
The Broadcasting Board of Governors 
is an independent federal agency 
supervising all US government-funded 
non-military international 
broadcasting whose mission is: 
 
To promote freedom and 
democracy and to enhance 
understanding through 
multimedia communication of 
accurate, objective and balanced 
news, information and other 
programming about America and 
the world to audiences overseas. 

Contents 
 
Implementation Strategies 
at Work 
 
Features 
 

 2 Election Coverage   
  Generates Worldwide  
  Response 
  
 3  Broadcasts Threatened  
  in Azerbaijan,    
  Kyrgyzstan 
 
 4  Citizen Reporting Vital  
  to Future of International 
  News, Says Panel 
 
Briefs 
 

 2  Presidential Transition  
 
 2 New Broadcast    
  Initiatives  
 
 3  Transmission Updates 
 
 3 Threats to Journalists  
 
 4 Press Clips 

BBG Highlights is a publication of the 
Broadcasting Board of Governors Public 
Affairs Office.  For more information, 
please contact Jessica Stahl, Office of 
Public Affairs.  Phone: 202-203-4400;  
E-mail: jstahl@bbg.gov 

December 2008 
Note: This monthly newsletter highlights selected Implementation Strategies of the BBG Strategic Plan, new 
programming and transmission initiatives, market trends, successes, best practices and other items of interest 
in fulfilling our mission.  

Implementation Strategies 2008-2013 
From the BBG Strategic Plan 

 

Help Audiences in Authoritarian 
Countries Understand the Principles and 
Practices of a Democratic Society 
 
Radio Farda Publicizes Student Arrests  
RFE/RL’s Radio Farda reported on the plight 
of four university students in Iran who were 
imprisoned after staging a sit-in.  When the 
students were eventually released, one 
thanked Radio Farda for helping them by 
publicizing the arrest. 
 
Employ Modern Communicat ions 
Techniques and Technologies 
 
VOA and RFA Offer Headlines on Twitter  
Both VOA and RFA now publish headlines on 
the microblogging site Twitter.  RFA’s Twitter 
account gathered 180 followers over the 
weeks of its launch, without even being 
advertised.  VOA plans to eventually 
expand its Twitter presence, now English 
only, to add headlines in other languages. 
 
VOA Russian Site Shows Fast Growth  
VOA Russian’s website is improving customer 
satisfaction as it continues to add new 
features.  Its blogs are growing in popularity 
at a fast rate compared to similar sites, with 
some postings collecting more than 250 
comments. 
 
OCB Launches New, Enhanced Website  
The Office of Cuba Broadcasting launched a 
newly redesigned website with live 

streaming, a 24-hour news ticker and RSS 
feeds.  The new homepage will also feature 
news stories with attached audio and video 
reports. 

 
Facilitate Citizen Discourse 
 
Targeted VOA Programs Help East Asia 
Understand Economic Crisis  
In response to the global economic crisis, 
VOA’s East Asia and Pacific Division services 
have developed new programming, 
including an eight-part series of 
backgrounders by VOA Mandarin and VOA 
Indonesian’s new twice-daily reports on U.S. 
government actions. 

Implementation Strategies at Work 

1. Enhance Program Delivery Across All Relevant 
Platforms 

2. Build on BBG Reach and Impact Within the 
Muslim World 

3. Help Audiences In Authoritarian Countries 
Understand the Principles and Practices of 
Democratic, Free, and Just Societies 

4. Employ Modern Communication Techniques 
and Technologies 

5. Facilitate Citizen Discourse 

6. Engage the World In Conversation About 
America 

7. Develop And Motivate the Workforce to Meet 
the Changing Conditions of U.S. International 
Broadcasting 

8. Optimize Broadcasting Operations 
9. Preserve Credibility and Ensure Overall 

Programming Excellence 
10. Broaden Cooperation Within U.S. Public 

Diplomacy 

The homepage of OCB’s newly redesigned web-
site, Martinoticias.com 

http://www.bbg.gov/about/bbg_strategic_plan_2008-2013.pdf
http://www.rferl.org/content/Iranian_Student_Claims_University_Officials_Behind_Students_Arrest/1356613.html
http://twitter.com/radiofreeasia
http://twitter.com/radiofreeasia
http://twitter.com/voa_news
http://www.voanews.com/russian/
http://www.martinoticias.com/


 
RFA Reporting Helps Uyghur Woman 
Escape Forced Abortion  
China granted reprieve to a Uyghur woman 
being forced to undergo a second term 
abortion after an RFA report on her plight 
brought the situation to wide attention.  Two 
U.S. Members of Congress and the U.S. 
Ambassador called Chinese authorities to 
plead her case. 
 
Optimize Broadcast Operations 
 
VOA Debuts New Division to Improve 
Worldwide English Programming  
Following months of planning and 
Congressional approval, VOA has 
established a new English Division, combining 
the staffs of English-language elements 
throughout VOA. It will offer regionalized 
programming for radio, TV and Internet, and 
will focus on developing VOA’s English 
portal site, VOANews.com. 
 

RFE/RL Tajik Positioned for Future Online 
Audience Growth  
New research shows that RFE/RL’s Tajik 
Service’s website is one of the top websites 
in Tajikistan.  Although Internet use is 
relatively low there, the research indicates 
that RFE/RL’s website will be favorably 
positioned as web access grows. 
 
Broaden Cooperation Within U.S. Public 
Diplomacy 
 
Deep Dive Provides New Insight Into 
Afghan Market  
On Oct. 17 the BBG hosted the Afghanistan 
Deep Dive, a seminar that brought together 
the public and private sectors to share 
research on the Afghan media market.  The 
unique forum provided insight into the 
growing use of cell phones by key Afghan 
demographics and their use by the Taliban 
as a propaganda tool, and will serve as a 
resource for attendees VOA and RFE/RL in 
designing new delivery strategies for 
Afghanistan. 

Election Coverage Generates 
Worldwide Response 
Broadcasters highlight opportunity 
inherent in democratic process 

“I am the same age and color of Barack 
Obama. Yet look at how far he has risen, 
and I am here in Cuba unable to enjoy the 
opportunities of a free society.” 

These words, said by Cuban independent 
journalist Jorge Olivera on Radio Martí, 
capture the worldwide reaction to the 
election of Barack Obama, which has been 
pouring in to BBG broadcasters in response 
to their extensive coverage of the election 
process. 

Last month’s newsletter highlighted the 
creative ways in which VOA, RFA. RFE/RL, 
the Martís and MBN stretched their ability to 
highlight the American democratic process 
through collaboration with each other, 
affiliation with local broadcasters and  use 
of new technologies. 

This coverage has led to an unprecedented 
reaction to the election.   

RFA’s Vietnamese Service drew record 
traffic with its Road to the White House 
reporter’s diary and VOA Mandarin’s 
posting of President-elect Obama’s victory 
speech, which accrued more than 100,000 
reads in the first six hours. 

Stories about how in American anyone can 
be elected president regardless of race or 
religion, as highlighted in Alhurra and Radio 
Sawa’s coverage, resonated with audiences.  
One e-mailer wrote to Alhurra, “We hear so 
much about Republicans and Democrats but I 
have not understood before how ordinary 
people got engaged in the democratic 
process.” 

RFE/RL listeners in Kazakhstan called in to 
convey their excitement over the fact that an 
African-American had been elected and to 

(Continued on page 3) 

Briefs 
 
Presidential Transition 
 
The agency review team 
assigned to the BBG arrived on 
Dec. 5 and has been conducting 
meetings and visiting the 
broadcast entities since then.  The 
team consists of USC Annenberg 
School for Communication Dean 
Ernest Wilson and VOA/USIA 
veteran Sherwood “Woody” 
Demitz.   
 
 
N e w  B r o a d c a s t 
Initiatives 
 
• In Moldova, RFE/RL’s two 

Transdnistr ian aff i l iates 
agreed to broadcast the new 
weekly Romanian-language 
program “Dialogues,” which is 
produced specifically for 
Transdnistrian audiences.   

 

• Alhurra launched “Inside 
Tunisia,” a three-week series 
including interviews with 
Tunisian politicians, experts 
and social activists to discuss 
topics such as terrorism, the 
rights of women and the 
direction of Tunisian foreign 
affairs.  

 

• VOA Turkish has expanded its 
programming on Turkey’s 
TGRT News TV—a 24-hour 
nationwide news network that 
claims a weekly audience 
share of more than 15 million 
regular viewers—by launching 
a third day of live broadcasts 
to air weekly on the network.   

 

• VOA’s Albanian Service 
introduced a 3-5 minute 
weekly interactive program 
with News 24, a leading all-
news TV station in Albania.  
The program focuses on the 
t o p  n e w s  s t o r y  i n 
Washington.   

 
 
 
 

BBG Highlights ▪ December 2008  2 

Siamak Dehghanpour of VOA’s Persian News 
Network during election night coverage 

http://www.rfa.org/english/news/forced%20abortion-11132008173803.html
http://www.voanews.com


express their admiration for (and envy of) 
the integrity of the American democratic 
process. 

VOA was flooded with calls and e-mails 
from Africa congratulating President-elect 
Obama on his victory, and its Persian News 
Network received hundreds of messages 
after it invited audiences to write to the 
President-elect at a special website.    

One message read, “I wish there were at 
least one media outlet in Iran that could 
express the joy of Iranians for you. We love 
America and we respect this great 
democracy.”  ■ 

 

Broadcasts Threatened in 
Azerbaijan, Kyrgyzstan 
Two governments find excuses to pull 
VOA and RFE/RL programming 

On October 31, the government of 
Azerbaijan announced that it planned to 
revoke the licenses of all foreign 
broadcasters, including RFE/RL and VOA, 
who currently hold a joint 24/7 Baku FM 
license. 

“The matter is that no foreign television or 
radio channel can be transmitted in 
Azerbaijan. The law contains a special item 
that only Azerbaijani citizens can own 
television and radio channel,” Chairman of 
the National Television and Radio Council 
Nushiravan Maharramli told the Azeri Press 
Agency.   

In November of 2006, the government of 
Azerbaijan shut down BBG’s affiliate station, 
ANS.  As a compromise solution, RFE/RL and 
VOA received their current license in order 
to continue broadcasting. 

The BBG is working to preserve its license, 

and the U.S. Ambassador to Azerbaijan, 
Anne Derse, voiced her support in a live 
interview from RFE/RL’s Baku bureau.  On 
December 3, a joint BBG and US embassy 
team met with Maharramli to discuss the 
future of RFE/RL and VOA broadcasting in 
Azerbaijan. 

The decision to revoke foreign licenses was 
not discussed with the BBG in advance, but 
Maharramli told the opposition daily Yeni 
Musavat that the current licenses held by 
international broadcasters in Azerbaijan 
were explicitly temporary and part of a 
process to phase out international 
broadcasts.  Russian, Turkish and French 
channels have already been shut down. 

The National Television and Radio Council 
will make a final decision on foreign licenses 
at their December 25 meeting.  The Council 
may choose to extend the term of 
transmission for foreign stations, which would 
defer the problem for a period of time.  
Maharramli has also indicated that the 
problem could be resolved with an inter-
government agreement on the continuation 
of broadcasts 

Azerbaijan is not the only place where the 
government has recently taken steps to limit 
access for BBG broadcasters.  In Kyrgyzstan, 
the Kyrgyz National Television and Radio 
Broadcasting Corporation took RFE/RL’s 
Radio Azattyk Kyrgyz programming off its 
airwaves in October. 

The original reason cited for the shutdown of 
RFE/RL was a payment dispute. That issue 
has been resolved.  However, State 
Broadcasting Director Melis Eshimkanov now 
claims that even if the financial issues are 
settled, RFE/RL will have to clear all content 
with the government in advance or 
guarantee that it is “not offensive.”  

The suspension of RFE/RL programming 
coincided with local elections on October 5 
that exposed political turmoil in the country 
and galvanized public criticism against 
President Kurmanbek Bakiyev for 
concentrating power.  When RFE/RL was 
pulled from the air, it was advertising a 
special program on the election results. 

(Continued on page 4) 

Transmission Updates 
 
• IBB signed an agreement 

permitting VOA Korean 
programming to be broadcast 
90 minutes daily to North 
Korea from a medium wave 
transmitter at Inchon, a first in 
South Korea. The new 
transmissions will replace less 
e f fe c t i ve  t ran sm i s s i o n s 
currently broadcast from 
leased facilities in Mongolia.  

 

• VOA' s  H i nd i - Language 
television service began 
producing programming for 
Zee News, one of India's top-
rated news channels.  The 
Hindi Service launched its 
America Live program for the 
network, and produces other 
TV reports for inclusion into 
the network’s programming.   

 

• In October, VOA began 
streaming on Kompas.com, the 
largest news website in 
Indonesia. Indonesians can 
view VOA programs live on 
the site as they are fed from 
AsiaSat3 and can comment 
via a live chat box.   

 

• VOA Tibetan television 
programming is now available 
to watch and discuss on 
Facebook .  Nearly 300 
Tibetans, including some from 
inside Tibet, signed up within 
the first week of the launch.  

 
Threats to Journalists 
 
On November 26, RFE/RL Radio 
Free Afghanistan correspondent 
Dawa Khan Menapal was 
kidnapped by local Taliban 
members while driving on the 
main Kandahar-Kabul highway.  
Thanks to efforts by many 
parties, he was released safely 
and without condition after three 
days.  

 

 

Briefs 
BBG Highlights ▪ December 2008  3 

“Unless we can hear the 
programs in advance, we cannot 
have them on the air.”  - Melis 

Eshimkanov, Kyrgyz State 
Broadcasting Director  

Alhurra TV’s Ahmed Sanad explains the election 
process to anchor Sayed Hussein and to Alhurra 
viewers.  

http://www.VOANews.com/persian/obamapnn.cfm
http://www.kompas.com


BBC programs were also dropped from the 
state-run frequencies in December, 
supposedly because the broadcaster failed 
to install required radio equipment.  They 
were restored two weeks later. 

RFE/RL programming is still available on 
several small FM stations, although these 
signals are occasionally unavailable or weak 
due to what one affiliate has termed 
technical difficulties.  Shortwave broadcasts 
have also resumed through IBB Engineering. 

IBB and RFE/RL staff are meeting with 
authorities in an attempt to resolve the 
situation.  ■ 

 
Citizen Reporting Vital to 
Future of International News, 
Says Panel 
BBG panel discussion commemorates 
Human Rights Day 

Reporters can use citizen journalism such as 
blogs to enhance their own coverage, 
according to panelists at a discussion 
commemorating Human Rights Day. 

The panel discussion, co-hosted by the BBG 
and George Washington University’s Institute 
for Public Diplomacy and Strategic 
Communications, focused on how freedom of 
information, guaranteed by Article 19 of the 
Universal Declaration of Human Rights, can 
be protected as traditional media reduce 
foreign reporting to cut costs. 

“Media coverage can sound the alarm on 
human rights violations and make them hard 
to ignore” said BBG Governor D. Jeffrey 
Hirschberg, underlining the global need for 
free, accurate and reliable information. 

According to Patrick Meier of the Harvard 

Humanitarian Initiative, citizen journalism can 
fill some of the gaps in international 
coverage.  Meier described a project in 
which he tracked coverage of Kenya’s post-
election violence by citizen journalists and 
mainstream media, and found they did not 
overlap. 

“The citizen journalists were covering 
increasing tensions before the mainstream 
media was covering anything,” said Meier.  
“The mainstream media needs body counts.” 

Loren Jenkins, foreign editor of National 
Public Radio, noted that bloggers can also 
be a useful resource in places that are too 
dangerous for reporters to travel. 

“Some of the best reporting that came out of 
Iraq at one time,” Jenkins said, was from 
“Iraqi bloggers in neighborhoods we couldn’t 
get to.” 

The difficulty of using citizen journalism to 
supplement traditional reporting, according 
to Bob Dietz of the Committee to Protect 

Journalists, is that there is so much 
information available in the blogosphere it 
becomes difficult to harvest. 

Dietz also noted that online journalists tend 
to “straddle a line of activism,” whereas 
traditional journalists pursue objectivity. 

According to Jenkins, the job of the journalist 
will be to sift through all the information 
available online to find the truthful, reliable 
sources. 

Sherry Ricchiardi of the American Journalism 
Review agreed that traditional journalists 
will have to learn to use the new masses of 
information to enhance their coverage. 

“It’s going to be our job to create those new 
networks of sources that some of us are just 
beginning to think about,” said Ricchiardi.  ■ 

Press Clips 
 
• “To those who tune in, that 

disembodied voice from afar 
can be a literal lifeline -- or a 
path to justice,” according to a 
Nov. 21 Kathleen Parker 
column profiling RFE/RL, which 
ran in the Washington Post 
and other newspapers. Parker 
added that RFE/RL gets 
“significant bang for the 
buck.” 

 

• Radio Farda Chief Editor 
Golnaz Esfandiari is a “pint-
sized workaholic” and an 
“Iranian autocrat’s nightmare” 
according to a Dec. 5 profile 
by the Prague Wanderer. 

 

• Broadcasting and Cable 
wrote up VOA’s Dec. 3 event, 
“Covering the Congo,” 
focusing on the challenges of 
reporting from the Congo and 
the dearth of international 
attention on the conflict. 

 

• “The Power Vertical,” a Russia
-focused blog by RFE/RL’s 
Brian Whitmore and Robert 
Coalson, was cited by Foreign 
Policy magazine’s “Passport” 
blog as a source for 
“exhaustive analysis of Russian 
politics.” 

 

• In an interview with World 
Politics Review published Dec. 
12, RFE/RL President Jeff 
Gedmin  d i s cu s sed the 
continuing importance of RFE/
RL to its audiences and the 
premium he places on 
credibility. 

Briefs 
BBG Highlights ▪ December 2008  4 

(l to r) Panelists D. Jeffrey Hirschberg, Loren Jenkins, Sherry Ricchiardi, Patrick Meier, Bob Dietz and 
moderator Steve Roberts at the BBG Human Rights Day panel discussion. 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/11/20/AR2008112002541.html?sub=AR
http://www.thepraguewanderer.com/2008/11/30/an-iranian-autocrats-nightmare-a-pint-sized-workaholic-in-prague/
http://www.broadcastingcable.com/article/CA6620034.html

http://blog.foreignpolicy.com/node/10407
http://blog.foreignpolicy.com/node/10407
http://blog.foreignpolicy.com/node/10407
http://www.worldpoliticsreview.com/article.aspx?id=3039
http://www.worldpoliticsreview.com/article.aspx?id=3039

