
Peer-review Report on
“The Impact of the FCC’s TV Duopoly Rule Relaxation

on Minority and Women Owned Broadcast Stations 1999-2006”
by Hammond,et al.

Reviewer: B. D. McCullough, Department of Decision Sciences, Drexel University

This report is fatally flawed by a fundamental logical error that pervades every
aspect of the analysis. What follows is a typical example of the error. On page
three the authors state their conclusion: “The researchersfound that from 1999
to 2006 the relaxation of the TVDR [Television Duopoly Rule]did not appear to
have a positive impact on minority and female ownership of television stations.”
Three of their specific findings are:

• Across all markets in which minority-owned television stations operated
between 1999 and 2006, the number of minority-owned television stations
dropped by twenty-seven percent.

• Within markets entered and or occupied by TV duopolies, the number of
minority owned stations dropped by more than thirty-nine percent.

• By contrast, in non-duopoly markets the number of minority-owned stations
dropped by ten percent.

Noting that the ratio of 39% to 10% is roughly 4, on page 43 the authors write,
“Minority-owned stations were four times more likely to be sold in duopoly mar-
kets than in non-duopoly markets.” In the context of their report, their obvious
implication is that the existence of duopoly is the reason that minority stations
were observed to be sold more frequently in duopoly markets rather than in the
non-duopoly markets. This could only be logically inferredif the duopoly and
non-duopoly markets were identical in all other respects, which the authors did
not show because they could not show this.

Since the markets are not identical, some effort must be madeto control for
the differences between the duopoly and non-duopoly markets. In this way, the
authors could have avoided thepost hoc ergo propter hoc logical fallacy. There
exists a wide variety of statistical and econometric techniques to control for these
differences, yet the authors employ not a single one. Indeed, it would be re-
markable if there were no other variables separating the sale of minority-owned
stations in duopoly and non-duopoly markets. The authors had access to the BIA

1



database and could easily have made some effort to control for confounding vari-
ables. That the authors did not bother to control for confounding variables com-
pletely vitiates their analysis of minority-owned stations. The same is true for the
“women-owned” portion of their report. In general,

So much for the specific example. In general, their overall methodology em-
bodies thepost hoc ergo propter hoc logical fallacy. On page seven the authors
lay out their methodology:

The change to the TV duopoly rule provides a limited opportunity to
determine the impact of one of the FCC’s policy changes on minority
and female ownership from 1999 to 2007. The study seeks to ascer-
tain the impact of the commision’s rule by determining whether the
number of minority and/or women owned broadcast stations changed
during the period from 1999 to 2006.

This point is worth belaboring: by determining whether the number of minor-
ity and/or women owned broadcast stations changed during the period from 1999
to 2006, the authors are ascertaining the impact of the relaxation of the duopoly
rule. Any number of other things could have caused the decline in the number of
minority and/or women owned broadcast stations during the period from 1999 to
2006, but the authors make no attempt to consider any alternatives. The authors
do document that the number of minority and/or women owned broadcast stations
changed during this time. Their error is to attribute this change solely to the relax-
ation of the duopoly rule, without consideration of any simultaneously occurring
economic or demographic phenomena.

It may well be true that the Duopoly Rule relaxation was the cause of the de-
cline in the number of minority-owned and/or women-owned broadcast stations,
but the authors have not provided any evidence thereof.

2


