
1

  Invited Peer Review of FCC Media Ownership Study 4 Section I 
“The Impact of Ownership Structure on  

Television Stations’ News and Public Affairs Programming” 
Study author:  Daniel Shinman 

Reviewers:  Kenneth Goldstein, Matthew Hale and Martin Kaplan1

MB Docket No. 06-121 
October 30, 2007

Using a sample gathered during “sweeps” weeks over a five-year period, “The Impact of 
Ownership Structure on Television Stations’ News and Public Affairs Programming” 
seeks to determine whether there is a causal relationship between ownership structure and 
the raw amount of news and public affairs scheduled to air during the sample periods.
However, a number of methodological issues with this paper cast doubt on its findings 
and lead us to conclude that it does not provide anywhere near the adequate level of 
confidence necessary to inform policy decisions.   

Although we will outline these methodological concerns in more detail, there is a more 
fundamental weakness in the report.  Namely, the outcome that is the focus of the study – 
total amount of scheduled news and public affairs programming – has no theoretical or 
substantive meaning for the regulatory question at hand.  FCC Commissioners, 
members of Congress, and members of the Judiciary will find in this study’s results no 
useful scientific evidence bearing on the Commission’s quadrennial review of whether its 
broadcast ownership rules continue to serve the public interest, or on the issues remanded 
by the Third Circuit in Prometheus Radio Project v. FCC.

Five major deficiencies make this study irrelevant and useless to policy makers. 

1. The paper assumes that studying the total number of minutes of news, 
newsmagazines, politics and public affairs that are programmed on stations’ 
schedules is an acceptable proxy for a study of news and public affairs 
coverage.  This assumption is unwarranted.   

All news and public affairs minutes are given equal weight in this study, irrespective of 
their content, the amount of advertising or promotional material that aired within the 
timeslots, the time period during which the programs aired, or the programs’ ratings. Ads, 
teasers, and bumpers are given the same weight as news stories.  Weather, sports, car 
chases, celebrity crime, and even cross-promotion of network entertainment are given the 
same weight as coverage of government and politics.  Duplicate news stories that may 
have aired several times on the same day (a common occurrence on some stations), or 
that may have aired in nearly identical form on different channels (a feature of some 
duopolies) are counted the same as non-repeat content.  No content analysis whatsoever 
was performed.  Though other research has demonstrated significant variance in the 

1 Kenneth Goldstein is a professor of political science at the University of Wisconsin-Madison.  Matthew 
Hale is an assistant professor at the Center for Public Service at Seton Hall University. Martin Kaplan is a 
research professor at the University of Southern California’s Annenberg School for Communication.   



2

quantity and quality of news aired by different stations in the same market,2 this study 
counts all stations’ minutes of news programming as the same. Though the study 
acknowledges in passing that it concerns “the quantity of news programming, and not its 
quality,” there is no objective evidence whatsoever – within this study, within the 
scholarly literature, or anywhere for that matter – that the quantity of scheduled news 
programming is a justifiable metric to assess diversity, competition, or localism, 
identified by the Commission in the 2002 Biennial Review Order as longstanding goals 
and core agency objectives.

2. In counting minutes of scheduled news, the study draws no distinction 
between local news and non-local news, and it treats minutes of news 
programming produced by local stations the same as minutes produced by 
national networks.  This renders its findings about the impact of station 
ownership useless to an assessment of diversity, competition, or localism. 

The study treats coverage of local communities’ news and public affairs the same as 
coverage of freeway chases half a country away.  It treats minutes of national 
newsmagazine programming and nightly network news the same as minutes spent on 
local school board races or hospital closings.  Furthermore, even if the raw amount of 
news minutes were relevant to the policy debate (which it is not), it is simply not 
plausible that national network news minutes are influenced by local cross-ownership.
Yet this correlation is built into the study’s methodology and biases any causal findings 
on the effects of cross ownership. 

3. The study treats all scheduled news minutes the same, no matter what their 
rating, no matter when they aired or who is watching them.  This repeats the 
error made by the FCC in its Diversity Index rejected by the Court.   

The study counts public affairs programming that airs on Sunday morning at 5 am as 
equivalent to programming scheduled during a station’s highest-rated time periods.  It 
counts news minutes on top-rated stations the same as news minutes on stations with 
comparatively negligible numbers of viewers. Each station in the study, no matter its 
audience or the size of the market where it is located, is weighted equally. The regression 
analysis in the study fails to weight the stations. Without weighting, stations in smaller 
markets or stations viewed by tiny audiences could be driving all the results.  

The Third Circuit Court of Appeals put it this way in the Prometheus decision: 

[T]here is no dispute that the assignment of equal market shares 
generates absurd results…. A Diversity Index that requires us to accept 

2 Hale, M., and Fowler, E,F. (forthcoming November 20, 2007). Capturing multiple markets: A new 
method of analyzing local television news. Electronic News 1(4) 1-17; Kaplan, M., Goldstein, K., & Hale, 
M. (2005) Local news coverage of the 2004 campaigns: An analysis of nightly broadcasts in 11 markets. 
The Norman Lear Center. University of Southern California, Annenberg School for Communication. 
Available at http://www.localnewsarchive.org/pdf/LCLNAFinal2004.pdf



3

that a community college television station makes a greater contribution 
to viewpoint diversity than a conglomerate that includes the third-largest 
newspaper in America also requires us to abandon both logic and 
reality. (Prometheus, 373 F3d at 408.) 

This study, requiring us to accept that news minutes scheduled in early prime time on the 
top-rated station in New York City should be counted the same as early morning news 
minutes on the lowest-rated station in Traverse City, Michigan, generates an equally 
absurd result. 

4. The study draws no distinction between news minutes on commercial 
stations and minutes on public, non-commercial stations.  This distorts its 
data on the impact of station ownership. 

It is unclear why public television stations are included in the analysis at all.  By 
definition, public television stations do not own other media outlets in a market, nor are 
they the property of any national ownership group.  Unlike commercial stations, much of 
whose schedules are driven by network and syndicated entertainment, and which fight 
among themselves for ratings dominance in market share, public stations are licensed and 
chartered for the primary purpose of delivering news, public affairs, and educational 
programming.  Without being adjusted for the unique content and ownership structure of 
public television stations, the data in this study – in the words of the Third Circuit – make 
the “unjustified assumption that media outlets of the same type make an equal 
contribution to diversity and competition in local markets” (Prometheus, 373 F3d at 435).
While it is impossible to tell with certainty, given the data provided in the study, it is 
plausible that including public, non-commercial stations in the analysis as part of the non-
crossowned comparison group, has had significant and undesirable effects on the results.

Table 1.4. shows that, on average, PBS and public non-commercial stations schedule less
news programming than the major networks.  This means that including public TV 
stations in the analysis most likely artificially increases the differences reported between 
cross-owned and non-cross owned stations.  Table 1.5, however, shows that PBS and 
other public non-commercial stations schedule a great deal more public affairs 
programming than the major networks.  So including public TV stations in the analysis 
may artificially decrease the reported differences between cross-owned and non-cross 
owned stations.

Phillip Leslie, another peer reviewer of this paper, found it “hard to rationalize the 
different effects of newspaper and radio cross-ownership on news and public affairs 
programming…. It is puzzling why the findings about news programming tend to differ 
so much from the findings about public affairs programming” (p. 3).  Including public, 
non-commercial stations in the data set may well have contributed to this anomaly.  In 
any event, it is inappropriate, and further erodes the credibility of the study. 



4

5. There are more technical weaknesses as well.  Most seriously, there is little 
done here to verify that the results are robust across different specifications 
and different time periods. 

Given the nature of the dataset – stations nested within ownership structures within 
markets – at a minimum, standard errors should be calculated allowing for clustering.
Failure to do so results in smaller standard errors, which may lead to conclusions that 
particular relationships are statistically significant when, in fact, they are not. 
Furthermore, it does not appear that anything was done to account for the covariance 
among the error terms when pooling multiple observations from given units over time. At 
the very least, tests for serial correlation should be conducted, but alternative estimations 
accounting for the presence of auto-correlation are almost certainly more appropriate. 

Moreover, while the author appropriately states that newsworthy events may drastically 
affect the results, it is unclear how including indicators for particular years, rather than 
indicators for time periods (each week within each year), is the appropriate control.  A 
newsworthy event in November is unlikely to have affected the results for May of that 
same year, and vice versa.  Additionally, the reviewer’s point about time-varying 
covariates is valid. Assuming that time period effects are equal across markets seems 
unnecessarily restrictive as newsworthy events undoubtedly vary by market across time, 
and failing to account for this possibility may affect the results.   

Also the dependent variable is truncated (more specifically, it is left-censored, which 
could cause additional problems).  Simply stating that only 11-13 percent of the sample 
aired no news or public affairs programming does not negate the important step of the 
process in which stations decide whether or not to incorporate such programming.  Other 
research cited does employ a two-stage model, first looking at whether any news is aired 
at all.  Also, consistent with the point above about public television stations, while some 
stations may air news – and high quality news at that – it may be for a relatively little 
time. 

The number of independent variables (and especially dummy variables) makes it likely 
that results are very specific to this particular model specification.  The fixed effects 
model used is reasonable, but is certainly not the only possible specification.  The author 
did not systematically check other reasonable specifications to ensure the findings were 
consistent.

Finally, was there any empirical work done to confirm that the sample weeks were 
typical, and that findings from these weeks were similar to what one would see if all 
weeks in the year were examined?   Schedule data from May and November – “sweeps 
weeks” which are anecdotally notorious for programming stunts -- may systematically 
differ from programming during other times of the year. 

Even if one chooses to accept the limitations that flow from these unwarranted 
assumptions in the paper’s theory and methodology: 



5

6. The study fails to adequately address the data within its own findings that 
significantly undermine its own conclusions.

The principal finding emphasized by the study is that duopolies lead to increased news 
programming.  Yet the study’s own data (Tables I.6-9) lead to two statistically significant 
conclusions that contradict this highlighted finding – conclusions which are neither 
mentioned in the study’s Abstract, nor discussed except glancingly in the text of the 
report.

These inconvenient findings are (1) that markets with more unrelated stations – i.e., 
markets with fewer or no duopolies – air more news minutes than markets with more 
duopolies; and (2) that the presence of additional unrelated stations in a market increases
the amount of public affairs minutes, while the presence of duopolies decreases public 
affairs programming.  

It is assumed in the research community that authors will faithfully report information 
that weakens, as well as strengthens, their overall conclusions. But this study emphasizes 
weak results that favor relaxation of the ownership rule, and all but ignores stronger 
results that support further tightening of the ownership rule.

It is also universally accepted among social scientists that research purporting to identify 
causal relationships must be subject to more intense scrutiny.  The challenges involved in 
determining the existence and magnitude of causal relationship are substantial. 
Researchers must not only be confident that the data, as well as any effects identified, are 
generalizeable, but that they have accounted for alternative factors and causal processes. 
This paper fails to meet these basic standards.   As we outlined above and consistent with 
other reviews, we question the robustness of the report’s findings and some of the 
modeling decisions made. 

Causal research that is being used to support or oppose particular public policies is the 
kind of research that should be scrutinized at the highest level, and from which we should 
expect the most precision. This study fails to meet that standard. The key policy question 
simply does not turn on the raw volume of unweighted news minutes on television.  
Evidence on the raw minutes of scheduled news and public affairs programming is 
completely irrelevant to the Commission, the Court and the Congress.


