
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
civilian international broadcasting 
whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication 
of accurate, objective and 
balanced news, information 
and other programming 
about America and the 

Contents 
 
Features 
 

 1 Broadcasters Discuss,  
  Analyze Obama’s First  
  100 Days 
  
 2  World Press Freedom  
  Day Highlights Ongoing 
  Barriers to Press    
  Freedom 
 
 3  H1N1 Virus: Providing  
  Facts,  Dispelling    
  Misinformation 
 
 3  FY 2010 Budget    
  Request to Congress 
 
 
Briefs 
 
 2 Transmission Updates 
 
 2  New Programming 
 
 3 Threats to Journalists  
 
 4 Press Clips 
 
Implementation Strategies 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400; E-
mail: jstahl@bbg.gov 

May 2009 

President Obama’s approach to foreign 
policy has been defined by engagement 
and pragmatism, according to a panelist at 
VOA’s global town hall meeting - one of 
many ways BBG broadcasters marked 
Obama’s first 100 days in office. 

VOA’s live town hall allowed worldwide 
audiences to join a discussion of President 
Obama’s progress so far on key foreign 
policy challenges.   

The event, co-sponsored by the George 
Washington University, brought in an array 
of panelists from Washington, DC and by 
phone and video from other locations, 
including Pakistan, Afghanistan and Beijing. 

Many panelists agreed that Obama has 
shown a willingness to engage with foreign 
leaders, including unfriendly regimes, to 
pursue foreign policy goals.  Such 
engagement is not always popular with 
Obama’s domestic constituents, according to 
Dean Michael Brown of GW’s Elliott School, 
but it sets the stage for future progress. 

“Engagement can actually be a very subtle 
and sophisticated strategy,” said Brown of 
Obama’s approach to Iran and others. 

Former State Department Spokesman Jamie 
Rubin praised the administration’s approach 
to Iran, noting the President has been careful 
not to advocate regime change. 

“He’s made clear that he’s speaking both to 
the Islamic Republic of Iran and to the 

people that live in that country,” Rubin said. 

Much of the discussion focused on 
Afghanistan and Pakistan, which Robert 
Satloff, executive director of the Washington 
Institute for Near East Policy called “the 
number one security dilemma.” 

According to Senator Ted Kaufman (D-Del), 
military steps must precede softer policies of 
engagement in this region.  He said economic 
development cannot be carried out while the 
Taliban still controls an area. 

But Kamran Shahid of Pakistan’s Express 
News said Pakistanis want Obama to back 
off from military tactics and trust the 
government’s ability to negotiate. 

“Regardless of how many drones you send, 
you cannot bomb an ideology,” he said, 
speaking by phone from Lahore, Pakistan. 

Streamed online and carried on radio, the 
two-hour broadcast was also carried live on 
7 TV satellite paths, in English and Persian. 
Reporters from Pakistan’s Express News TV 
and Kenya’s Citizen TV participated in the 
program, which they are airing. 

Coverage of President Obama’s first 100 
days in office and its meaning for BBG 
audiences was also prominent on Alhurra 
and Radio Sawa.  Radio Marti prepared a 
number of special reports on President 
Obama’s major policy announcements thus 
far, including those on Cuba policy. 

 

Broadcasters Discuss, Analyze Obama’s First 100 Days 
VOA global town hall headlines BBG special coverage of presidential milestone 

Below: Niharika Acharya of 
VOA Hindi reports about 
online reactions during 
VOA’s global town hall 
event marking President 
Obama’s first 100 days in 
office. 

Top: VOA’s Paula Wolfson (r) speaks with: (l to r) John 
Prendergast, Enough Project; Walter Isaacson, Aspen 
Institute; Michael Brown, GWU Elliott School; and 
David Gollust, VOA correspondent by video. 

http://www.voanews.com/english/Obama100DaysTownHall.cfm


World Press Freedom Day 
Highlights Ongoing Barriers to 
Media Freedom 
BBG broadcasters cover imprisoned 
journalists, embattled bloggers 

World Press Freedom Day is observed May 
3 as a celebration of the principles of press 
freedom, and as a reminder of how far we 
still must go to achieve them.  Freedom 
House marked the day by releasing its 
Freedom of the Press rankings, an annual 
survey of the state of press freedom around 
the world. 

Christopher Walker, Freedom House’s 
director of studies, told RFE/RL that the past 
year’s global financial crisis has helped 
repressive governments consolidate control 
by drying up funding for independent 
media.  

North Korea once again holds Freedom 
House’s dubious honor of being the world’s 
worst offender. 

Also towards the bottom of the Freedom 
House ranking is Iran, where World Press 
Freedom Day passed inauspiciously with the 
hunger strike of imprisoned American 
journalist Roxana Saberi. 

VOA’s Persian News Network and RFE/RL’s 
Radio Farda reported extensively on 
Saberi’s January detainment, closed trial in 
April, and  surprise release in mid-May.   

Both broadcasters carried interviews with 
Saberi’s father and her lawyers, who 
provided updates on her legal situation and 
physical condition.   

PNN also interviewed Saberi herself after 
her return to the US—the journalist’s only 
Persian-language interview.  In the interview, 
Saberi said that she was subjected to 
“extreme psychological pressure” and that 
she was “very scared.” 

But Saberi told PNN she wants to introduce 
the beauty of Iran to outsiders and hopes to 
return to the country some day. 

“There are different people, different 
groups, and this is the beauty of Iran.” 

With the rise of new forms of online 
reporting, the definitions of “journalist” and 
“journalism” are shifting.  World Press 
Freedom Day  reflected this ongoing shift, 
with a new emphasis on the rights and safety 
of bloggers. 

The Committee to Protect Journalists used 
World Press Freedom Day to release a 
special report on the 10 Worst Countries to 
be a Blogger.  The organization named 
Burma the worst country to be a blogger, 
with Iran, Syria and Cuba coming in at 
positions 2, 3 and 4 respectively. 

CPJ Executive Director Joel Simon said that 
“governments are quickly learning how to 
turn technology against bloggers by 
censoring and filtering the Internet, 
restricting online access and mining personal 
data,” according to the organization’s 
website. “When all else fails, the authorities 
simply jail a few bloggers to intimidate the 
rest of the online community into silence or 
self-censorship.” 

Both the Persian News Network and Radio 
Marti recently aired special reports on the 
state of blogging in their target countries. 

Radio Marti’s five-part series highlighted the 
growing role bloggers are playing in Cuban 
society through personal stories, art work, 
short documentaries and general 
commentaries. 

The series featured interviews with prominent 
Cuban bloggers including: Yoani Sanchez, 
whose blog was named one of the best in 
the world by Time Magazine in 2009; 
Claudia Cadelo, who began her blog 
Octavo Circle after Cuban rocker Gorki 
Aguila was imprisoned; and Manuel Aguirre 
Lavarrere, whose blog focuses on racial 
relations in Cuba. 

PNN discussed the state of blogging in Iran 
with Iranian bloggers/journalists Roozbeh 
Mir Ibrahimi and Soheil Asefi.  They 
explained that blogs have risen in popularity 
in Iran because they can bypass traditional 
censors.  Blogs are seen as the most open 
and transparent way of exchanging 

(Continued on page 3) 

Briefs 
 
Transmission Updates 
 
Technic ians shipped four 
shortwave transmitters from IBB’s 
closed Delano station to the 
Philippines Transmitting Station, 
where they will replace older 
units. Other useful components 
from Delano will go to IBB 
transmitting stations in Botswana 
and Sri Lanka. 
 
On April 28 the CEO of Sunrise 
FM Pakistan visited VOA to sign 
an agreement to carry more than 
3 hours a day of VOA Urdu 
programming, Aap ki Dunyaa, 
on their  five-station network 
(Islamabad, Jhelum, Sargodha, 
Sahiwal, and Hassan Abdul). 
 
The full 24/7 RFE/RL-VOA Azeri 
audio stream is now available on 
Azerbaijan’s most popular 
satellite, TurkSat.  The signal is 
strong, and audience feedback 
has been enthusiastic. 
 
A number of independent 
stations in Kyrgyzstan are 
carrying RFE/RL programming, 
replacing the loss of Kyrgyz 
State Radio and Television 
(UTRK) last fall. 
 
Vision FM in Abuja, Nigeria, FR3 
Radio in Bamako, Mali, TV7 in 
Lome, Togo, and Magic FM in 
Riau, Indonesia have all signed 
VOA affiliation agreements. 
 
 
New Programming 
 
On May 4, VOA’s Persian News 
Network launched Straight Talk 
(Roya Khat).  Each week, over 5 
consecutive days, the program 
examines in-depth a topic of 
interest to the youth audience.  It 
is designed to be heavily 
interactive, with the audience 
invited to participate with topics 
that interest them through the 
PNN Web site, e-mails, SMS, 
blogs and phone calls to the 
show.   
 
 

BBG Highlights ▪ May 2009  2 

Roxana Saberi is interviewed by PNN’s Setareh 
Derakhshesh in her only Persian-language inter-
view since returning to the US. 

http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=470
http://www.rferl.org/content/Financial_Crisis_Causing_Drop_In_Media_Freedom_Worldwide/1620201.html
http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php


information, which has been important in 
advance of upcoming presidential elections. 

Reports indicate that a spate of harsh 
attacks on bloggers have recently decreased 
Iranian blogging.  Ibrahimi told PNN, “The 
Islamic Republic of Iran has a phobia about 
people, and youth in particular, being well-
informed about news and ideas.  Every day 
a new way to filter news and informative 
Web sites or blogs is created.” 

Alhurra TV’s Al Youm also focused on the 
impact of the Internet and blogging on 
freedom of the press, and responded to 
comments on the topic left by viewers on its 
Facebook page. 

 

H1N1 Virus: Providing Facts, 
Dispelling  Misconceptions 
BBG broadcasters keep audiences 
informed of swine flu risks and necessary 
precautions 

Since the outbreak of the H1N1 virus, 
commonly known as swine flu, BBG 
broadcasters have been providing  
audiences the latest news on its spread, and 
the health information they need to stay 
safe. 

VOA Spanish and Radio and TV Marti, 
broadcasting to the region nearest the  
outbreak epicenter, have devoted extensive 
coverage to the health crisis, with reports 
from Mexico, the US and around the world.   

TV Marti introduced a one minute brief 
entitled, “Informate para tu salud” (“Be 
informed for the sake of your health”), which 
offered CDC information on the symptoms 
and precautions to be taken.   

VOA has been reporting on regional 
preparedness and prevention efforts in Latin 
America and worldwide, and used its 
Spanish-language call-in show to discuss the 
outbreak. 

MBN has similarly reported on the status of 
the disease, including the first confirmed case 
in its broadcast region, found in Israel.  The 
networks also discussed the ethnic and social 
repercussions of Egypt’s pig slaughter.   

Broadcasters devoted airtime to providing 
reliable information and dispelling 
misconceptions about the disease.   

At RFE/RL, reports have repeatedly stressed 
that the virus is not transmitted by eating 
pork, and some pieces discussed the 
economic impact of policies implemented on 
the basis of this misconception - such as bans 
on imports of pork by Russia, Ukraine, 
former Soviet republics in Central Asia. 

RFA, broadcasting to a region that has 
struggled with lack of transparency in recent 
bird flu outbreaks, created a special online 
quiz to clarify the facts about the H1N1 
virus. 

 
 
 
Threats to Journalists 
 
The government of Ethiopia 
suspended the licenses of two 
VOA Amharic stringers on April 
23, claiming that the reporting of 
the Amharic service was biased 
and opposed to the Meles 
Zenawi administration.  The 
licenses were returned April 27, 
following a series of telephone 
protests by members of the 
F o r e i g n  C o r r e s p o n d e n t s 
Association in Addis. 
 
VOA Somali Service stringer 
Muqtar Atosh was arrested April 
26 in the town of Baidoa by the 
security chief of Somalia’s hard-
line Islamic insurgent group Al-
Shabab.  Although he was 
identified as a VOA stringer, 
Muqtar was arrested not for the 
reporting he did for VOA but for 
reporting he did for a local 
radio station, Juba FM.  Muqtar 
is the head of the station, which 
also carries VOA programming.  
S tat ion operat ions  were 
disrupted and the station was 
temporarily closed. Muqtar was 
released April 28. 
 
A Taliban-owned FM station in 
Pakistan, “Radio Shariat,” is 
broadcasting warnings aimed at 
listeners of VOA Deewa Radio 
broadcasts to the Pakistan-
Afghanistan Border Region and 
Rad io  Ashna of  VOA’ s 
Afghanistan Service.  Radio 
Shariat, located in the border 
area of Bajaur in Pakistan, says 
the two VOA programs have “an 
agenda against Islam,” are 
trying to show that “Taliban are 
terrorists,” and calls listening to 
the VOA broadcasts  "haram" (a 
sin). 
 
 
 
 
 

Briefs 
BBG Highlights ▪ May 2009  3 

FY 2010 Budget Request to Congress 
The Administration’s FY 2010 budget 
request to Congress includes $745.5 
million for BBG, an increase of 
3.9% from FY 2009. 

It includes enhancements to expand 
local and regional coverage on 
VOA’s Radio Deewa, establish an 
RFE/RL Russian-language Web site 
for Central Asia, continue the ex-
pansion of digital audio and video 
capability for VOA, RFE/RL, and 
RFA, and establish a television and 
radio equipment replacement pro-
gram for MBN.  

The FY 2010 request includes the 
closure of VOA Croatian, Greek and Hindi services and the reallocation of program funding 
for radio rebroadcasts of television programming and one hour of original radio program-
ming at VOA’s PNN. The request also proposes a transition of TV Marti’s two 30-minute 
newscasts to news updates on the half-hour, conversion of Radio Marti to a 24/7 news and 
information format, closure of the VOA Paris finance office, and the consolidation of the IBB 
West and East Africa regional marketing offices.  

VOA, $201.8

OCB, $32.5

RFE/RL, $91.1

RFA, $36.6
MBN, $113.6

Broadcasting Capital 
Improvements, 

$13.3

Engineering and 
Technical Services, 

$188.5

IBB Management 
and Support, $39.8

Agency Direction, 
$28.2

Funding by Major Element ($ in millions)

http://bbg.gov/reports/FY_2010_Congressional_Budget_Request_ONLINE_VERSION.pdf
http://bbg.gov/reports/FY_2010_Congressional_Budget_Request_ONLINE_VERSION.pdf
http://www.rfa.org/english/multimedia/h1n1-quiz-05012009150614.html?searchterm=None
http://www.rfa.org/english/multimedia/h1n1-quiz-05012009150614.html?searchterm=None


 
 
Press Clips 
 
On May 21, the Dubai Business 
Journal featured Alhurra’s new 
show, Al Youm, in a piece called 
“There is no secret agenda,” 
which included quotes from BBG 
Governor Joaquin Blaya and Al 
Youm Executive Producer Fran 
Mires. 
 
Asia Times Online reprinted an 
RFE/RL article on the possibility 
of Afghanistan becoming a land 
bridge in the region, based on 
an RFE/RL interview with 
Assistant Secretary of State 
Richard Boucher. 
 
On May 15, Reuters quoted 
heavily from an Alhurra 
interview with Iraqi Prime 
Minister Nuri al-Maliki, in which 
the Prime Minister calls for 
majority rule in Iraq. 
 
The Obama administration isn’t 
looking to cut broadcasts to 
Cuba anytime soon, according to 
a May 12 Associated Press story 
about the impact of the 
administration’s budget request 
on the Office of Cuba 
Broadcasting. 
 
UPI columnist Marc Ellenbogen 
recounted his visit to RFE/RL’s 
new headquarters in Prague to 
hear Secretary Clinton speak.  In 
his May 7 piece, he speaks 
highly of the building’s personnel 
and  t he  j o u r na l i s t s  he 
encountered. 
 
On May 6, Forbes columnist 
Gordon G. Chang asked why 
China can block VOA and RFA 
but the US does not retaliate by 
blocking Chinese media. 

Briefs 
BBG Highlights ▪ May 2009  4 

Build on BBG Reach and Impact Within 
the Muslim World 

Alhurra Discusses Parenting, Childhood 
Development 
Alhurra’s Al Youm focused on parenthood 
and the challenges of raising children, with 
reports  from Dubai, Cairo and Jerusalem.  
Discussions included how to balance work 
and family, the impact of the political 
environment on a child’s education, and the  
effects of video games. 

Help Audiences in Authoritarian 
Countries Understand the Principles and 
Practices of Democratic, Free and Just 
Societies 

RFA Cambodian Covers Khmer Rouge 
Tribunal 
RFA Cambodian began gavel-to-gavel 
webcasts of the Khmer Rouge Tribunal along 
with extended radio coverage.  During 
proceedings the head of the S-21 torture 
center, Duch, said that S-21 was only 
responsible for keeping, interrogating and 
killing prisoners, not for making arrests. 

VOA Khmer Reporter Interviews Former 
Khmer Rouge Leaders 
VOA Khmer’s Sok Pov travelled to the 
jungles of northern Cambodia, where  Khmer 
Rouge have taken refuge, to find and 
interview 5 former Khmer Rouge leaders 
who could face arrest if the tribunal widens 
its prosecutions.  Pov was helped by local 
chiefs who recognized him from the radio 
and guided him to the villages and farms 
where the leaders were living. 

Employ Modern Communicat ions 
Techniques and Technologies 

VOA Russian Captures Online Market 
VOA Russian’s original articles were 
reposted on 22 major Web sites in Russia 
and neighboring countries in April,  including 
some of the most influential sites in Russia.  A 
story about Russian author Dmitry Orlov’s 
recipe for surviving the economic crisis had 
over 3,000 YouTube views in two days. 

VOA Tests “Backpack” Journalism 
VOA reporter Bart Childs recently traveled 
to remote regions of West Africa with two 
HD cameras and a briefcase of other 

equipment to report on a linguist who is 
documenting dying languages.  Using the 
equipment he carried with him, Childs was 
able to shoot, edit and immediately post his 
stories to VOAnews.com. 

Engage the World in Conversation 
about America 

Radio Marti Informs Cubans of Changes in 
US Policy 
Radio Marti provided extensive coverage of 
President Obama’s announcement of shifts in 
Cuba policy, featuring reactions from Cuban 
dissidents, members of Congress, and Fidel 
Castro. A public service announcement 
detailing the changes was broadcast during 
all Radio Marti newscasts for 36 hours.  

Develop and Motivate the Workforce to 
Meet the Changing Conditions of US 
International Broadcasting 

Governor Blaya Visits Alhurra in Dubai 
BBG Governor Joaquin Blaya visited the 
Dubai set of Alhurra’s Al Youm.  He visited 
with staff and did interviews with local 
media to raise awareness of the program. 

Implementation Strategies 
From the BBG 2008-2013 Strategic Plan 

Bart Childs’ vlog, which he recorded, edited and 
posted from remote areas in West Africa. 

Governor Blaya and Executive Producer Fran 
Mires on the Dubai set of Al Youm. 

http://www.allumette.org/wordpress/wordpress/2009/05/21/%E2%80%9Cthere-is-no-secret-agenda%E2%80%9D/
http://www.allumette.org/wordpress/wordpress/2009/05/21/%E2%80%9Cthere-is-no-secret-agenda%E2%80%9D/
http://atimes.com/atimes/South_Asia/KE16Df01.html
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/LF624378.htm
http://www.miamiherald.com/news/florida/AP/story/1044239.html
http://www.upi.com/Emerging_Threats/2009/05/07/Atlantic-Eye-Hillarys-Prague-Radio-Free-Europe-visit/UPI-36631241713404/
http://www.forbes.com/2009/05/05/global-times-beijing-cctv-peoples-daily-opinions-columnists-xinhua.html
http://www.forbes.com/2009/05/05/global-times-beijing-cctv-peoples-daily-opinions-columnists-xinhua.html
http://www.voanews.com/english/LostVoices.cfm

