Broadcasting Board of Governors

Voice of America
Radio Free Europe/Radio Liberty
Radio Free Asia

Worldnet Television and Fllm Service

Radio and TV Martf

Annual Report



Table of Contents

The Power of Ourldeas ..............c.c ...

Letter to the President and the Congr ess................

Summary & Mission . ... ..

Section 1

Amplifying the Power of Ideas . . . .. .....................

Section 2

Serving a MultimediaWorld. . ... ............ ... ... .. ...

Section 3

Retooling for a Communications Century. . .. ..............

Section 4

Beyond the Millennium . . .. ........ ... ... ... ...

Appendixes

Broadcasting Principles (P. L. 103-236). . .. ............

Broadcasting Board of Governors. . ..................

Facts About U.S. International Broadcast Networks

Radio Free Europe/Radio Liberty . . ..............
Radio Free Asia. . .. ...t
Worldnet Television and Film Service. . ...........
Radioand TVMarti. . ......... .. ... ... . ...

Organizational Chart ............ ... ... .. ... ...

Resour ces and Administrative & Managerial Services Expenses



“The news
may be good.
The news
may be bad.
We shall tell

you the truth.”

— William Harlan Hale
First VOA Broadcast
February 24, 1942

The Power of Our ldeas

“OUR greatest strength is the power of
our ideas, which are still new in many lands.
Across the world, we see them embraced, and
we rejoice. Our hopes, our hearts, our hands
are with those on every continent who are
building democracy and freedom. Their cause
is America's cause.”
— President Bill Clinton
First Inaugural Address
January 20, 1993

“Broadcasting is an important instrument of
U.S. foreign policy and should remain so.”
— Senator Jesse Helms (R-NC)
March 10, 1998

Each week, more than 100 million listeners,
viewers and Internet users experience the
power of American ideas of democracy and
free enterprise. The nation's publicly-funded
international broadcast networks make this
possible via shortwave, AM, FM, TV and a
variety of web sites.

The world's consumers of information have a
driving dream:

— to get news, balanced analysis, and
insights into what America is thinking
and saying, and

— to get the straight story on what is
going on in their own countries, and
what America and the world think
about it.

The nation's civilian, taxpayer-supported
overseas networks—the Voice of America,
Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free
Asia, Worldnet Television, and Radio and TV
Marti to Cuba*—are unfamiliar to many in
a United States awash in all manner of
media. But for others in information-hungry
societies, these networks are the only consis-
tently reliable, multimedia, public service
window to the world. In a turbulent and
ever-changing world, the job of bringing the
truth in the languages understood by the
people of Siberia, Congo, Afghanistan, Iraq,
Cuba, Tibet and well over 100 other nations
is a noble and important task of the United
States government.

The broadcasters are poised, after passage
by Congress of a landmark reorganization
affecting all of them, to meet the geopoliti-
cal and technological challenges of the

21st century. On October 1, 1999, U.S.
international broadcasting assumes full inde-
pendence under the Broadcasting Board of
Governors and becomes separate from the
Department of State or its previous parent
organization, the United States Information
Agency. U.S. international broadcasting is
guaranteed professional independence,
news-gathering autonomy, and journalistic
integrity. International broadcasting remains
an essential instrument of U.S. foreign policy.

*VOA, Worldnet, and the Martis, along with an Office of Engineering and other support services, are
federal entities under the International Broadcasting Bureau (IBB). RFE/RL and RFA are federally-funded,
private grantee organizations which, like IBB, are overseen by the Broadcasting Board of Governors. On
October 21, 1998, President Clinton signed into law the Foreign Affairs Reform and Restructuring Act
(Public Law 105-277), creating the autonomous broadcasting entity.



September 15, 1999
To the President of the United States and the Congress of the United States:

As required by Section 305(a) of Public Law 103-236, the U.S. International Broadcasting Act
of 1994, the Broadcasting Board of Governors submits its third annual report summarizing
the activities of the U.S.-funded international broadcasting services—the Voice of America,
Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, Radio and TV Marti to Cuba, and

Worldnet Television.

The bipartisan, presidentially-appointed Board is fully prepared to assume sole direction of
these federal and grantee organizations as of October 1 in accordance with the 1998
Foreign Affairs Reform and Restructuring Act, which establishes the Broadcasting Board of
Governors as an independent entity with supervisory responsibility for all civilian U.S.
international broadcasters.

This landmark reorganization re-affirms the independence of U.S. international broadcasting
and sets us on a clear course to pursue excellence in news programming and public service
information in an increasingly unpredictable world. Mindful of the journalistic integrity essen-
tial to credibility, we look forward to continuing to provide accurate information to listeners
and viewers around the globe.

U.S. international broadcasters are eager to pursue programming and technical innovations.
During this past year, we have expanded and enhanced our delivery systems to provide more
services to listeners via TV, affiliated FM stations and the Internet.

We deeply appreciate the support provided by the President and the Congress as we advance
the goals of American foreign policy. We see no higher calling than to reflect freedom and

democracy in times of rapid global political and technological change.

Respectfully submitted,

(hath—

Marc B. Nathanson

Marc B. Nathanson, California
Chairman

Cheryl Halpern, New Jersey

Edward E. Kaufman, Delaware

Tom C. Korologos, Virginia

Bette Bao Lord, New York

Alberto Mora, Florida

Carl Spielvogel, New York

Penn Kemble

Acting Director

United States Information Agency
Ex Officio*

*As of October 1, 1999,
Secretary of State

Madeleine Albright will become
the ex-officio member of the
Broadcasting Board of Governors.




Brian Conniff

New Leaders for
U.S. International
Broadcasting

ON November 1, 1998, cable TV
pioneer Marc B. Nathanson
became the second chairman
of the Broadcasting Board of
Governors, succeeding David
Burke. Mr. Nathanson told
the staffs of U.S. international
broadcasting:

“In the first decade of the new
millennium, what you do will be a
vital component of America's desire
to promote its security and democ -
racy in other lands. | salute the men
and women of international lwad -
casting for spreading the news
universally which, in the end, best
promotes freedom and democracy
around the globe.”

On June 1, 1999, the new
Acting Director of the Interational
Broadcasting Bureau, Brian Conriif
said in a newsletter to the staff: “|
believe this new organization will
strengthen the ep -
utation for integrity
that has character -
ized international
broadcasting for
well over a half a
centus.... Our col -
lective goal is to
maintain program -
ming excellence,
extend our each,
develop flexibility to
respond to ever changing events,
and explore new ways to deliver
our message.”

On July 17, 1999, Sanford .
Ungar was formally sworn in as
VOA's 24th director, succeeding
Evelyn S. Lieberman, who was
recently named Undersecretary
of State for Public Diplomacy and
Public Affairs. Mr. Ungar said:

“To do what the Voice of
America and other intemational
broadcasters did during theacent
crisis in Kosovo—to keep honest
infomation flowing—is an incom -
parable sewice... In October, we
gain our independence and
become that much more credible as
an independent and unbiased
source for news and infamation.”

Vice President Gore swears in Marc B. Nathanson as the second chairman of the Broadcasting Board of Governors.
Mrs. Jane Nathanson is pictured in the center.

Summary and Mission

THIS report summarizes the mission and achievements of America's essential
voices to the world in 1998, while looking to the challenges posed—in pro-
gramming and technology—in the future. It is organized as follows:

Section 1

Amplifying the Power of Ideas
A glimpse at the critical need for
international broadcasting in a
dangerous and unstable world, where
the spread of democracy is slowing.

Section 2

Serving a Multimedia World
People are getting information in
many ways, posing unprecedented
opportunities and challenges for
international broadcasters.

Section 3

Retooling for a
Communications Century

What next for the broadcasters in
promoting democracy and stability,
suitable to meet the needs of listeners
and viewers in a digital age?

Section 4

Beyond the Millennium
Priorities for international public
service broadcasting at the dawn of
a new information revolution.

The Mission

The United States Intenational
Broadcasting Act of 1994 (Public Law
103-236, Section 302), says the eor -
ganization and consolidation of the
overseas networks are designed to
achieve important economies and to
suppot freedom and democracy in a
rapidly changing world. The Act cites
two principal purposes of U.S. civilian
intemational broadcasting:

— It is the policy of the United States
to promote the right of freedom of
expiession, including the freedom “to
seek, receive, and impart infanation
and ideas through any mediaegard -
less of frontiers,” in accordance with
Article 19 of the Universal Declaration
of Human Rights.

— Open communication of infaration
and ideas among the peoples of the
world contributes to international peace
and stability and the promotion of such
communication is in the interests of the
United States.



Languages of
U.S. International
Broadcasting

A lifying the Power of Ideas Afan Oromo

Albanian
The need for international broadcast-

ing was called into question a decade
ago, when the Berlin Wall came tum- Amharic
bling down. The Cold War was over.
But the world was then, and is now,
a volatile and dangerous place. U.S.
international broadcasting soon
demonstrated it was still vital to Armenian
America's security during the Gulf War
of 1991. It continued to do so in the

Arabic

. ., Azerbaijani
mid-1990s as Russia's economy J
January 1998 about the contributions of VOA's Slovak Service to his worsened and internal control of its
country. An interpreter stands to his right.
nuclear arsenal seemed to loosen. In Bangla
China, as the decade drew to a close,
“EVERY moming in Dharamsala, after my the crackdown against pro-democracy _
moming prayer, | always listen to you...So advocates widened. In South Asia, the test- Belarusian

many people inside Tibet and outside listen to  ing of nuclear weapons posed a new peril to
the Voice of America. People are almost risking humanity, as did the horrors of ethnic cleans-

their lives to listen..every word is impatant.” ing in the Balkans. Hate radio continues to sosnian
— The Dalai Lama, during a visit to VOA, be rampant in central Africa and elsewhere.
November 9, 1998 Bulgarian
But the 1990s also heralded a significant
“It is still pematue to celebrate the victory expansion of electoral democracies or Burmese
of democracy because.the adoption of a constitutional reforms in countries of
democratic constitution does not constitute Eastern Europe, the Soviet Union, Africa
democracy in itself and many countries use this and East Asia. Cantonese

metrely to create an attractive facade. Radio

Libetty still has a lot to do in order to pmote

‘the final victory of the democratic view’.”
— Eduard Shevardnadze,

Creole

President, Republic of Georgia, Freedom House Sufvey Croatian
during a visit to RFE/RL, 1993. Tracking Democraey:
w . . . 1685 Czech
Your voices are our voices. After I've
listened to you once, | can't stop listen - Ntimber of demaocracies among
ing. Not only do | listen to ppigrams the world’s 190-countries Dari

carefully I also love to talk about them,
think about them, and tape them.”

— Letter to RFA from Shanxi 1993-94 108 English to Africa

Province, China, July 24, 1998

1988-89 69

1997-98 117
Estonian




The Broad Reach of
U.S. Government
International
Broadcasters

1998

Estimated direct
broadcast audiences:

VOA
86,000,000 (Worldwide)

RFE/RL

20,000,000

(Europe, Central Asia and
the Middle East)

Radio Marti
750,000 (Cuba)

Estimates to date do not include
audiences of Radio Free Asia, more
than 1,400 satellite-fed national net-
works or local stations which relay
U.S. government radio and television
programming around the world,
direct to owners of home satellite TV
dishes, or to website users in a uni-
verse of more than 100 million
personal computers. Access to these
media is growing every year in devel-
oping nations throughout the globe.

Participating in a

March 1998 symposium,
“Prospects and Challenges
for Trade and Investment
in Africa,” are (I tor) U.S.
Transportation Secretary
Rodney Slater, Ghanaian
Ambassador to the U.S.
Koby Koomson, and Rep.
William J. Jefferson (D-LA).

Spreading Freedom’s
Message

U.S. overseas broadcasters were cred-
ited with helping accelerate a trend
toward democracy, beaming straight
news of democratic change into the
inner chambers of the most tightly-
sealed politburos of Eastern Europe
and the former Soviet Union and to
the most remote villages and towns
of Asia and Africa. But the worldwide
quest for democracy, for stability,

for prosperity, is hardly over. The
world ten years after the end of the
Cold War still presents challenges

for democracies.

According to Freedom House, in a
world of 190 countries:

— Twenty percent of inhabi-
tants live in countries where
the press is rated free.

— Thirty-eight percent live in
lands with “partly free” media.

— Forty-two percent of the
world's population live in 65
countries where governments
severely control or suppress
print and broadcast news.

More than four billion people are
thus deprived of complete, balanced
and accurate information. In the
Balkans, in China, in central Africa
they continue today to seek the
truth. They hunger for insights into
what is going on in their own coun-
tries, as well as what America is
thinking and saying about issues

Progpects and Challenges

@ and imeestiment

which, for many of them, are issues
of life and death. Yet in the 1990s,
indigenous hate radios have spawned
mass killings in Bosnia and Kosovo,
Rwanda and Burundi—and continue
to fan hatred today.

Increasingly, people worldwide are
demanding a voice in choosing their
leaders and in shaping the policies of
those leaders. As witnessed during
1998 in Nigeria and Indonesia, lead-
ers who fail to heed the people's
voices do so at their own peril.
Tyrants continue to fear U.S. interna-
tional broadcasters, because of the
hope they offer to those without
access to information. Repressive
governments this past year have:

— arrested international broadcast
reporters or expanded restric-
tions against them,

— imposed new laws to shut
down local independent
radio stations,

— closed or destroyed non-
governmental local networks
and stations in Africa which
broadcast views of govern-
ment opponents within
their countries,

— continued to jam RFA or VOA
direct broadcasts in China and
Vietnam, and Radio Marti
broadcasts in Cuba,

— blocked access to the public
Internet server in the Peoples
Republic of China and
in Serbia's universities, and



— torn down privately-owned
satellite dishes.

The world, a decade after
Tiananmen and the Berlin Wall, is
more unpredictable and dangerous
than anyone could have imagined at
the end of the 1980s. Even two
years ago, who could have foreseen:

— the first use of force by NATO
in the Balkans to end ethnic
cleansing in Kosovo;

— the Asian economic crisis affect-
ing South Korea, Indonesia,
Thailand and others around
the globe;

— the rival nuclear tests by India
and Pakistan and renewed fight-
ing in Kashmir; and

— the expansion of perils such as
terrorism against U.S. embassies
in Africa?

In an unpredictable world, democra-
cy must be strengthened. A better
informed world is a safer one, and
U.S. international broadcasters are
America's informational trump card
in times of crisis. They get America's
message into millions of homes
worldwide when the nation most
needs to. They offer vital alternative
ideas and seeds of hope to those
suppressed in closed societies.

Launched the first around-the-
clock service in Mandarin
Chinese in the history of
international broadcasting (12
hours each by VOA and RFA).

Created two highly-targeted
new surrogate services within
RFE/RL—Radio Free Iraq and a
Persian Service to Iran—to
reach two strategically-impor-
tant Gulf countries.

Enhanced and temporarily
expanded broadcasts to the
Arab world (VOA and Radio
Free Iraq) during the four-day
U.S./British airstrikes against
Iraq in December, 1998.

Dramatically expanded
broadcasts to the former
Yugoslavia in response
to the NATO airstrikes
and mass killings of
Kosovar Albanians by
the Yugoslav army and
Serb militias: VOA in
Albanian and Serbian,
and RFE in its South Slavic [
broadcast service. E

Established new services to
the Balkans, RFE in
Albanian and VOA in
Macedonian. U.S. interna-
tional broadcasters led the
way in establishing a ring
of FM stations around

A Bargain in the Global
Marketplace of Ideas

FOR about two percent of the
entire foreign affairs budget, VOA,
RFE/RL, RFA, the Martis, and
Worldnet Television can operate for
an entire year. This is less than two
hundredths of a percent of federal
non-defense spending. During the
past year, U.S. overseas networks
have once again proven the old
adage: it's the truth that hurts.
Technical monitoring confirmed
that China, Cuba, Iran, Irag, North
Korea, Tibet, and Vietnam all
attempted to jam America's broad-
cast voices.

During the past year, U.S. govern-
ment overseas broadcasters:

Serbia broadcasting news
from British, German, and
French international broadcast-
ers as well as the U.S. networks.

3 _ud\..'“- s

While covering the conflict in Kosovo, broadcast journalist
llir Ikonomi of VOA's Albanian Service uses a satellite phone
to file a report. In back of him is a NATO tank which has
halted in the capital of Pristina.



— Founded a network of more
than 30 affiliates in Bosnhia
which carried a two-hour
Bosnian language program.
Serbian language newscasts
were broadcast throughout
the day to update audiences
on Kosovo (RFE/RL).

— Inaugurated a global
around-the-clock news
and information

At the ribbon-cutting ceremony to celebrate the opening of the new Radio and
TV Marti headquarters in Miami, Florida are (1 to r): Rep. Lincoln Diaz-Balart (R-FL),
Secretary of State Madeleine K. Albright, Rep. Peter Deutsch (D-FL), Rep. Carrie

‘ ) Meek (D-FL), Rep. lleana Ros-Lehtinen (R-FL), Miami-Dade County Mayor Alex
\\ / program in Penelas, and Office of Cuba Broadcasting Director Herminio San Roman.

__ English, VOA

. News Now,

— Expanded Worldnet Television program-
ming to Africa and Asia from eight to
ten hours daily, with new weekly English
and Arabic public affairs discussion
programs to Russia, Europe, the former
Soviet republics, and the Arab world.

1 \ another first of its kind in
the field. This included a quantum
expansion of live programming on

VOA's flagship service.

— Greatly increased broadcasts to Asia and
Africa, including a doubling of the Radio
Free Asia staff and expansion by 13 1/2
hours weekly of

to Afica S Ei3g-and R
- | ontn B T v oy | " et b
— Commissioned .

experiment in
multimedia with
the announce-
ment of a VOA-TV
and Worldnet
pilot program to
take advantage
of VOA's global
network of
foreign and U.S.
correspondents.

a far-reaching ‘

wmmu CLADRY * Ii
Lo UAESTT e, i

REOR ®

Il

== RADIO FREE EURQPE © wewy smms wart
=== RADIO LIBERTY RFeRL :

I AT [ w18 30 | P omssors 15 |
Flurrll.n.-ll!u-:u Do §

)
K ik B, Haa s
pgpmenms  EERE-

[
il Pl e Mudiian Beda

e w Fekegis
E i T il b i g i B i ] E_mﬁl
rﬁ" m-:" h, P'!"-"l e L e FRRm el Hvd
-u-:-r thr pEH i g U ppciaanas i £ kel Mo =y
bt marmrls ralabges s ae mmisnm 1 z:ll-.l;llurd-cl-h-n-
[T Tk ...p.d 1.-ra.1]un-ul- Iﬁ-.ul-l-ullal----\.- \rubrih B

o el rb\.ﬂi il e Ui iy O il Bl i ||.|.||Ib|-|.|. e ih

Radio Free Europe/Radio Liberty’s web site



— Dedicated a new headquarters
in Miami for Radio and TV Marti,
with enhanced facilities for
broadcasting to Cuba.

— Completed conversion to com-
pressed digital of satellite circuits
to Central and South America
and Africa.

— Refined or expanded websites
(RFE/RL, RFA, Radio Marti,
Worldnet and VOA) to provide
Internet access to news, infor-
mation and analyses. Combined,
these websites (text, audio and
video) were receiving more than
12 million visits monthly at the
end of 1998. The number of
“hits” to our various web sites is
increasing as the number of PCs
grows around the world.

Other Voices,
Of Those Who Listen...

Pol Pot, the Khmer Rouge leader,
was responsible for the deaths of a
million of his countrymen during
the genocide of the 1970s in
Cambodia. His widow told the Far
East Economic Reviewin April 1998,
that the infamous Communist leader
died of a heart attack shortly after
hearing a VOA Cambodian newscast
reporting that his own followers
would turn him over to an interna-
tional tribunal on war crimes. She
said Pol Pot, who had banned listen-
ing to foreign broadcasts when in
power 20 years ago, had relied on

VOA Cambodian as "his daily win-
dow on the world.”

At his daily briefing toward the end
of the successful air campaign in
Kosovo, NATO spokesman Jamie
Shea reported that two Serb battal-
ions had deserted their posts in
Kosovo. A thousand or more troops
left their units to hurry home to the
town of Krusevac in Serbia. This,
Shea said, was in response to reports
they had heard on RFE of Serbian

police using water cannons to repress

women and children in their home-
town who were protesting against
Serbian President Milosevic's war
policies. "It is interesting,” Shea
added, "that despite media restric-
tions in Yugoslavia, soldiers in the
field seem to prefer to listen to
Western broadcasting stations.”

At the peak of the Kosovo refugee
crisis, Isabelle Lazzarini of the
International Committee of the Red
Cross in Geneva had high praise for
VOA's Albanian refugee family reuni-
fication message service. (VOA,

the BBC, and Deutsche Welle of
Germany all worked with the Red
Cross to record and rebroadcast tele-
phoned family messages.) Lazzarini
credited VOA and the other networks
with helping to reunite hundreds

of lost family members. On-site
polling of refugees in Albania and
Macedonia in May and June of 1999
showed that in Albania, more than

“The work of Radio
Free Eumope/Radio
Libetty in promot-
ing  democratic
values is more im -
portant now than

it was even in the
days of the Cold
War. The challenges may be diérent,

but they are tougher than they
were befoe.”

—Representative Harold Rogers (R-KY)
August 13, 1999

“We say that pro -
moting democratic
values is a comer -
stone of our foeign
policy If indeed this
is so in the world, it
must also be in
China. Radio Fee
Asia is the mechanism to give some
encouragement to those who take
such risks for feedom.”

—Representative Nancy Pelosi (D-CA)
November 9, 1997

“It is an impotant
fact of modern
life that the need
for freedom
broadcasting is as
great as ever, not
only in countries
with totalitarian
regimes, but also in the astounding
80 percent of the world’s nations

in which, according to BEedom
House, the government still abridges
freedom of the pess.”

—Representative Chris Smith (R-NJ)
March 4, 1999



Worldnet reporter/producer Jim Bertel (right) interviews refugees in
a camp in Macedonia.

83 percent of refu-
gee adults listened
at least once a
week to VOA,; in
Macedonia, about
two thirds listened.

William Zhang,
host of a

Radio Free Asia
Mandarin lan-
guage call-in
program, Listener
Hotline received a letter in English which read,
in part: “Your program has given me much
information and courage during this black
time. | dare not phone you because I'm afraid
of the Communist Party's censorship tool,
even though | can do nothing against the
Communist Party.... | believe everyone is anx-
iously looking forward to having a free press
and information in China.” And a Burmese
college student wrote RFA: “Radio Free Asia's
news broadcasts ... are like a pot of pure drink-
ing water from which we can quench our
thirst for knowledge and information.”

VOA has been cooperating with the U.S.
Agency for International Development and
Rotary International in an effort to eradicate
polio everywhere in the next five to ten years.
VOA also exchanges children's programming
with 28 other radio stations in Africa, Asia and
Latin America and has broadcast a series of
Harvard University-originated programs on
refugee child traumas.

Throughout the 78-day NATO air campaign
over Serbia, and in spite of Yugoslavian army
threats to desist, a half dozen Montenegrin
radio stations continued to re-broadcast both
VOA and RFE/RL programming. Writing in the
New Republic Anna Husarska reported that
while Milosevic loyalist General Milorad
Obradovic had prohibited Montenegrin radio
stations from broadcasting VOA and RFE, the
Montenegrin Ministry of Information declared
the order invalid.

In the April 19, 1999 Boston Globe Susan
Milligan reported, “Locally, although the
(Serbian) army ordered the independent
media to stop broadcasting VOA and RFE,
Aetha M, an independent radio station,
has so far defied that order.”



Sgfving a Multimedia World

“WITH the advent of the Internet, methods
of accessing and disseminating infonation
have been fundamentally changed, with pro -
found implications for individuals, civil society
and govenments.”
— “Regardless of Frontiers,”

publication of the Global Internet

Liberty Campaign, (GILC),

September, 1998

The ways people get news and information
are multiplying with incredible speed. For
most of the 57 years since the United States
began broadcasting globally on shortwave,
radio was king. Its combination of attributes
still remains unmatched: portability, reach,
diversity of audiences, and an ability to
offer a friendly voice in a hectic world at a
reasonable cost.

But more and more, the planet is being
wired with other means of getting news
and information. The challenge for U.S.
international broadcasters is to expand the
traditional radio base, to create new pro-
gramming and build the technical means to
harness the communications revolution.
Resources are finite, so the broadcasters must
make careful choices: which medium—or
combinations of media—is best for the
region they wish to reach?

In some societies, TV now is on top, as in
the Arab Middle East and soon in China,
and the Internet is looming on the horizon.
National and commercial local FM and TV
networks dominate the airwaves in Europe,
the former Soviet Union and the Americas.
In much of sub-Saharan Africa, and coun-
tries with tightly-controlled state media
such as China, North Korea, Burma, Iraq,

Farsi

French to Africa

. i . . Georgian
Iran, Libya and Vietnam, listeners continue g

to tune in to shortwave.
cH
Historically, programming was ,:.;T.;‘I;—'-T i
“one way.” It was beamed to
the ionosphere; it returned to
earth after skips and bounces
to sometimes unknown
destinations and millions of
unknown listeners. But today
because of satellite and
computer technology, interna-
tional broadcasting can be
interactive—where audiences respond to
programming as well as listen to it.

Video editor uses an editing
suite to prepare Worldnet
programming.

The number of people using the Internet,
though growing geometrically each year, still
lags well behind those who tune into radio
and TV. But at the dawn of what some call
“the communications century,” the Internet
is beginning to penetrate even age-old
electronic Great Walls.

Hindi
U.S. government international broadcasters
are moving quickly to make choices about
where to put resources, based on greatly-
expanded research. They are exploring the
feasibility of converting existing relay station
transmitters to digital shortwave and medium
wave. They have been in contact with direct
broadcast via satellite service providers which
launch satellites around the globe.

Hungarian

Indonesian

Kazak

Khmer
Examples of technical innovations by U.S.
global broadcasters this past year:

Kinyarwanda

— The Office of Engineering of the
Intemational Broadcasting Bureau (see foot -
note on page ii) began operating the newly
constiucted Tinian shortwave relay station,

Kirundi



Outflanking
Censorship

A recent U.S. Institute of Peace
conference in Washington dis-
cussed ways the Internet is being
used to counter censorship in
countries such as Belarus, China,
Saudi Arabia, Serbia, and Russia.
A report read at the conference
noted that the Internet lately has
been at the forefront of democ-
ratic uprisings. It cited a report
from Indonesia by David Marcus
of the Boston Globewho wrote
last year that dissidents in the
world's most populous Muslim
country knew they couldn't
be heard on state-controlled
media. So they shared informa-
tion about protests by
e-mail, inundated news groups
with stories of President Suharto's
corruption, and used chat
groups to exchange tips about
resisting troops.

Satellite dish at IBB’s new
Tinian Transmitting Station in
the U.S. Commonwealth of the
Northern Marianas.

in the western PacificVOA and RFA
are sharing facilities at this site.
Monitoring reports from mainland
Asia say reception is excellent. The
station greatly amplifies America's
voices in China at a critical time.

—On July 31, 1998, RFA purchased a
shortwave relay station from the
Christian Science Monitor's Herald
Broadcasting Services in Saipan, just
a few miles from TinianThe site
broadcasts 28 1/2 hours weekly of
RFA programming to China and
other areas of East Asia, and will
expand from two to three trans-
mitters in 1999. RFA also doubled
facilities at its headquarters in
Washington, and completed
installation of 11 state-of-the-art
digital production studios and 18
mini studios.

“Although VOA's Serbian radio-TV simulcast, “America
Calling,” was banned from independent stations in my
county last October, it still is widely watched on direct to

home TV via Astra satellite dishes.”
— Drazen Pantic, Director, B92 OpenNet Radio
web site in Serbia, January, 1999

—RFE/RL became the first U.S. inter -
national broadcaster to convert to
the use of digital video lmadcast
(DVB) channels to deliver prgrams
of the highest possible audio quality
to its affiliates. It will use the sys-
tem to reach 98 affiliate partners
and 232 active transmission sites

in Eastern Europe and the former
Soviet Union.

—Worldnet Television began working

closely with VOA on a VOA-TV pilot
project, which has included the pur -

chase of 100 hand-held minicameras

to be used by VOA coespondents
and contract epotters around the
world.Staff training is underway in
this new form of video journalism.
A prototype pilot program was
planned in Russian, incorporating
VOA-TV features.

— All broadcasting elements expanded

Intemet services in 1998:

e RFE/RL developed a web site
that provides program text,
program audio, and information
reports to users throughout the
former Soviet Union and East
and southeastern Europe, as
well as for those following
events in Iran and Iraq.

* VOA expanded audio services
available on its web site to 28
languages, and contracted video
service on the web for Serbian
and Albanian programs when
independent media were pro-
hibited from using VOA radio-TV
simulcasts in Serbia and Kosovo.

e RFA reconstructed its web site to
include audio programming,
texts of news and features
programs, and a bulletin board
and e-mail capability to foster
an open, running dialogue
with listeners.



—The IBB Office of Engineering contin -
ued to refine its satellite distribution
systems. This greatly expanded the

Video journalist edits a story using
a state-of-the-art digital video editor.

— At VOA, a new master control center
became fully operational in January
1999, and the long-awaited eplace -

ment of the VOA text distribution
System for News and Resgramming
(SNAP), was installed in July 1999.
Procurement began of
the first digital studio
production equipment
for VOA headquarters. In
late 1998, VOA's region-
al London news center
started using a digital
audio workstation net-
work assembled from
off-the-shelf products.

number of digital radio channels
available to VOA and RFE/RL in
Eastern Europe and East, Central
and South Asia, as well as two
video channels.

—In 1998, a new automated 600-kilo -
watt IBB medium wave transmitter
was completed on the Greek island
of Rhodes This facility significantly
strengthens VOA's broadcast signal
on the standard (AM) broadcast
band in Israel, the Levant, and the
Arab world as far east as Baghdad.

Since Slobodan Milosevic's crackdown against
independent Serbian media, RFE, VOA, and the
BBC have responded by expanding shortwave
or AM radio broadcasts. They also have added

to their news websites or e-mail services in
Serbian, Albanian and English, in combinations
of audio, text and video. There are an estimat-
ed 30,000 PC users in Serbia today.

These technical marvels
tend to enchant a genera- . e -
tion of broadcasters and L i _'-j' 1 _u_ L 4 __f_"ﬁ
telecommunications specialists. But —

they recall, as well, that there is a
great diversity of populations and
cultures in the global electronic

—IBB Engineering, in mid-1999, began
testing of a new shortwave relay
station in the Indian Ocean island
nation of Sri Lanka.The facility will
greatly strengthen broadcasts to
northern India and Pakistan,
Afghanistan, and the former Soviet

N I eI

"Ml

republics, and give the U.S. greater  village described 35 years ago by ___“M
direct broadcast flexibility there celebrated author and communica- "-*_.::_:_;E;_:L_-:}.EE“
and as far away as East Africa. tions guru Marshall McLuhan. Many Wie WEflEe T
in Africa, for example, cannot even i T B | e e | |

(= =|= . i |

3 JaeFary Tla e S I TEFLEAED B L

Above, web site for Radio Marti; Left: master
control room at the Thailand Transmitting
Station in Udorn, Thailand.




Radio broadcast technicians monitor programs

in VOA’s new Master Control Center in
Washington, D.C.

On July 20, 1999, U.S. Supreme Court Justice
Antonin Scalia swore in Sanford Ungar as VOA's
24th Director, while Mr. Ungar’s wife, Dr. Beth
Ungar, holds the bible.

afford batteries for their transistors. In
areas of the world such as rural India,
one telephone or a TV set for 50
people is a luxury. In Africa and the
Balkans, tens of thousands of refugees
are fleeing war or famine. In all those
places, shortwave is king.

10

In June 1999, television network
executive Lawrence K. Grossman said,
“Gutenberg made us all readers.
Radio and television made us all first-
hand observers. Xerox made us all
publishers. The Internet makes us all
journalists, broadcasters, columnists,
commentators and critics.” That’s the
ultimate challenge to public service
international broadcasters of the 21st
century. In today’s and tomorrow’s
500-channel world, broadcast con-
tent is what ultimately will count.



etopling for a Communications Century

“MANY Serbs—especially in big cities such as
Belgrade, Novi Sad and Nis—openly make fun
of Serbian state-controlled radio and TV. They
watch or listen to Véstem newscasts such as the
BBC, CNN and Voice of America instead.”

— USA Today, July 13, 1999

“The Tibetan language pogram...has become
the listening post and window to the outside
world for the Tibetans under the occupation by
China. | know for a fact that the Tibetans inside
Tibet listen to your program every day at the
great risk of being prosecuted and imprisoned by
the Chinese authorities.”
— Excerpt of a letter to Radio Free Asia
from a listener, Wangchuk Tsering,
in Nepal, October 1998

In the coming year, the principal U.S.
publicly-funded overseas broadcasters will

be heading into what has been called the
communications century. They will be doing
S0 on the programming front and—aided by
the International Broadcasting Bureau’s Office
of Engineering and other support services—on
technical fronts as well. Here are a few exam-
ples of their recent accomplishments;

RFE/RL:

e Launched a highly-targeted Albanian
language broadcast to Kosovo, and
continued to add broadcast hours to the
Radio Free Iragq and Persian Service to Iran
inaugurated in 1998.

e Continued expansion of its presence on
the Internet, where RFE/RL now attracts
10 million visitors a month. The network’s
daily Newslineand weekly Iran Report

Iraq Report and Caucasus Reportreach an
estimated 50,000 readers a week.

Increased listenership by lining up new
affiliates and rebroadcast arrangements
via local medium wave and FM stations in
Eastern Europe and the Balkans, working

with the IBB Office of Affiliate Relations.

RFA:

e Increased hours in

Tibetan, Cantonese
and added Uyghur
(spoken in the

far northwestern
autonomous region of
Xinjiang). The increas-
es mean that RFA has
fulfilled its commit-
ment to Congress
that it would broad-
cast 24 hours a day
to China.

Added two new call-

in programs to the Mandarin Service,
Democracy Salonand Heart to Heart

Democracy Salonis devoted largely to
questions involving democratic infra-
structure and processes, and Heart to

Kurdish

Kyrgyz

Lao

Latvian

Lithuanian

Macedonian

“In Soviet times, the broadcasts were a
welcome reminder that the West had not
forgotten my country. Now, RFE/RL’s bad -
casts are helping me and my coungmen
complete the job of building a democratic
and free society and reintegrating Estonia
back into the Wést.”

— Estonian President Lennart Meri,
March 1999

Mandarin

Pashto

Heart is geared to women’s concerns and Polish

family issues.

Broadcast coverage relating to the tenth
anniversary of the Tiananmen Square
crackdown. This included live reporting
from the Square on June 4; an ex-PLA sol-
dier phoning one of the call-in programs
who described being in the Square in
1989 with orders to “kill without discus-
sion;” and a 14-part series of interviews

11

Portuguese to Africa

Portuguese to Brazil

Romanian

Russian




“l am in anguish. There is a spiritual
hunger in me. | thirst for ceéain

infomation, but given the way
things are in China, my thirst cannot
be quenched. | can only tune into

X |': :: . , ...'
your program often. | like your pro - R AR
gram a lot. Your program moves On a visit to RFE/RL, Rep. Richard Gephardt (D-MO) shakes hands with Radio Free Iraq Deputy Director
: Kamran Al-Karadaghi while RFE/FL President Thomas A. Dine looks on.

me so much that | have become

an insomniac.”

— A listener to REA’s with the victims’ family mem- e Increased live VOA Mandarin
Voices of the Peoplea 70-year-old bers—most of whom had never Chinese radio-TV call-in simul-
woman from Guangxi Province, spoken out—that was turned casts from two to five days
August 6, 1998 into a CD and distributed free to weekly, including panels with

listeners by request. Mandarin speaking specialists

on Sino-U.S. and American
issues. Expanded Tibetan from

Defusing Tensions on the Asian Subcontinent two to three hours daily.

In the wake of Indian and Pakistani nuclear tests, the VOA Hindi, =Moved ahead with the VOA-TV
Urdu and Bangla Services organized two conferences to explore pilot program in 1999. By train-
conflict resolution issues in South Asia. One was co-sponsored by ing journalists in producing

the Carnegie Corporation. A second, co-sponsored by Peace digital, simple format television,
Links, featured former Senator Dale Bumpers as a keynote speak- VOA will have audio/video

er. VOA also provided comprehensive coverage in English and journalists circling the globe,
South Asian languages of efforts, including those of the U.S., to reporting on radio and TV.

end renewed fighting between India and Pakistan in Kashmir in Several hundred field reporters

the summer of 1999. in more than 40 languages
carry out this mission.

VOA

«Expanded broadcasting to
Africa. The Africa Division
added 13 1/2 hours of new
programming each week in
1998, and 24-hour-a-day multi-
language VOA programming
streams went on the air via
local FM or medium wave net-
works in east and central Africa
in 1999.

12



d the Millennium

PUBLICLY-FUNDED U.S. global broad-
casting cannot afford to be all things to all
people. Its greatest challenge: narrowing the
field to determine the right audiences at the
right times consistent with the best interests
of the United States government. Region by
region, which are the delivery systems used
by the best combination of listeners, viewers,
and readers? Reduced to its essence, the
broadcasters must decide what to say, how to
say it, to whom, and how to get it there.

Since its first meeting on September 6, 1995,
the nine-member bipartisan U.S. Broadcasting
Board of Governors has made significant
progress in:

— Ensuring the journalistic integrity of the
overseas networks, and securing their
organizational independence,

— Enforcing a legislatively-mandated firewall
to shield the broadcasters from political,
diplomatic, and special-interest pressures,

— Consolidating the engineering and techni-
cal services and program schedules of VOA,
RFE/RL, RFA, Worldnet and the Martis with
millions in cost savings,

— Greatly expanding audience research, by
adding resources and coordinating the
separate survey work of all the entities, and

— Continuing to train journalists from
around the world, including those from
potential affiliate stations and in the new
demaocracies in Africa, the Middle East and
Latin America.

Now, the challenge is to build on this base. It
is to draw on the strengths of the respective
broadcast organizations in order to match the

principles outlined in the 1994 law governing
international broadcasting with the techno-
logical changes of the new century (e.g. new
TV formats digital production and transmis-
sion, the Internet in text, audio and video
streams, and direct broadcast via satellites).

Several priorities seem apparent:

1) Exploe technological advances for new
and more effective delivery systems.
Evaluate television, the Internet, and other
technologies in addition to radid/Vhat can
the nation afford in each of the new
delivery systems, and what kind of pro-
gramming in each best serves the
national interest? Is there room for more
diversification without ignoring the needs
of those listeners who can only afford a
radio, those without accurate sources
of information in closed or developing
societies? How best should the broadcast-
ers build on the radio base in the 21st
century: television, rebroadcasting or
acquisition of FM frequencies in other
countries, Internet development, digital
satellite transmissions, direct broadcasting
via satellites?

2) Continue to build on news gathering
capabilities of all the broadcasting entities.
International public service broadcast
news is distinct from that to which
American consumers are accustomed. It
features in-depth reporting, focusing on
global and in-country issues of the day.

It is a balanced and rapid radio of record,
for the voiceless as well as for the
establishment. It ranges over politics,
economics, science, the arts, offering a
window on the world where information
is biased or incomplete. It demands satel-

13

Serbian

Slovak

Slovene

Spanish

Spanish to Cuba

Swahili

Tajik

Tatar-Bashkir

Thai

Tibetan

Tigrigna

Turkish

Turkmen

Ukrainian

Urdu

Uyghur

Uzbek

Vietnamese

Wu




“In a society with gowing
(media) choices, and one where
the depth of information is poten -
tially infinite, the highest value
will be given to the source whose
information is most dependable.
Every society throughout history
has created its own journalism. In
each, history reveals, the form
that has prevailed has been the
most reliable one.”

— Tom Rosenstiel,
Director of the Project for
Excellence in Journalism,
Pew Charitable Trusts,
and Bill Kovac, Curator,
Nieman Foundation,
Harvard University,
February 1999

”People have more power to influ -
ence and change their
govenments than ever before..
In a world of more powdul
publics, engaging the right audi -
ence at the right moment on
issues important to the U.S. can
resolve conflicts that might lead
to war, create markets for pof -
itable trade, and deal with the
transnational problems of tewr -
ism, drugs, crime, disease and the
envionment.... That right audi -
ence is found everwhee there
are groups of citizens who have
organized to affect the gover -
nance of their nation.”
—The U.S. Advisory

Commission on Public

Diplomacy, “Publics and

Diplomats in the Global

Communications Age,”
1998

3)

4)

lite phones, digital field produc-
tion, and an ability to mount live
radio broadcasts and interactives
from anyplace on earth.

Evaluate programs such as VOA-
TV’s pilot, RFE/RL’s new services to
Iran and Iraq, and all new boad -
cast initiatives for cost dectiveness
and audience reachEach of the
networks has a unique style, and
the missions of the global broad-
casters (VOA and Worldnet)

and the regional broadcasters
(RFE/RL, RFA, and the Martis)
differ somewhat. But all are man-
dated by law to be accurate,
objective and comprehensive,
among other principles stated in
the 1994 legislation. The Board’s
broad oversight of individual
program evaluations and reviews
in each of the entities will take
these principles into account
while respecting the networks’
journalistic integrity.

Continue the expansion of
intemational broadcasting
audience esearch, and use
the results in guiding strategic

planning and budgetary decisions.

International broadcasting needs
to know its audience—where it is
strong, where it is weak. This
kind of information is indispens-
able in pointing the way to
intelligent programming and
resource decisions. The radios
must find ways to reach the
future leaders of emerging
democratic nations.

14

5)

Enhance cooperation and
coodination between and
among U.S. government inter -
national broadcasters.RFA

and RFE/RL promote each
other’s programming on their
web sites, and in 1998, began
regular technical coordination
meetings. VOA and Worldnet
jointly produce a number of
programs each week. VOA and
RFE/RL have a joint affiliates
office in Prague, designed

to coordinate marketing of
programming throughout
Eastern Europe, the Balkans
and the former Soviet Union.
Research is shared between
the networks. The Internet
offers a vast potential for shar-
ing of programming material
and services.



APPENDIXES

The Broadcasting Principles

International Broadcasting Act of 1994 —
P.L. 103-236 Section 304

U.S. publicly-funded civilian overseas broadcasts will include:

(1) news which is consistently reliable and authoritative,
accurate, objective and comprehensive,

(2) a balanced and comprehensive projection of United States
thought and institutions, reflecting the diversity of
United States culture and society,

(3) a clear and effective presentation of the policies of the
United States and responsible discussion and opinion on
those policies,

(4) programming to meet needs which remain unserved by
the totality of media available to people of certain nations,

(5) information about developments in each significant region
of the world,

(6) a variety of opinions and voices from within particular
nations and regions prevented by censorship or repression
from speaking to their fellow countrymen,

(7) reliable research capacity to meet the criteria under
this section,

(8) adequate transmitter and relay capacity to support the
activities described in this section, and

(9) training and technical support for independent indigenous

media through government agencies or private
United States entities.

15



Marc B.
Nathanson
Chairman

Tom C.
Korologos

Broadcasting
Board

of
Governors*

*The ninth seat on the
Board is currently vacant
due to the resignation
of former chairman
David W. Burke.

Edward E.
Kaufman

Carl
Spielvogel

Bette Bao
Lord

Marc B. Nathanson, Chairman

Mr. Nathanson is Chairman and Chief
Executive Officer of Falcon Cable TV, which
serves in excess of one million subscribers
in over 800 communities in 26 states. Mr.
Nathanson is a 30-year veteran of the cable
TV industry and was elected a member of
“Cable Pioneers” in 1982. He also serves on
the boards of the Annenberg School of
Communications at the University of
Southern California and UCLA’s Anderson
School of Management and the Center for
Communications Policy.

Tom C. Korologos

Mr. Korologos is the President of Timmons
& Company, a government relations
consulting firm. A former journalist in Salt
Lake City and New York City, he previously
served as the Chairman of the United States
Advisory Commission on Public Diplomacy
and as a member of the Board of Directors
of the International Media Fund.

Edward E. Kaufman

Mr. Kaufman is President of Public Strategies,

a political and management consulting firm in
Wilmington, Delaware. He is the former Chief
of Staff to Senator Joseph Biden and a Senior

Lecturing Fellow at Duke University School of

Law and the Fuqua School of Business.

Carl Spielvogel

Mr. Spielvogel is the Chairman and Chief
Executive Officer of Carl Spielvogel Associates,
Inc., a global investment and communi-
cations company. Mr. Spielvogel is the former
Chairman and Chief Executive Officer of
Backer Spielvogel Bates Worldwide, Inc.,

one of the world’s largest marketing,
communications, and advertising companies.

16

4
7

e

Penn
Kemble

Alberto
Mora

Cheryl
Halpern

Earlier, he was a reporter and columnist at
the New York Tmesfor eight years. Mr.
Spielvogel has been nominated to be U.S.
Ambassador to the Slovak Republic.

Bette Bao Lord

Ms. Lord is a recognized author and lecturer
whose works include Legacies: A Chinese
Mosaig which was chosen by Time magazine
as one of the ten best non-fiction books of
1990, and Spring Moon a New York Tmes
bestseller and nominee for the American Book
Award. She is also Chair of the Freedom
House Board of Trustees and serves on the
Board of Trustees of the Freedom Forum.

Alberto Mora

Mr. Mora is an attorney in private practice
in Washington, D.C., where his focus is
international law. From 1989 to 1993, he
served as General Counsel for the United
States Information Agency.

Cheryl Halpern

Ms. Halpern has participated extensively in
community activities on the national, state,
and local levels. She has served on the
Executive Board of the Washington Institute
for Near East Policy and the Executive
Committee of the New Jersey Regional
Advisory Board of the Anti-Defamation
League of B’nai B’rith. From 1990 to 1995,
Ms. Halpern served as a member of the Board
for International Broadcasting, the predeces-
sor to the Broadcasting Board of Governors.

Penn Kemble

Mr. Kemble, who is Acting Director of

the U.S. Information Agency, serves as an
ex-officio member of the bipartisan Board.



Facts About U.S. International Broadcast Networks

Voice of America (VOA)

FY 1999 Budget:
$106,378,000

Total Employment:
1,152

Number of Languages:
53

Weekly Broadcast Hours:
912

Headquarters:
Washington, D. C.

Director:
Sanford J. Ungar

“l want to congratulate the Voice of
America for the tremendous work that
you do; you are indispensable.”
— Senator Carl Levin (D-Ml), on
VOA broadcasts to Bosnia, 1997

“It is not possible to get the truthdm
domestic Chinese sources. In order to
get the truth in China, one has no
choice but to become a faithful listener
to the Voice of America.”
— Chinese dissident Wei Jingsheng
January 19, 1998

1998 Highlights:

e Launched VOA News Nowy
VOA's 24-hour live English
news and information service,
with First Lady Hillary Rodham
Clinton as the inaugural
interviewee.

« Broadcast the Dalai Lama'’s first

ever television interview in
Tibetan, to the Tibetan people,
during a visit to VOA.

Broke the news of Nigerian
opposition leader Chief Abiola's
death and of the outbreak of the
Eritrean-Ethiopian war.

Began 13 1/2 hours weekly

of democracy programming

to Africa in English, French,
Kinyarwanda/Kirundi, Amharic,
Swahili, and Hausa. Hosted two
journalism training programs for
VOA stringers in Abuja, Nigeria,
and Addis Ababa, Ethiopia.

Interviewed released Chinese
dissident Wang Dan, who said
that when he was in China, VOA
was his “only window to the
outside world.”

Piloted VOA-TV to train VOA
and Worldnet employees as
video journalists producing topi-
cal features and public affairs
materials for use by VOA broad-
cast services to strategically
important countries.

Launched a worldwide public
service campaign to reduce
child mortality. Broadcast child
survival programming in all 53
languages and gained commit-
ments from large and small
broadcasters around the world
to air similar messages.

17

Sanford J. Ungar
Director , VOA

Increased VOA Mandarin to 12
broadcast hours daily, including
an English teaching hour, and
expanded Tibetan programming
by one hour.

Expanded Arabic programming
during successive crises in Iraq.
Reported extensively on both
Clinton administration policy
and congressional reaction.

Broadcast VOA Serbian and
Albanian radio programs and
VOA Serbian television via the
Internet on Broadcast.com
when independent media were
prohibited from using VOA

in Yugoslavia.

Sent VOA reporters to Cuba
(who received visas for the first
time since 1990) to cover Pope
John Paul II's visit.

Expanded VOA's Dari and
Pashto broadcasts at the time of
U.S. air strikes against terrorist
facilities or weapons plants in
Afghanistan and Sudan.

Gave extensive coverage to the
India-Pakistan nuclear detona-
tions. Stepped up conflict
resolution programming in the
wake of the tests, including the
summit of the Indian and
Pakistani prime ministers.



== RADIO FREE EUROPE

RADIO UBERTY

Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL)

FY 1999 Budget:
$74,647,000
(including Radio Free Iraq)

Total Employment:
457

Number of Languages:
25

Weekly Broadcast Hours:
830

Headquarters:
Prague, Czech Republic

President:
Thomas A. Dine

“For many years, | myself was one of
those who could address their fellow
countymen mainly or even solely
through the medium of this radio sta -
tion. | am not sure that | would not
have been in prison for another couple
of years were it not for a cdain
amount of publicity which | had
because of RFE/RL. This applies not
only to me, but to the whole of the
opposition in Czechoslovakia.”

— Czech President Vaclav Havel,

September 8, 1995

“The hatemongers (in eastern Eunpe)
prosper while the eformers are kept in
a very small ghetto. But we mustn't be
discouraged by the slow pace of
democratization. In one country after
another | have seen leaders whose
instincts are clearly antidemocratic
take retreating steps when they were

faced with enough insistence and
patience. That's what RFE/RL does to
them, day by day, year by yeal
— Kati Marton, president,
Committee to Protect Journalists

1998 Highlights:

* Responded to the U.S.-British
airstrikes against Irag on
December 17, 1998, by immedi-
ately doubling, within three
hours of President Clinton's
announcement of the military
action, Radio Free Iraq (RFI)
broadcasts to four hours per day.

« Expanded RFI crisis program-
ming through December 21,
when normal scheduling
resumed. RFI's coverage of
Operation Desert Fox was sup-
ported with cross-reporting by
RFE/RL's other services.

« Provided balanced, comprehen-
sive election coverage in Russia,
contributing to a respect of
electoral procedures by local
authorities and a better
informed Russian electorate.

e Organized a symposium in
Prague on opening up Serbia's
media, featuring editors and
journalists affected by the media
crackdown in Serbia. The sym-
posium led to the creation of
new programming designed to
help counter the Milosevic
regime's blackout.

18

Thomas A. Dine
President, RFE/RL

« Sponsored a two-day interna-

tional conference in Prague in
commemoration of the 50th
anniversary of the Universal
Declaration of Human Rights,
featuring U. N. Human Rights
Commission special rapporteur
Jiri Dienstbier.

Organized a well-attended
seminar on Capitol Hill on the
threat of anti-Semitism in the
post-Soviet states.

Trained journalists from through-
out Eastern Europe and the
newly independent states of the
former Soviet Union.

Launched medium wave service
to Belarus.

Developed a highly successful
Internet website that provides
program texts, program audio,
and information reports to
users throughout the broadcast
region and the world. The site
is visited nearly ten million
times a month.

Published the daily RFE/RL
Newslineand weekly RFE/RL Iran
Repot, RFE/RL Caucasus Repot,
RFE/RL Balkan Report,RFE/RL
Watchlist,and RFE/RL Iraq Repot,
which are disseminated both to
the broadcast region and
around the world by e-mail, fax,
and via the World Wide Web.



RADIO FREE ASIA

Radio Free Asia (RFA)

FY 1999 Budget:
$22,000,000

Total Employment:
220

Number of Languages:
10

Weekly Broadcast Hours:
197

Headquarters:
Washington, D. C.

President:
Richard Richter

“| supported the establishment of
Radio Free Asia. | talked about it
repeatedly and I've done my best to
expand the operations of Radio Ee
Asia...to beam honest, open debate
into Asia.”

— President Bill Clinton,

June 24, 1998

“Radio Free Asia is one of our most
impotant tools to advance the
cause of human rights and freedom
in China.”
— Senator Joseph R. Biden r.
(D-DE), January 30, 1998

1998 Highlights:

< Increased broadcast hours in
Mandarin to 12 hours daily.
Increased hours in Tibetan to
four. Added two hours daily in
Cantonese. Added Wu (Shanghai

dialect) for 30 minutes a week to
the Mandarin Service.

Inaugurated a one-hour-a-
week program in the Uyghur
language to western China.

Interviewed Khmer Rouge
leader Pol Pot in Anlong Veng,
Cambodia. RFA's Bangkok
reporter was the last to inter-
view him before his death.

Hosted visit to RFA by leading
Chinese dissident Wang Dan.
Signed him on as weekly
commentator for RFA's
Mandarin Service, along with
Wei Jingsheng.

Hosted visit by prominent
Viethamese dissident Doan Viet
Hoat. From Bangkok, RFA aired
first interview with Hoat upon
his release from prison.

Purchased a transmission facility
on Saipan, an island in the
Northern Marianas, from the
Herald Broadcasting Systems.
The station’s assets include two
100 KW transmitters and three
curtain antennas.

Reconstructed RFA website to
include audio programming for
all nine language services as well
as daily updates of programs in
five languages. The new site also
includes bulletin boards and
e-mail features which foster
dialogue with listeners.

19

Richard Richter
President, RFA

e Was the first news organization

to air confirmation of the death
of Lao prisoner of conscience
Thongsouk Saysangki, who had
been serving a 14-year sentence
for conducting propaganda
against the Lao government.

RFA's Vietnamese Service broad-
cast a series of exclusive reports
about documents of the
prominent Vietnamese dissident,
Lt. Gen. Tran Do, the former
chief of ideology of the
Communist Party of Vietnam.
The documents protest govern-
ment actions and call for

the democratization of the
government and the party.

RFA Vietnamese also aired a
seven-part series on corruption
in Vietham, with names, dates,
supporting documents and
case studies.

RFA Cambodian did a lengthy
series on corruption in
Cambodia. Interviews ranged
from a police chief and an
army general to a prison direc-
tor, government officials and
ordinary citizens.

Opened offices in Seoul and
Bangkok.



FY 1999 Budget:

$22,330,000

Total Employment:

234

Headquarters:

Washington, D. C.

Director:

John Lennon, Acting

1998 Highlights:

e Pursued a Broadcasting Board
of Governors mandate to sepa-
rate policy-driven interactive
Dialogueformats from news
and information programming.
Held discussions with USIA on
reorganization of interactives
throughout the year.

Worked with IBB to plan for
transfer of some interactives
staff to the Department of State,
as prescribed in the Foreign
Affairs Reform and Restructuring
Act of 1998.

Cooperated with VOA and a
consultant, the former president
of New York Times Television, to
pursue the VOA-TV pilot project.
Those trained as video journal-
ists will produce topical TV
features and public affairs short-
form programs for use by VOA
broadcast services to strategi-
cally important countries.

Worldnet Television and Film Service

Sustained co-productions with
VOA of radio-television simulcast
programs in Arabic, Bosnian,
Farsi, Mandarin, Russian, Serbian
and Spanish.

Expanded a cable block of
programming on the Indian
Ocean Region (IOR) satellite
from eight to ten hours daily in
March 1998. The new hours
permit broadcasters such as
Ghana and Gambian TV to carry
Worldnet programming live in
prime time.

Beamed another cable block
programming stream to Latin
America in Spanish, around the
clock, seven days a week.
Programs included panel discus-
sions about topical issues and
life in America.

Provided continuous coverage of
the House of Representatives
impeachment proceedings and
the U.S. and British confronta-
tion with Iraq.

Increased placement of NewsFile
feeds on overseas TV outlets,
working closely with VOA lan-
guage services. Regular weekly
feeds are scheduled in Arabic,
English, Russian, Serbian and
Spanish. Other languages are
added, as events warrant.

20

John Lennon,
Acting Diector
Worldnet Elevision

* Launched two successful new
programs:

1) Washington Wndow a
weekly news and current
affairs program, providing
insight and perspective on
the pressing issues facing
central and Eastern Europe,
Russia and other former
Soviet republics. Nearly 30
European broadcasters
relay Washington Wndow
including ORT (Russia), TRT
(Turkey), and OBN (Bosnia).

2) Global Exchangean hour-
long weekly Arabic language
interview program designed
for television broadcasters
and viewer call-ins. Global
Exchangefeatured top U.S.
newsmakers including U.S.
Undersecretary of State
Thomas Pickering, U.S.
Deputy Representative to the
United Nations Peter
Burleigh, and Dr. Samir Khleif
of the National Cancer
Institute. Participating broad-
casters have included the
Middle East Broadcasting
Centre in London, Jordanian
TV, the Arab News Network,
Tele Lumiere (Lebanon) and
Ege TV (Turkey).



Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti)

FY 1999 Budget:
$21,983,000

Total Employment:
181

Language:
Spanish

Weekly Broadcast Hours:
162 (Radio), 31 1/2 (TV)

Headquarters:
Miami, Florida

Director:
Herminio San Roman

1998 Highlights:

e Completed relocation of its facil-
ities from Washington, D. C.,
to Miami and is now operating
solely out of Florida.

* Reported on the harassment,
detention, arrest, and incarcera-
tion of independent Cuban
journalists, as well as condemna-
tion by international press
organizations of this wave
of repression.

e Inaugurated a new UHF
transmission system at TV Marti.

« Provided extensive coverage of
Pope John Paul II’s historic trip
to Cuba and the resulting reac-
tion and events including
President Clinton’s remarks on
the Papal visit.

Fully reported President
Clinton’s decision to partially
ease U.S. sanctions against Cuba
and debates on Cuban policy in
the United States.

Assigned contract reporters to
cover the United Nations
Human Rights Commission
(UNHRC) deliberations in
Geneva, with a particular focus
on Cuba.

Offered on-scene reportage of
presidential elections in
Venezuela and Brazil and
throughout Latin America.

Covered Secretary of State
Madeleine Albright’s address
to the Cuban people at
Radio Marti.

Covered the Senate staff study
on U.S.—Cuba policy and Cuba’s
internal situation.

Extensively covered news
surrounding the second
anniversary of the passage of
the 1996 Cuban Liberty Act
and Democratic Solidarity Act
(Helms-Burton).

Reported on Secretary of State
Madeleine Albright’s visit to the
Vatican on March 24th.

Extensively covered tensions
between Nicaragua and Cuba as
a result of the deportation of
Cuban rafters in the Bahamas.

21

Herminio San Roman
Director OCB

e Covered the Cuban defectors
granted asylum in Costa Rica
(Orlando “El Duque” Hernandez,
and six companions).



Broadcasting Board of Governors

Radio Broadcasting
Free Europe’ &

s mmmmmm Boardof Govermors

Radio Liberty Marc B. Nathansan, Chairman
(Grantee] % |

Radino
Free

Beia
(Grantee)

Intemational
Ercadcasting
Bureau

Office of | Officz of |
Worldnet | Engineering |
Television | and
and Flm ~ f| | Technical Ops |

(iffice of
Business |
Development £

voce ||| Offieof

of Cum |
America £ | [ Broadcasting £

Oiffice of
Affilite
Reftions, |
FHedia Training |
and Research |

(ffice of

Office of
Computing
BEMices

Pesonnel
and
Ad ministration

22



Inter national Broadcasting Expenditures
on Administrative and Managerial Ser  vices

INTERNATIONAL BROADCASTING OPERATIONS

1998 Total Resources and Administrative & Managerial Services Expenses
(Funds in Thousands)

Administrative Total
1998 Total & Managerial Positions in
Entity Appropriations Services Organization
International Broadcasting Bureau $288,815 $18,258 2,753
Radio Free Europe/Radio Liberty 74,469 * 6,551 457
Radio Free Asia 24,100 3,613 220
TOTALS $387,384** $28,422 3,430

The U.S. International Broadcasting Act of
1994, Section 305(a) (13) requires the BBG
annual report to identify funds expended on
administrative and managerial services by
the International Broadcasting Bureau (IBB)
and by two grantee organizations, Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/FL) and Radio Free
Asia (RFA).

The chart listed above displays the estimated
amounts expended in FY 1998 for administra-
tive and managerial services by the IBB,
RFE/FL and RFA.

For purposes of this display, “administrative
and managerial services” is defined as the
total amount expended by each entity in

FY 1998 that can be related directly to the
following functions: top-level program
direction, personnel management, administra-
tion, budget, financial management, and
computer services.

* This amount includes $5,000,000
appropriated in P.L. 105-174, the Fiscal
Year 1998 Supplemental Appropriations
and Rescissions Act. Of this amount,
$4,500,000 was allocated to Radio Free
Iraq operations within RFE/RL, and the
remaining $500,000 was allocated within
the IBB for transmission costs associated
with Radio Free Iraq. These funds remain
available through September 30, 1999.

** The FY 1998 appropriations for both
operational accounts under the purview of
the BBG, the International Broadcasting.
Operations account and the Broadcasting
to Cuba account, totaled $388,644,000.
The total displayed here does not include
funds for the Broadcasting Board of
Governors ($1,260,000).

23



Voice of America

330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20547
Telephone: (202) 619-2538

Fax: (202) 619-1241

Radio Free Europe/Radio Liberty
1201 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, DC 20036

Telephone: 202-457-6900

Fax: 202-457-6992

Headquarters: Prague, the Czech Republic
Telephone: 420-2-2112-1111

Fax: 420-2-2112-3013

Radio Free Asia

2025 M Street, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: (202) 530-4900
Fax: (202) 530-7794

Worldnet Television

330 Independence Ave., S.W.
Washington, D.C. 20547
Telephone: (202) 619-2538
Fax: (202) 619-1241

Office of Cuba Broadcasting
(Radio and TV Marti)

4201 N.W. 77th Avenue

Miami, FL 33166

Telephone: (305) 437-7000

Fax: (305) 437-7016

Broadcasting Board of Governors Staff

John A. Lindburg, Acting Executive Dactor

Bruce Sherman, Research and Program Review Gicer
Susan Andross, Congessional Liaison Oficer

Jon Beard, Congessional Liaison Oficer

Anthony Scardino, Budget Oficer

Brenda Massey Hardnett, Executive Assistant
Carolyn Ford, Staff Assistant

Alan Heil, Editorial Consultant

Carmelo Ciancio, Art Director

Tuleda Poole Johnson, Graphic Design

Patricia Hutteman, Editor

Magda Hishmeh, Lynn Lindberg, Photography



