




To the President of the United States 
and the 
C o n g ress of the United States:

As required by Section 305 (a) of Public Law 103-236, the U.S. International

Broadcasting Act of 1994, the Broadcasting Board of Governors respectfully 

submits its fifth annual report. It summarizes the activities of the U.S.-funded

international broadcasting services of the Voice of America, Radio and TV Martí,

WORLDNET Television, Radio Free Europe/Radio Liberty, and Radio Free Asia.

On October 1, 1999, this bipartisan, presidentially appointed Board assumed

sole supervision of U.S. international broadcasting, in accordance with the 

1998 Foreign Affairs Reform and Restructuring Act (P.L.105-277). This act 

established the superv i s o ry responsibility for all U.S. non-military international

broadcasters with the Board.

The Broadcasting Board of Governors has made great strides in taking the

n a t i o n ’s international broadcasting into the 21st century. Confident in our 

mission, we are intent on using new and innovative technology to carry the 

message of truth to the world. By enhancing our delivery systems, our serv i c e s

will be increasingly able to reach ever-growing audiences around the world using

satellite, television, AM, FM, and the Internet, as well as traditional shortwave.

The Governors are proud of the work they do and are even prouder of the

work of the hundreds of men and women who gather and report the news for

our constituent broadcasters. Our broadcasters have the opportunity each day 

to present news and information about the United States and its policies in 

an accurate and forthright manner to the more than half the world that still,

s a d l y, does not enjoy full access to a free media. With the full support and

encouragement of the President and the Congress, we continue to strive to 

present the ideas of freedom, truth, and democracy to a world still hungry for

those timeless principles.

Respectfully submitted,

Marc B. Nathanson
C h a i r m a n



2 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

Mi s s i o n and 
Strategic Goal

MISSION:

In establishing the Broadcasting Board of Governors
(BBG) as an independent agency, the Congress stated that
it is the policy of the United States to promote the right of
freedom of expression, including the freedom “to seek,
receive, and impart information and ideas through any
media regardless of frontiers,” in accordance with Article
19 of the Universal Declaration of Human Rights. 

Pursuant to that policy, the BBG promotes open 
communication of information and ideas among the 
peoples of the world, thus contributing to international
peace and stability.

STRATEGIC GOAL:

The strategic goal of U.S. international broadcasting is to
promote the free flow of information around the world.
U.S. international broadcasting supports U.S. foreign 
policy by: 

• Providing audiences comprehensive, accurate, 
and objective news and information.

• Representing American society and culture in a 
balanced and comprehensive way.

• Presenting the policies of the United States 
clearly and effectively, along with responsible 
discussion and opinion of those policies. 

• Reaching audiences in the languages, media, and 
program formats that are most appropriate.

• Encouraging development of free and indepen-
dent media.

• Utilizing comprehensive and accurate research to 
u n d e rstand audiences. 



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 3

S t e w a rds of America’s Overseas Bro a d c a s t i n g :
The Broadcasting Board of Govern o r s

On October 1, 1999, the Broadcasting Board Governors
became the independent, autonomous entity 

responsible for all U.S. government and government-
sponsored, non-military international broadcasting. This
was the result of the 1998 Foreign Affairs Reform and
Restructuring Act (Public Law 105-277), the single most
important legislation affecting U.S. international broad-
casting since the early 1950s.

This landmark reorganization reaffirms the independ-
ence of U.S. international broadcasting and sets us on 
a clear course to pursue unbiased news programming 
and public service information in an increasingly unpre-
dictable world. Mindful that journalistic integrity is 
essential to credibility, we look forward to continuing 
to provide accurate and reliable information to radio 
listeners, TV viewers, and users of the Internet around 
the globe. At the same time, we continue to present pro-
gramming about the United States, its people, institutions,
values, and policies.

Independence embraces the idea that all of our
broadcasters are journalists who must be accurate, objec-
tive, and comprehensive in their approach to the delivery
of news and information. This entity reaffirms the role of
international broadcasting as a voice for human rights
and democratic freedoms, with new global challenges and
priorities to address.

The creation of an independent BBG also belies argu-
ments that U.S. government-supported international
broadcasting is a Cold War institution whose work is long
completed. International broadcasting will continue to be
vital as long as segments of the world’s population are
denied access to a free press and as long as they hunger
for alternative sources of news and information about
their own countries and the rest of the world. The end of
the Cold War was not the end of history; nor did it end
repressive regimes. On the contrary, our mission is grow-
ing, and we are adapting and improving our methods of
delivering news and information to people around the
globe who live under totalitarian regimes that want to con-
trol the news media and block out truthful information.

E v e ry week about 100 million listeners, viewers, and
Internet users around the world tune in, switch on or 
log on to the programs of the BBG’s five component
broadcasters: the Voice of America (VOA), Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Radio and TV Martí,
WORLDNET Television, and Radio Free Asia (RFA), 
with the assistance of the International Broadcasting
Bureau (IBB).

The BBG is also charged with evaluating the mission
and operation of U.S. international broadcasters in order
to ensure compliance with statutory broadcasting stan-
dards; with assessing the quality, effectiveness, and priori-
ties of the language services; and with submitting annual
reports to the President and Congress. The Broadcasting
Board of Governors also serves as the Board of Directors
for Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia.

The Board is bipartisan and is composed of nine
members who collectively have expertise in the fields of
journalism, broadcasting, and public and international
affairs. Eight members are appointed by the President of
the United States and confirmed by the U.S. Senate. The
ninth, an ex officio member, is the Secretary of State. 

THE BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS

During calendar year 2000, the members of the Board
included: Chairman Marc B. Nathanson, Tom C.
Korologos, Edward E. Kaufman, Alberto Mora, Chery l
Halpern, Norman J. Pattiz, Robert M. Ledbetter, 
Bette Bao Lord (through October 2000), Carl Spielvogel
(through July 2000), and Secretary of State 
Madeleine Albright.

M a rc B. Nathanson, Chairm a n
M r. Nathanson is Vice Chairman 
of Charter Communications, 
the nation’s fourth largest cable
television operator, serving 
over seven million subscribers
throughout the United States.
M r. Nathanson is a 30-year 
veteran of the cable TV industry
and was elected a member of
“Cable Pioneers” in 1982. He 
also serves on the boards of 
the Annenberg School of

Communications at the University of Southern California
and UCLA’s Anderson School of Management and is
Chairman of UCLA’s Center for Communications Policy.
He is also Chairman of Mapleton Investments LLC,
Mapleton Capital Management LLC, and Mapleton
Communications. Mr. Nathanson is a former member of
the Albanian-American Enterprise Fund and is a member
of the Council on Foreign Relations.



4 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

Tom C. Korologos 
M r. Korologos is President of
Timmons & Company, a govern-
ment relations consulting firm.
A former journalist in Salt Lake
City and New York City, he 
previously served as Chairman
of the United States Advisory
Commission on Public
Diplomacy and as a member 
of the Board of Directors of 
the International Media Fund. 
He served as Chief of Staff to

U.S. Senator Wallace F. Bennett and was a White House
Assistant to Presidents Nixon and Ford.

E d w a rd E. Kaufman 
M r. Kaufman is President of 
Public Strategies, a political 
and management consulting
firm in Wilmington, Delaware.
In addition, he is a Senior
Lecturing Fellow at Duke
University School of Law and
the Fuqua School of Business.
M r. Kaufman was formerly the
Chief of Staff to U.S. Senator
Joseph Biden. 

C h e ryl Halpern 
Ms. Halpern has participated
extensively in community activi-
ties on national, state, and local
levels. She serves on the Boards
of the International Republican
Institute and the Wa s h i n g t o n
Institute for Near East Policy.
She also serves as Chair-
person of the B’nai B’rith
International United Nations
Committee. From 1990 to 
1995, Ms. Halpern served as a

member of the Board for International Broadcasting, the
former oversight body for RFE/RL.

R o b e rt M. Ledbetter, Jr.
(Appointed November 2000)
M r. Ledbetter is Vice 
President & General Manager
of WTVA-TV in Tu p e l o ,
Mississippi. He is also on 
the Board of Directors of 
Blue Cross Blue Shield of
Mississippi. Mr. Ledbetter
began his career as an
announcer on WAMY Radio in
A m o ry, Mississippi. He later
moved to TV where he was 

first a news anchor, then the News Director/Anchor 
at WTVA - T V.

N o rman J. Pattiz 
(Appointed November 2000)
M r. Pattiz is founder and
Chairman of Westwood One,
A m e r i c a ’s largest radio net-
work. Westwood One owns,
manages, or distributes the
NBC Radio Network, CBS
Radio Network, the Mutual
Broadcasting System, CNN
Radio, Fox Radio Network,
Metro Networks, Metro 
Traffic, and Shadow Traffic. 

M r. Pattiz has received an Honorary Doctorate in Fine
Arts from Southern Illinois University. He also serves as a
Commissioner on California’s 21st Century Infrastructure
Commission. He is a member of the executive board and
past president of the Broadcast Education Association, 
a trustee of the Museum of Television & Radio and the
Hollywood Radio & Television Society.

A l b e rto Mora 
M r. Mora left the Broadcasting
Board of Governors in 
July 2001 upon his appoint-
ment as General Counsel of
the U.S. Navy. He was formerly
an attorney in private practice
with the law firm of Greenberg
Traurig in Washington, D.C.,
where his focus was interna-
tional law. A former State
Department Foreign Serv i c e
O f f i c e r, Mr. Mora served as

General Counsel of the United States Information Agency
from 1989 to 1993.



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 5

Bette Bao Lord
( T h rough October 2000)
Ms. Lord is a recognized 
author and lecturer whose
works include Legacies: A 
Chinese Mosaic, chosen by 
Ti m e magazine as one of the 
ten best non-fiction books of
1990, and Spring Moon, a N e w
York Ti m e s bestseller and nomi-
nee for the American Book
Award. She is also Chair of 
the Freedom House Board of

Trustees and serves on the Board of Trustees of the
Freedom Forum.

Carl Spielvogel
( T h rough July 2000)
M r. Spielvogel left the
Broadcasting Board of
Governors upon his appoint-
ment as United States
Ambassador to the Slovak
Republic. He was formerly
Chairman and Chief Executive
Officer of Carl Spielvogel
Associates, Inc., a global invest-
ment and communications 
c o m p a n y. Earlier in his career,

he was a reporter and columnist at the New York Ti m e s f o r
eight years. 

Madeleine K. Albright
S e c r e t a ry of State Madeleine 
K. Albright served as an 
ex officio member of the 
bipartisan Board through 
calendar year 2000.



6 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

Language Review by the 
B roadcasting Board of Govern o r s

To re v i e w, evaluate, and determine, at least annually, after 
consultation with the Secre t a ry of State, the addition or deletion of
language serv i c e s .

— U.S. International Broadcasting Act of 1994, sec. 305 (a)(4), as amended

Consistent with the BBG’s mandate from Congress, the
BBG concluded in January 2000 a four-month strategic

analysis of the language services of U.S. international
broadcasting. This review consisted of gathering all rele-
vant data, developing an appropriate analytical framework,

receiving foreign policy guidance from the Department of
State, and then arriving at appropriate conclusions. Based
on this effort, the BBG decided that there was a need to
reduce funding for 19 language services and to enhance
funding for 15 language serv i c e s .

REDUCTIONS INCLUDED:

S E RV I C E S :
VOA Albanian radio RFE/RL Bulgarian VOA Bulgarian
VOA Croatian RFE/RL Czech (RSE) VOA Czech
RFE/RL Estonian VOA Hungarian VOA Khmer
VOA Lao VOA Latvian VOA Lithuanian
VOA Polish RFE/RL Romanian VOA Romanian
VOA Serbian VOA Slovak VOA Slovene
RFE/RL South Slavic

ENHANCEMENTS INCLUDED:

S E RV I C E S :
VOA Albanian TV VOA Amharic VOA Burmese
VOA Central Africa VOA English/Africa VOA French/Africa
VOA Hausa VOA Indonesian VOA Macedonian
Radio Martí RFE/RL Russian VOA Spanish 

(Andean region)
VOA Swahili RFE/RL Ukrainian VOA Vietnamese

P R O G R A M S :
RFE/RL Internet

As a consequence of this language review, $4.51 million
was reallocated to higher priority languages and functions,
minus the cost, $190,000, of the special strategic market
area studies that the review required. Forty-seven staff 
positions were eventually cut. No additions or deletions of
language services occurred during this review cycle.

The BBG views this first cycle as a step towards a pro-
gressive realignment of strategic priorities and reallocation
of resources over several years. This realignment was 
needed because broadcasting priorities have largely
remained static since 1989, while the world since has
changed fundamentally. Going into this language review,
resource allocations reflected the old order.

The BBG mix of languages will continue to need 
revision, as will the allocation of resources among all
ongoing languages. At the same time, new functional 
priorities—advertising and promotion, marketing (to 
affiliates), market research, emerging technologies—
remain at best underf u n d e d .

Congressionally-mandated language service review is
B B G ’s vehicle for making strategic, rational, cost-effective,
creative responses to the changing environment. The
B B G ’s language service review  will ultimately determine
the shape of U.S. international broadcasting in the 
21st century.

SUMMARY



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 7

Weekly We e k l y We e k l y We e k l y
R a d i o T V R a d i o T V

S e rv i c e H o u r s H o u r s S e rv i c e H o u r s H o u r s

Albanian 10.5 2.5 Lao 3 . 5
Amharic/Afan Oromo/
Tigrigna (Horn of Africa) 6 Latvian (Satellite only) 0.85   
Arabic 49 1 Lithuanian (Satellite only) 0.85   
Armenian (Satellite only) 10.5  Macedonian (Satellite only) 1.25   
Azerbaijani 3.5  Mandarin 84 
Bangla 10.5  Pashto 8.75   
Bosnian 6 2.5 Polish (Satellite only) 1.25   
Bulgarian (Satellite only) 3.5  Portuguese to Africa 16.5   
B u r m e s e 7 Portuguese to Brazil (Satellite only) 8 . 5
Cantonese 14  Romanian (Satellite only) 3.5   
K i r u n d i/K i n y a rwanda (Central Africa) 7  Russian 4 9 0.75  
Creole 9.5  Serbian 14 2.5 
Croatian 10.5  Special English 34   
Czech (Satellite only) 1.25  Slovak (Satellite only) 7   
Dari 8.75  Slovene (Satellite only) 0.85   
English to Africa 28.5 1 Spanish to Cuba`    
Estonian (Satellite only) 3.75  Spanish 35   
Farsi 24.5 1 Swahili 6  
French to Africa 22.5  Thai (Satellite only) 6   
Georgian 3.5  Tibetan 28  
Greek (Satellite only) 3.45  Turkish 8.25   
Hausa 9.5  Ukrainian 14   
Hindi 10.5  Urdu 10.5   
Hungarian (Satellite only) 1.25  Uzbek 5.25   
Indonesian 17.5  Vietnamese 17.5   
Khmer 10.5  VOA News Now (VNN) 169 5.5 
Korean 10.5  VOA Music Mix (VMM) 168  
Kurdish 7      

Sanford J. Ungar

VOICE OF AMERICA

D i re c t o r : Sanford J. Ungar
L i s t e n e r s h i p : 91 million weekly
Number of Employees: 1 , 1 1 8
Number of Languages: 5 3
Weekly Hours Broadcast: 1 , 0 1 2
FY2000 Annual Budget: $ 1 0 7 , 4 1 2 , 0 0 0
H e a d q u a rt e r s : Washington, D.C.



8 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

East Asia and Pacific
V O A’s Mandarin Service provided continual multi-

media coverage of the historic presidential election in
Taiwan on March 18. When Chinese voters on Ta i w a n
elected a candidate from a non-ruling party for the first
time, VOA brought the full story to its audience in China
through four different media—radio, television, the
Internet, and e-mail. 

VOA Indonesian debuted two new radio-television
simulcast programs. One of these shows, Halo Amerika, is a
call-in, discussion program that is carried by the private
TV network Indosiar, which reaches 106 cities and 84 
percent of the country ’s homes with televisions. D u n i a
K i t a is a weekly news magazine being aired by several 
affiliates around the country, including one in the capital
c i t y, Jakarta. VOA also bolstered its stringer network 
in Indonesia.

Despite China’s attempts to jam VOA, the Ti b e t a n
S e rvice attracts more listeners than any other internation-
al broadcaster in that language. To enhance its impact,
the Tibetan Service added a fourth hour of daily program-
ming. One listener commented, “I think VOA is the most
relevant and helpful radio station,” while another said, “I
think the VOA’s Tibetan Service provides the maximum
informational needs of the people in Ti b e t . ”

VOA began a special programming stream to the peo-
ple of East Timor via Radio Enfantil in the capital, Dili.
Programs in English, Special English, Bahasa Indonesian,
and Portuguese (produced by VOA’s Portuguese to Africa
S e rvice) are part of the stream.

A f r i c a
Reaching a combined audience of about 40 million,

V O A’s broadcasts in 11 languages to Africa made signifi-

cant strides to improve effectiveness in 2000. A new 
r a d io- TV-Internet simulcast call-in show entitled S t r a i g h t
Talk Africa was added to VOA’s English to Africa lineup. 
It examines current news and how it affects people in
Africa. French to Africa launched another call-in pro-
gram, Washington On Line. The program provides a forum
to discuss democracy and the American electoral system
to listeners throughout Francophone Africa.

In the weeks leading up to general elections in
Ethiopia, VOA organized a first-ever political town hall
meeting in the capital, Addis Ababa. A studio audience
from a cross section of Ethiopian society was invited to 
discuss the parties and their positions with high-ranking
representatives of the major parties. The program was
anchored in Washington with a reporter in Addis Ababa
who organized and facilitated the discussion. 

Using outside funding from private and government
sources, VOA enhanced coverage of the AIDS crisis 
in southern Africa by the Portuguese and English to
Africa Serv i c e s .

VOA continued its multi-year effort to eradicate polio
in Africa and other under-developed areas. Funded by 
the United States Agency for International Development,
V O A’s programs on polio have sparked a great deal of 
listener praise and recognition by the international public
health community.

E u r a s i a
The VOA Russian Service has shifted programming

and staffing more effectively to cover the many time zones
of the Russian-speaking world. Broadcast schedules and
staffing patterns have been adjusted to provide fresher
programs to affiliates and listeners. VOA also began airing
a weekly TV news magazine in Russian entitled Window on

With enhanced research, VOA has been better able to
track its audience. Of particular interest is research into
closed societies. Research among Tibetan travelers in
India (in-country research is not possible in Tibet at pres-
ent) showed VOA to be the number one international
broadcaster among those interviewed, with 45 percent of
travelers listening regularly to VOA Tibetan. 

The first in-country survey of media use and interna-
tional radio listening in Burma showed VOA as second
only to BBC in popularity among local audiences. 

In Afghanistan, surveys showed that 80 percent of
Afghan men listen to VOA Dari or Pashto at least once
each week and more than 60 percent of them every day—

far more than listen to the Ta l i b a n ’s official radio. The
Taliban leaders, in fact, tell visitors that they too listen to
VOA. A survey of Iranian travelers in Tu r k e y, Cyprus, and
Dubai showed VOA Farsi to be the top-ranked station
among interviewees, with a substantial edge over VOA’s
main competitor, the BBC World Service, for the first time
since such surveys have been conducted.

Other surveys conducted this year in closed or semi-
closed societies include: China, where VOA remains the
top international station; Vietnam, where VOA’s audience
has held steady over the past few years despite an increas-
ingly competitive media environment; and Cambodia,
where 40 percent of urban adults listen regularly to VOA.

AUDIENCE/PROGRAMMING IMPACT

HIGHLIGHTS AND ACHIEVEMENTS FROM 2000



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 9

the Wo r l d. Affiliates are airing the program in 22 cities of
the former Soviet Union.

E u ro p e
V O A’s five Balkan language services continued to

report extensively on developments in this strife-torn
region. VOA correspondents in Belgrade provided first-
hand accounts of and insights into the downfall of the
Milosevic regime after widespread demonstrations over
electoral fraud during the presidential elections. VOA 
covered efforts by NATO and the United Nations to foster
peace in Kosovo amid continuing unrest between Serbs
and ethnic Albanians. As part of the healing process, after
the latest of four Balkan wars in the past decade, VOA
focused attention on the accountability of war criminals.
VOA began a radio/television simulcast of an Albanian
news program addressing the needs of an audience in
Albania and Kosovo. Focus groups held in Albania
revealed great respect for VOA’s role in that country.

As a result of the first Broadcasting Board of
Governors’ language service review, program and person-
nel reductions were made in VOA Hungarian, Polish,
Czech, Latvian, Lithuanian, and Slovenian. VOA reduced
broadcast hours in these languages and created the
European Multimedia Unit (EMMU). The Unit is capital-
izing on the improved media environment and increased
popularity of the Internet in Central Europe. The 15
members of EMMU deliver timely news reports, interv i e w s
and features to affiliate stations and audiences via radio,
television, and the Internet, often in short MP-3 files.

Latin America
The VOA Spanish Service launched a program focus-

ing on the troubled Andean region, especially Colombia,
using additional funding from the Department of State.
The programs pay particular attention to conflict resolu-
tion, democracy building, and economic development
that is independent of the narcotics trade. A journalist
training program is also part of this initiative. 

Near East and North Africa
V O A’s first Arabic call-in program began in

September 2000 and quickly drew plaudits from listeners.
The program began as a radio-only broadcast but was
quickly turned into a radio/TV simulcast (early in FY 01).

VOA Farsi coverage focused on Iranian reformers’
struggle for political, economic, and social change in con-
s e rvative Iran. Farsi TV programming continues to enjoy
widespread popularity, despite the Iranian government’s
efforts to block it by imposing restrictions on the use of
satellite dishes. 

VOA Kurdish concentrated on the rapprochement
between Turkey and the Patriotic Union of Kurdistan
(PUK) in northern Iraq and on improving relations

between PUK and the Kurdistan Democratic Party (KDP),
also of north Iraq. In order to provide more immediate
and comprehensive coverage of interest to the Kurdish
people of Turkey and Iraq, the VOA Kurdish serv i c e
expanded its network of stringers. VOA Azerbaijani fol-
lowed Azeri parliamentary elections and membership in
the Council of Europe, which are both related to the
issues of human rights and political prisoners.

South and Central Asia
VOA established an apartment/office in Kabul to 

give VOA correspondents a home base in Afghanistan.
Reporters rotate in and out of Afghanistan, as news 
events require, mainly from VOA’s Islamabad Bureau.
Afghanistan continues to be an important venue for news,
and VOA’s audience reach in Afghanistan —two-thirds 
of the male population are regular listeners—makes 
this development a critical addition to VOA’s news-
gathering abilities.

In Bangladesh, VOA reaches some ten million 
listeners a week, and many listeners band together in fan
clubs, which promote polio immunization, blood drives,
reforestation projects, and village clean-ups. 

Special Events
Beginning at the U.S. national political party nominat-

ing conventions and continuing through the debates and
election night (and inauguration in 2001), VOA joined
with WORLDNET television to provide multimedia cover-
age. Radio-TV-Internet simulcasts from the Republican
and Democratic conventions, for example, included
reports by VOA correspondents, analysis by experts and
commentators, interviews with delegates, and coverage of
important speeches. At least a dozen language serv i c e s
also participated in convention coverage, many of them
adding TV feeds to the products they offered to affiliates.

VOA hosted a series of symposia examining current
issues in the news, many of which were used for broadcast
by radio, television, and the Internet. The symposia exam-
ined democracy and Sharia’s law in Nigeria, Colombia’s
future, Greek-Turkish rapprochement, the future of U.S.-
Russian relations, and the future of Serbia and its neigh-
bors after Milosevic. Senior political and diplomatic offi-
cials and recognized experts and academics participated
in these symposia, which were often covered by outside
media organizations.

Special English
For more than 40 years, VOA Special English has

been one of VOA’s most effective broadcasting elements.
Using a slow rate of speech and a vocabulary of 1,500
words, Special English has proven to be a consistent, reli-
able source of news and information for non-native 



10 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

English speakers as well as an effective tool for teaching
English to audiences throughout the world.

Requests from universities, teachers, and publishers
around the world for Special English materials increased
sharply during the year, which reflects the growing popu-
larity of Special English. Millions of listeners find they can
gain news and information from VOA Special English that
they cannot get elsewhere and at the same time learn
American English.

VOA Te l e v i s i o n
In addition to Straight Talk Africa, VOA launched a

number of TV programs, including a weekly news discus-
sion radio-TV simulcast program called VOA News Review.
Based on the model of the English-language TV magazine
This We e k, VOA launched derivative magazine programs in
Russian and Indonesian. The programs offer updates of
the week’s top news stories, interviews with policymakers
and/or opinion leaders, and in-depth views of life in
America and other countries.

Complying with the congressional mandate to offer
television products in Mandarin, VOA’s Mandarin Serv i c e
began developing new TV programming on American cul-
ture and political issues dealing with China and Ta i w a n .

Training in video-journalism techniques and technolo-
gy continued for VOA staff and stringers in Wa s h i n g t o n ,
with regional training workshops conducted in Morocco
and Thailand. VOA now has a well-trained cadre of corre-
spondents in Washington and around the world that is
experienced at producing programs in multiple media,
including television. VOA video journalists use the video
material they have shot themselves to then file radio and
television stories as well as produce still pictures for use 
on voanews.com.

I n t e rn e t
Working with the International Broadcasting Bureau,

VOA significantly upgraded its Web production technolo-
g y. VOA formed a Web desk in its newsroom, redesigned
its Internet site and, in November 2000, launched a 24-
h o u r, 7-days-a-week Internet news service at voanews.com.
This is a dynamic, database-driven site, which provides up-
to-the-minute news to all parts of the world with Internet
access. It also provides a gateway to VOA multimedia con-
tent in English and VOA’s other 52 languages.

The Russian Service launched a news Web site that is
updated several times a day with news, information and
features from the Russian Serv i c e ’s radio and TV pro-
grams. VOA anticipates that by the end of 2001, all of its
language services will be updating news on voanews.com.

The China Branch sends news in Mandarin by e-mail
to 60,000 daily subscribers and has also added audio and
video content to its Web site.

There was a significant growth in VOA’s Internet audi-
ence in 2000: Nearly 540,000 audio programs are accessed
via Internet each month, a 44 percent increase during the
y e a r. VOA Web pages are viewed more than 1.5 million
times per month, a 64 percent increase during the year.
VOA Web sites received more than 8.6 million hits per
month, a 68 percent increase during the year.

Advanced Te c h n o l o g y
The Avstar iNEWS news management system was

installed and activated in the VOA Newsroom, and 
VOA began deploying the Dalet integrated digital audio
productions system. These two systems allow for digital 
dissemination of  information and program segments to
the language services, thereby eliminating the need for
physical manipulation of analog recording tape. VOA
expects to complete the switch from analog to digital
audio production by the end of 2002.

VOA created its first radio/TV/Internet simulcast 
studio and control facilities. And VOA began connecting
its domestic and overseas news bureaus via T-1 circuits,
high-speed data channels that can be used to send 
correspondent reports in audio, or audio/video. The 
technology enables television to gain access to a wider
range of guests for Washington programs. It also permits
local and regional reports from bureaus worldwide to be
used in programs produced in Wa s h i n g t o n .

Competitions and Aw a rd s
During the 2000 New York Festivals competition,

V O A’s Elizabeth Van Etten and Jack Slomnicki won a
bronze medal in production for “Janis’s Story,” which fol-
lowed a kidney transplant candidate and recipient over
the course of a year. Van Etten was also a finalist in the
competition for her feature of a breast cancer victim, as
was VOA Beijing correspondent Leta Hong Fincher for a
s t o ry of a Mongolian family devastated by the 1999
drought. VOA News Now’s Adam Phillips, Nancy Smart,
G a ry Spizler, and Jon Tkach won the Grand Award For
International Radio Programming for “The Century in
Sound: An American Perspective,” an audio montage of
the most colorful sounds of the past hundred years.

V O A’s Larry Clamage and Richard Maniscalco won 
a CINE Golden Eagle Award for his television piece, 
“Carl Hancock Rux, Coming of Age,” which focused on
young African-American artist Rux. VOA’s Robert Morris,
Elizabeth Van Etten, and Richard Maniscalco won the
Society of Professional Journalists’ 2000 Sigma Delta 
Chi Award and Bronze Medallion for television feature
reporting for “Love in Any Language.”



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 11

Radio Martí provides balanced and relevant stories for its
Cuban listeners, paying major attention to promoting civil
society and democratic institutions in Cuba, with emphasis
on such issues as human rights and freedom of the press.
In 2000, in addition to covering the Elian Gonzalez story
and other major news events of the time, Radio Martí
increased coverage of the electoral process in the United
States, dedicating segments of two programs to the United
States elections. 

Radio Martí continued to develop new programs such
as La Paladar de Salvador, a variety show with music and
actors depicting Cuban realities on the island in a humor-
ous format; Horizontes del Mundo, a show describing differ-
ent countries and cities in the world; and Que Tal Amigos, 
a new program which presents a mix of poems, music 
and information.

TV Martí covered major national and international
events, including the United Nations Conference on
Human Rights in Geneva; the International Tr a d e
Conference in Seattle; the U.S. presidential campaign and

elections as well as presidential campaigns in Mexico, Peru
and Venezuela; and the Elian Gonzalez saga. TV Martí is
developing two programs targeting women and dealing
with local and international issues affecting Cuba.

O C B ’s information technology infrastructure was
upgraded in-house and entirely within existing funding
levels. Meanwhile, Radio and TV Martí began to modern-
ize their production and operations capabilities by
upgrading digital audio, video, and computer network
technologies. A considerable amount of analog equip-
ment has already been replaced with digital hardware and
software systems.

OCB acquired a replacement aerostat for TV Martí
and upgraded the transmission capability to allow channel
switching between three channels while in the on-air
mode at operating altitude. This enhancement was
designed to decrease the effects of the Cuban govern-
m e n t ’s relentless jamming of TV Martí’s signal. Radio
Martí added additional broadcasting hours for a total of
four short-wave frequencies per hour. 

Di re c t o r: He r m i n i o Sa n Ro m a n
L i s t e n e r s h i p : 779,200 weekly
Number of Employees: 1 6 3
Weekly Hours Bro a d c a s t : 1 9 3 . 5
FY 2000 Annual Budget: $22,011,000 
H e a d q u a rt e r s : Miami, Florida

S e rv i c e Weekly Hours 

Radio Martí 1 6 2 . 0
TV Martí 3 1 . 5

AUDIENCE/PROGRAMMING IMPACT

The Office of Cuba Broadcasting (OCB) manages Radio
Martí and TV Martí, which are dedicated to providing an
accurate and objective source of news and information 
for the people of Cuba. OCB works to promote freedom
and democracy in Cuba, with a programmatic strategy
based on human rights. Primary areas of coverage 
include the Cuban economy, the human rights and dissi-

dent movements in Cuba, U.S.-Cuban relations, and 
international events.

The FY 2000 Performance Plan listed 2.6 million 
regular listeners to Radio Martí, a figure derived from a
variety of sources since surveys representative of the entire
Cuban adult population are not possible in Cuba at this
time. There is no estimate for TV Martí v i e w e r s h i p .

HIGHLIGHTS AND ACHIEVEMENTS FROM 2000

Herminio San Roman

OFFICE OF CUBA BROADCASTING



12 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

Worldwide figures for WORLDNET viewership are not
available. Accurately assessing the television audience is
complicated by issues like counts of cablehead audiences,
attribution to WORLDNET, infrequent usage, and except-
ing of material by some local stations. In a May 2001 
s u rv e y, 27 percent of adults in Nigeria’s capital, Lagos,
reported tuning-in a WORLDNET program in the past
week, with C ro s s roads Café and Africa Journ a l each capturing
more than one in ten adults as regular viewers. And in a
1999 survey of elites in Ukraine, more than six in ten had
seen the program Window on America. The WORLDNET
network simulcasts VOA-TV programs as well, which are
often co-productions. 

C h i n a
V O A’s China Foru m program (simulcast on 

WORLDNET) now regularly supplies programs on tape 
to five official Chinese institutes.

C u b a
Cuban TV news featured excerpts from the January 27

edition of VOA’s Conversemos En Esta Noche, which focused
on the Elian Gonzalez case. During the following week-
end, the station repeated the excerpts several times. 

K y rg y z s t a n
The list of television stations/networks taking the

VOA Russian TV magazine program Window on the

Acting Director: Marie Skiba
Vi e w e r s h i p : not measurable
Number of Employees: 1 7 9
Number of Languages: 1 3
Weekly Hours Bro a d c a s t : 2 4 6 * *
FY 2000 Annual Budget: $ 2 0 , 4 2 8 , 0 0 0
H e a d q u a rt e r s : Washington, D.C.

Newsfile produced an average of about 6.5 stories a week,
each about 3 minutes in Arabic, French, Russian, Serbian
and occasionally Turkish. WORLDNET transmitted other
programs as follows: 4 programs per week in Albanian, 

6 in Arabic, 8 in Bosnian, 1 in Farsi, 3 in Indonesian, 12
in Mandarin, 11 in Russian, 5 in Serbian, 1 in Slovene,
and 46 in Spanish. English programming was aired 24
hours a day, 7 days a week, including Newsfile stories.

AUDIENCE/PROGRAMMING IMPACT 

Marie Skiba

**WORLDNET broadcasts on seven satel-
lites, using diff e rent mixes of programs. If the
d i ff e rent mixes were factored in, the weekly
b roadcast hours would number 445.5.

L a n g u a g e Weekly Hours L a n g u a g e Weekly Hours
Albanian 3 . 4 5 Mandarin 8.65  
Arabic 5.64  Russian 6.54  
Bosnian 3.93  Serbian 4.44  
English 168.0  Slovene 0.24  
Farsi 0.99  Spanish 40.65  
French  2.0  Turkish 0.2  
Indonesian 1.8  U k r a i n i a n 0 . 5

WORLDNET TELEVISION



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 13

WORLDNET heavily covered the 2000 Presidential
Campaign, with particular emphasis on the Republican
and Democratic Political Conventions, the presidential
debates, and election night. The effort paid off in good
placement overseas. For instance, Pakistan television
(PTV) carried a nation-wide live feed of the WORLDNET
and VOA coverage of the U.S. election results. PTV 
carried the live feed for almost three full hours and was
the only source of U.S. election information available to
the general Pakistani audience.

The March 2000 joint WORLDNET/VOA simulcast
coverage of the Taiwan presidential election included live

correspondent reports from Ta i p e i ’s Election Central 
and an outdoor report from Taipei via satellite trucks.
Correspondents and guests participated via telephone
lines and the Internet. In Washington, there were studio
guests and simultaneous Mandarin/English translation of
the continuous news reports and analysis. The president-
e l e c t ’s acceptance speech was aired live from Ta i w a n .

WORLDNET is creating a system to provide television
schedule information on the Internet, by expanding the
PROTRACK scheduling platform, which will feature daily
schedules and links to program producers.

HIGHLIGHTS AND ACHIEVEMENTS FROM 2000

Wo r l d in 2000 includes the following outlets that have
signed contracts and are waiting for the equipment:
Asman TV in Bishkek; Kerement TV in Kerement; and
Ekologicheskoye Molodezhnoye TV in Karakol.

R u s s i a
During the July 31 Washington Wi n d o w program from

the Republican Convention, a participating Russian broad-
caster at a TV station in Orel, Russia, commented that our
program “is about creating ties between the United States
and Russia.” It is broadcast across Russia in a dialogue for-

mat so that viewers are able to ask questions about life and
political activity in the United States.”

U k r a i n e
With all of its staffers newly trained in shooting and

producing original stories on DV video, Window on America
restarted broadcasting in Ukraine in June after a half-year
hiatus. Given a new look, in line with VOA-TV’s This We e k,
this popular 26-minute show is broadcast all over the
c o u n t ry by the National Television Company of Ukraine
and rebroadcast by some regional television networks.



14 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

During the Serbian election crisis, the South Slavic Serv i c e
expanded its programming to Serbia for 2.5 hours from
September 24 to October 3, 2000. It also enlarged its 
freelance network in the areas outside Belgrade, and
broadcast on cross-border FM frequencies since local affili-
ates were banned. According to InterMedia, more Serbs

listened to RFE/RL (37 percent) than any other radio sta-
tion, including the main government radio station, Radio
Belgrade (31 percent), during the Serbian crisis.

R F E / R L’s Russian Service continued its accurate
reporting on politics, economics, human rights, culture
and social issues, as well as on the war in Chechnya. It

P re s i d e n t : Thomas A. Dine 
L i s t e n e r s h i p : 13-20 million weekly
Number of Employees: 5 1 3
Number of Languages: 2 6
Weekly Hours Broadcast: 8 9 2
FY 2000 Annual Budget: $ 6 7 , 7 9 4 , 0 0 0

Weekly Weekly 
S e rvice Hours S e rv i c e H o u r s
Arabic (Radio Free Iraq) 56 Lithuanian 16  
Armenian 21 Persian 63  
Azerbaijani 21 Romanian 42  
Belarusian 28 Russian 168  
Bulgarian 45 Slovak 28  

South Slavic (Bosnian, Croat, 
Czech (w/Czech Radio) 70 Kosovar Albanian, Serb) 74  
Estonian 8.5 Tajik 21  
Georgian 21 Ta t a r-Bashkir 28  
Kazakh 42 Turkmen 28  
Kyrgyz 28 Ukrainian 42  
Latvian 14 Uzbek 28  

AUDIENCE/PROGRAMMING IMPACT

According to audience research commissioned by
RFE/RL and other international broadcasters and con-
ducted by the InterMedia Survey Institute, more than 58
percent of all listeners to international radio in RFE/RL’s
2 4 - c o u n t ry broadcast region are regular listeners to
RFE/RL. This translates to 13–20 million regular listeners,
the largest audience of any international broadcaster in
the region.

RFE/RL is effective in reaching political, govern-
mental, media, cultural, and business decision- makers. In
studies of elites carried out in 13 countries, RFE/RL has
an average regular listening rate of 28 percent and an
average 12-month reach of 60 percent. Despite an overall
decline in listening to radio in general over the past 
several years, RFE/RL has been successful in maintaining
its audiences among elites.

HIGHLIGHTS AND ACHIEVEMENTS FROM 2000

Thomas A. Dine

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERT Y



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 15

introduced new programs, including Forbidden Zone, 
discussing ecological issues; The Rule of Law, featuring 
successful lawsuits; Discovering Russia, showing the nucleus
of civil society; and Authorities against the Pre s s.

R F E / R L’s Arabic Service expanded its broadcasting
from four to eight hours and added M o s a i c, a fourth
major cultural program. The Persian service also expand-
ed its broadcasting from four to nine hours, and explored
new topics such as drug addiction, crime, violence against
women, and AIDS through interviews with people inside
Iran. Reactions in Iran to RFE/RL’s broadcasts vary widely.
C o n s e rvative Iranian leaders routinely attack RFE/RL. At
the same time, Iranian Press and journalists routinely
quote RFE/RL’s Persian programs, and residents phone
in reports of local events. 

R F E / R L’s Central Asian Services emphasized regional
topics such as the politics of oil and gas, the growth 
of Islamic militancy, human rights violations, and the
assertiveness of Russian foreign policy under Vladimir
Putin towards Kazakhstan, Kyrgyzstan, Ta j i k i s t a n ,
Turkmenistan, and Uzbekistan. While these serv i c e s
encountered greater pressure from host governments
than in past years, the same governments often acknowl-
edge the reliability of RFE/RL programming. 

Advanced Te c h n o l o g y
R F E / R L’s Prague Operations Center was designated

as the primary uplink for all U.S. international broadcast-
ing entities. The use of the Prague center reduced the
number of conversions and satellite “hops” necessary to 

transfer the signal, improving audio quality and opera-
tional reliability.

R F E / R L’s local area network (LAN) was upgraded to
a fiber-optic backbone and Virtual LAN service to meet
the speed demand necessary to support digital audio and
increased Internet usage. The upgrade provides better
network security and automatic backup in case of failure
of primary systems.

I n t e rn e t
E v e ry month in 2000 (on average):

• RFE/RL Web pages were viewed 3.71 million times.

• R F E / R L’s Web site received 18.15 million hits.

• Nearly 209,000 people listened to RFE/RL’s 
Internet-based audio programs.

• Listeners spent just over 18 minutes listening to 
R F E / R L’s Internet audio programs.

R F E / R L’s Tajik Service Web site, www.ozodi.org, is the
first Tajik language news Web site on the Internet. It uses
a font developed for Web browsers by RFE/RL personnel,
since no such font existed before. In addition, RFE/RL’s
w w w.svoboda.org includes 24-hour Russian news updates.

Several governments in RFE/RL’s broadcast region,
including Russia, have interfered in various ways with
R F E / R L’s Internet delivery system in attempts to restrict
the number of visitors to RFE/RL’s site.

RFE/RL FEEDBACK

“For me, Radio Liberty—just as for millions of its lis-
teners in the boundless stretches of [Russia]—was and is
the real embodiment of its name, ‘Svoboda’ (freedom). It
is freedom from lies, it is the freedom to receive and dis-
tribute information as it is formulated in the Universal
Declaration of Human Rights. During the quiet days of
our lives, one can think that ‘Svoboda’ is one radio station
among many. But, oh, such days are few! And in all the
others—those showery and stormy days and times of fog
and blood—you understand that ‘Svoboda’ will still be
needed by Russia on its long path to Freedom!”

—Russian human rights activist Elena Bonner, 
May 25, 2000

“ Today Radio Free Europe broadcasts from 
Prague. Its Czech service is part of Czech Radio and 
represents the best that one can hear on our airw a v e s .
Commentaries, discussions, opinions provide a model
public service...The mere existence of democratic institu-
tions does not mean there is an established democracy.
This station has played a tremendous role in the country
during its darkest times. Those times still cast a shadow
over our present. But because Radio Free Europe remains
in the Czech Republic, I have peace of mind.”

—Czech parliamentarian Michal Pavlota, 
letter to the editor of “Lidove Noviny, ”

Prague, Czech Republic, November 8, 2000



16 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

Mandarin 
The RFA Mandarin Service took top honors for Best

Comedy at the New York Festivals for its Lunar New Ye a r
special. The program reviewed major events in China dur-

ing the preceding year through satiric limericks and 
comedy skits.

The Mandarin Service also aired live coverage of the
Taiwan presidential election in March. RFA reporters 

P re s i d e n t : Richard Richter
L i s t e n e r s h i p : 13-20 million weekly
Number of Employees: 2 5 8
Weekly Hours Bro a d c a s t : 2 3 9
B roadcast Languages: 1 0
FY 2000 Budget: $ 2 1 , 9 7 8 , 3 4 9

S e rvice Weekly Hours S e rvice Weekly Hours
Burmese 14 Mandarin 8 4
Cantonese 21 Tibetan 56 
Korean 14 Uyghur 7 
Khmer 14 Vietnamese 14 
Lao 14 Wu 1 

LISTENERSHIP

HIGHLIGHTS AND ACHIEVEMENTS FROM 2000

China and Ti b e t
A September 2000 survey found that fully one third of

habitual international radio listeners tune in regularly to
R FA, despite heavy jamming by the Chinese government.
F u r t h e r, 47 percent of those familiar with RFA described it
as beneficial to China while only 12 percent described it
as harmful.

R FA’s Mandarin and Tibetan call-in programs fielded
an average of 540 calls per month. This, however, repre-
sents only a fraction of the calls that listeners tried to
place. For each answered call, more than 70 either
received a busy signal or rang with no reply. Qualitative
research suggests that call-in programs have become cen-
tral to RFA’s image in China.

R FA enjoys a wide audience among Tibetan monks
and farmers, notably in China’s Qinghai province and
other areas where non-standard Tibetan is spoken. Of
1,710 Tibetans surveyed at a United Nations refugee camp
in Nepal, more than 15 percent reported listening to RFA
regularly in Tibet. 

C a m b o d i a
R FA is the second most popular international radio

s e rvice in Cambodia, just behind Voice of America. A 
May 2000 survey found regular listening to the Khmer
S e rvice had increased from the preceding year. Ninety-
one percent of those who responded agreed that RFA
“understands what life is like in Cambodia.” 

B u rm a
R FA continues to attract new listeners in Burma. In a

s u rvey of 1,473 Burmese adults, more reported listening
to RFA the previous day than to any other international
radio service. According to the InterMedia Surv e y
Institute, “RFA has emerged over the past year as the most
important and reliable source of information in Burma
about domestic and international political events.” 

Richard Richter

RADIO FREE ASIA



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 17

covered the campaign headquarters of all five candidates,
while commentators provided analysis of Chen Shui-bian’s
v i c t o ry and how it might affect China-Taiwan relations.
R FA then aired live coverage of Chen’s inauguration in
M a y. The Mandarin Service also broadcast an eight-part
series on Gao Xingjian, the first ethnic Chinese writer to
win the Nobel Prize for Literature.

The Mandarin Service also broadcast an exclusive
i n t e rview with Peng Ming, founder of the nongovernmen-
tal China Development Union, after his flight from China
to Southeast Asia. Peng described his mistreatment in
Chinese prisons and said he hoped China would embrace
democracy some day. At the Sydney Olympics, RFA inter-
viewed Olympic officials as well as coaches and gold
medallists from China.

R FA’s Mandarin-language call-in programs continue
to attract callers. These have included police officers and
m i l i t a ry personnel, who often complain of rampant cor-
ruption. “I think RFA tells the truth, and the programs are
interesting,” said one lieutenant colonel who asked not to
be named. “No matter if it is the Chinese military or
Chinese media, eight out of 10 words they speak are false.
I feel that what RFA says is relatively real. So whenever I
have the chance, I listen to RFA . ”

In October 2000, call-in host Jill Ku began receiving
regular calls from a Mr. Song in Shanghai who has since
read a number of moving personal essays on the air. Mr.
Song, a Communist Party member and terminal cancer
patient, explained that he wished to unburden himself
before dying in a series of commentaries on life in con-
t e m p o r a ry China. “Why do we have to live such painful
lives as Chinese people?” he asked. “The worst and most
terrible thing is for a nation to have no spirit. That is
where China stands as a nation.”

C a n t o n e s e
Through its Cantonese Service, RFA was the first news

organization to broadcast details of Chinese President
Jiang Zemin’s closed-door speech about his retirement
plans during his visit to New York City. The Cantonese
S e rvice also covered an impromptu protest by pro-democ-
racy activists and interviewed Nobel laureate Gao Xingjian
in Stockholm. 

Ti b e t a n
R FA continues to broadcast in Uke, the predominant

Tibetan dialect, as well as in Amdo and Kham. Covering a
Tibetan festival in Washington in June 2000, RFA became
the first Tibetan-language medium to broadcast live over
the Internet. Two months later, the Tibetan Service aired
a rare interview with the mother of a U.S.-based Ti b e t a n
scholar who is serving an 18-year jail term in China. In
October 2000, the Tibetan Service was first in reporting
that the Communist Party secretary in Tibet had been

ousted and transferred to another province. Officials con-
firmed Chen Kuiyuan’s removal two weeks later. 

U y g h u r
R FA’s newest Service, in the Uyghur language, has

attracted the notice of Chinese government officials, who
clearly regard it with apprehension. The official Urumqi
Xinjiang People’s Radio broadcast said: “Establishing a
strong radio and television system in Xinjiang and erect-
ing a steel wall against radio wave infiltration are very
important and pressing political tasks … Infiltration by
hostile radio stations from abroad into our region has 
lately become more serious.”  In its editorial content, the
Uyghur Service has focused on international conferences,
democratic elections, tensions between Taiwan and China,
commentaries on the lives of Uyghur people in China and
elsewhere, and AIDS education. The Uyghur Service has
received letters and phone calls from the former Soviet
republics of Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan, and from
the Chinese cities of Urumqi, Kashgar, Hotan, Aksu,
Yerkent, Korla, and Ili.

B u rm e s e
R FA’s Burmese Service introduced a weekly news

roundtable discussion in 2000, in which editors and out-
side commentators analyze the week’s news events. The
S e rvice also began airing weekly features on health and
the environment. News highlights included the seizure 
by exiled Burmese students of the Burmese embassy in
Bangkok and the siege by Karen rebels of Ratchaburi
Hospital in Thailand.

L a o
R FA’s Lao Service broke the news in November 2000

that the Lao government had crushed an unusual pro-
democracy protest in Champassak Province. Laos has
experienced only one similar demonstration, in 1999,
since the communists took power in May 1975.

K h m e r
R FA’s Khmer Service notably addressed wide salary

discrepancies among Cambodian civil servants, the debate
over whether to try former Khmer Rouge leaders, border
problems with Thailand and Vietnam, and deadly floods
along the Mekong River. In covering the floods, RFA
probed both their causes and the mishandling by local
authorities of relief supplies. During a guest appearance
on RFA, National Assembly finance and banking commit-
tee chairman Cheam Yeab fielded questions from civil ser-
vants, students, teachers, and others. An RFA stringer in
Paris covered meetings among international aid donors,
whose support accounts for more than half of Cambodia’s
national budget.



18 Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report

K o re a n
R FA’s Korean Service covered two historic news events

in 2000. These were an unprecedented summit between
the leaders of North and South Korea—which RFA cov-
ered with live morning and evening broadcasts for three
consecutive days—and a long-awaited reunion among 
relatives who had been separated since the 1950-53
Korean Wa r.

Vi e t n a m e s e
The Vietnamese government refused to grant visas 

to RFA reporters who were to cover then President Bill
C l i n t o n ’s visit to Vietnam in November 2000. They were,
h o w e v e r, the first reporters to interview the president
upon his return. The Vietnamese Service also reported
extensively on official repression of religion and clerics 
in Vietnam.

Technical Operations
The Technical Operations division kept RFA’s news

s e rvices on-air 99.7 percent of the time in 2000. The small
proportion of “down time” resulted from operator errors,
transmitter outages, and equipment failures. Te c h n i c a l
Operations also provided nearly 1,300 hours of training to

R FA staff. RFA’s Web site, www. rfa.org, saw a 120 percent
increase in user activity over the year 2000. The number
of successful hits rose 140 percent, the frequency of user
sessions increased 124 percent, and page views climbed 89
percent. The number of requests for audio files increased
127 percent, with 252,846 audio files downloaded in
J a n u a ry 2001 compared with 111,283 in January 2000.

J a m m i n g
China, North Korea, and Vietnam all jammed RFA

s e rvices in 2000. Jamming in China remains especially
strong—particularly in Beijing—despite multi-frequency
broadcasting and stepped-up transmissions. Increased
broadcasting and better propagation improved RFA recep-
tion in Vietnam, notably in Saigon and the Mekong Delta.
North Korean jamming was essentially ineffective. RFA
worked with the IBB to coordinate a jamming study with
the Federal Communications Commission. In October
2000, the three organizations pooled information on ways
to identify the location of jamming stations and to moni-
tor how much jamming was occurring. This discussion
formed the basis of formal complaints on jamming
through international regulatory channels.

RFA FEEDBACK

“ R FA is an objective, fair, and accurate radio station.
What you report is exactly what we ordinary people need
so we can learn what is happening around us. Often, the
Chinese government blocks the news and also tries to 
fool us. We don’t even know what is happening in our
own environment.”

— Student from Hainan, China

“Chinese people really have no place to air their
grievances. The only place (where we can complain) is
Radio Free Asia. When I called (RFA), I heard the opera-
tor say, ‘All of China is calling this number.’ What does
this tell us? Why do so many people call this number?
Why can’t we have our heart-to-heart talks in our own
homes? I am not so sure about the reason.”

— Caller to the Mandarin Serv i c e ’s 
“Listener Hotline” pro g r a m

“Radio Free Asia’s Uyghur program is the only source
in the Uyghur region that provides timely news and truth-
ful information. Our government and media broadcast
only propaganda and untruthful information.”

—Listener from the Uyghur re g i o n

“Our thanks goes to the brothers and sisters in the
Vietnamese service of RFA. Thanks to you, we are able to
get real information on the situation in Vietnam. Because
the Vietnamese Internet has problems that we would
rather not talk about here, we cannot share with you some
of the things that are on our minds. We will try to send
them to you via letters instead. Once again, thank you!”

— Signed “Dat,” in an e-mail from Hanoi, on behalf 
of a group of students in the Vietnamese capital

“In my circle, many friends often get together and
talk about issues …. We really admire the work that you
are doing. Perhaps I can say that you are the ones who
bring hope to Chinese people for the future. So whenever
we have the chance, we tell people about your station and
the content of the broadcasts. I feel that if China is to
implement democracy now, it is to let more people know
about the existence of Radio Free Asia. Only RFA can
inspire people and make them feel that there is hope in
our lives.”

—Interior designer in Shanghai



Broadcasting Board of Governors 2000 Annual Report 19

Voice of America
330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20237
Telephone: (202) 619-2538
Fax: (202) 619-1241

O ffice of Cuba Bro a d c a s t i n g
(Radio and TV Martí)
4201 N.W. 77th Av e n u e
Miami, FL 33166
Telephone: (305) 437-7001
Fax: (305) 437-7016

WORLDNET Te l e v i s i o n
330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20237
Telephone: (202) 619-2538
Fax: (202) 619-1241

Radio Free Europe/Radio Libert y
1201 Connecticut Avenue, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: 202-457-6900
Fax: 202-457-6992
Headquarters: Prague, the Czech Republic
Telephone: 420-2-2112-1111
Fax: 420-2-2112-3013

Radio Free Asia
2025 M Street, N.W.
Washington, DC 20036
Telephone: (202) 530-4900
Fax: (202) 530-7794

B roadcasting Board of Governors Staff :
Brian T. Conniff, Executive Director
Carol M. Booker, Legal Counsel
Bruce Sherman, Program Review Officer
Susan Andross, Congressional Coordinator
Kelley Lehman, Chief Financial Officer
Oanh Tran, Special Projects Officer
Brenda Hardnett, Executive Assistant
Bonnie Thompson, Program Coordinator

E d i t o r s : S h e rwood Demitz, James Morrow, Patricia Hutteman, Rachel Zendel
Graphic Design: Office of External Affairs, Graphics Department



Broadcasting Board of Governors
330 Independence Avenue, S.W.
Washington, DC 20237
Telephone: (202) 401-3736
Fax: (202) 401-6605


