
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
non-military international 
broadcasting whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication of 
accurate, objective and balanced 
news, information and other 
programming about America and 
the world to audiences overseas. 

Contents 
 
Implementation Strategies 
at Work 
 
Features 
 
 2 Azerbaijan Removes  
  VOA and RFE/RL From  
  Domestic Frequencies 
  
 3  2008: Year in Review 
 
 
Briefs 
 

 2  Threats to Journalists  
 
 2 Transmission Updates  
 
 3  New Programming  
 
 3 Press Clips 
 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400;  
E-mail: jstahl@bbg.gov 

January 2009 
Note: This monthly newsletter highlights selected Implementation Strategies of the BBG Strategic Plan, new 
programming and transmission initiatives, market trends, successes, best practices and other items of interest 
in fulfilling our mission.  

Engage the World in Conversation 
About America 
 
Worldwide Audiences Tune in to BBG 
Broadcasters’ Inauguration Coverage 
 BBG broadcasters brought President 
Obama’s inauguration to the world with live 
coverage and special programs from 
throughout Washington and the U.S.  
 VOA, RFA, Alhurra, Radio Sawa and Radio 
and TV Marti all covered portions of the 
inauguration with live simultaneous translations.   
 VOA provided coverage to dozens of 
partners and affiliates worldwide, including 
live reports to nine national TV stations in 
Indonesia and Pakistan’s state radio and 
television. VOA programming included a 4.5 
hour special report in Persian including live 
coverage and continuous interactive coverage 
on Afghan radio.   
 Multimedia reporting played a key role in 
BBG broadcasters’ coverage.  RFE/RL posted 
an online video feature of participants’ 
reactions to the inauguration.  VOA Russian 
became one of YouTube’s most-watched 
Russian sites that day thanks to its video blogs 
(vlogs). 
 For more information, see the BBG and 
VOA press releases on inauguration 
coverage. 

Build on BBG Reach and Impact Within 
the Muslim World 
 
Alhurra TV Reports Live From the Hajj 
For the first time since its inception, Alhurra 
Television was given permission from the Saudi 
government to report live from the Hajj, a 
sacred journey for Muslims around the world.  
Alhurra carried live reports from Mount Ararat 
and Mina, examined the history of the Hajj and 
conducted interviews with participants. 

(Continued on page 2) 

Implementation Strategies at Work 

The inaugural parade as photographed by VOA English reporter Erin Brummett, who was with journalists 
at the front of the motorcade. 

VOA inauguration coverage airs on Indonesia’s 
ANTV. 

http://www.rferl.org/section/Multimedia/404.html
http://bbg.gov/pressroom/pressreleases-article.cfm?articleID=395&mode=general
http://www.voanews.com/english/About/2009-01-22-inaugural-coverage.cfm


 
VOA Tells Post-Poppy Story to Afghans 
VOA Afghan aired an original TV series about 
life in Badakhshan Province that included 
stories on how the province is faring following 
the cessation of poppy cultivation.  The series 
also featured a women-run nursery business 
and a USAID program that provides food for 
families who send their girls to school. 
 
Help Audiences in Authoritarian 
Countries Understand the Principles and 
Practices of Democratic, Free and Just 
Societies 
 
RFA Calls Attention to Chinese Media 
Activists 
In December, RFA reported the story of China’s 
crackdown on media workers who signed 
“Charter 08” calling for expanded human 
rights.  Callers to RFA programs indicated they 
were learning about Charter 08 and the 
detention of its architect only from international 
media. 
 

Facilitate Citizen Discourse 
 
MBN Covers Gaza Conflict 
When the conflict in Gaza erupted in 
December, both Alhurra and Radio Sawa 
shifted resources and preempted programming 
to provide extensive coverage.  Alhurra 
provides frequent updates from reporters in 
Gaza, Israel, the West Bank and neighboring 
countries.  Radiosawa.com is posting original 
articles,  audio and video clips. 
 
Develop and Motivate the Workforce to 
Meet the Changing Conditions of U.S. 
International Broadcasting 
 
VOA Burmese Trains Reporters at Bird Flu 
Seminar 
In December, VOA Burmese service chief Than 
Lwin Htun ran a five-day health reporting 
workshop on Avian Flu. Held in Thailand and 
sponsored by USAID, the training prepared 
Burmese reporters to supply health-related 
reports and features to VOA. The Burmese 
service plans to broadcast a weekly feature 
produced by this reporting team. 
 
Preserve Credibility and Ensure Overall 
Programming Excellence 
  
RFE/RL Armenian Gains Popularity 
RFE/RL’s Armenian Service broadcast year-end 
interviews with Prime Minister Tigran Sarkisian 
and Speaker of the Parliament Hovik 
Abramian that were widely  discussed in other 
media outlets in Armenia. That the prime 
minister and the speaker of the parliament 
were willing to come to RFE/RL’s Yerevan 
studio for interviews reflects the credibility and 
rising popularity of the programs. 

Azerbaijan Removes VOA and 
RFE/RL From Domestic 
Frequencies 
 On December 30, Azerbaijan’s National 
Television and Radio Council voted to ban 
foreign broadcasters from domestic 
frequencies, a decision that took VOA and 
RFE/RL’s Azeri language broadcasts off FM 
radio and VOA off terrestrial television 
effective January 1.  
 The decision also affects BBC and Europa 
Plus broadcasts. 
 RFE/RL and VOA had been broadcasting 
on a shared 24-hour FM stream in Baku since 
2007 when their local affiliate station was shut 
down.  VOA was also airing television 
programs on Azeri TeleVision.   
 Both are still available via shortwave, 
satellite and online; however, terrestrial 
television and FM radio are by far the most 
popular media in Azerbaijan.  RFE/RL 

President Jeff Gedmin estimates that the ban 
will cause RFE/RL to lose 90% of its audience. 
 According to a VOA editorial, Charles Rice 
with the International Center for Journalists 
said that without the FM broadcasts of Radio 
Liberty, Voice of America, and the BBC, 
Azerbaijanis will have almost no access to 
uncensored media.   
 The Council’s decision has been criticized 
by many organizations including the State 
Department, the EU and the OSCE.   
 There has been a grassroots backlash as 
well.  The Trend News Agency reported that 
several members of Azerbaijan’s opposition 
Musavat party were detained on January 9 
and again on the 21st while protesting against 
the closure of foreign radio stations. 
 A video posted to YouTube depicts a 
group of Azeri youth celebrating the New Year 
with the RFE/RL staff minutes before the 
decision went into effect.  According to Global 

(Continued on page 3) 

Briefs 
Threats to Journalists 

• RFE/RL web editor Ermek Boltay 
was attacked outside his home in 
Kazakhstan in the fourth attack 
on an RFE/RL correspondent in 
Central Asia this year.  Boltay’s 
most recent reporting was 
focused on social unrest in 
Almaty, Kazakhstan. 

• Osman Hallyev, a Turkmen 
correspondent for RFE/RL, has 
been under virtual house arrest 
since early January.  Another 
RFE/RL Turkmen correspondent, 
Dovletmurat Yazguliev, was 
interrogated in late December 
and was told his family would 
suffer if he continued working for 
RFE/RL.  These incidents follow a 
crackdown before December’s 
parliamentary elections, when 
RFE/RL correspondents were 
p laced  under  i n c reased 
surveillance and had their mobile 
phones blocked. 

• Five journalists and anti-
c o r r u p t i o n  c a m p a i g n e r s , 
including VOA correspondent 
Marc Ona, were detained in 
Gabon in late December for 
possessing a document critical of 
the president.  Ona was 
released on bail, but still faces 
charges.   

 

Transmission Updates 
Alhurra has been establishing 
dedicated fiber lines from key 
cities in the Middle East, in order 
to import news packages from the 
region without the cost of renting 
satellite time.  MBN currently has 
dedicated lines to Baghdad, Dubai 
and Jerusalem and testing of a 
line to Beirut is underway. 

 

 

 

 

BBG Highlights ▪ January 2009  2 

Correspondent Majda Halabi reports on the 
Gaza conflict for Alhurra TV. 

http://www.radiosawa.com
http://www.youtube.com/watch?v=s4eDAGHQh18&eurl=http://www.sozunduzu.com/?p=1021
http://globalvoicesonline.org/2009/01/04/azerbaijan-bans-foreign-broadcasts-while-preparing-for-a-constitutional-referendum/


Voices, one individual in the video comments 
that “they can close Azadliq, but Liberty will 
surely come to this country.”   
 There is also a Facebook group of over 
750 members entitled Support Radio Liberty, 
VOA and BBC in Azerbaijan!!! and an online 
petition objecting to the suspension of RFE/RL, 
VOA and BBC broadcasts that reads, “Do not 
constrain our Liberty!!!”   
 The IBB continues to work with RFE/RL and 
VOA to re-establish the broadcasts, develop 
alternative transmission methods and inform the 
Azerbaijani audience where to find the 
ongoing broadcasts. ■ 
 

2008: Year in Review 
 In 2008, BBG broadcasters continued 
diversifying and expanding their media 
presence on FM, television and Internet, while 
preserving shortwave and AM radio where 
effective, in order to reach audiences on their 
preferred media.   
 BBG broadcasters preserved their brand 
as an authoritative voice in closed societies and 
during crisis situations, and cemented their 
status as a window to American society by 
providing comprehensive U.S. election 
coverage.  They also continued reaching out to 
key strategic audiences, particularly throughout 
the Arab and Muslim worlds, with new 
programs and new transmission methods. 
 The result has been a sizable increase in 
the BBG’s audience.  In 2008, over 175 million 
people tuned in to BBG broadcasts each week. 
Yet our broadcasters continue to face 
significant challenges in reaching their 
audiences, as much of the world remains hostile 
to the institution of a free press.   
 Many countries jam, block, censor or 
prohibit BBG broadcasts and websites; like 
Russia, which has continued cracking down on 
BBG affiliates in the past year, or Kyrgyzstan, 
which removed RFE/RL from its airwaves in 
October.   In China, advanced web censorship 
technology filters or blocks completely VOA 
and RFA sites.  

  
The BBG will continue looking for ways to 
improve the efficiency, effectiveness and reach 
of U.S. international broadcasts to fulfill our 
mission of promoting freedom and democracy 
and enhancing understanding of the U.S. and 
the world. 
 
Social Media 
 Two buzzwords of 2008 were new media 
and social media, and BBG broadcasters now 
offer their content via these innovative 
technologies and web services. 
 Streaming and on-demand video and 
audio is now a feature of most BBG websites.  
In 2008, Alhurra added exclusive web content 
and streaming audio and video for its Arabic-
speaking audiences.   
 BBG broadcasters now integrate blogs 
and interactive features on their websites.  
VOA Russian’s blogging community is 
growing and VOA Urdu’s online U.S. election 
quiz averaged one hit per minute in the final 
days before the vote.  RFA hosts six blogs, 
including one in Tibetan written by a 
broadcaster during the meetings in 
Dharamsala on Tibet’s future.  
 RFE/RL’s websites also invite citizen 
participation.  The Persian-language Radio 
Farda site features blogs and online forums. 
During and after the Georgia-Russia War in 
August, two Georgian Service correspondents 
in the besieged towns of Gori and Poti set up 
blogs on the that provided first-hand accounts 
of the events.  
 VOA’s USAVotes2008.com election site 
encouraged users to join an online VOA 
community, where they shared photos, asked 
questions and provided comments. 
 To take advantage of the rapidly growing 
popularity of YouTube, VOA, RFA and Alhurra 
have established their own channels with the 
service.  TV Ashna, VOA’s Dari and Pashto 
broadcast service, posted its documentary 

(Continued on page 4) 

New Programming 

• Elshinta TV, the new TV arm of 
Indonesia’s number one radio 
station, now airs a six-minute 
VOA Indonesian feature called 
VOA Spotlight five times every 
day. The premiere offered 
pieces on American films and a 
report on an Indonesian music 
group touring the United States. 

• VOA Khmer’s website now 
features an audio version of 
H i s t o r y  o f  D e m o c r a t i c 
Kampuchea, the first independent 
Khmer-language history of the 
Khmer Rouge permitted inside 
Cambodian classrooms and a 
photo slideshow of the Preah 
Vihear temple, including images 
of the military standoff there 
be tween  Cambodia  and 
Thailand.  

• On January 9, VOA launched a 
rad io  s how to  p rov ide 
Zimbabweans a forum to discuss 
the political, economic and social 
challenges facing the nation. Live 
Talk, a 30-minute weekly call-in 
radio show, incorporates callers 
who speak English, Shona and 
Ndebele. 

 

Press Clips 

• “In Tehran, families gathered to 
hear Obama's speech, translated 
into Persian on the Voice of 
America,” according to a Boston 
Globe article on January 21 that 
quoted a young viewer’s positive 
opinion of President Obama.   

• The New York Times and 
International Herald Tribune on 
January 6 called RFE/RL “an 
important source of news in 
many of the countries of the 
former Soviet Union,” and 
Eurasianet reported that “loyal 
listeners are going digital to 
keep up with the US-financed 
broadcaster’s Internet and 
satellite-distributed programs” in 
Azerbaijan. 

(Continued on page 4) 

Briefs 
BBG Highlights ▪ January 2009  3 

Presidential candidate Ron Paul speaks with 
Deewa Radio reporter Ifthikar Hussein.  

VOA Albanian’s Service Chief, Arben Xhixho 
reports from Kosovo.  VOA was the first network 
to air the news that the U.S. recognized Kosovo’s 
independence. 

http://globalvoicesonline.org/2009/01/04/azerbaijan-bans-foreign-broadcasts-while-preparing-for-a-constitutional-referendum/
http://www.facebook.com/group.php?gid=42332172237
http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?AZE03022&1
http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?AZE03022&1
http://www.usavotes2008.com
http://www.youtube.com/user/VOAvideo
http://www.youtube.com/user/RFAVideo
http://www.youtube.com/user/alhurra
http://www.youtube.com/watch?v=k5hAgVFRF1w
http://www.boston.com/news/nation/articles/2009/01/21/in_distant_lands_obamas_message_of_hope_resonates/
http://www.boston.com/news/nation/articles/2009/01/21/in_distant_lands_obamas_message_of_hope_resonates/
http://www.iht.com/articles/2009/01/06/mideast/azer.php
http://www.eurasianet.org/departments/insightb/articles/eav011609d.shtml


about the Afghan opium trade, “A Fateful 
Harvest,” on YouTube for international 
audiences.  
 VOA and RFA also expanded onto 
Facebook and Twitter in 2008, reaching out to 
a tech-savvy demographic. 
 Redesigns of websites for RFE/RL, Radio 
and TV Marti, RFA, and some VOA languages 
in 2008 have laid the groundwork to continue 
seeking out new audiences and providing more 
content through new media and social media. 
 
Arab and Muslim World 
 Throughout 2008, BBG audiences continued 
to grow in critical regions in the Middle East 
and Central and South Asia and with priority 
Arab and Muslim audiences. 
 The programs of the Middle East 
Broadcasting Networks (Radio Sawa and 
Alhurra TV) are broadcast 24 hours a day in 
Arabic and reach audiences in 22 countries in 
the Middle East as well as Europe.  In Iraq, 
Alhurra’s audience, with 56% of adults viewing 
the station weekly, has equaled or surpassed 
that of Al Jazeera.  
 VOA’s Persian News Network continues to 
broadcast into Iran 24 hours a day, up from 
only eight daily broadcast hours in 2006. RFE/
RL’s Radio Farda also broadcasts 24/7 with a 
mix of music and information programs. 
Telephone surveys conducted in Iran indicate 
that the BBG’s Persian language programming 
reaches more than one in four Iranians on a 
weekly basis. 
 Both VOA and RFE/RL provide blanket 
news and information coverage to Afghanistan 
in the Dari and Pashto languages. RFE/RL is the 
most popular radio station for news in 
Afghanistan and over half of Afghan adults 
now listen to or watch BBG broadcasts at least 
once a week. 
 In Pakistan, new partnerships with state 
television and radio channels have expanded 
VOA’s reach in Urdu.  From 2007 to 2008, 
VOA doubled its weekly radio and TV 
audience in Pakistan.  VOA’s Pashto language 
broadcast to Pakistan’s volatile border region, 
Deewa Radio, receives two to three hundred 
telephone calls during its live call-in shows.   
 All of these broadcasts feature innovative 
programs such as RFE/RL’s “In Search of the 
Missing,” which reconnects separated Afghan 
families or the Persian News Networks 
“Today’s Woman,” which highlights women’s 
issues for Iranians, or the unique music and 
news mix used by Radio Sawa and Radio 
Farda to attract younger audiences. 
 
 

Crisis Response 
 Providing information and an authoritative 
voice during crises has always been a key 
aspect of BBG broadcasting.  In 2008, BBG 
broadcasters distinguished themselves during a 
number of crisis situations. 
  Both VOA and RFA increased their 
broadcast hours to Tibet following peaceful 
protests and the ensuing Chinese crackdown, 
and an RFA Mandarin stringer used a hidden 
camera to document Chinese security measures 
in the Tibetan region of Sichuan province.   
 A new broadcast stream to Darfur, started 
in September by the Middle East Broadcasting 
Networks, is providing a lifeline to those 
displaced by the ongoing conflict.  The 
program provides news and information about 
the Darfur Peace Process, the deployment of 
UN peacekeeping forces, human and women’s 
rights, U.S. humanitarian relief efforts and the 
scheduled 2009 elections. 
 When the Burmese government first 

ignored and then underplayed the threat of 
Cyclone Nargis, RFA and VOA broadcast some 
of the first warnings of the impending cyclone. 
The two broadcasters were also on the ground 
in the storm’s wake, bringing images of the 
destruction to the world and telling Burmese 
citizens about the global outpouring of support 
and aid – which their government was refusing 
to allow in.  
 In 2008, surge broadcasting was also used 
by VOA to respond to crises in Zimbabwe and 
Kenya, and by VOA and RFE/RL’s Georgian 
services after the Russian invasion of Georgia 
in August.. ■ 
 

• Al Snyder  called Alhurra a “’go
-to’ news channel in Iraq” and 
said, “Alhurra can now lay claim 
to its legitimate connection with 
the mythical ‘Arab Street’” in a 
piece for USC’s Center on Public 
Diplomacy.  

• “I am fully aware about the life, 
culture and politics of the United 
States,” said an Iraqi refugee 
now living in Maryland to the 
Baltimore Sun.  According to the 
report, Faisal assimilated quickly 
to life in America because he 
grew up listening to VOA. 

• Blogs from the Wall Street 
Journal and Time magazine ran 
portions of an essay by Chinese 
activist Bao Tong, broadcast on 
RFA’s Mandarin Service and 
translated to English by RFA 
staff, in which Bao criticizes Deng 
Xiaoping on the anniversary of 
his reforms.   

• International broadcasting 
magazine The Channel discussed 
the importance of VOA and RFA 
multimedia broadcasting to 
information-deprived citizens 
during and after the cyclone in 
Burma and the earthquake in 
Sichuan Province, China. 

• T h e  C o m b i n e d  F e d e r a l 
Campaign (CFC), an annual 
fundraising drive conducted by 
federal employees, highlighted 
the BBG’s CFC booster function, 
focused on the personal stories 
of beneficiaries.   

Briefs 
BBG Highlights ▪ January 2009  4 

RFA interviews Grace Wang, a Duke student who 
sparked a nationalist backlash in China when she 
tried to mediate between Chinese and Tibetan 
students. 

http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newswire/cpdblog_detail/alhurra_locates_the_arab_street/
http://uscpublicdiplomacy.com/index.php/newswire/cpdblog_detail/alhurra_locates_the_arab_street/
http://www.baltimoresun.com/news/world/iraq/bal-te.refugee30dec30,0,7540287.story
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/12/30/a-critic-rains-on-chinas-30-year-reform-and-opening-parade/
http://blogs.wsj.com/chinajournal/2008/12/30/a-critic-rains-on-chinas-30-year-reform-and-opening-parade/
http://china.blogs.time.com/2008/12/30/bao-tong-on-deng-xiaoping/
http://www.aib.org.uk/Channel_Issue_1_2009.asp
http://www.cfcnca.org/bbg
http://www.cfcnca.org/bbg

