
B
B

G
 2

0
0

8
 A

nn
ua

l R
ep

or
t



2

table of contents
From the Board 4

BBG Overview 6

Election Coverage 8

Crisis Coverage 12

Threats to Journalists 17

Voice of America 18

Radio Free Europe/Radio Liberty 24

Office of Cuba Broadcasting 28

Radio Free Asia 32

Middle East Broadcasting Networks 36

International Broadcasting Bureau 40

Broadcasting Board of Governors 43

Financial Highlights 46



3

Global
English
(including 
Special English & 
English to Africa)

Africa
Afan Oromo
Amharic
French to Africa
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi
Ndebele
Portuguese to Africa
Shona
Somali
Swahili
Tigrigna

Central Asia
Kazakh
Kyrgyz
Tajik
Turkmen
Uzbek

East Asia
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

Eastern/
Central Europe
Albanian
Bosnian
Croatian
Greek
Macedonian
Montenegrin
Romanian
Serbian

Eurasia
Armenian
Avar
Azerbaijani
Bashkir
Belarusian
Chechen
Circassian
Crimean Tatar
Georgian
Russian
Tatar
Ukrainian

Latin America
Creole
Spanish

Near East/
North Africa
Arabic
Kurdish
Turkish

South Asia
Bangla
Dari
Hindi
Pashto
Persian
Urdu

broadcasting in:

Cover: Alhurra Television’s coverage of the U.S. elections drew praise for its balance and professionalism and attracted viewers such as this one in Sadr City in Baghdad. (AP Photo/Karim Kadim)
Left: Logging on in Jakarta, Indonesia (AFP Photo/Bay Ismoyo 2009); Right: Men listen to a battery-operated radio for the results of the country’s elections in Bulawayo, Zimbabwe in March 2008. (AP Photo)



4



5

In compliance with Section 305(a) of Public 
Law 103-236, the U.S. International Broadcasting
Act of 1994, we, the members of the Broadcasting
Board of Governors (BBG), are pleased to submit 
the BBG’s annual report for 2008.

This report summarizes the activities of U.S. 
government-funded, civilian international 
broadcasting, encompassing the Voice of 
America, Radio Free Europe/Radio Liberty, the 
Office of Cuba Broadcasting, Radio Free Asia, 
Middle East Broadcasting Networks, and the 
International Broadcasting Bureau.

During 2008 BBG broadcasters continued to 
serve as vital sources of news and information 
and forums for civil discourse around the world. 
The year brought many challenges, including the 
ongoing war in Iraq, violence against protestors in
Tibet, a devastating cyclone in Burma, economic 
deterioration in Zimbabwe and resurgence of the 
Taliban in Afghanistan – all triggering government
crackdowns on the media and highlighting the
fragility of press freedom around the world. 

The BBG’s 2008-2013 Strategic Plan emphasizes
our dedication to promoting freedom and democracy
and enhancing understanding through the broadcast
of accurate news and information. The plan renews
our commitment to engaging strategic audiences 
in dialogue using the most effective broadcast 
technologies.

This means expanding use of new media and Inter-
net broadcasting to reach younger and more diverse
audiences, utilizing popular media such as satellite

television in well-established markets like Iran, and
capitalizing on proven delivery platforms such as
shortwave and medium wave (AM) radio to reach 
isolated places such as North Korea. From Alhurra
Television’s new online streaming video to VOA and
RFA’s presence on the microblogging site Twitter,
new technologies are providing our audiences more
ways to find and interact with BBG content.

The BBG and its talented and dedicated broadcast-
ers are committed to carrying out our mission by 
providing people around the world news and 
information that offers a window to America and 
to their own societies. As detailed in the pages that
follow, we strive to protect and promote the fragile
institution of a free press around the world, without
which democracy and civil society cannot flourish.

From the Broadcasting Board of Governors

Our Mission:

To promote freedom and democracy
and enhance understanding through
multimedia communication of 
accurate, objective, and balanced
news, information and other 
programming about America and 
the world to audiences overseas.

Cambodian election workers count the votes at a polling station
south of Phnom Penh, July 2008. (AP Photo)



6

Strategic Plan

The agency’s 2008-2013
strategic plan affirms 
objective journalism as the
BBG’s core activity and 
emphasizes the continuing
importance of broadcasting
in a world where extremism
and authoritarianism 
militate daily against 
freedom and democracy.
The plan’s implementation
strategies are the steps
the BBG needs to take
to accomplish its mission. 
These include: 

• Enhance program delivery across all relevant platforms.

• Build on BBG reach and impact within Muslim societies.

• Help audiences understand the principles and practices of
democratic, free and just societies.

• Employ modern communication techniques and technologies.

• Facilitate citizen discourse.

• Engage the world in conversation about America.

• Develop and motivate the agency’s workforce to meet the
changing conditions of U.S. international broadcasting.

• Optimize broadcasting operations.

• Preserve credibility and ensure overall programming 
excellence.

• Broaden cooperation within U.S. Public Diplomacy.

BBG broadcasters and program oversight and 
support services – the Voice of America (VOA), Radio
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), the Office of
Cuba Broadcasting (OCB-Radio and TV Martí), Radio
Free Asia (RFA), the Middle East Broadcasting 
Networks (MBN-Alhurra Television and Radio Sawa),
and the International Broadcasting Bureau (IBB) –
achieved significant progress on their strategic 
goals in 2008. 

The United States election cycle provided rich material
for BBG broadcasters to engage the world in conver-
sation about America and explain the democratic
process. BBG coverage of ongoing stories as well 
as flashpoints around the globe demonstrated the 
responsiveness and professionalism of its skilled 
reporters and their ability to utilize new media 
strategies to reach key audiences. 

Broadcasting Board of Governors

International Broadcasting Bureau

(Grantee) (Grantee) (Grantee)

Left: VOA Croatian Service broadcaster Ivica Puljic at the Democratic National Convention.
Right: Secretary of State Condoleezza Rice (R) in the studio with RFE/RL’s Radio Farda’s Golnaz Esfandiari and Mossadegh Katouzian (L). 



7

Online Media Challenges 
and Opportunities
Two panel discussions coordinated by the BBG 
this year explored the challenges and opportunities 
inherent in the rise of new media. The increasing 
sophistication of web censorship by authoritarian 
governments creates significant challenges, according
to panelists at the BBG’s September workshop on
censorship in the Internet age. Several speakers high-
lighted the struggle inside China, one of the world’s
most sophisticated censors, where technology allows
the government to create an illusion of openness
while still exerting control by filtering specific content.

A second panel discussion, co-sponsored with George
Washington University, focused on the role of new
media in international news coverage, discussing the
impact of mainstream media’s retrenchment from 
foreign reporting. Stepping in to fill some of the void
are citizen journalists, armed with cell phones, text
messages, small digital cameras and blogs, according
to the panelists, who focused discussion on human

rights reporting to mark the 60th Anniversary of the
U.N. Declaration on Human Rights.

Audio and video of both discussions are available on
demand at www.bbg.gov.

The BBG is rapidly adapting to this new environment
by increasing its focus on new media to capitalize on
the opportunities for news gathering and dissemina-
tion presented by these platforms. We are also 
stepping up anti-censorship efforts by partnering 
with NGOs, human rights groups and universities.

Management Improvements
and Efficiencies
In this dynamic media environment, the BBG continued to
regularly assess the effectiveness of its transmission 
technologies and resources to serve priority audiences,
matching evolving media preferences to meet new pro-
gramming requirements. The BBG shifted certain broad-
cast resources from shortwave to more popular media
such as AM, FM, TV and Internet where appropriate. 

New technology also helped improve efficiency during
2008. The BBG implemented a new financial manage-
ment system to improve financial and procurement
processes, as well as new data and content management
systems to improve the sharing of news and information
between BBG languages and media. 

In July, responsibility for production of all Radio Farda
broadcasts to Iran, which had been a VOA and RFE/RL
joint venture since the station was launched in 2002,
was consolidated under RFE/RL. 

Independent auditors gave the BBG an unqualified
“clean” opinion for the fifth straight year, reflecting the
Agency’s strong management and performance 
standards. Further information on the Agency’s 
financial statement and performance standards can 
be found on page 46 of this report and online at
www.bbg.gov.

BBG Global Audience
(BBG unduplicated weekly audience in millions)

100
130 140 140

155
175

2003 2004 2005 2006 2007 20082002

100

MBN

Broadcasting 
Capital Improvements

OCB

RFA

RFE/RL

IBB

VOA

BBG Funding Overview
($ thousands)

100,000

200,000

300,000

400,000

500,000

600,000

700,000

800,000

2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

The BBG is an independent federal agency that oversees a network of government and non-government media
organizations broadcasting in 60 languages to a worldwide weekly audience of over 175 million people.



8



9

BBG broadcasters responded to the unprecedented
global interest in the U.S. presidential election by providing unmatched
multimedia and comprehensive coverage from the Iowa caucuses to the
party conventions to the victory and concession speeches. Much of the
coverage was live with simultaneous translations. The election provided
rich opportunities to fulfill several key strategic goals for U.S. international
broadcasting by engaging the world in conversation about America, 
explaining the democratic process to audiences in authoritarian or closed

societies, and facilitating global discourse using
interactive programs and technologies.

VOA’s USAVotes2008 Web site epitomized the 
interactivity of election coverage, by using blogs,
discussion boards and quizzes to create an online
community. It successfully attracted visitors from
over 150 countries within its first week. 

Multilingual reporting gave audiences comprehen-
sive explanations of how the American election
process works, starting from the party primaries
and continuing through the transition. VOA,
RFE/RL, Alhurra Television and Radio Sawa 
sent reporters to early primary and caucus states.

VOA’s Pashto-language Deewa Radio, broadcasting to the volatile and
strategically vital border region of Pakistan and Afghanistan, carried 
comments from callers from Pakistan and the Gulf region comparing the
election process in the United States to that of their own countries in a
special call-in show on Super Tuesday. A fifteen-part VOA TV series 

From left to right: (1) VOA reporter Guita Mirsaeedi interviews a delegate on the floor of the Republican 
National Convention; (2) Kenyans and Africans across the continent celebrated then Senator Barack Obama’s 
victory on November 5, 2008. (AP Photo/Riccardo Gangale); (3) VOA reporter Carolyn Presutti discusses viewer 
e-mail in real time television coverage on election night; (4) VOA’s interactive election Web site USAvotes2008.com.



10

“I have not understood before how ordinary 
people got engaged in the democratic process. 
I love your program about the convention. You are the best and no other television is like
you when it comes to educating and making us understand America and the world.”

entitled How America Votes clarified the complexities of the
U.S. election process. 

Alhurra Television broadcast a new roundtable discussion
program Road to the White House live from cities across the
country, explained the electoral process and examined the 
issues affecting the 2008 presidential elections. Alhurra 
Television’s “America Votes” segment in its primetime news-
casts covered a broad range of topics including interviews
with political experts; stories on the influence of the media 
and lobbying groups; and coverage of campaign issues such
as education, the war on terror and the economy. 

In-depth background reports on speakers, interviews with 
top officials and discussions of issues of special importance,
such as U.S. foreign policy, offered audiences keen insights
at the Democratic and Republican national conventions. VOA,
Radio and TV Martí, and Alhurra Television and Radio Sawa 
provided live daily coverage with simultaneous translation of
key speeches. 

Alhurra Television’s convention preview program during the
Republican and Democratic conventions, and its feature 
stories on Arab-American views of significant election topics,
enhanced understanding of issues.

Audiences, especially in Kenya, Indonesia and Vietnam, with
connections to the candidates’ lives, were thirsty for extensive
and comprehensive coverage. For example, VOA Swahili
staged interactive specials at the political conventions with
local affiliate stations Citizen Radio and Radio Free Africa. 
Interviews throughout the election, such as VOA Mandarin’s
interviews with Chinese-American city council members in
California, resonated with audiences overseas.

On Election Day, correspondents provided reports from 
locations throughout the U.S. and the world, fueling reporting

E-mail from a Middle Eastern viewer praising Alhurra Television’s coverage of the conventions.



11

such as Alhurra Television’s 30 hours of continuous live 
coverage for Arabic-speaking audiences.

In addition to non-stop coverage in English from the time the
polls closed to the end of the victory speech, VOA language
services produced special programming and live reports for
the election. For example, VOA Urdu co-produced nine hours
of Election Day programming with Pakistan state broadcaster
PTV and placed hourly reports with state radio broadcaster
PBC. Seven national television stations and two major radio
stations carried VOA Indonesian programming live. VOA’s
Mandarin Service Web site drew more than 55,000 visits
–most from inside China–within the first 24 hours of 
President-elect Obama’s acceptance speech.

Other coverage was wide-ranging and included Radio and 
TV Martí features on Congressional races for seats held or
contested by Cuban-Americans. Leading dissident Osvaldo
Paya Sardiñas participated in the Martí programming from
Havana and spoke about the historical meaning of the 
elections and implications for U.S. policy on Cuba.

Experts in RFE/RL’s target countries provided analysis of
what to expect if either candidate won. RFA focused heavily
on explaining the democratic election to listeners whose
home media is so restricted that they have little information
on the process and drew record online traffic with its Viet-
namese language Road to the White House reporter’s diary.

Senator John McCain’s concession speech, carried live to
many viewers and listeners, was a watershed moment. In
countries where peaceful democratic transitions are rare 
or unheard of, watching the losing candidate concede 
defeat and gracefully congratulate the winner was a 
unique experience.

There was an outpouring of audience reaction, including calls
to RFE/RL’s Kazakh language service, reflecting listeners’
excitement over the election of an African-American and their
admiration for the American democratic process. One mes-
sage to President-elect Obama sent to VOA’s Persian News
Network Web site read, “I wish there were at least one media
outlet in Iran that could express the joy of Iranians for you. We
love America and we respect this great democracy.”

“I am the same age and color of
Barack Obama. Yet look at how
far he has risen, and I am here in
Cuba unable to enjoy the opportu-
nities of a free society.”

Cuban independent journalist Jorge Olivera
reacting to the election of Barack Obama

From left to right: (1) VOA Macedonian’s Jane Bojadzievski reports on protesters outside of the
Republican National Convention; (2) Alhurra Television’s correspondent Ahmed Sanad explains
the Electoral College to viewers on Election night; (3) VOA Radio Deewa’s Iftikhar Hussain 
interviews candidate Ron Paul; (4) VOA Persian News Network’s Siamak Deghanpour and
Setareh Derakhshesh anchor the nightly news live from the Democratic National Convention;
(5) VOA Swahili reporter Abdushakur Aboud reporting for TV Africa at the Republican National
Convention; (6) Puspita Sariwati, of VOA’s Indonesian service, broadcasting on election night;
(7) VOA’s Jim Malone and Doug Bernard analyze election night results as they come in; 
(8) VOA Web desk, live chat program Talk to America (T2A) staff and program guests keep
people around the world informed on election night.



12



13

Throughout a tumultuous year, BBG broadcasters excelled while cover-
ing political and social conflicts around the world, providing millions of
people with comprehensive information in their own languages they
would not have been able to get from their local media. 

In December, Alhurra Television and Radio Sawa pre-empted regular 
programming to include extensive live news coverage of the conflict in
Gaza. During the crisis, Alhurra Television shifted to an extended news-only
format to give viewers the most up-to-date information on the conflict.

During the November terrorist attack in Mumbai, India VOA provided 
uninterrupted coverage of events as they unfolded, including on-the-
ground coverage from stringers, interviews in Pakistan and India, and 
live call-in shows. VOA Hindi reported through its affiliate, Zee TV, 
providing reactions from President Bush, President-elect Obama, experts

“It’s troubling that many of the
Burmese people learned of this 
impending disaster only when 
foreign media outlets such as

Radio Free Asia 
& Voice of America
sounded the alarm.”First Lady Laura Bush at a press conference on May 5, 2008.

(1) Alhurra Television extended news coverage to update viewers during the December violence in Gaza. 
(AP Photo/Maan Images, Hatem Omar); (2) Campaigners outside the Zimbabwean Embassy in the Strand, 
London, protest the disputed presidential election in June 2008. (Press Association via AP Images); 
(3) Children await food following the devastation of Cyclone Nargis in Burma, covered extensively by 
VOA and RFA. (AP Photo)



14

and Indian-American community leaders. VOA Urdu’s compre-
hensive, live radio coverage included correspondent reports
from eight cities. 

Coverage of the continuing conflict in Afghanistan included
VOA’s original reporting in November on the Taliban massacre
of 27 youths mistaken for army recruits in the Maiwand district
of Kandahar Province. VOA’s groundbreaking interview with
the only survivor revealed that all those killed were from poor
Afghan families on their way to Iran in search of work.

In September and August, as hurricanes Gustav and Ike dev-
astated Cuba, Radio Martí implemented emergency coverage
and was cited by Cubans as a leading source of hurricane
news. TV Martí dedicated a special series of programs to the
aftermath of Hurricane Ike. 

VOA ramped up its coverage of Pakistani elections in Septem-
ber. Reports covered the violence preceding parliamentary

elections, the dramatic developments of the Pakistan Peoples
Party’s victory, President Musharraf’s resignation and Asif Ali
Zardari’s presidential victory. 

In August, when Russia invaded Georgia’s breakaway region
of South Ossetia, RFE/RL and VOA increased broadcasts 
to the region, dispatched correspondents and offered listeners
interviews with high ranking officials. International media 
frequently cited RFE/RL’s in-depth coverage of the Russia-
Georgia conflict such as its correspondents’ blogs from two
Russian-occupied cities with some of the only up-to-the-
minute reporting from those locations. 

During the buildup to Cambodia’s July election, VOA Khmer
covered the weeklong detention of an opposition newspaper
editor and deepened coverage with live broadcasts and field
reports from five Cambodian provinces. RFA ran special 
programs on the political platforms of all 11 parties and

hosted leaders of each party in a series of 45-minute live 
call-in programs with voters.

In June, in response to the deepening political crisis in 
Zimbabwe, VOA doubled its radio broadcasts in English,
Shona, and Ndebele by repeating its Studio 7 evening 
program. Coverage included on-the-ground reporting from a
network of VOA correspondents and reporters in Zimbabwe
and nearby countries, and interviews with newsmakers and 
regional experts. 

In June, Taliban forces attacked the main prison of Kandahar,
killing 15 guards and freeing 1,200 inmates including 350 
Taliban fighters. RFE/RL’s Radio Free Afghanistan reporter
was one of the first reporting from the scene to provide up to
date information and interviews.   

When a devastating earthquake killed more than 75,000 peo-
ple and left millions more homeless in China’s Sichuan

December: Conflict in Gaza
Radio Sawa extended its newscasts during the 
crisis in Gaza. (AP Photo)

November: Terrorist Attacks in Mumbai
VOA Hindi and Urdu provide comprehensive coverage, including statements
condemning the attacks by Secretary of State Condoleeza Rice.

September: Pakistan Elections
VOA Urdu ramps up coverage of the parliamentary elections, 
including the victory of Asif Ali Zardari to be the President 
of Pakistan. (AP Photo)

September: Hurricane Ike Hits Cuba
Radio and TV Martí implement emergency coverage of Hurricane Ike and
are cited by Cubans as a leading source of hurricane news. (AP Photo)



15

Province last May, VOA’s Mandarin and English reporters
were on the first plane allowed to fly from Beijing to the
scene. PBS’s Lehrer News Hour included VOA’s vivid 
television reports in its coverage of the catastrophe. VOA
broadcast extensive reports and photographs of damage
from the earthquake, focusing on rescue efforts, the extent
of the damage, the aftershocks, and poignant reactions of
the many people directly affected by the tragedy.

RFA Mandarin and Cantonese also provided extensive 
coverage of the earthquake. Coverage included on-site 
reporting on recovery efforts and the deaths of school 
children caused by faulty and illegal school construction. 

In April, RFA and VOA added surge broadcasts to Burma,
intended to cover the junta’s upcoming referendum and 
in turn providing a platform for in-depth reporting when 
Cyclone Nargis hit Burma in May.

RFA and VOA Burmese started broadcasting reports of the
storm days before it hit Burma and a full 24 hours before
the Burmese media made even passing mention of it. RFA
and VOA’s cyclone warnings were followed by health and
safety information essential to Burmese listeners about
rescue efforts and available water and power supplies.

Coverage of the destruction and rescue efforts included 
remarks by President Bush and an appeal by First Lady
Laura Bush urging Burma’s military leaders to accept U.S.
humanitarian aid for cyclone victims. 

In March and April, as Iraqi security forces went into a militia
stronghold in Basra, two Alhurra Television journalists were
embedded with Iraqi security forces to cover the events and
give Iraqi viewers a firsthand look. One of those journalists
was shot while covering the operation.

August: Russia Invades South Ossetia
RFE/RL and VOA dispatch correspondents to the region and provide 
up-to-the-minute reporting through correspondent blogs from two Russian 
occupied cities including Gori pictured here. (AFP Photo/Dimitar Dilkoff 2008)  

July: Cambodia’s Elections
RFA and VOA provide comprehensive coverage including special
programs on the political platforms of all parties and call-in
shows with voters. (AFP Photo/Pornchai Kittiwongsakul 2008)

May: Sichuan Earthquake
Zhang Ming covers the devastation for VOA’s Mandarin Service. 

May: Cyclone Nargis Hits Burma
RFA and VOA broadcast essential health and safety information
to Burmese listeners in the aftermath of the storm. 

“I, the civil society of Pakistan 
and the people of Pakistan

thank VOA for  
excellent coverage

of the events
since November 3, after the 
imposition of emergency rule and the
suspension of the judiciary.”Khalilur-Reham Ramday, a Pakistani Supreme Court 

Justice who had been deposed and detained by 
Pakistan’s President Musharraf, during a live 

interview with VOA Urdu on the day of his release.



16

In March, the BBG responded to the violent crackdown by
Chinese authorities in Tibet by expanding RFA and VOA
broadcasts. RFA’s Tibetan service was one of the first to 
report about the peaceful protests by monks in Lhasa that
were interrupted by Chinese police, provoking riots. RFA 
Tibetan led international media in reporting the deadly 
crackdown by Chinese forces on Tibetan protesters 
demonstrating in the Tibetan capital and elsewhere. As
The Wall Street Journal said in its April profile of RFA: 
“the earliest reports of unrest in Tibet last month didn’t 
come from a major newspaper, wire service or TV station. 
They came from...Washington-based Radio Free Asia...”

VOA also provided compelling coverage of the Tibetan situa-
tion and regularly broke news stories and broadcast several
exclusive video statements by the Dalai Lama. The Associated
Press and other news organizations picked up a VOA 

television exclusive on Aku Jigme, an innocent monk who 
was detained and tortured following the unrest. 

In February and March, VOA Turkish and Kurdish provided 
extensive coverage of the military assault by Turkey against
the mountain bases of the Kurdistan Workers’ Party (PKK)
and the reactions by top U.S. officials and others attempting 
to prevent further destabilization of the region.

Early in January, VOA’s Swahili Service began a new broadcast
to Kenya in response to the crisis triggered by that country’s
December 27 elections. Protests over alleged irregularities in
the presidential contest escalated into violence that left more
than 500 dead and 250,000 displaced. The Kenyan govern-
ment banned local radio and TV stations, including VOA 
affiliate Citizen FM, from broadcasting coverage of the events.
A new half-hour morning program on shortwave and FM radio
featured live reports from key cities in Kenya, analysis of the

crisis, an in-depth report on corruption in Kenya, a statement
from then Senator Barack Obama and reaction from listeners. 

These programs highlight the core value of U.S. international
broadcasting in providing critical news and information that is
reliable, balanced and comprehensive to critical, and some-
times vulnerable, populations. 

Coverage of these flashpoints around the world in 2008 
reflects only a fraction of the thousands of hours of  
programming produced each week, but illustrates how well
U.S. international broadcasting can serve its audiences, as 
well as U.S. interests, in times of conflict and uncertainty. 

May: Cyclone Nargis Hits Burma
VOA and RFA broadcast reports of the storm a full 24 hours before 
the Burmese media. The services cover Laura Bush’s statement 
encouraging the Burmese government to accept aid. 
(AFP Photo/Saul Loeb 2008)

March: Crackdown in Tibet
VOA and RFA expand their broadcasts. RFA is one of the first
to report about the peaceful protests by monks in Lhasa.

January: Kenyan Post-election Violence
VOA Swahili begins a new broadcast featuring live reports from key
cities in Kenya and analysis of the crisis.

February: Turkish Military Assault Against PKK
VOA Turkish and Kurdish provide extensive coverage of Turkey’s military assault against
the mountain bases of the Kurdistan Workers’ Party (PKK). (AP Photo/Burhan Ozbilici)



17

Threats to Journalists Increase
Reporting from the world’s hotspots, four BBG journalists have been 
murdered in the last two years and intimidation, arrest and detention are
persistent realities. Honoring the bravery of U.S. international broadcast-
ing’s courageous journalists past and present, the Broadcasting Board of
Governors dedicated its memorial to ten journalists slain in the line of duty. 

In 2008, Uzbekistan’s state television aired a documentary vilifying
RFE/RL Uzbek broadcasters and gave out their personal information on
air. Iraqi authorities thwarted a plan to assassinate Alhurra Television 
correspondent Saad Qusay for his reporting on Iranian influence in Basra.
RFE/RL Radio Farda reporter Parnaz Azima was convicted by an Iranian
court of “anti-establishment” activity and faces imprisonment if she returns
to the country.

RFE/RL and VOA correspondents in Afghanistan, where the BBG broad-
casters have extensive networks of correspondents, faced kidnapping and
received threatening letters and phone calls.

“The tragic events that we recognize in today’s dedication
attest not to the power of despots, but to the power of
journalists - whose seemingly insignificant tools produce
the words of truth that find their way into millions of
households every day.” BBG Governor Joaquin F. Blaya 

Left to right: (1) Parnaz Azima in RFE/RL radio studio after her release; 
(2) BBG Governor Joaquin Blaya speaks at the dedication of the BBG memorial to slain journalists.



18



Throughout 2008 the Voice of America (VOA) 
continued to expand the use of new media technologies,
including the Internet, podcasts, SMS messaging, RSS feeds
and social networking to complement its traditional high quality
radio and television programming. Broadcasting in 45 languages
to an estimated weekly audience of 134 million people, VOA
continues its 67-year history of serving the long-range interests
of the United States by providing accurate, objective and 
comprehensive news to the information-deprived in countries
such as Iran, North Korea, Zimbabwe and Burma. In 2008, 
VOA’s audiences reached record numbers of non-Arabic-
speaking Muslim populations in Indonesia, Pakistan, Afghanistan,
Bangladesh, Nigeria, Somalia and other African countries. 

19

FY 2008 Budget $188.4 million  |  1,213 Employees  |  1,506 Hours Broadcast Weekly  |  45 Languages

From left to right: (1) VOA Urdu and Radio Deewa correspondent Naseer Kakar covering the earthquake in
Baluchistan, Pakistan; (2) Ndimyake Mwakalyelye and Vincent Makori, hosts of In Focus, VOA’s new magazine
show bringing information about Africa and the United States to viewers across Africa; (3) VOA Indonesian’s
news correspondent Nova Poerwadi in Washington. 



20

VOA continued in 2008 to improve its editorial and 
production capabilities to stay competitive in dynamic
media environments using satellite television, streaming
video and other digital media tools. VOA’s television
programs reached an all-time high of about 69 million
people weekly in 2008. 

Traffic to VOANews.com increased 47 percent 
from a year earlier to more than 117 million visits. A
quarter of this traffic originated in Iran, and significant 
segments came from China, Indonesia, Pakistan, India,
Afghanistan, Nigeria, Turkey and Russia. Blogs on 
Iranian issues, Russian politics, U.S. politics and African
music attracted visitors. New, branded pages on
YouTube, Facebook and Twitter offered other means 
for audiences to find VOA content, with more than two
million views of VOA videos on YouTube alone. VOA
podcasts of audio and video programs on iTunes 
connected with other audiences. The international 
research firm Newsknife ranked VOANews.com the
fifth most popular source for news on Google in 2008. 

Using new and traditional technologies, VOA covered
key events throughout the year, including comprehen-
sive treatment of the U.S. presidential and congres-
sional elections, the Russia-Georgia conflict and the
March violence in Tibet. Reporting on the deepening
political and health crises in Zimbabwe included an 
innovative text messaging programming to circumvent
government censors. 

VOA remains a vital lifeline for underserved audiences,
such as Iraqi Kurds, for whom it is the only major inter-
national broadcaster offering programming in the two
main Kurdish dialects, Kurmanji and Sorani.

2008 Highlights:
• The Persian News Network (PNN) now reaches 29
percent of Iranian adults, more than one in four, with its
six hours of original TV programming each day and 
expanded use of the PNN Web site. In Afghanistan,
more than 30 percent of adults listen to or watch VOA
Afghan programs in Dari and Pashto at least once 
a week.

• VOA Urdu’s Radio Aap ki Dunyaa (Your World), with 
a 12-hour daily broadcast, doubled its audience in 
Pakistan in 2008. VOA Urdu also started its first 
affiliation with a private FM radio station in Pakistan by
broadcasting four hours a day on the Voice of Kashmir
FM and by co-producing coverage of the U.S. election
with Pakistan’s state radio and television broadcasters.

• In Indonesia, more than 25 million people tune in to
VOA each week through local broadcasting partners.
VOA Indonesian television products can now be seen
on seven of 11 national stations and more than 20



21

local and regional stations. Eight hours of original daily 
radio programming is produced for more than 230 affiliate
FM and AM stations across the country.

• In December 2008, VOA established a new English 
Division, combining all English-language elements and 
featuring regionalized programming for radio, TV and 
Internet. With VOANews.com as its centerpiece, the new 
division will greatly expand audio, video and text content 
for the Internet and other new media delivery systems.

• VOA Turkish launched daily, live webcam reports for 
nationwide news network TGRT News, and VOA Hindi 
now produces a five-minute morning news program on 
Zee News, a leading cable news channel in India. 

• VOA’s Spanish television news and cultural program 
El Mundo al Dia (The World Today) premiered on the 
popular MGM channel, which reaches 20 million households
in 19 countries across Central and South America.

• In China, VOA teamed up with Nokia China to offer English
teaching programs directly to cell phones. Multimedia VOA
English-language instruction programs sold throughout
China are one of the ways VOA gets around government
censorship. VOA Mandarin continues to successfully reach
audiences via the Internet through proxy servers and mirror
sites bypassing government firewalls. About seven million
Chinese receive daily e-mail news updates from VOA. 

• VOA’s Deewa Radio, aimed at more than 40 million
Pashto-speaking people living in the volatile Afghanistan-
Pakistan border region, taps a network of more than 20
stringers to cover breaking news of vital interest to its 
audience. Two daily, live call-in shows attract more than 
300 calls and messages a day.

• A Fateful Harvest, an original documentary produced by
VOA’s Dari and Pashto language TV Ashna, illuminated the
opium trade in Afghanistan and its impact on Afghan society.
The 53-minute film, VOA’s first endeavor of this kind, was also
made available to international audiences on YouTube.

Poster for A Fateful Harvest, an original 
documentary produced by VOA’s TV Ashna

From left to right: (1) VOA’s election Web site USAVotes2008.com; (2) VOA correspondent Kane Farabaugh reports live from Senator Barack Obama’s acceptance speech in Chicago; (3) VOA Pashto’s Ahad Azizzada interviews former Secretary of State Madeleine
Albright; (4) Beijing correspondent Ming Zhang and video journalist Sean Liu reporting during the Olympics; (5) In an exclusive interview with VOA Persian’s Setareh Derakhshesh, President George W. Bush discussed a wide range of topics; (6) English to Africa
reporter Peter Clottey interviewing former Botswana President Quett Masire about receiving the Mo Ibrahim prize; (7) VOA Bangla, which celebrated its 50th anniversary, works on its Web site. From left Ahsanul Huq, Shegoftah Nasreen Queen, M. Anis Ahmed; 
(8) VOA’s Ayaz Gul and Murtaza Solangi interview new Pakistan Prime Minister Gilani in May 2008. 



22

• In July, VOA Korean reported from several Chinese
towns and cities bordering North Korea as the Chinese
government stepped up efforts to repatriate North 
Korean refugees in advance of the Olympics. VOA 
interviewed many defectors, including females who 
had been smuggled into China as sex slaves. VOA 
Korean expanded programs and increased medium
wave broadcasts from one to five hours.

• VOA provided blanket coverage of Kosovo’s 
declaration of independence. Reporting live from
Kosovo’s capital, Pristina, VOA Albanian detailed the
declaration of independence, the vote in Parliament 
and street celebrations, with online coverage featured
in local media. VOA Serbian gave man-on-the-street 
reaction and reports on protests in four cities. VOA’s
Serbian, Bosnian, Croatian and Albanian services also
provided comprehensive coverage of former Bosnian
Serb leader Radovan Karadic’s arrest in Belgrade and
trial on charges of genocide in The Hague.

• Heard by more than 66 percent of adults in 
Mogadishu, VOA Somali interviewed key players in 
the political crisis and in President Abdullahi Yusuf’s 
resignation, including Somali government officials, 
opposition leaders and American policymakers. 

• In October, the Somali Service sponsored VOA’s first
live town hall meeting inside Somalia. Some 500 
people and a panel of experts attended a three-hour
discussion of security, elections and democratization 
in the northern town of Hargeisa, which was one of the
few towns secure enough for such an event.

• VOA Amharic to the Horn of Africa launched a new
morning show with in-depth reporting on news and 
issues targeted for listeners in Ethiopia.

• When violent clashes broke out between Christians 
and Muslims in Nigeria’s northern state of Jos, VOA’s
coverage included on-the-scene reports and interviews
with witnesses, victims, government officials and 
religious and ethnic leaders. VOA Hausa provided 

extensive analysis of the sectarian conflict and organized
a panel discussion with members of opposing factions.
Some 47 percent of the Hausa-speaking population of
Nigeria listens weekly to VOA.

• VOA’s Hausa Service reached out to audiences by 
organizing and broadcasting town hall meetings 
focusing on health issues and other important topics
that attracted 4,000 people in Kaduna and Bauchi in
Northern Nigeria. 

• In February, VOA’s Central Africa Service organized its
second annual soccer tournament for former refugees,
local youth and former child soldiers in the southern
Burundi town of Makamba. More than 8,500 spectators
attended the three-day tournament. 

Threats to Journalists
VOA’s accurate and balanced news is unwelcome
where press freedom is curtailed or non-existent. 
Hostile groups routinely target journalists, including 
the following incidents in 2008:

From left to right: (1) VOA Hindi’s Vidushi Sinha interviews Congressman Joe Wilson; (2) Panelists at VOA’s first live town hall meeting inside Somalia; (3) In an unprecedented joint project, VOA & PTV broadcast live coverage of the US presidential debates and elections; (4) Champions of the 2nd
Annual VOA soccer tournament for refugees, youth and former child soldiers in Makamba, Burundi; (5) VOA Afghanistan service TV reporter Wakil Ehsass covers a suicide attack in Kabul, Afghanistan; (6) Ayaz Gul, Urdu correspondent, reporting from Bajau; (7) VOA Hausa’s Aliyu Mustapha in the
radio studio; (8) Gonzalo Abarca, host of VOA Spanish TV show El Mundo al Dia. 



23

• VOA reporter Thomas Chiripasi spent more than two
weeks in detention after covering a strike by the oppo-
sition party pressuring authorities to release the results
of the March presidential election in Zimbabwe. 

• Wakil Ehsas, a TV Ashna television reporter, was 
held at gunpoint on September outside his home in
Afghanistan. He managed to escape his attackers 
but his car and equipment were stolen.

• After reporting on the Taliban massacre of 27 young
men - civilians on their way to find work in Iran –
VOA’s Kandahar reporter received a threat.

• The entire family of a Pashto service reporter was
threatened in an effort to pressure him to go off the air. 

• Goran Gavrilov, the general manager of a VOA 
affiliate in Macedonia, was violently beaten, apparently
triggered by his work on new broadcasting legislation.

• Armed robbers attacked Hausa staff Ibrahim Ahmed
and Abdulwahab Mohammed outside the Abuja 
airport in Nigeria in October. The assailants shot their

car’s tires, dragged the three occupants out of the car
and stole all their belongings.

• VOA Persian and Radio Farda reporter Ahmad Rafat
was denied admission to the U.N. Food Summit in
Rome during President Mahmoud Ahmadinejad’s trip
to Italy, following Rafat’s interviews with critics of the
Iranian President. 

Awards
Despite the threats to journalists for doing their job,
there was international recognition of the important
contributions of VOA broadcasters. VOA Burmese 
reporter Aye Aye Mar won the U.N. Development 
Program’s 2008 Red Ribbon award, which is 
presented every two years to individuals who 
demonstrate leadership and action in curtailing 
the spread and impact of HIV and AIDS. 

VOA’s broadcasts 

“kept me going 
during those 
five years.”Myunghee Eum, a North Korean defector at a press 

conference on Capitol Hill in May following her 
release from a Chinese prison where she was held
for rescuing hundreds of refugees. She was happy
to be interviewed by VOA because she said, “I still

have friends in that prison. When they hear my name
in this report it will give them hope.”



24



FY 2008 Budget $83.2 million  |  500 Employees  |  1,041 Hours Broadcast Weekly  |  28 Languages

25

As a private non-profit organization and grantee of the BBG,
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) broadcasts uncen-
sored news and information in 28 languages to countries where 
a free press is either banned by the government or not fully 
established. Each week, more than 25 million listeners in 20 
countries – including Iran, Iraq, Afghanistan, and Russia – rely on
RFE/RL for a balanced and reliable account of events in their 
region and the world. RFE/RL stretches across 11 time zones in
Eastern and Southeastern Europe, Russia, the Caucasus, the Middle
East, and Southwestern Asia and maintains 19 foreign bureaus. 

RFE/RL produces more than 1,000 hours of programming 
each week from its headquarters in Prague, Czech Republic. Its
corporate offices are located in Washington, D.C. In December
2008, RFE/RL began moving into a new, state-of-the-art 
broadcast center in Prague.

From left to right: (1) Hundreds rallied under heavy security presence on Moscow’s Pushkin Square in 
October 2008 to remember slain journalist Anna Politkovskaya; (2) Radio Free Afghanistan on location in 
Helmand Province; (3) RFE/RL Armenian Service correspondent Ruzanna Stepanyan reporting on the 
March post-election clashes between police and protestors in Yerevan. 



26

2008 Highlights
• When Radio Farda, RFE/RL’s Persian Service,
launched a new roundtable program in April inviting 
listeners to freely express their views on social and 
political issues, the first group of callers criticized the
Iranian government for mismanaging the economy. In
December, one of four student protestors arrested and
subsequently released by authorities credited Radio
Farda’s extensive coverage of their plight for helping 
secure their release. 

• When an Iran-bound passenger plane crashed outside
Bishkek, Kyrgyzstan in August, RFE/RL’s Kyrgyz Service
was the first media outlet to report the accident. 

• RFE/RL’s Russian and North Caucasus services 
covered the ongoing Moscow trial of the suspected 
murderers of journalist Anna Politkovskaya with blogging
from the courtroom and interviews with lawyers, legal 
experts and members of her family. 

• RFE/RL’s news reports often draw the ire of repres-
sive governments who seek to deny their citizens access
to free and independent media: 

– In December, the Azeri government took RFE/RL’s
Azerbaijani Service off the FM airwaves, along with
VOA, BBC and other foreign broadcasters. 

– In October, state-owned radio and television 
networks removed RFE/RL’s popular Kyrgyz 
Service programs from the airwaves. 

– In April, RFE/RL’s Belarus Service suffered a cyber
attack as it was preparing live coverage of a rally
commemorating the 22nd anniversary of the 
Chernobyl nuclear accident. 

– In June, the Kazakh government-owned Internet
service provider shut down RFE/RL’s Kazakh 
Service Web site for seven weeks

– In March, Armenian authorities blocked access to the
RFE/RL Web site and affiliate radio stations took its
programs off the air. RFE/RL restored shortwave

broadcasts to Armenia and added more news to its
Web site. The number of visitors tripled.

Threats to Journalists
Journalists who work for RFE/RL often put their lives 
– and those of their families – at risk: 

• In November, RFE/RL Radio Free Afghanistan 
correspondent Dawa Khan Meenapal and a colleague
were abducted by the Taliban and spent four days in
captivity in remote mountain villages. 

• In March, an Iranian court sentenced Radio Farda 
correspondent Parnaz Azima, who lives in exile in
Prague, to one year in prison for “spreading anti-state
propaganda.” 

• In June, state-owned television accused RFE/RL 
journalists of “anti-state activities” and broadcast 
personal information about them. 

• In June, a contributor to RFE/RL’s Turkmen Service
was detained by authorities and severely beaten for 



27

refusing to sign a letter agreeing to stop working for
RFE/RL.

• In August, a mob incited by local police attacked two
Azeri RFE/RL journalists as they were reporting from 
a local market in Azerbaijan’s lawless Nakhichevan
province.

Awards
For their commitment to bringing uncensored news and
information to millions of people, many RFE/RL journal-
ists were recognized for their work in 2008:

• Radio Free Afghanistan journalist Brishna Nazari 
was recognized by the Afghanistan National Union of
Journalists for aiding Afghan society through balanced
and objective reporting. 

• Radio Free Afghanistan won an award from the
Afghan Paralympic Committee for its coverage of the
nation’s paralympic athletes.

• Armenian Service won a UNICEF-sponsored award for
its daily youth radio program, Max Liberty.

• Uzbek Service journalist Umida Niyazova was one of
five recipients of Human Rights Watch’s prestigious
2008 Human Rights Defender Award.

• The Chief Editor of the Kazakh Service Web site,
Amangeldy Myrzabek, won a journalism award 
recognizing “those who contribute to real democratic 
development and civil society in Kazakhstan.”

• Georgian Service journalist Jumsher Rekhviashvili won
a UNDP-sponsored award for excellence in reporting on
gender issues.

• Azerbaijani Service journalist Babek Bekir won a 
national award for a series of groundbreaking reports 
on the Azeri drug trade.

• The Azerbaijani Service was named “Most Successful
Media Organization of the Year” by a Baku-based 
organization of women journalists.

• The Moldova Service won the grand prize in a UNDP-
sponsored award for the promotion of human rights. 

• Romanian President Traian Basescu presented an
award to RFE/RL in recognition of its decades of
broadcasts to Romania, which ended in August.

“Twenty eight years after 
the revolution in Iran,
there’s finally an outlet that
brings the voices of young
Iranians to those who need
to hear them.”Ahmed from Tehran via SMS text message 
to Radio Farda.

From left to right: (1) RFE/RL added more news to their Armenian Web site and web traffic tripled; (2) RFE/RL correspondent Malahat Nasibova, interviewing village elders in Nehrem,
Nakhichevan Autonomous Republic in August. Minutes later Nasibova and her husband were attacked by a mob incited by local police; (3) First-hand reporting via RFE/RL blogs from Gori broke
news of events in Georgia; (4) RFE/RL Russian Service roundtable program; (5) RFE/RL’s recently completed Prague headquarters; (6) RFE/RL Kabul Bureau staff distributed donations of
blankets and clothes from Afghan-American Mr. Omer Timory to internally displaced people suffering from unprecedented cold weather in February 2008; (7) Billboard advertising Radio Free
Afghanistan frequencies in downtown Kabul; (8) Parnaz Azima, correspondent for RFE/RL, following her release from “virtual prison” in Iran on charges of spreading anti-state propaganda. 



28



29

The Office of Cuba Broadcasting
(OCB) oversees the operations of Radio and TV Martí from 
its headquarters in Miami, Florida. In contrast to the state-
controlled, censored and manipulated news in Cuba, Radio 
and TV Martí serve as consistently reliable and authoritative
sources of accurate, objective, and comprehensive news. 

Cubans across the island report that Radio Martí is increasingly
serving as a “local news station” informing them about what 
is happening in other parts of the country. Establishing an 
extensive network of independent journalists throughout the 
island has driven OCB’s ability to provide extensive local 
coverage such as during the devastating hurricanes of 2008. 

FY 2008 Budget $33.4 million  |  156 Employees  |  330 Hours Broadcast Weekly  |  1 Language

From left to right: (1) Residents in the rain from Hurricane Ike in Herradura, Cuba (AP Photo/Fernando
Llano); (2) Cuban authorities arrest Ladies in White. (EFE News Services Photo)



30

Radio Martí broadcasts news and a variety of features
and news analysis programs seven days a week, 24
hours a day by shortwave and medium wave.

TV Martí broadcasts 24 hours per day, seven days a
week on the Hispasat satellite; four and a half hours
per day, six days a week from a modified aircraft, 
AeroMartí, including two 30-minute live newscasts
each day; and three and a half hours per day, five 
days a week (two hours per day on weekends) on 
DirecTV satellite. 

Radio and TV Martí are streamed live through the 
redesigned OCB Web site, martínoticias.com, 
launched in December of 2008.

The closed nature of Cuban society makes it extraordi-
narily difficult to gather and broadcast news. BBG
broadcasts must overcome Cuban government 
jamming as well as press censorship and intimidation.
Audience surveys must be done through telephone
surveys rather than face-to-face interviews. Given that

less than a fifth of Cuban adults have published phone
numbers and that interviewees may be wary of admit-
ting in a telephone call to listening to or watching the
Martís, the utility of these surveys is limited. Interviews
with Cubans who have recently arrived in the U.S. 
provide anecdotal information of higher audience 
rates than reflected in the telephone surveys.

Delivery of TV Martí continued to be enhanced in 
2008 to include multiple hours of live news broadcast
daily from AeroMartí on VHF, UHF, and via satellite 
television on DirecTV and Hispasat. Fifteen to 20 hours
of original TV programs are now produced weekly and
entirely in house including graphics. Utilizing new set
designs and digital equipment, TV Martí ’s programming
is more contemporary, fast-paced and appealing.

2008 Highlights
• In February, Radio and TV Martí provided comprehen-
sive coverage of Fidel Castro’s announcement that,
after 49 years in power, he would not seek or serve 
another term as President of the State Council and
Commander in Chief, as well as the Cuban National
Assembly officially designating 76-year old Raul Castro
as Fidel Castro’s successor. 

• In April, Havana blogger Yoani Sanchez won the 
prestigious Jose Ortega y Gasset Award, given each
year by the Spanish newspaper El Pais. The award is
considered to be the foremost prize in journalism for
the Spanish language. Radio Martí broke the story and
interviewed Yoani Sanchez who, despite Cuban 
government interference, writes the best-known blog
coming out of Cuba.



31

• Also in April, Radio Martí News broke the story of 
a peaceful protest in Havana by the group Damas 
de Blanco (Ladies in White). Via cell phone, live from 
Revolutionary Square in Havana, two protesters joined
the early morning Radio Martí newscast and explained
that the protest was calling on the government to 
release political prisoners and that they were delivering
a letter to head of state Raul Castro calling for respect
for human rights in the island. 

• Hurricanes Gustav and Ike bombarded Cuba in 
September and October. Radio Martí implemented its
emergency coverage, and was cited by Cubans as a
leading source of news on the hurricanes. During the
first day after Hurricane Gustav left the Isle of Youth
and parts of the province of Pinar del Rio without 
communications, Radio Martí was the first media to
have extensive reports on the damage in the region. 
TV Martí provided a special program series including
coverage of relief efforts based in Miami.

• Given the tremendous audience interest in and 
enthusiasm for baseball, Radio and TV Martí 
provided live broadcasts of the World Series as well 
as interviews with Major League Players like Orlando 
“El Duque” Hernandez.

• OCB began broadcasting TV Martí on VHF (Channel
13) via an AeroMartí aircraft in mid-December 2008.
The airborne platform can now simulcast on VHF and
UHF (Channel 20). “Thanks to the staff

of Radio Martí.
The station has been THE source 
of information on Hurricane 
Ike since Cuban media is not 
reporting about the damages.”

Jose Triero, independent journalist from Holguin, 
one of the most affected cities in Cuba. 

From left to right: (1) Members of Cuba’s governing state council attend the National Assembly in Havana, including Cuba’s President Raul Castro at left. (AP Photo/Javier Galeano); (2) AeroMartí, the airborne transmission platform, can now broadcast on
UHF and VHF simultaneously; (3) Radio Martí Newsroom in Miami; (4) Cuban blogger Yoani Sanchez, author of the popular Generation Y blog, is a regular contributor on Radio Martí; (5) Miami Mayor Manny Diaz on the set at TV Martí; (6) Ladies in White
protest and call for the government to release political prisoners. (EFE News Services Photo)



32



FY 2008 Budget $34.4 million  |  254 Employees  |  301 Hours Broadcast Weekly  |  9 Languages

33

Radio Free Asia (RFA), a private, non-profit news
organization and grantee of the BBG, broadcasts daily in nine
languages to listeners in Asia whose governments restrict
media. RFA broadcasts accurate and timely news and 
information, along with a range of voices and opinions from
within Asia, to demonstrate freedom of expression over the 
airwaves and online.

RFA focuses on news and features of unique and specific 
relevance to its target areas. Through shortwave, medium 
wave, satellite transmissions and the Internet, RFA broadcasts 
in Mandarin, Cantonese, Uyghur, Burmese, Vietnamese, Korean,
Lao, Khmer, and three dialects of Tibetan. Headquartered in
Washington, D.C., RFA has seven overseas bureaus and an 
extensive network of stringers around the world. Call-in 
programs and multimedia Web sites allow listeners and 
readers to express views and exchange ideas. 

From left to right: (1) Man listens to radio after the Sichuan earthquake as 150,000 Chinese residents 
evacuate for fear of flooding from a swollen “quake lake” (AFP Photo 2008); (2) Locals displaced by 
Cyclone Nargis line up outside their tents as U.N. Secretary-General Ban Ki-moon tours the camp in Kyondah
village, Myanmar (AP Photo/Stan Honda, Pool); (3) Tibetan Buddhist monks shout slogans and carry the 
Tibetan national flag before being blocked by riot police at a protest near the historic Labrang Monastery in 
March 2008. (AFP Photo/Mark Ralston 2008)



34

Major media cite and reproduce RFA news stories daily.
Following strict journalistic standards of objectivity, 
integrity and balance, RFA serves as a model for its 
target countries’ emerging journalistic practices.
Reaching Asian listeners from all social strata and
maintaining credibility are RFA’s top priorities. RFA’s
breaking news coverage during the unprecedented
crises in East and Southeast Asia in 2008 was singled
out as authoritative by The Wall Street Journal, AFP,
NHK, and others.

2008 Highlights 
• In addition to its reporting of the devastating April
Sichuan earthquake, RFA’s Mandarin and Cantonese
services provided extensive coverage of the Chinese
government’s crackdown on media and dissent in the
run-up to the Beijing Olympics. Dissidents were 
harassed, detained, beaten, and tried, as authorities
pledged greater openness for the 2008 games. RFA
tracked the post-Olympic tightening of media restric-

tions and the crackdown on civil liberty groups, such as
Charter 08. 

• RFA’s Tibetan Service, broadcasting in Uke, Amke, 
and Khamke, led the world in its coverage of the March
unrest in Lhasa. 

• Along with its exhaustive coverage of Cyclone Nargis,
RFA’s Burmese Service reported on the draconian 
sentences given to activists involved in the Saffron 
Revolution.

• RFA’s Khmer service increased its broadcasts from
two to three hours to cover the Cambodian national
elections. The service arranged two live debates in 
addition to special programs on the political platforms 
of all 11 parties. RFA reported on reaction to the elec-
tion results, including condemnation from international 
election monitors regarding severe voting irregularities. 

• RFA’s Uyghur Service—which targets millions of 
Muslims in China’s northwest region—broadcast a series
of stories on an ethnic Uyghur woman who was sched-

uled to undergo a second-term abortion against her 
will. Due to the heightened scrutiny, the woman was 
released to her family and allowed to continue her 
pregnancy. 

• RFA’s Vietnamese Service broadcast a series of 
reports on government attempts to seize property 
belonging to the Roman Catholic Church in Hanoi, 
including accounts of the arrest and beatings of parish-
ioners and video documentation from citizen journalists.

• RFA’s Lao Service reported extensively on the plight 
of over eight-thousand Hmong refugees held in Thai
detention camps, getting exclusive information via cell
phone and confirmed by Doctors Without Borders.

• RFA’s Korean Service broke a series of stories on
North Korean agencies responsible for overseeing 
foreign investments. This year saw a marked increase 
in republication of RFA news in major South Korean
newspapers, television and Internet news. 



35

With a channel on YouTube offering language services’
video production and redistributing citizen journalist
content, RFA has taken full advantage of new media 
as a major conduit for outreach and multinational 
discourse. During 2008, as social media gained 
considerable importance in the global information flow,
RFA opened Twitter accounts, or their equivalent, in all
its languages; Facebook pages; and topical blogs, such
as the blog written by an RFA broadcaster during the
meetings in Dharamsala on the future of Tibet, an 
informal view of events during the Olympic Games 
and the countdown to the U.S. presidential elections. 

2008 Awards
A number of RFA language services were honored
with awards in 2008 including:

• The Mandarin Service won the American Women in
Radio and Television Gracie Allen Award for Most 
Outstanding Series for its piece on “The Internet and
Civil Rights in China.” 

• Amnesty International, the Hong Kong Foreign 
Correspondents’ Club, and the Hong Kong Journalists
Association (HKJA) honored the Cantonese service 
for reporting on forced abortions that led to riots and
an official investigation in southwest China. 

• The Burmese Service won a gold medal in the New
York Festivals Radio Programming Competition for its
coverage of the September 2007 Saffron Revolution.

• The Vietnamese Service was honored with a New
York Festivals bronze medal for a story on a Viet-
namese girl involved in the sex trade in Cambodia. 

• The Hong Kong Consumer Council and the HKJA
awarded a silver medal to the Cantonese Service for
consumer rights reporting.

“The government took our land 

and has held my husband in 

detention for more than six

months [for protesting]. The 

court sided with the government…

I have nothing left and don’t 

know what to do. 

Only you are
our voice.”RFA Cantonese listener in Xinxing County,

Guangdong Province

From left to right: (1) A Burmese family takes refuge in temporary housing after Cyclone Nargis (AP Photo); (2) RFA’s Tibetan Web site using specialized font developed by
RFA; (3) Duke University student Grace Wang, who tried to mediate between Chinese and Tibetan students clashing on campus, sparked a nationalist backlash in China that
sent her parents into hiding; (4) Tibetan monks in India listen to shortwave radio during march to Tibet border; (5) RFA’s YouTube site; (6) World Uyghur Congress President
Rebiya Kadeer interviewed at RFA; (7) Dolkar reports for RFA Tibetan from Tiananmen Square during the 2008 Olympics; (8) Radio Free Asia hosts election debate in Phnom
Penh during Cambodia’s 2008 national election. 



36



FY 2008 Budget $91.7 million  |  466 Employees  |  672 Hours Broadcast Weekly   |  1 Language

37

The Middle East Broadcasting
Networks, Inc. (MBN), a private non-profit news
organization and grantee of the BBG, operates Alhurra Televi-
sion and Radio Sawa with a combined audience reach of 35
million people each week. In a region riddled by violence and
bombarded by anti-American rhetoric, MBN’s Arabic-language
broadcasts provide a balanced platform to discuss U.S. policies
and institutions and to engage the audience in conversation
about America, and issues of democracy and human rights.

Alhurra Television broadcasts objective and accurate news and
information to 22 countries throughout the Middle East on the
Nilesat and Arabsat satellite systems and on the Internet live at

From left to right: (1) Iraqis watch Alhurra Television in Sadr City in Baghdad (AP Photo/Karim Kadim); 
(2) Toufic Gebran, host of Alhurra Television’s i-TECH show on new technology; (3) Badiaa Mansouri and 
Munir Nasser work on Radio Sawa’s all news Web site, www.RadioSawa.com



38

www.alhurra.com. Alhurra Television has separate 
channels for Iraq and Europe with focused 
programming for those key audiences.

Since its launch in 2004, Alhurra Television has gar-
nered increasing audiences and credibility. Its weekly
audience, according to independent research by 
ACNielsen and other respected firms, tops 26 million.
More than half of adult Iraqis watch Alhurra Television
weekly, more than watch Al Jazeera. In Syria, Alhurra
Television and Radio Sawa together reach 61 percent
of adults weekly.

Reporting on world, regional and U.S. events, Alhurra
Television provides context and analysis from American
think tanks and U.S. officials as well as experts from
the region to give viewers a broader understanding of
issues and actions that affect the Middle East. 

Radio Sawa reaches a significant portion of the 
influential under-30 population of the Middle East and
has an audience of 17 million. Broadcasting 24/7,

mostly on FM, Radio Sawa provides reliable and 
objective up-to-date news, interesting information and
an upbeat blend of mainstream Western and Arabic
popular music. Launched in 2002, Radio Sawa now
broadcasts more than seven hours of news and 
information each day and provides current news and 
information as well as its separate program streams 
live via the Internet.

Alhurra Television and Radio Sawa have built reputa-
tions as respected sources of news and information in
the region and, in the last few months of 2008, were
quoted by NPR, Chicago Tribune, the New York Times,
AFP, pan-Arab newspapers Asharq Alawsat and Al
Quds Al Arabi, Iraq News Agency, Jerusalem Post and
News Yemen, to name a few.

2008 Highlights
• Alhurra Television hosted numerous interviews with
U.S. policymakers including President George W. Bush;

Secretary of State Condoleezza Rice; Secretary of 
Defense Robert Gates; and members of Congress. 

• Alhurra-Iraq continues to report on the humanitarian
needs of the Iraqi people including water quality, 
healthcare and security problems. In March, Alhurra-
Iraq reported on the deteriorating conditions of the 
Iraqi schools; as a result the Minister of Education was
called before the Parliament to address the issues.

• Radio Sawa expanded its coverage by adding FM
transmitters in Fallujah, Ramadi and Tikrit; increasing
the total number of FM transmitters in Iraq to 14.

• In September, an all-news and information program,
Afia Darfur began broadcasting to Darfur, Sudan. The
daily 30-minute shortwave radio program focuses on
the latest news from Sudan and the plight of displaced
people in Darfur and eastern Chad and includes inter-
views with American officials, NGO representatives,
representatives of displaced populations, and 
Sudanese experts.



39

• In the midst of the global economic crisis From 
Wall Street, the first live weekly program in Arabic from
the New York Stock Exchange debuted on Alhurra 
Television to present the latest financial news and the
impact of market developments. 

• Alhurra Television’s program on women’s rights,
Equality, profiled influential American women during 
a special U.S. based series including former Secretary
Donna Shalala, Chairman of the American Red Cross
Bonnie McElveen Hunter and former Chairman and
CEO of Hewlett-Packard Carly Fiorina. 

• Alhurra Television and Radio Sawa are reaching 
new audiences through emergent digital technologies
and interactive platforms. Young people in the region
rely heavily on the Internet as an essential source of 
information. In November, Alhurra Television became 
a YouTube partner channel with its own page for 
viewing Alhurra Television programs that is responsive
to YouTube’s search engine.

Threats to Journalists
Unfortunately, news-gathering in a region in conflict
places MBN correspondents at risk: 

• In October, police thwarted a plan to assassinate 
Alhurra Television correspondent Saad Qusay for his
reporting on the Iranian influence in Basra. Qusay 
received round-the-clock protection from the police 
at his home following discovery of the plot.

• Mazen Al-Tayar, an Alhurra Television correspondent
in Basra, Iraq, was shot in the leg by sniper fire while
covering the security situation there in April. 

• Alhurra Television’s correspondent in Baghdad, Iman
Bilal, was embroiled in a lawsuit resulting from her 
reporting about contaminated water in Iraq. She was
later acquitted by an Iraqi court.

“With the heated elections race 
in the United States, Alhurra 
distinguished itself as the most 

professional &
active satellite 
TV channel 
among all the Arabic-speaking
satellite channels in covering the
U.S. presidential primaries.”Al Hayat Arabic newspaper, April 2008

From left to right: (1) Iraqi girls in front of a crumbling school (AP Photo/Alaa Al-Marjani); (2) The set of Hunna, Alhurra Television’s weekly program dedicated to the rights of women; (3) MBN State Department correspondent Michel Ghandour with then 
Secretary of State Condoleezza Rice; (4) Interview with Iraqi Foreign Minister Hoshyar Zebari at Alhurra Television’s studios in Springfield, VA; (5) Alhurra Television reports daily from NASDAQ and NYSE; (6) Afia Darfur broadcasts to refugees from war-torn 
Darfur (AFP Photo/Issouf Sanogo 2008); (7) Afia Darfur staff Zagrat Abuzaid and Elzubeir Eltayeb broadcast an all-news and information program to Sudan.



40



FY 2008 Budget $251.3 million (including BBG)  |  700 Employees

41

The International Broadcasting
Bureau (IBB) provides transmission services, marketing,
and program placement for all the BBG broadcast organizations.
IBB manages a global network of transmitting sites and an 
extensive system of leased satellite and fiber optic circuits, along
with a rapidly growing Internet delivery system. It also provides
human resource, EEO, procurement, security, information 
technology, public affairs, administrative, research, and program
evaluation services to the Voice of America and Radio/TV Martí.
The IBB Office of Policy produces U.S. government editorials
broadcast daily on VOA.

International 
Broadcasting 

Bureau

From left to right: (1) Tower work on HF antenna in Saipan to replace fasteners; (2) Bradley University 
Professor Gregory Pitts at an IBB sponsored workshop on broadcast journalism for local affiliate radio station
managers in Indonesia in November; (3) Acting IBB Deputy Director and VOA Director Danforth Austin 
addressed an audience of 160 journalism students at Renmin University in Beijing in October 2008. 



42

2008 Highlights
IBB appointed a Director of New Media to better 
employ modern interactive communication techniques
and technologies in engaging the world in conversation
about the United States. VOA’s Internet presence and
the use of digital platforms for distribution of multimedia
content included:

• Creation of an interactive Web site focusing 
on the U.S. elections.

• A 47 percent increase in visits to VOANews.com 
compared with a year earlier; and

• Establishment of new social media outreach, 
such as a VOA YouTube channel, a podcast 
library on iTunes, and blogs.

To expand transmission capacities and audience reach
in priority countries: 

• A groundbreaking agreement was signed to
transmit VOA’s Korean programs from South
Korea into North Korea. 

• VOA’s new Spanish-language daily newscast, 
El Mundo al Dia, was placed on the MGM 
Channel, reaching more than16 million 
households across Central and South America. 

• IBB secured six major market affiliates for the
new VOA TV-to-Africa program In Focus.

To enhance program delivery across all relevant 
platforms and optimize broadcasting operations: 

• IBB’s global distribution network supported 
new requirements, including surge transmissions
to eight countries in conflict and broadcasting
Afia Darfur radio news program to Darfur.

• IBB continued to shift transmission resources 
to serve audiences with the most effective and 
economical media, resulting in the closure of the
Morocco Transmitting Station in March. 

To better align essential support functions with 
broadcasting implementation strategies and 
performance goals: 

• Market research questionnaires were updated 
to provide greater focus on digital media. 

• Workforce restructuring continued through 
training, buyouts and other efforts. 

• IBB sustained excellent resolution rates of 
informal EEO complaints and timely completion 
of formal investigations. 

• The Agency implemented a new integrated 
financial and procurement management system. 

• Budget, financial management, procurement, 
and human resources training were provided to
managers and Administrative Officers. 

• Ongoing language service program reviews 
resulted in close to 1,000 recommended actions
to improve programming. 

• To better fulfill its mission of presenting the 
policies of the United States clearly and 
effectively, the Office of Policy launched a 
new series of TV editorials called Policy Brief.



43

From left to right: (1) The marketing booth for VOA at the Asia-Pacific Broadcasting Union annual meeting in Bali, Indonesia, November 2008; (2) Burmese journalists
at a workshop on ways to cover the Avian influenza in Chiang Mai, Thailand; (3) Satellite dish maintenance, inspection and repair; (4). Far East Broadcasting Com-
pany President Dr. Billy Kim shakes hands with IBB Director of Marketing and External Liaison Gary Thatcher after signing an agreement to broadcast VOA Korean
programming deep into North Korea via FEBC’s 100kW AM transmitter; (5) BBG Governor Steven Simmons speaks at the dedication of the BBG memorial to its slain
journalists; (6) BBG Governor Edward Kaufman interviewed by VOA Macedonian at the Democratic National Convention. 



44

The BBG is a bipartisan board comprised of nine 
members: eight are appointed by the President and
confirmed by the U.S. Senate, and the ninth is the 
Secretary of State, who serves ex officio.

Joaquin F. Blaya is chairman of
Blaya Media Inc. Since emigrating to
the U.S. from Chile, where he
worked in marketing and media, 
he has held a number of senior 
management positions with media
companies. He served as chairman

of Radio Unica, a Spanish-language radio network, and
as CEO of the Telemundo Group, Inc., the nation’s 
second-largest Spanish-language television network.
He also served as president of Univision Holdings, Inc.,
the nation’s largest Spanish-language media company.
He is on the Boards of Trustees of the University of
Miami and the Sylvester Cancer Center.

Blanquita Walsh Cullum is
founder and president of the Young
American Broadcasters. Cullum is
chairwoman of the Talk Radio First
Amendment Committee and served
as president of the National Associ-
ation of Radio Talk Show Hosts. 

Her 25-year career includes serving as host and 
anchor for nationally syndicated talk and television
shows and as a producer, reporter and political analyst.
For over a decade, Talkers Magazine listed Cullum as
one of the 100 most important Talk Show hosts in the 
United States.

James K. Glassman, as Under
Secretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs, 
represented Secretary of State 
Condoleezza Rice on the BBG from
June 2008 until January 2009. He

served as BBG Chairman from June 2007 until June
2008. Previously, Glassman was a senior fellow at the
American Enterprise Institute. Glassman is the former
president of The Atlantic Monthly Co., publisher of The
New Republic, Executive Vice President of U.S. News &
World Report, editor-in-chief and co-owner of Roll Call,
host of Capital Gang Sunday and Washington Post
columnist. Glassman served on the Congressionally-
mandated Advisory Group on Public Diplomacy for the
Arab and Muslim World.

D. Jeffrey Hirschberg is a partner
in Kalorama Partners, a consulting
firm. He retired from Ernst & Young
in 1999 as vice chairman/govern-
mental affairs. Previously, Hirschberg
worked for the U.S. Justice Depart-
ment as deputy chief of the criminal

division’s special litigation section, where he was 
responsible for investigations and prosecutions under

From left to right: (1) Hargeisa FM Memorandum of Understanding signing ceremony in Addis Ababa with Minister of Information and National Guidance for Somaliland Ahmed Haji Dahir Elmi (L) and BBG Governor Edward Kaufman (R); (2) BBG Chairman James Glassman speaking at the 
Heritage Foundation about the mission of U.S. international broadcasting; (3) BBG Governors Joaquin Blaya, Blanquita Cullum and Edward Kaufman meet with employees in the VOA Newscenter; (4) BBG Governor Joaquin F. Blaya, Middle East Broadcasting Networks President Brian Conniff, 
MBN Communications Director Deirdre Kline, and Alhurra Television business correspondent Mohamed Nassar outside NASDAQ in Times Square; (5) BBG Governors Joaquin Blaya, Steven Simmons and Blanquita Cullum with a delegation of VOA reporters from Haiti in Washington for journalism
training; (6) Under Secretary for Public Diplomacy and Public Affairs (and former BBG Chairman) James Glassman appears on VOA Persian’s daily call-in show Roundtable with You; (7) BBG Governor Steven Simmons, State Department representative Bud Jacobs and BBG Governor Edward 
Kaufman at work; (8) BBG Governor Jeffrey Hirschberg speaks on the 60th anniversary of the U.N. Declaration of Human Rights at a BBG event about international news coverage in a new media world. 



45

the pre-Foreign Corrupt Practices Act. He also 
prosecuted civil and criminal matters as an assistant
U.S. Attorney in Milwaukee. Hirschberg is a director of
the U.S.-Russia Business Council, and a former 
director of the Center for Democracy. 

Edward E. Kaufman was 
appointed a charter member of the
Broadcasting Board of Governors in
1995 and served until appointed as
the U.S. Senator for Delaware in
December 2008. Kaufman is a 
senior lecturing fellow at Duke 

University’s School of Law, Fuqua School, and Sanford
Institute. He was a trustee of Christiana Care Corpora-
tion and on the board of directors of Children and 
Families First. Kaufman was formerly Chief of Staff to
U.S. Senator Joseph R. Biden, Jr. (D-DE). Previously, he
worked in various technical, financial, and marketing
positions with the DuPont Company.

Steven J. Simmons is Chairman
and CEO of Simmons Patriot Media
and Communications, LLC, which
manages cable TV/Internet/digital
phone companies. In 2006, Cable
World named him Independent Cable
Operator of the Year. Simmons

served on the board of the National Cable Television
Association, was elected a Cable TV Pioneer, and 
co-founded and chairs the Cable Entrepreneurs Club. 
Simmons previously served as an Associate Director 
on the White House’s Domestic Policy Staff and was
an Associate Professor at The University of California.
His writing includes The Fairness Doctrine and the
Media, a number of articles on communications law,
and the best-selling children’s book, Alice and Greta. 

Secretary of State 
Condoleezza Rice served as 
the ex-officio member of the 
Board during her tenure at the 
Department of State. Rice previ-
ously served as Assistant to the 
President for National Security 

Affairs, commonly called the National Security Advisor.
She also served in President George H.W. Bush’s 
administration as Director, and then Senior Director, 
of Soviet and East European Affairs in the National 
Security Council, and as Special Assistant to the 
President for National Security Affairs.

Note: The list of BBG Board members reflects all who
served during 2008. There were vacancies during the
calendar year.



46

Financial Highlights FY 2008
The BBG summary financial statement for Fiscal Year 2008 is pre-
sented here. The independent accounting firm, Leonard G. Birnbaum
and Company, LLP conducted the BBG’s FY 2008 financial state-
ment audit and issued an unqualified (“clean”) opinion on the BBG’s
Principal Financial Statements. This is the best possible audit result.

Preparing these statements allows the BBG to improve financial 
management and provide accurate and reliable information to 
Congress, the President and U.S. taxpayers. BBG management is 
responsible for the integrity and objectivity of the financial information
presented in the statements.

The financial data presented in this report have been prepared from
the accounting records of the BBG in conformity with generally 
accepted accounting principles (GAAP). In addition, standards as 
prescribed by the Federal Accounting Standards Advisory Board
(FASAB) have been applied.

International Broadcasting Bureau
(including BBG)

$251.3 million (37%)

Middle East Broadcasting Networks
$91.7 million (13%)

Radio Free Europe/Radio Liberty
$83.2 million (12%)

Radio Free Asia
$34.4 million (5%)

Office of Cuba Broadcasting
$33.4 million (4%)

Voice of America
$188.4 million (28%)

Allocation of the BBG FY 2008 Budget 
Total: $682.2 million

FINANCIAL HIGHLIGHTS
(Dollars in Thousands) 

2008 2007
At End of Year:

Condensed Balance Sheet Data:
Fund Balance with U.S. $151,853 $199,002
Accounts Receivable 4,205 3,088
Property, Plant, and Equipment 138,033 213,470
Other 2,589 1,591

Total Assets $296,680 $417,151

Accounts Payable 956 9,476
Retirement and Payroll 33,353 29,940

Total Liabilities $34,309 $39,416

Unexpended Appropriations 118,228 157,510
Cumulative Results of Operations 144,143 220,225

Total Net Position $262,371 $377,735

Total Liabilities 
And Net Position $296,680 $417,151

For the Year:
Total Cost 810,035 688,370
Total Earned Revenue (3,535) (2,883)

Total Net Cost Of Operations $806,500 $685,487



47

Voice of America
330 Independence Avenue, SW

Washington, DC 20237

Tel.: 202-203-4959

Fax: 202-203-4960

www.VOANews.com

Radio Free Europe/
Radio Liberty
1201 Connecticut Avenue, NW

Washington, DC 20036

Telephone: 202-457-6900

Fax: 202-457-6992

Broadcast Headquarters:

Vinohradska 159A 

CZ-100 00 Prague 10 

Czech Republic 

Telephone: 420-221-121-111

Fax: 420-221-123-013

www.rferl.org

Office of Cuba
Broadcasting
(Radio and TV Martí)

4201 NW 77th Avenue

Miami, FL 33166

Telephone: 305-437-7000

Fax: 305-437-7016

www.martínoticias.com

Radio Free Asia
2025 M Street, NW

Washington, DC 20036

Telephone: 202-530-4900

Fax: 202-530-7794

www.rfa.org

Middle East 
Broadcasting 
Networks, Inc.
(Alhurra Television 

and Radio Sawa)

7600 Boston Boulevard

Springfield, VA 22153

Telephone: 703-852-9000

Fax: 703-852-9002

www.alhurra.com 

www.radiosawa.com

On back cover: VOA’s Shaista Mangal reports from Afghanistan. 



330 Independence Avenue, SW
Washington, DC 20237
Telephone: 202-203-4400  |  Fax: 202-203-4961
E-mail: publicaffairs@bbg.gov
www.bbg.gov


