L™

e

Broadcasting Board
of Governors

Voice of America

Radio Free Europe/Radio Liberty
Radio and TV Marti

Radio Free Asia

Radio Sawa

Alhurra Television

International Broadcasting Bureau




—The 9/11 Commission Report

ON THE COVER: Left:
Setareh Derakhshesh,
lead anchor for

VOA Persian’s News
and Views; Right:
Dalia Ahmed, anchor
for Alhurra Television:
THIS PAGE: Outskirts
of Kabul, Afghanistan

0
=
=
[
=
=
(=]
(L]
7™
(=)
Wl
-l
g
™~

Overview 3

Voice of America 5

Radio Free Europe/Radio Liberty 7
Radio Free Asia 9

Office of Cuba Broadcasting 11
Alhurra Television 13

Radio Sawa 15

International Broadcasting Bureau 17
Advancing Freedom and Democracy 138
Direct Satellite TV to Iran 20

Fighting Terror With Truth 22

Reaching the World 24

Profiles of BBG Governors 26




Kenneth Y. Tomlinson

To the President of the United States
and the Congress of the United States:

The Broadcasting Board of Governors (BBG) respectfully submits
its ninth annual report summarizing the activities of nonmilitary
U.S. international broadcasting: the Voice of America, Middle East
Broadcasting Networks, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio
Free Asia, the Office of Cuba Broadcasting, and the International
Broadcasting Bureau. The report is required by Section 305(a) of
Public Law 103-236, the U.S. International Broadcasting Act of 1994.
The BBG assumed sole supervision of U.S. international broad-
casting in accordance with the 1998 Foreign Affairs Reform and
Restructuring Act (P.L. 105-277).

With the support of the White House and the Congress, in 2004
the BBG implemented a number of ambitious initiatives in support of the War on Terrorism,
and the 9/11 Commission Report recognized the great potential for our initiatives in television
and radio broadcasting to the Arab world, Iran, and Afghanistan.

B Two 24/7 TV channels, Alhurra and Alhurra-Iraq, were established to broadcast news,
information, opinion, and debate and discussion to Arabic-speaking audiences across the
Middle East. The two channels complement the progress that Radio Sawa has made in
building a significant audience for U.S. international broadcasting in the Arab world.

B VOA Persian built on the success of its television efforts and boosted its radio listener-
ship. Radio Farda, the joint RFE/RL-VOA 24/7 radio service, continues to serve Iranians.

B VOA launched a new 12-hour-a-day Urdu-language radio service to listeners in
South Asia, providing Pakistanis and other Urdu speakers in India and the region with news,
information, roundtable discussions, interviews, features, and music.

B RFE/RL’s Radio Free Afghanistan and VOA Dari and Pashto continue to provide a vital
24/7 radio lifeline for audiences in need of up-to-date accurate news and information, in-depth
analysis, and call-in programs for Afghans.

B VOA Indonesian enhanced its impact on radio and televison in the world’s most popu-
lous Muslim nation.

U.S. international broadcasting is the most direct and effective tool in spreading the
fruits of freedom and democracy. The war of ideas is fought by communicating our
values and ideals and by providing accurate news and information and fostering intellectual
debate worldwide.

Respectfully submitted,

U\

Kenneth Y. Tomlinson
Chairman, Broadcasting Board of Governors



Eastern &
Central Europe
Albanian
Bosnian
Croatian
Greek
Macedonian
Romanian

Serbian

Global
English
Special English

Latin

America
Creole
Spanish

Eurasia
Armenian
Avar
Azerbaijani
Belarusian
Chechen
Circassian

Georgian
Russian
Tatar-Bashkir
Ukrainian

Africa
Afan Oromo
Ambharic
English to Africa
French to Africa
Hausa
Kinyarwanda
Kirundi
Ndebele
Portuguese to Africa
Shona
Swahili
Tigrigna

Near East &
North Africa
Arabic
Kurdish
Turkish

South
Asia
Bangla

Dari
Hindi
Pashto
Persian
Urdu

Central

Kazakh
Kyrgyz

Turkmen
Uzbek

-8

Asia

Tajik

East Asia
Burmese
Cantonese
Indonesian
Khmer
Korean
Lao
Mandarin
Thai
Tibetan
Uyghur
Vietnamese

“The United States must do more to communicate its message . . . . Recognizing that Arab
and Muslim audiences rely on satellite television and radio, the government has begun
some promising initiatives in television and radio broadcasting to the Arab world, Iran, and

Afghanistan. These efforts are beginning to reach large audiences.”

—The 9/11 Commission Report



Overview

he Broadcasting Board of
I Governors (BBG), through
its broadcast services,
promotes and sustains freedom
and democracy by broadcasting
accurate and objective news and
information about the United
States and the world to audi-
ences overseas and by using the
truth to stimulate intellectual
debates in regions where free
expression is denied.
Now, as an inte-
gral part of the
Global War on
Terrorism, the
BBG’s mission is
even more criti-
cal to the United
States’ foreign policy
and national security. The
importance of this mission is
reflected in the 9/11 Commission
Report mandate:

“Just as we did in the Cold
War, we need to defend our
ideals abroad vigorously.
America does stand for its val-
ues.... If the United States does
not act aggressively to define
itself in the Islamic world, the
extremists will gladly do the
job for us.”

The BBG provides the United
States and its leaders direct and
immediate access to a world-
wide audience of over 140 mil-
lion people. BBG broadcasts
reach this audience in 56 lan-
guages via radio, television, and
Internet. Broadcasting directly
to people is a critically impor-
tant way for the United States
to showcase its ideals abroad

RadioFreeEurope
RadiolLiberty

(GRANTEE)

RADIO FREE ASIA

(GRANTEE)

and counter misrep-
resentations of
America and its
policies. It is espe-
cially important in
making an enduring
connection with
young people who
might otherwise
become the next
generation of terrorists.
International broad-
casting is one of the U.S.
government’s

most effective—

and cost-effective—
weapons in this battle.

The BBG recognizes
the need to move
beyond the Arabic-
speaking Muslim world
and reach the larger
non-Arabic-speaking
Muslim world. We also
continue to demonstrate
our ability to deliver results and
increase program impact
through the prudent manage-
ment of available resources and
the use of modern communica-
tion tools and techniques, such
as direct-to-home satellite tele-
vision and the Internet.

All BBG broadcast entities,
including the grantees, adhere
to the journalistic standards
and principles mandated by the
International Broadcasting Act
of 1994. BBG broadcasts include
reliable, accurate, objective,
and comprehensive news; bal-
anced and comprehensive pre-
sentations of American thought,
institutions, and policies,

Broadcasting Board of Governors

International Broadcasting Bureau

VeA e
]

w

Alhurra TV
coverage of

the confirmation
hearings for
Secretary Rice.

“1 am certainly a major proponent of
broadcasting, having come out of
the Cold War experience with Radio
Free Europe and Voice of America
and Radio Liberty and the difference
that they made. Again, | believe that
the key for us is to tell the truth”
—Secretary of State Condoleezza Rice

including discussion about
those policies; and information
about developments through-
out the world and a variety

of opinions from around the
world. The BBG serves as a
firewall to protect the reporting
independence of the news
staffs of its broadcast entities.
The bipartisan, presidentially
appointed board consists

of four Democrats and four
Republicans with the Secretary
of State serving ex officio.

VBN ...
(GRANTEE) tee a

ALHURRA TV



4 Anne Budianto, one of VOA Indonesian Service’s hosts for programs such as Salam VOA and Keliling Amerika.




Voice of America

he Voice of America
I (VOA), chartered by
Congress to be a compre-
hensive and authoritative source

of U.S. and international news
and information to audiences
worldwide, broadcasts more
than 1,000 hours in 44 languages
on radio and nearly 50 hours in
23 languages on television to a
weekly audience of more than
100 million. VOA has aggres-
sively expanded in
television
. this past year—
especially since
. . the merger
Voice of America .t worldnet
in May 2004—and all VOA lan-
guage services now maintain a
web site at VOANews.com to
reach the growing number of
people who go online for news
and information.

VOA’s coverage of the war on
terrorism required a global
effort, involving reporters from
15 foreign and four domestic
bureaus as well as a worldwide
network of stringers. While the
transition to democracy in Iraq
and the global war on terrorism
dominated the news for its jour-
nalists during 2004, VOA main-
tained its role as a leading inter-
national multimedia broadcaster
by making innovative improve-
ments in its programs to strategi-
cally important countries such
as Afghanistan, Iraq, Iran, Paki-
stan, Russia, India, Indonesia,

China, and in Latin America.

Highlights:

M VOA launched new TV
initiatives in Hindi, Uzbek,
Croatian, Bosnian, Macedonian,
Azerbaijani, Armenian, Spanish
and Cantonese, and increased
TV programming in Mandarin,
Indonesian, Serbian, Albanian,

English

to India,
English to
Cambodia,
and Special
English to
Vietnam.

B VOA
launched
Radio Aap
Ki Dunyaa
(Your World),

a dynamic 12-hour-a-day Urdu-
language broadcast aimed at
young Pakistanis and Urdu
speakers in India and elsewhere
in South Asia.

B Broadcasting under the
name Radio Ashna (Friend),
VOA revamped its 12-hour Dari
and Pashto radio stream to
Afghanistan, creating a more
contemporary format.

B VOA Persian launched a
newly reformatted Next Chapter,
a weekly youth-oriented TV
magazine show that focuses
on original news stories and
cultural issues of interest to
young Iranians.

B Through its new Indian
affiliate Aaj Tak, VOA Hindi dra-
matically increased its reach to
audiences in India.

B VOA Indonesian doubled its
programming on radio and TV,
increasing its weekly audience to
more than 10 million.

B VOA Mandarin doubled
its TV broadcasts to 14 hours a
week, increased its
daily email news-
letter mailing list to
2.4 million Chinese,
and placed its own
Mandarin-speaking
correspondent
in Beijing.

Employees: 1,163
FY 2004 Budget: $152.2 million
Weekly Hours Broadcast: 1,1372.55

Languages: 44

VOA Director
David Jackson

B VOA's Zimbabwe Project
expanded its English, Shona,
and Ndebele broadcasts. Seven
percent of the adult population
stated that they listened in
spite of severe government
repression and criticism of
VOA’s broadcasts.

B VOA's Russian Service
increased its call-in show from
one to five days a week and
launched a daily TV news brief
for affiliates.

B VOA's Ukrainian Service
launched a daily interactive
satellite link with Ukraine’s only
major independent TV network,
Kanal 5. During the election cri-
sis, VOA’s live TV hook-ups with
Kanal 5 were viewed by large
crowds on an outdoor screen on
Kyiv’s Independence Square.

A panel discussion on Venezuela’s referendum.
The event in February 2004, which ran live on radio
and TV in Venezuela, was part of VOA’s continuing
Newsmakers series on important topics of the day.

A

La Voz de América
Venezuela®

ayendum:
{ Democracy ~+ ¥yssroads?




6 Radio Farda broadcaster Mosaddegh Katouzian in the studio at the Prague Operations Center.




Radio Free Europe/Radio Liberty

adio Free Europe/Radio
R Liberty (RFE/RL) broad-

casts to Eastern and
Southeastern Europe, Russia,
the Caucasus, and Central and
Southwestern Asia.

RFE/RL broadcasts more
than 1,000 hours of program-
ming a week from its opera-
tions center in Prague, Czech
Republic, and 23 bureaus in its
broadcast region. Its corporate
headquarters are located in
Washington, D.C.

RFE/RL transmits its pro-
grams by shortwave, AM, FM,
UKYV, and satellite. Increasingly

~

. impor-
sw RadioFreeEurope (oot e
Radioliberty RFE/RLs

Internet web
sites and its email distrib-
ution services that provide
people around the world
with news.

Highlights:

M In February, RFE/RL
and Voice of America agreed
on a schedule for their joint
24/7 broadcast stream to
Afghanistan, with each
entity on the air for 12
uninterrupted hours.

M On August 3, U.S.
Ambassador to Afghanistan
Zalmay Khalilzad visited the
Kabul bureau of RFE/RL’s
Afghan Service for a half-
hour interview in both Pashto
and Dari.

M Radio Free Iraq and Radio
Farda broadcast spellbinding
eyewitness reports in August of
the fierce fighting in the Iraqi
city of Najaf.

B The Russian Service
devoted extra hours of original
programming to bring listeners
up to date on information
and news from Beslan, where

gunmen
occupied a
school on
September
1, taking
hundreds
of host-
ages, most
of them
children.

B Russian
Service corres-
pondent Andrei Babitsky was
detained by police at Vnukovo
Airport in Moscow, where he
was attempting to fly to south-
ern Russia to cover the ongoing
hostage standoff in Beslan.
He was later convicted of
“minor hooliganism” and even
put in jail for a time before
being released upon the pay-
ment of a fine.

B On February 17, after only
a week’s notice, the Ukrainian
Service’s FM affiliate of five
years, Radio Dovira, abruptly
ceased rebroadcasting the
Service’s programs, under pres-
sure from the Kuchma govern-
ment. Despite the setback, the
Ukrainian Service provided
extensive coverage of the
“Orange Revolution” as events
unfolded during the Ukrainian
presidential election. RFE/RL is
now actively seeking new FM
affiliates in Kyiv and around
the country.

Employees: 511
FY 2004 Budget: $72.5 million
Weekly Hours Broadcast: 1,031.10

Languages: 28

RFE/RL President
Thomas Dine

B On July 30, three suicide
bombers staged coordinated
attacks near the U.S. and Israeli
embassies and inside the lobby
of the Uzbek Prosecutor
General’s office in Tashkent.
RFE/RL’s Uzbek Service was
among the first media outlets to
report on the bombings.

B Two Turkmen Service
correspondents were arrested
and jailed as part of a campaign
of harassment carried out
against RFE/RL by the Turkmen
National Security Ministry.

B On the morning of
February 7, the Kazakh Service
launched its first Russian-
language program, a 24-minute
weekly wrap-up of the main
news events in Kazakhstan.

Uzbek demon-
strators support
RFE/RL in

1L

I
Mbl 31

3A
PANLI ()

bl

W
0.4,/
noPA
oK PATHH

Tashkent in May
against attacks by
Uzbek State TV.
The poster says in
Russian, “We are
defending Radio
Ozodlik, the pillar
of democracy.”

&

EM




©
s
=
3
m
.
o
@
)
Q
S
[
9
[}
£
o
o
©
=
>
£
=
<C
[
0
o
i
n
2
°
@
=
(=
=)
©
<
=
o=
s}
o
@
o
£
[}
<
o
2
[%2]
2
2
>
2
@
9
=
f=
=
=
-
®
o
n
=
=]
13}
o}
=
o
[}
Q
>
2
[}
n
®
(D]
@
£
=
3
[a0]
s
as

P
)
°
4
o]
o)
[
0]
)
=
=
(@)
()
=
=
=)
c
Ke)
©




Radio Free Asia

adio Free Asia (RFA)
R broadcasts daily in nine
languages to listeners in
Asia whose governments restrict
freedom of information and
expression. RFA broadcasts
accurate and timely news and
information, along with a range
of voices and opinions from
within Asia, showing by example
what freedom of expression
really means.
RFA focuses primarily on
events occurring in its target
countries.
Through

shortwave
trans-
RADIO FREE ASIA Mission
and the
Internet, RFA broadcasts in
Mandarin, Cantonese, Uyghur,
three dialects of Tibetan,
Burmese, Vietnamese, Korean,
Lao, and Khmer.

All broadcasts originate from
RFA’'s Washington, D.C., head-
quarters. RFA also has offices in
Hong Kong, Taipei, Phnom
Penh, Dharamsala, Bangkok,
Seoul, and Ankara. News
reports and call-in programs
allow listeners to express views
and exchange ideas.

RFA follows the strictest jour-
nalistic standards of objectivity,
integrity, and balance. Informing
East Asian listeners from all
social strata and maintaining
credibility among them are
RFA’s top priorities.

Highlights:

B RFA re-launched
www.rfa.org with substantially
expanded editorial and multi-
media content, drawing in
millions of visitors and raising
RFA’s already significant profile
in the international media.

B RFA’s
Mandarin Employees: 251
Service FY 2004 Budget: $28.3 million
broke new Weekly Hours Broadcast: 252
ground Languages: 9
with its
extensive
coverage
of China’s RFA President
deadly Richard Richter
coal
mines. RFA

Mandarin also aired exclusive
reports on the growing ranks of
“petitioners” in China—ordi-
nary people seeking redress for
alleged abuses of official power.

B RFA's Khmer Service made
news worldwide by reporting
on the plight of Montagnard
refugees stranded in the
Cambodian jungle.

M RFA’s Khmer, Vietnamese,
Burmese, and Lao Services
exhaustively covered the deadly
bird flu virus and its impact on
Southeast Asia.

The Dalai Lama’s special Washington-
based envoy Lodi Gyari answers
questions from RFA’s Tibetan Service,
speaking directly to Tibetan listeners.




10 Newscaster Gilberto Rosal reads the news in a TV Marti studio.



Office of Cuba Broadcasting

The Office of Cuba
Broadcasting oversees the
operations of Radio Marti
and TV Marti. Radio Marti went
on the air May 20, 1985, and TV
Marti went on the air March 27,
1990. Both stations broadcast
accurate and objective news and
information on issues of interest
to the people of Cuba. Radio
Marti
~ broadcasts

R [7@ news,

7] l music, and a
. variety of fea-

tures and news

analysis programs
seven days a week, 24 hours a
day. TV Marti produces eight
hours of original programming
daily, including two 30-minute
newscasts a day. Programs focus
on news, sports, entertainment,
and features on life in the U.S.
and other countries. Other pro-
grams include commentary and
information about events in
Cuba and around the world to
promote the cause of freedom
in Cuba.

The Cuban government con-
trols all mass media and com-
munication, including editorial
control of newspapers, televi-
sions, and radio. The restric-
tions on the media make it diffi-
cult for the Cuban people to get
access to accurate news and
information. Radio and TV
Marti are dedicated to provid-
ing a reliable source of news
and information that is accurate
and objective, and to the pro-
motion of freedom and democ-
racy in Cuba, with a program-
matic strategy based on the
promotion of human rights.
However, the Cuban govern-
ment jams Radio and TV Marti’s
broadcasts, and the BBG has
worked to identify options to

overcome
the jam-
ming. In
addition

to broad-
casting

via short-
wave, AM,
aerostat,
and air-
borne trans-
mission, OCB

broadcasts TV Marti on
HispaSat, a direct-to-home
satellite television service,
and is working to establish
additional AM radio trans-
mission capability within
the Caribbean.

Employees: 149
FY 04 Budget: $26.5 million
Weekly Hours Broadcast: 330

Languages: 1

OCB Director
Pedro Roig

Highlights:

B On April 5, 2004, Radio
Marti launched its 24/7 all news
and information format.

B On August 21, 2004, a
Pennsylvania Air National
Guard aircraft, operating within
U.S. air space, broadcast Radio
and Television Marti signals
into Cuba. This mission is
repeated regularly.

“We believe the people of Cuba should be free
from tyranny. We believe the future of Cuba is
a future of freedom. It’s in our nation’s interest
that Cuba be free. It’s in the neighborhood’s
interest that Cuba be free. More importantly,
it’s in the interest of the Cuban people that they
be free from tyranny. This strategy is a strategy
that encourages the spending of money to help
organizations to protect dissidents and to promote
human rights. It is a strategy that encourages a
clear voice of the truth being spoken to the Cuban
people through Radio and TV Marti.’

— President Bush, May 6, 2004, after meeting with

the Commission for Assistance to a Free Cuba

11



12 Journalists at work in the Alhurra Television newsroom.



Middle East Broadcasting Networks
Alhurra Television

n February 14, 2004,
Alhurra (Arabic for
“The Free One”), a

new Arabic-language satellite
television channel, began broad-
casting a comprehensive sched-
ule of news and information to
the Middle East. The 24-hour
channel provides viewers with
accurate, objective and balanced
news and information. Alhurra’s
talk shows and current affairs

programs
s include
a2l e

analysis
ALHURRATY [N

debate

on issues in the news, human
rights, freedom and democracy.
Alhurra broadcasts from state-
of-the-art studios outside of
Washington, D.C

Alhurra’s daily schedule
includes three hour-long news-
casts and 10-minute news
updates and headlines every
hour, along with live coverage
of breaking news as warranted.
In addition to up-to-the-minute
news, Alhurra broadcasts a
wide variety of informational
programs on health and
personal fitness, sports, science
and technology as well as
entertainment news and special
events. Alhurra also airs
award-winning documentaries
on a diverse range of topics
designed to appeal to a
broad audience.

In April 2004, a second
24-hour channel was launched
specifically for Iraq. Alhurra-
Iraq’s current affairs programs
concentrate on Iraq’s develop-
ing political system and the
changes facing the country
during this critical time.

In the short time it has
been on the air, Alhurra has

become an Employees: 167

important FY 2004 Budget: $80.5 million
alternate Weekly Hours Broadcast:
source of Alhurra—168

news and Alhurra-lraq—168
informa- Languages: 1

tion in the

Middle

East. Over MBN President

40 percent of
the region’s
300 million
people have access to satellite
television. After only six months
on the air, ACNielsen surveys in
eight Middle Eastern countries
reported that Alhurra’s diverse
schedule of news, talk shows,
debates, documentaries, and
information and entertainment
programs were reaching signifi-
cant audiences throughout the
Middle East.

According to ACNielsen,
Alhurra has a weekly viewer-
ship of 39 percent among
all Syrian adults. In all the
countries surveyed, between
59 and 81 percent of Alhurra’s
weekly viewers ranked
Alhurra’s news reliable.

Since the launch of Alhurra
and Alhurra-Iraq, the channels
have provided comprehensive,

Bert Kleinman

balanced coverage of some
of the biggest news stories
affecting the Middle East
including the reconstruction
of Iraq and Afghanistan, the
Israeli-Palestinian conflict,
the humanitarian crisis in
Sudan, and the global war
on terrorism.

A Lebanese man in Beirut watches an
exclusive interview on Alhurra Television.
(AP Photo/Mahmoud Tawil)




14 Radio Sawa newscasters Dana Hajomar (left) and Elmigdad Gebril.



RADIO

Middle East Broadcasting Networks

Radio Sawa

adio Sawa continues
to be one of the most
popular radio stations

in the Middle East. Though
targeted to an audience under
the age of 30, it effectively com-
municates with a broad segment
of the Arabic-speaking popula-
tion through its program sched-
ule of up-to-date news and
information, interactive call-in
features, and an upbeat mix of
Western and Arabic popular
music. Radio Sawa broadcasts
24/7 on
FM and

AM trans-
throughout

the region.
The network is committed to
broadcasting accurate, timely,
and relevant news about the
Middle East, the world, and the
United States utilizing the high-
est standards of journalism.
Radio Sawa seeks to be an exam-
ple of the free marketplace of
ideas, reflecting respect for the
intelligence and culture of its
audience in a style that is mod-
ern and forward-looking.

Radio Sawa engages its audi-
ence with an extensive schedule
of news and a variety of feature
programs. Some of these pro-
vide an interactive forum for
discussion of important political
and social topics. The innova-
tive Sawa Chat opinion feature
and Ask the World Now, which
presents answers to listeners’
questions about American
policies in the words of major
U.S. officials, encourage free
discussion about issues that
may not be reviewed openly in
the indigenous media. Other
programs, such as Free Zone,
The World Cares—Darfur and
Challenges to Iraqis, focus on

human
rights and Employees: 30
democracy. FY 2004 Budget: $8.2 miillion

In the Weekly Hours Broadcast: 168

second half Languages: 1
of 2003,

Radio Sawa
began trans-
mitting on
FM in major
cities in Morocco. In the first

quarter of 2004, an ACNielsen iawa broztldgazts Orl;Aé\_/[ tg
survey reported 73 percent of emen and sudan. kadio sawa

all adults (15 and older) in the is also available via the Arabsat
and Nilesat satellite systems
and the Internet.

Dubai), and Djibouti. Radio

cities of Casablanca and Rabat
listened to Radio Sawa in a
typical week.

Morocco is just one of the
countries in which Radio Sawa

reaches significant audiences. “ f th
ACNieslen conducted surveys - - - one of the great success

in five other countries in 2004. stories in the administration’s
Weekly listening rates to Radio war on terrorism.”’

Sawa on FM among adults 15 , .
and older by ACNielsen ranged = The Washington T!mes,
from 27 to 73 percent, depend- on U.S. broadcasting to
ing on the country. Between 70 the Arabic-speaking world
to 88 percent of Radio Sawa’s
weeKkly listeners in each coun-
try surveyed considered the
station’s news reliable.

Radio Sawa broadcasts on FM
in Morocco (Rabat, Casablanca,
Tangier, Meknes, Marrakesh,
Agadir and
Fes), Iraq
(Baghdad,
Basra, Mosul,
Sulimaniya and
Erbil), Jordan
(Amman
and Ajlun),
Palestinian
territories
(Ramallah),
Kuwait (Kuwait
City), Bahrain
(Manama),
Qatar (Doha),
U.A.E. (Abu
Dhabi and

Radio Sawa broadcasters Antoine
Issa (left) and Zahrat Abuzaid work
on a story in Sawa’s newsroom.




e .1_T d =~ .. -

'll .-_.l i
..F_ﬁ_h._..._.”..._u._ﬁﬂﬁ._ _......E..__m_

.-
..J_m T AT (A R e A rhu.-n.

| | 8 ;

RGN mﬁv -

i-r,pru x.-

E —

A‘- . _..

Maintainence workers at a BBG high-power transmitting array.




International Broadcasting Bureau

he International B Added
I Broadcasting Bureau new 24/7
provides administrative, FM trans- Employees: 938
technical, policy, and program mitters in FY 2004 Budget: $233 million (includes IBB & BBG)
support to the Voice of America  Iraq and
and Radio/TV Marti. It also Morocco
provides marketing and trans- for Radio

mission services for all the BBG  Sawa and
broadcast services. IBB stays on  in Iraq and
the cutting edge of technology, Afghanistan for programming

managing a complex network of VOA and RFE/RL.

of domestic and overseas B Expanded direct, uncen-
transmitting stations as well sored e-mail distribution to

as satellite and other Internet China (now multi-millions
delivery systems. This net- per day) and to Iran (now
work relays U.S. government- tens of thousands per day) as
funded programs to trans- part of an effort to overcome
mitting stations and to AM, blockage of BBG Internet sites
FM, shortwave, and cable by those countries.
communications facilities M Relocated three shortwave
worldwide. The IBB Office transmitters to the IBB Kuwait
of Policy produces the U.S. Transmitting Station to enhance
government editorials heard RFE/RL and VOA broadcasts
daily on VOA broadcasts. to Afghanistan

Highlights:

M Installed and operated
two in-country television
transmitters and satellite uplink
facilities in Iraq for Alhurra (the
first in-country TV transmitters
established by BBG/IBB).

M Launched 12 hours
per day of VOA's Radio
Aap Ki Dunyaa
AM trans-
missions for
Pakistan.

B Constructed
a high power
AM station in
Djibouti that
broadcasts Radio
Sawa around the
clock to audi-
ences in Sudan
and Yemen.

A BBG overseas transmitting station employee
gives local students a tour of the facility.

17




18

Advancing Freedom and Democracy

he year 2004 was a water-
I shed for the worldwide

march of democracy.
Elections were held in, among
other countries, Afghanistan,
Ukraine, and Indonesia. In Iraq,
sovereignty was transferred two
days early in June 2004, leading
the way toward elections in
2005. The end of 2004 also set
the stage for historic elections in
Palestine. And U.S. international
broadcasters covered it all—
first-hand, on the front lines.

As part of its mission to pro-
mote freedom and democracy,
Alhurra provided its millions of
viewers with extensive report-
ing and analysis of election

campaigns in Afghanistan,
Tunisia, and Ukraine and the
campaigns leading to elections
in Iraq and Palestine. On
September 29, Afghanistan
President Hamid Karzai

discussed the upcoming
presidential elections in an
exclusive interview with Radio
Free Afghanistan.

Radio Farda’s thorough cov-
erage of elections in Iran drew

TOP: Alhurra Television covered the Iraq elections in January 2005. Alhurra had provided extensive coverage of the entire
campaign; BOTTOM: Akbar Ayazi, Pashto Managing Editor of VOA’s Afghanistan Service, interviews Afghanistan President
Hamid Karzai during his visit to the U.N. General Assembly Meeting in New York.



RFE/RL journalist
Andriy Dubchak’s
photo of demonstra-
tors surrounding the
Ukrainian Cabinet
of Ministers’
building in Kyiv

in December.

praise from pro-reform newspa-
pers but vehement attacks from
conservative newspapers.

Of course, the world watched
the United States of America
hold its own presidential
election. On November 9, 2004,
the White House web site
offered this Fact of the Day:
“U.S. Opens Worldwide Window
on Elections: Americans shared
our recent Presidential elec-
tions with the world. Radio,
television, and the Internet
made it possible for more
people across the globe to
watch the results.”

Throughout the campaign,
Alhurra provided the most
complete election coverage of
any Arabic-language TV net-
work with live broadcasts each
night from the Democratic and
Republican Conventions, live

broadcasts of the presidential
and vice presidential debates
and daily in-depth reports from
the campaign trail. Extensive
analysis and explanation of the
U.S. electoral process was pre-
sented in a weekly one-hour
series called “America Decides,
2004.” Starting on election
night, Alhurra broadcast 21
continuous hours of coverage
with reaction and analysis from
around the world.

VOA Persian’s News and
Views ran a special election-

night television broadcast of
the November U.S. Presidential
election. The program, hosted
by Setareh Derakhshesh and
Anoush Kangarloo, featured live
reports from both Bush and
Kerry headquarters, a special
report from Los Angeles on
voting in the nation’s largest
[ranian community, analysis of
election results, and headlines
on voting throughout the
United States.

“My father started his day at 0700 by listening to the
Voice of America . . . . The values of Western democracy
give people new and hetter possibilities.”

= Ukrainian Prime Minister Viktor Yushchenko on
Ukrainian Inter TV (BBC Worldwide Nonitoring)

19



20

Direct Satellite TV to Iran

elevision is a leading
source of news and infor-
mation for Iranians.
Satellite dishes are popular, with
families often sharing dishes. For
the information-starved Iranian
people, Voice of America broad-
casts via satellite the daily tele-
vision news program News and
Views. This live Persian language
program airs in prime time
featuring news on Iran, the U.S.
and the world, with views from
regional experts, conversations
with experts inside Iran, a week-
ly “View from Washington” that
explains U.S. policy towards Iran,
and a daily segment called “Your
Voice” showcasing email feed-

back from viewers within Iran
and the Iranian Diaspora. The
“Inside Iran” segment is a mile-
stone, featuring scores of phone
interviews with personalities
such as Nobel Laureate Shirin
Ebadi, poet Simin Behbehani,
student activists, human rights

advocates, journalists, and uni-
versity professors.

2004 Coverage:

From Afghanistan:
Comprehensive coverage of
President Hamid Karzai’s
October 9 inauguration, with

live reports
from Kabul.
From Iraq:
Four report-
ing trips with
interviews
and special
coverage.
A reporter
conducted
on-site inter-

TOP: VOA Persian Service reporter Nazzy Beglari reporting live from Kabul on the Afghan presidential election;
BOTTOM: Ambassador Mark Palmer (left), American Enterprise Institute’s Michael Ledeen (center), and VOA host
Avi Davidi on Looking Ahead, an in-depth look at U.S.-Iranian relations.



Setareh
Derakhshesh on
the set of News
and Views, VOA’s
daily news program
to Iran.

views with Interim President
al-Allawi, Interim Foreign
Minister Khoshyar Zibari,
and Hossein Khomeini,
grandson of Ayatollah
Khomeini. Khomeini spoke
about the continued need
for the United States to help
in the democracy-building
efforts in Iraq.

From the United States:
B Analysis of the annual
State Department Human
Rights Report, which
lists Iran as one of 101
countries that has violated
human rights.
B Up-to-the-minute cover-
age of events surrounding
President Reagan’s death,
including a special biography

that highlighted his early years;

a history of state funerals in
Washington, D.C.; and several

“The mass media has an
important responsibility in
keeping people informed.
Voice of America is one
such outlet that 1 hold in high
regard. Some outlets have an
agenda to further....
However, VOA Persian has
always provided unbiased
and timely reports which
1 listen to whenever I get
a chance.”

=Shirin Ebadi, Nobel Laureate

December 2004

interviews with people waiting
in line to pay final respects to
Mr. Reagan’s flag-draped coffin
at the Rotunda building.

Meanwhile, Iran’s most
visited and most popular
web site, “orkut,” has cre-
ated a web page and a chat
room devoted to News and
Views anchor Setareh
Derakhshesh. The chat
rooms are created for
international figures in
arts, culture, politics, and
human rights.

21



22

Fighting Terror With Truth

.S. international broad-
casting is playing an
increasingly critical role

in the Global War on Terrorism.
Audiences throughout the
Middle East and elsewhere are
being exposed for the first time
to news and information about
the United States, its policies,
and its values. In 2004, the
Broadcasting Board of
Governors launched Alhurra,
and built on successful initia-
tives including Radio Sawa and

Persian TV News and Views and

Radio Farda. These ground-
breaking broadcasts, adding to
the valuable programming pro-
vided by all our entities, have

demonstrated the impact of
international broadcasting in
fighting the War on Terrorism.
In July, the 9/11 Commission
released its report, stating:

“The United States must do
more to communicate its mes-
sage.... Recognizing that Arab
and Muslim audiences rely on
satellite television and radio,

TOP: VOA correspondent Challiss McDonough interviews Sheikh Hisham al-Dulaymi in Baghdad about his role in helping
to negotiate the release of nine Indian workers and other civilians taken hostage in Iraq; BOTTOM: Alhurra news anchors
Mohsine Jbabdi (foreground) and Bertha Nohra on the set of “The Global,” one of Alhurra’s primetime newscasts.



RFE/RL senior
correspondent

Ron Synovitz

joins a patrol at the
start of “Operation
Mountain Storm”

in southern
Afghanistan,
where he was an
embedded reporter
with the U.S.
Army’s 10th
Mountain Division.

and television broadcasting, the
BBG is working to reach the
entire Muslim world with ideas,

‘“To cut through the barriers of hateful propaganda, debate, and dialogue.

the Voice of America and other broadcast services
are expanding their programming in Arabic and
Persian—and soon, a new television service will
begin providing reliable news and information

across the region.”

— President Bush in his January 20, 2004,
State of the Union Address

the government has begun
some promising initiatives in
television and radio broadcast-
ing to the Arab world, Iran, and
Afghanistan. These efforts are
beginning to reach large audi-
ences. The Broadcasting

Board of Governors has asked

for much larger resources.
It should get them.”

Indeed, the BBG is building
upon the success of Alhurra
and Radio Sawa in the non-

Arabic-speaking Muslim world.

Using existing distribution
methods while embracing
direct-to-home satellite radio

Alhurra correspon-
dent Abdul-Hussein
Khazal was killed
outside his home in
Basra, Iraq, by gun-
men on February 9,
2005. Abdul-Hussein
had been a corre-
spondent for Radio

Sawa for nearly two
years and joined
Alhurra in April 2004.

23



“Thank you, that with your programs, your
trustworthy words you showed me how to deal
with the situation in which Ukraine finds itself . . ..
I’m going to Kyiv to support Yushchenko.’

— An RFE/RL listener in Ukraine

] would like to
congratulate your
channel. We as Arabic
people need such
a voice, the voice
of civilization, freedom
and democracy”’

= An Alhurra viewer

. . . 1 have received

tremendous strength at

this moment being able

to see TV Marti in my

home. | cannot explain

the happiness that | feel”’

— A viewer from Cuba,

whose brother is a
dissident being held
in a Cuban jail

CLOCKWISE FROM TOP LEFT: Chinese dissident Wang Dan visits RFA studios for an interview with RFA’s Mandarin
Service; (from r to |) Reps. Kay Granger (R-TX), Edward Whitfield (R-KY), Bud Cramer (D-AL), Roy Blunt (R-MO), Roger
Wicker (R-MS), Ander Crenshaw (R-FL), and Jack Kingston (R-GA) at RFE/RLs daily editorial meeting in Prague; RFA

24 Burmese Service Director Soe Thinn interviews an ethnic Wa woman; U.S. Ambassador to Afghanistan Zalmay Khalilzad in
RFE/RLs studio; Radio Sawa broadcaster Maha Rabie at the mic; TV Marti interviews Senator Mel Martinez (R-FL) (center).



Reaching the World:
U.S. International Broadcasting

."-.__
A
“YOA is the light of el
freedom for the people
of Cambodia’ w g .0
— Sam Rainsy
Cambodian political P 2
opposition leader X ——

“[RFA] understands exactly how
it is in Tibet. They broadcast each
day’s news. In fact, an event that
happens in Lhasa of which even
Lhasa residents are unaware gets
broadcast by RFA”

—A listener from Tibet

EXCLUSIVE i w

A

CLOCKWISE FROM TOP RIGHT: Alhurra’s Ziad Noujeim interviews Senator Joseph Biden (D-DE) for the talk show Free

Hour; VOA Afghanistan Pashto Service stringer Ekram Shinwari interviews Kabul citizens on their views regarding the presi-

dential elections; a photo sent to VOA Special English by members of a VOA fan club in Nigeria; President Bush appears on

Alhurra in 2004 to discuss the Abu Ghraib photos; and Adriana Amat, host of VOA’s Spanish-language programs Desde 1
Washington and Foro InterAmericano.



Broadcasting Board of Governors

TOP: RFA President Richard Richter
and BBG member Blanquita Walsh
Cullum present the David Burke Award
to RFA Tibetan Service broadcaster
Lobsang Choephel; MIDDLE: mem-
bers of the BBG and staff inspect a
potential RFE/RL headquarters reloca-
tion site in Prague; BOTTOM: BBG
member Jeffrey Hirschberg meets with
Kyiv Mayor Oleksandr Omelchenko, to
discuss local rebroadcasting of
RFE/RL Ukrainian programs.

Kenneth Y.
Tomlinson,
Chairman

Kenneth Y.
Tomlinson is a
former director
of the Voice of
America and
has more than
35 years of journalistic experi-
ence. He began his career as a
reporter for the Richmond Times-
Dispatch in 1965. In 1968 he
joined the Washington bureau of
Reader’s Digest, then served as a
correspondent in Vietnam, and
eventually in Paris, where he
covered events in Europe, Africa,
and the Middle East. In 1982,
President Ronald Reagan
appointed Tomlinson Director

of VOA, where he served until
1984. After his tenure at VOA,
Tomlinson returned to Reader’s
Digest to serve as managing edi-
tor. He was subsequently named
executive editor of the Digest in
1985 and editor-in-chief in 1989.
He retired from Reader’s Digest in
1996. He has served as the chair-
man of the National Commission
on Libraries and Information
Science (1985), as a member of
the U.S. Board for International
Broadcasting (1986-1994), and
on the Board of Directors of

the Corporation for Public
Broadcasting (2000-present),
where he is now chairman.

Joaquin E
Blaya

Joaquin F. Blaya
is chairman of
Blaya Media,
Inc. Since emi-
grating to the
United States
from Chile 36

years ago, Blaya has held a num-
ber of senior management posi-
tions with media companies. He
has served as chairman of Radio
Unica, a Spanish-language radio
network, and as CEO of the
Telemundo Group, Inc., the
nation’s second-largest Spanish-
language television network.
Blaya also served as president
of Univision Holdings, Inc., the
nation’s largest Spanish-language
media company. Before coming
to the United States, he worked
in several marketing and media
firms. He is chairman of the
UM/Sylvester Comprehensive
Cancer Center. Blaya is also a
member of the Board of Trustees
at the University of Miami.

Blanquita
Walsh Cullum

Blanquita
Walsh Cullum
is chairman
of the Talk
Radio First
Amendment
Committee.
She is former president of the
National Association of Radio
Talk Show Hosts. Every year
since 1995, she has been named
by TALKERS magazine, the trade
publication for the industry, as
one of the Top 100 broadcasters
in talk radio. Her nationally syndi-
cated program, Newsbeat, is
heard coast-to-coast on the Radio
America Network. She is the pres-
ident and founder of the Young
American Broadcasters Program.
Cullum, the first Hispanic woman
and the first radio talk show host
to serve on the BBG, is also a
member of the National Moment
of Remembrance Commission.
Cullum frequently appears on
national television. She began her




broadcasting career over 25
years ago in San Antonio, Texas.
She also has worked for the
Coors Corporation and the
National Bureau of the Census.

D. Jeffrey
Hirschberg

D. Jeffrey
Hirschberg

is a partner

at Kalorama
Partners, LLC,
a consulting
firm concerned
with transparency, corporate
governance, and risk assessment.
He was director of the Corporate
Responsibility Practice at
Howrey, Simon, Arnold and
White, LLP. Hirschberg retired
from Ernst & Young in 1999 as
vice chairman/governmental
affairs. Previously, he worked

as a private attorney in both
Washington, D.C., and Milwaukee,
Wisconsin. From 1972-1980,
Hirschberg worked for the U.S.
Justice Department as a special
attorney and deputy chief of the
criminal division’s special litiga-
tion section. He also prosecuted
civil and criminal matters as

an assistant U.S. Attorney in
Milwaukee. He is a director of the
U.S.-Russian Business Council
and a member of the Board of
Advisors for the Foreign Corrupt
Practices Act Reporter.

Edward E.
Kaufman

Edward E.
Kaufman is
president

of Public
Strategies, a
political and
management

consulting firm based in
Wilmington, Delaware. Since
1991, he has been a Senior
Lecturing Fellow at Duke
University, teaching in The
School of Law, Fuqua School of
Business, and The Sanford
Institute of Public Policy. He is
co-chair of the Duke University
School of Law’s Center for the
Study of the Congress. He is a
trustee of the Christiana Care
Corporation and is a member
of the Board of Directors of
Children and Families First and
WHYY. Kaufman was formerly
chief of staff to Joseph R. Biden,
Jr. (D-DE).

Norman J.
Pattiz

Norman J.
Pattiz is
founder and
chairman of
Westwood One,
America’s
largest radio
network and supplier of local TV
content. Westwood One owns,
manages or distributes the NBC
Radio Network, CBS Radio
Network, the Mutual Broad-
casting System, CNN Radio,
Metro Networks, Metro Traffic
and Shadow Traffic. He serves as
a member of the University of
California’s Board of Regents.
Pattiz is a past president and
executive board member of the
Broadcast Education Association
and a trustee of the Museum

of Television & Radio, the
Hollywood Radio & Television
Society and the NARAS
Foundation. He is a member of
the Council on Foreign Relations
and the Pacific Council of
International Relations.

Steven J.
Simmons

Steven J.
Simmons is
chairman and
CEO of Patriot
Media and
Communica-
tions, LLC, a
cable television company formed
in 2002. It offers over 80,000 cus-
tomers digital programming, high
speed Internet access and other
advanced communications serv-
ices. Simmons chairs the Cable
TV Entrepreneurs Club of

22 present and former cable
CEO’s, previously served on the
National Cable TV Association
Board, and was voted a Cable TV
Pioneer. From 1982-1994, he was
chairman and chief executive offi-
cer of Simmons Communications,
Inc. (SCI), which served cable
subscribers in 20 states with over
50 offices nationwide. Prior to
starting SCI, Simmons served
almost four years as an assistant
and then as associate director on
the White House’s domestic poli-
cy staff, which followed his four
years as assistant and then asso-
ciate professor, and author of
communications law articles at
the University of California.

Secretary

of State
Condoleezza
Rice

2005-)
Secretary Rice
NOw Serves as
the ex-officio
member of the
bipartisan Board since becoming
the 66th Secretary of State on
January 26, 2005. Prior to becom-
ing Secretary of State, Dr. Rice
served as Assistant to the

27



Broadcasting Board of Governors

TOP: BBG Chairman Kenneth
Tomlinson (right) and Norman Pattiz,
Chairman of the BBG Middle East
Committee, speak at an Alhurra/Radio
Sawa press conference; MIDDLE:
BBG Governor Ted Kaufman (second
from right) and VOA Director David
Jackson (left) with Ejo Bite stringers
in Rwanda Refugee Camp; BOTTOM:
(from left) Governors Steven
Simmons, Jeffrey Hirschberg, and
Blanquita Cullum meet with VOA

and IBB staff.

President for National Security
Affairs, commonly referred to as
the National Security Advisor.
She also was in government
service from 1989 through March
1991, the period of German
reunification and the final days
of the Soviet Union, when she
served in the Bush Adminis-
tration as Director, and then
Senior Director, of Soviet and East
European Affairs in the National
Security Council, and a Special
Assistant to the President for
National Security Affairs.

Colin L.
Powell
2001-2005)

Secretary of
State Colin L.
Powell served
as an ex-officio
member of the
bipartisan
Board. Powell was the former
Chairman of the Joint Chiefs of
Staff and served as National
Security Advisor under President
Reagan. A decorated veteran of
the United States Army, he
served two tours of duty in
Vietnam. Powell served as execu-
tive assistant in both the Energy
and Defense Departments and

as senior military assistant

to Defense Secretary Casper
Weinberger. He retired from the
U.S. Army in 1993. In 1997, Powell
helped found America’s Promise,
an organization dedicated to
building the character and com-
petence of the nation’s youth. He
currently serves as chairman of
the organization, as well as serv-
ing as a member of the Board of
Trustees of Howard University
and of the Board of Directors of
the United Negro College Fund.

Veronique
Rodman
(2003-2004)

Veronique
Rodman is

the director of
public affairs
at the Amer-
ican Enterprise
Institute for Public Policy
Research (AEI), a Washington-
based think tank. Before joining
AEl in 1999, Rodman worked for
many years in broadcasting.
From 1982-1995, she served as a
producer of ABC-TV’s This Week
With David Brinkley. As a televi-
sion news consultant, she helped
launch Fox News Sunday. Rodman
also worked as vice president

for the Cosmetic, Toiletries

and Fragrance Association
Foundation, and as program
coordinator for the SAIS-
Novartis Prize for Excellence in
International Journalism. Born
and raised in Egypt, Rodman also
worked for Secretary of State
Henry Kissinger and for CSIS’s
Congressional Leadership Group
on International Communication.
Earlier she was assistant director
for “The World of Islam” festival
in London.




Voice oF AMERICA

330 Independence Avenue, S.W.

Washington, DC 20237

Telephone: (202) 401-7000; Fax: (202) 619-1241
Internet: http://www.voanews.com

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY

1201 Connecticut Avenue, N.W.

Washington, DC 20036

Telephone: 202-457-6900; Fax: 202-457-6992
Broadcast Headquarters:

Vinohradska 1

CZ-110 00 Prague 1, Czech Republic

Telephone: 420-221-121-111; Fax: 420-221-123-013
Internet: http://www.rferl.org

Rapio FREE AsIA

2025 M Street, N.W.

Washington, DC 20036

Telephone: (202) 530-4900; Fax: (202) 530-7794
Internet: http://www.rfa.org

MippLe EAST BROADCASTING NETWORKS

(Alhurra and Radio Sawa)

7600 Boston Boulevard

Springfield, VA 22153

Telephone: 703-852-9000

Internet:http://www.alhurra.com; http://www.radiosawa.com

Orrice oF CuBA BROADCASTING

(Radio and TV Marti)

4201 N.W. 77th Avenue

Miami, FL 33166

Telephone: (305) 437-7000; Fax: (305) 437-7016
Internet: http://www.martinoticias.com

Broadcasting Board of Governors Staff

Brian T. Conniff, Executive Director

Carol M. Booker, Legal Counsel/Ethics Officer

Janet Stormes, Chief Financial Officer

Howard Mortman, Senior Adviser

Bruce Sherman, Strategic Planning Manager

Susan Andross, Congressional Coordinator

Oanh Tran, Special Projects Officer

John Giambalvo, Management and Program Analyst

James Morrow, Program Review and Strategic Planning Officer

Brian T. Conniff
BBG Executive Director



O T L L LT
it
i

ST
AL

Alhurra in a Damascus cafe.

Broadcasting Board of Governors
330 Independence Avenue, S.W. Washington, DC 20237
Telephone: (202) 401-7000 = Fax: (202) 619-1241
email: publicaffairs@ibh.gov B Internet: http://www.bhg.gov



