau 
(including BBG) 

$250.3 million (34.8%) 

Middle East Broadcasting Networks 
$110.4 million (15.3%) 

Radio Free Asia 
$35.9 million (5%) 

Office of Cuba Broadcasting 
$34.7 million (4.8%)

Radio Free Europe/Radio Liberty 
$92.3 million (12.8%) 

Voice of America 
$196.6 million (27.3%) 

Allocation of the BBG FY 2009 Budget 
Total: $720.3 million

Entity budgets do not add to total BBG budget due to rounding.

Financial Highlights FY 2009
The BBG summary financial statement for Fiscal Year 2009 is 
presented here. The independent accounting firm, Leonard G. 
Birnbaum and Company, LLP conducted the BBG’s FY 2009 
financial statement audit and issued an unqualified (“clean”) 
opinion on the BBG’s Principal Financial Statements. This is 
the best possible audit result.

Preparing these statements allows the BBG to improve financial 
management and provide accurate and reliable information to 
Congress, the President and U.S. taxpayers. BBG management 
is responsible for the integrity and objectivity of the financial 
information presented in the statements.

The financial data presented in this report have been prepared 
from the accounting records of the BBG in conformity with generally 
accepted accounting principles (GAAP). In addition, standards as
prescribed by the Federal Accounting Standards Advisory Board
(FASAB) have been applied.

FINANCIAL HIGHLIGHTS
(Dollars in Thousands) 

2009 2008
At End of Year:

Condensed Balance Sheet Data:
Fund Balance with U.S. $158,487 $151,853 
Accounts Receivable 2,867 4,205
Property, Plant, and Equipment 132,812 138,033
Other 4,161 2,589

Total Assets $298,327 $296,680 

Accounts Payable 17,880 956
Retirement and Payroll 35,331 33,353

Total Liabilities $53,211 $34,309

Unexpended Appropriations 118,440 118,228
Cumulative Results of Operations 126,676 144,143

Total Net Position $245,116 $262,371

Total Liabilities 
And Net Position $298,327 $296,680

For the Year:
Total Cost 766,124 810,035
Total Earned Revenue (1,304) (3,535)

Total Net Cost Of Operations $764,819 $806,500



47

Voice of America
330 Independence Avenue, SW
Washington, DC 20237
Tel.: 202-203-4959
Fax: 202-203-4960
www.VOANews.com

1201 Connecticut Avenue, NW
Washington, DC 20036

Telephone: 202-457-6900

Fax: 202-457-6992

Broadcast Headquarters:
Vinohradska 159A 
CZ-100 00 Prague 10 
Czech Republic 
Telephone: 420-221-121-111
Fax: 420-221-123-013
www.rferl.org

Office of Cuba
Broadcasting
(Radio and TV Martí)
4201 NW 77th Avenue
Miami, FL 33166
Telephone: 305-437-7000
Fax: 305-437-7016
www.martínoticias.com

Radio Free Asia
2025 M Street, NW
Washington, DC 20036
Telephone: 202-530-4900
Fax: 202-530-7794
www.rfa.org

Middle East 
Broadcasting 
Networks, Inc.
(Alhurra Television 
and Radio Sawa)
7600 Boston Boulevard
Springfield, VA 22153
Telephone: 703-852-9000
Fax: 703-852-9002
www.alhurra.com 
www.radiosawa.com

On back cover: Africans shop for mobile phones at a market in Abidjan, Ivory Coast. Since 2002, the African market for mobile telephones has shown the “fastest growth rate in the world.” (AFP Photo/Issouf Sanogo)

Radio Free Europe/Radio Liberty

BBG Entities

“Every day, U.S. international broadcasters provide
news and information about America and the world
to millions of people living in societies not yet free or
that struggle to consolidate recently-won freedoms...
The news you provide, whether about
America or about events in foreign
lands, empowers your audiences”Vice-President, then Senator, Joe Biden speaking at the commemoration 
of the BBG’s independence in 1999



330 Independence Avenue, SW
Washington, DC 20237
Telephone: 202-203-4400  |  Fax: 202-203-4961
E-mail: publicaffairs@bbg.gov
www.bbg.gov


