
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
civilian international broadcasting 
whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication 
of accurate, objective and 
balanced news, information 
and other programming 
about America and the 

Contents 
 
Features 
 

1 BBG Persian 
Broadcasters Meet 
Challenge of Iran’s Post-
Election Crisis 

  
2  Audiences Connect With 

BBG Broadcasters on 
Obama’s Cairo Speech  

 
3  Burke Award Winners 

Exemplify Courage, 
Integrity, Creativity in 
Reporting at the BBG 

 
3 Authoritarianism’s New 

Wave 
 
Briefs 
 
 2 Threats to Journalists 
 
 2 Transmission Updates 
 
 3  New Programming 
 
 3 Press Clips 
 
Implementation Strategies 
at Work 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400; E-
mail: jstahl@bbg.gov 

June/July 2009 

"By all indications, this election is different 
from the previous ones," Setareh 
Derakhshesh, anchor of the VOA Persian 
News Network’s News and Views, said days 
before Iran’s June 12 election. "There are a 
lot of firsts - the intensity of the campaign, 
the reliance on technology and the debates 
among candidates.” 

As protests erupted in the streets, Iran began 
cracking down on media and upping its 
censorship and jamming.  At the same time, 
photos and videos of the protests began 
flooding out of Iran over the Internet.  In this 
unusual media environment, VOA’s Persian 
News Network (PNN) and Radio Free 
Europe/Radio Liberty’s Radio Farda 
emerged as key sources of information for 
those inside Iran and observers worldwide. 

Parsing the masses of information emerging 
online and floods of comments and 
observations from their audience, these 

broadcasters provided a clear window onto 
what was happening on the ground.. 

“The only radio talking about protest 24 
hours a day is Radio Farda,” noted an e-
mail sent to Radio Farda.  Navid from Iran 
told PNN, “VOA is undoubtedly the most 
viewed news program in Iran right now.  But 
the government is trying to jam the signals 
every day."  

Ramped up radio and television signals and 
increased availability of web censorship 
circumvention software are helping combat 
the increased Iranian government jamming.  
To counter interference with satellite uplink 
and downlink signals, PNN TV programs are 
now beamed through five satellites with six 
different distribution channels.  Our 
engineers increased shortwave transmissions 
of Radio Farda to 10 simultaneous channels 
at peak listening times. 

Use of proxy servers, which provided a 
means for audiences to get around web 
censorship, tripled in the days following the 
election. Visits to the PNN and Radio Farda 
Web sites jumped up more than 400% 
compared to the start of the month. 

(Continued on page 2) 

BBG Persian Broadcasters Report Iran’s Post-Election Crisis 
Citizen reporting and anticensorship techniques help BBG broadcasters get informa-
tion to Iranian citizens and the outside world 

Left: The Persian News Network’s 
Twitter account now boasts over 
5,000 followers. 

Right: Radio Farda’s Golnaz Esfandiari 
appears on the Fox News program Fox 
and Friends to discuss ongoing events in 
Iran. 

“How many more can they kill?” 
- Message received by RFE/RL’s Radio Farda 

(via The National Review Online) 

“Me and my family need your 
broadcasts to find out what is 
going on in our country. It is 

very important and we do not 
know what is going on without 
you.” – Phone call received by VOA’s 

Persian News Network 



Audiences Connect With BBG 
Broadcasters on President 
Obama’s Cairo Speech 
Live translations, reaction polling highlight 
coverage of speech to Muslim world 

BBG broadcasters carried President Obama’s 
June 4 speech on relations with the Muslim 
world live with simultaneous translation in 
Arabic, Persian, Urdu, Pashto and Spanish.  
They used a wide range of technologies to 
cover the speech and engage their audiences, 
including: satellite TV, radio, streaming and 
on-demand video/audio; SMS messages; E-

mail; Facebook; Twitter; and YouTube. 

A special VOA web page, myvoa.com, 
compiled interviews with people throughout 
the Muslim world on their expectations and 
hopes.  

Radio Farda, broadcasting in Persian, used 
SMS to gather reaction from its audience.  
In advance of the President’s visit to Cairo, 
Alhurra TV’s 3-hour daily Al Youm program 
held an interactive segment asking viewers to 
share their expectations.   

(Continued on page 3) 

Briefs 
 
Threats to Journalists 
On July 8, a group of masked 
men attacked the home of VOA 
Deewa Radio stringer Rahman 
Bunairee in Bunir, Pakistan, 
destroying a computer, boxes 
and valuables before blowing 
up the house. 

The intruders claimed they were 
ordered to destroy the house 
because Bunairee works for 
Deewa Radio. 

 
 
Transmission Updates 
 
China’s Guangdong Cruise Ship 
TV Channel (GCSTV), which 
reaches over 4 million cable 
subscribers, began airing VOA 
Mandarin’s weekly Cultural 
Odyssey show.  Previously, the 
Chinese government did not 
allow stations to air branded 
VOA programming, making this 
a noteworthy breakthrough. 
 
Radio Kocaeli FM 97.3, located 
in a vibrant industrial province in 
northwest Turkey, has begun 
airing two VOA Turkish shows.  
The station’s director says he 
grew up listening to VOA and 
expressed confidence in VOA’s 
unbiased, trustworthy news.  
 
VOA Tibetan is using Facebook 
to promote and distribute its 
radio programs.  From the VOA 
Tibetan Facebook page listeners 
can hear radio show segments, 
post comments, and listen to 
Tibetan music. 
 
Radio Kontinent in Chelyabinsk 
began broadcasting 24 hours of 
RFE/RL Russian on May 1.  
 
Other new affiliations include 
DBT-TV in Cameroon, which will 
carry VOA English to Africa 
programs, and Sirihong Cable 
TV in Sangkhlaburi, a Thai-
Myanmar border district, which 
broadcasts a daily VOA 
Burmese TV program.  

BBG Highlights ▪ June/July 2009  2 

VOA added a one-hour morning news 
program to cover the election aftermath. RFE/
RL extended its evening and midnight news 
magazine shows from 30 to 90 minutes. 

Preserving balance in reporting and including 
different views, BBG broadcasters have been 
a channel for the information coming out of 
Iran and back in. “Our broadcasters are 
simply reporting the news, increasingly by 
drawing upon the eye-witness accounts of 
Iranians themselves,” said BBG Governor D. 
Jeffrey Hirschberg. 

Both broadcasters have had a flood of 
comments from their audience.  PNN has at 
times received e-mails at rates of more than 
one per second. A new Twitter account 
attracted 4,500 followers within days of its 
launch. 

VOA has also been receiving videos and 
pictures delivered to a YouSendIt address, 
designed to shield the identity of Iranians who 
participate.  The videos provide on-the-spot 
accounts of events inside Iran.. RFE/RL posted 
a special blog to follow the election and 
aftermath and provides updates with photos, 
videos and comments from inside Iran. 

The New York Times published the following 
account of the lengths Iranians have gone to 

share their views, photos and videos of events 
as they unfold: 

Shortly after Neda Agha-Soltan bled her 
life out on the Tehran pavement, the man 
whose 40-second video of her death has 
ricocheted around the world made a 
somber calculation in what has become the 
cat-and-mouse game of evading Iran’s 
censors. He knew that the government had 
been blocking Web sites like YouTube and 
Facebook. Trying to send the video there 
could have exposed him and his family. 

Instead, he e-mailed the two-megabyte 
video to a nearby friend, who quickly 
forwarded it to the Voice of America, the 
newspaper The Guardian in London and 
five online friends in Europe, with a 
message that read, “Please let the world 
know.” [June 23]  

Many other news organizations have singled 
out PNN and Radio Farda for the quality of 
their coverage and the response they’ve 
received from Iranians.   

VOA has “taken the lead in providing 
information” in Iran’s post-election crisis, 
according to the Financial Times. A 
Washington Post article is headlined, “Persian 
News Network Finds New Life in Contested 
Iranian Election.”  RFE/RL’s Radio Farda is 
“playing a pivotal role,” according to a Gulf 
News article. 

CNN highlighted the increase in web traffic 
and video submissions to PNN’s Web site and 
the volume of videos being submitted, while 
WUSA9 (a CBS affiliate in Washington, DC) 
discussed the success of VOA engineers in 
circumventing Iranian jamming and censorship.  

NBC Nightly News and ABC World Tonight 
also featured PNN in their coverage. ■ 

“I wanted to talk to a state TV 
official [and ask], why do you 
show the clip of a Basiji being 

beaten by the people but do not 
you show the millions of people 
who have been brutally beaten 
by batons, electric batons, and 
tear gas?” – Message to Radio Farda 



To better report on reaction in the region, 
Alhurra commissioned an independent poll in 
Syria, Egypt, Morocco and Saudi Arabia by 
Maktoob Research.  Results from the online 
poll showed that more than 75% had a 
favorable view of the speech. 

The speech was covered in all 60 BBG 
languages and was translated and posted 
online by many language services that did not 
carry it live. ■ 

 

Authoritarianism’s New Wave 
RFE/RL, RFA, Freedom House report 
highlights new forms of government 
control 

“Call it ‘Authoritarianism 2.0’,” begins an 
article in Foreign Policy marking the release 
of an RFE/RL, RFA and Freedom House co-
authored report on dictatorship in the 21st 
century.  The report, “Undermining 
Democracy: 21st century authoritarianism,” 

details the new and shrewd ways that 
authoritarian regimes are exerting control 
over their people and influence over other 
countries. 

Examining China, Iran, Pakistan, Russia and 
Venezuela, the report notes that authoritarian 
regimes no longer seek absolute control over 
economic activity or information.  Instead, 
they use more subtle methods to “manage” 
discourse and opinion.  China in particular has 
been successful in commercializing censorship 
– encouraging journalists to produce reports 
that have public appeal but are politically 
non-inflammatory and deploying the “fifty 
cent army” to disrupt lonline debate. 

The report documents how these countries 
undermine international efforts to promote 
good governance through no-strings attached 
foreign aid and investment.  In addition, these 
countries are disrupting key international rules
-based bodies that support democratic and 
human rights, and Venezuela, Russia and 
China in particular have created international 
organizations to rival the existing global 
order. 

According to the report, it is more difficult to 
deal with these new forms of authoritarianism 
than with their predecessors. These countries 
are integrated into the world economy and 
participating in many of the world’s 
established financial and political institutions, 
and their goals and methods are less clear.  
The report concludes that democracies must 
safeguard and promote an international 
system grounded in law and human rights. ■ 

 

New Programming 
 
VOA’ s  Pash to- language 
Deewa Radio has expanded 
from six to nine hours daily.  
The new program block focuses 
on news and current affairs, 
with reports from a network of 
more than 20 local freelance 
journalists, and a topical call-in 
show featuring a wide variety 
of issues affecting those in the 
targeted region. 
 
Martinoticias.com, the Web site 
of Radio and TV Marti, added 
new sections featuring in-depth 
analysis of the top Cuba or 
international news of the day 
and highlighting the work of 
Cuban bloggers such as youth-
oriented Arroz con Punk (Rice 
and Punk).  
 
 
Press Clips 
 
RFE/RL President Jeffrey 
Gedmin published an op-ed in 
the Washington Post discussing 
the mood of Iranians and the 
role of RFE/RL.  Radio Farda’s 
Golnaz Es fand iar i  has 
appeared on Fox News and  
SkyNews,  among other 
programs. 
 
BBG broadcasters “maintain a 
consistent, steady presence, 
outwitting the censors and 
keeping brave reporters on the 
ground,” according to a June 
28 op-ed in the Boston Globe 
on media and technology in 
Iran’s protests. 
 
Jeffrey Gedmin, RFA President 
Libby Liu, and Freedom House’s 
Jennifer Windsor wrote a 
Foreign Policy article about 
their report, “Undermining 
Democracy.” The report was 
covered by Reuters, the 
Economist, and the Wall Street 
Journal. 
 
 

Briefs 
BBG Highlights ▪ June/July 2009  3 

Burke Award Winners Exemplify Courage, Integrity, Originality in 
Reporting at the BBG 
Named for former BBG Chairman David Burke, the 
Burke Award recognizes courage, integrity and 
originality in reporting by journalists within the BBG 
broadcast organizations.  This year’s winners 
overcame significant obstacles, including physical 
dangers, to report news essential to audiences often 
deprived of information. 

The winners are: Luis Ramirez of Voice of America 
(VOA); the Afghanistan-based correspondents of 
RFE/RL's Afghan Service; the radio news 
department of the Office of Cuba Broadcasting 
(OCB); Tseten Dolkar of the Tibetan Service of 
Radio Free Asia (RFA); and Serwa Abdel Wahed 
and Akram Alrubaiei of the Middle East 
Broadcasting Networks' Alhurra TV.   

Read about their work at www.bbg.gov 

A dedicated website highlights the report’s findings. 

Governor Blanquita Cullum presents Tseten 
Dolkar of RFA’s Tibetan Service with her 
award. 



 
 
Aurangzaib Khan, Internews’ 
Pakistan-based Manager of 
Media Development, said more 
Pakistanis in the border regions 
listen to VOA than to 
government broadcaster PBC 
in a June 1 interview posted to 
Relief Web.   
 
“Ch i na ' s  c en so r s h ip  i s 
multipronged, sometimes heavy
-handed and sometimes 
sophisticated,” according to 
RFA Executive Editor Dan 
Southerland, in a June 2 
op i n i o n  p i e ce  i n  t he 
Washington Post describing his 
experience in China during the 
Tiananmen crisis. 
 
The story of RFA Cambodian 
reporter Piseth Lem, forced to 
flee Cambodia as a result of 
his reporting, was highlighted 
in the Pacific Daily News.   
 
The Wilmington News Journal 
recounted Alhurra reporter 
Rana Abtar’s remarks to a 
meeting of People to People 
International.  “My challenge is 
to show the Arab world and 
the Middle East how great 
your system is,” Abtar told the 
group.   
 
Al Youm Executive Producer 
Fran Mires and BBG Governor 
Joaquin Blaya spoke with 
Digital Production Middle East 
about the new program.  “The 
technology has given us the 
vehicle to connect the Middle 
East,” said Mires.  

Briefs 
BBG Highlights ▪ June/July 2009  4 

Build on BBG Reach and Impact Within 
the Muslim World 

MBN Covers Kuwaiti, Lebanese Elections 
Alhurra and Radio Sawa had extensive 
coverage of Kuwait’s May elections, including 
the groundbreaking election of four women to 
Kuwait’s parliament – a first for the country.  
Alhurra’s coverage of elections in Lebanon 
was described as exception by Assafir 
newspaper. 

VOA Urdu Helps Rescue Stranded Refugees 
During a VOA Urdu program, several 
listeners called in to report that 100 people 
who had fled Swat Valley fighting were 
trapped in nearby mountains. The show host 
relayed this information to a general he 
interviewed. An army spokesman told VOA 
the stranded people were rescued less than 
24 hours later.  

RFE/RL’s Radio Free Afghanistan Launches 
Election Coverage 
Starting in June Radio Free Afghanistan is 
dedicating 10 minutes of each hour of 
broadcasting to election reports.  It will also 
interview each of the 41 candidates for the 
presidency and has invited all of them to 
participate in live roundtables where listeners 
can call in and ask them questions. 

Help Audiences in Authoritarian Countries 
Understand the Principles and Practices 
of Democratic, Free and Just Societies 

RFA Broadcasts Rare Zhao Ziyang 
Recording 
As part of its coverage of the 20th 
anniversary of the 1989 Tiananmen 
crackdown, RFA Mandarin aired a rare 
recording of Zhao Ziyang, then-Secretary 
General of the Communist party, in which he 
condemned the killing in Tiananmen Square 
and called for parliamentary democracy.   

Employ Modern Communications 
Techniques and Technologies 

Indonesians Use SMS to Reach VOA 
Audiences in Indonesia can now communicate 
with VOA through SMS messages on their cell 
phones.  By dialing a short code and entering 
the keyword VOA, audiences can send in 
comments, questions, requests, and more.   

Facilitate Citizen Discourse 

RFE/RL Kazakh Reports on Banned Book 
RFE/RL Kazakh provided in-depth coverage 
of a controversial book published by 
President Nazarbayev’s former son-in-law, 
which accuses the president of being an 
autocrat.  The government has threatened to 
prosecute anyone possessing the book and 
domestic media have largely avoided the 
story. 

Radio/TV Marti Cover Debate on Cuba’s 
Readmission to OAS 
Radio and TV Marti reported on the debate 
over Cuba’s readmission to the Organization 
of American States.  Coverage included 
statements from Secretary of State Hillary 
Clinton, Latin American leaders, members of 
Congress, dissidents, and Cuba experts. 

Develop and Motivate the Workforce to 
Meet the Changing Conditions of U.S. 
International Broadcasting 

Governor Simmons Visits VOA’s PNN and 
Deewa Radio 
Governor Steven Simmons visited the Cohen 
Building to meet with staff of VOA’s Persian 
News Network and Deewa Radio, taking 
questions and thanking the teams for their 
hard work covering ongoing crises.. 

Broaden Cooperation Within Public 
Diplomacy 

VOA Conducts Exclusive Interview with 
New Under Secretary for Public Diplomacy 
Judith McHale, the new Under Secretary for 
Public Diplomacy and Public Affairs did a TV 
interview with VOA on her first full day.  
McHale said living in apartheid-era South 
Africa, where her father was a U.S. diplomat, 
helped spark her interest in human rights. 

Implementation Strategies at Work 
From the BBG 2008-2013 Strategic Plan 

Governor Simmons (2nd from right) speaks to PNN. 


