
UNITED STATES
NUCLEAR REGULATORY COMMISSION

WASHINGTON, D.C. 20555-0001

         September 22, 2006

To The Editor, Boston Globe;

Your Sept. 10 9-11 security story grossly misinformed readers by misrepresenting the NRC’s
work. The agency rejects the “conclusions” described in the article, and would have done so
prior to the article’s publication if the Globe had asked.

The article refers to a Feb. 2001 NRC report describing spent fuel pools at permanently closed
nuclear plants, not intentional acts against nuclear plants. The report made the conservative
assumption that a large aircraft could penetrate a reactor building’s outer wall in 45 percent of
impacts; but the Globe failed to note that the report also concluded that the possibility of an
accidental crash causing enough damage to leave the spent fuel uncovered by water was no more
than 6 chances in 100 million per year.  Even that unlikely scenario, however, would not
automatically lead to radioactive contamination reaching the environment. The National
Academies of Science, in a 2005 report, also said “an attack that damages a power plant or its
spent fuel storage facilities would not necessarily result in the release of any [original italics]
radioactivity to the environment.”

The NRC report was not the article’s source for the estimate of several thousand possible cancer
cases.

A call to the NRC could have put some perspective in the story.

Scott Burnell
Public Affairs Officer
Nuclear Regulatory Commission


