
United States General Accounting Office

GAO Report to Congressional Requesters

May 1996 U.S. INFORMATION
AGENCY

Issues Related to
Reinvention Planning
in the Office of Cuba
Broadcasting

G OA

years
1921 - 1996

GAO/NSIAD-96-110





GAO United States

General Accounting Office

Washington, D.C. 20548

National Security and

International Affairs Division

B-262073 

May 13, 1996

The Honorable Ileana Ros-Lehtinen
The Honorable Lincoln Diaz-Balart
The Honorable Robert Torricelli
The Honorable Dan Burton
The Honorable Chris Smith
The Honorable Robert Menendez
House of Representatives

In response to your requests, we reviewed certain issues associated with
the operations of the Office of Cuba Broadcasting (OCB) and Radio Marti,
which are part of the U.S. Information Agency (USIA). This report provides
information on (1) OCB’s reinvention plan, (2) the role and use of OCB’s
research analysts, (3) the reason for the resignation of Mr. Richard Lobo as
Director of OCB, and (4) the extent of progress that has been made in
monitoring Radio Marti’s compliance with Voice of America (VOA)
broadcast standards. In addition, we developed information on key events
and time frames concerning USIA’s Office of Inspector General (OIG)
investigation into allegations of management reprisals in OCB.

Background OCB, which was created in 1990 and assumed management responsibilities
for both Radio and TV Marti, is part of USIA’s International Broadcasting
Bureau. Radio Marti, a U.S.-funded surrogate radio station, was
established in 1983 to fill the void in news and information that the Cuban
government had created through censorship. TV Marti became operational
in 1990, having a similar goal of serving as a consistently reliable source of
credible and authoritative information and promoting the cause of
freedom in Cuba. Other OCB units include Radio Marti’s Miami Bureau and
the Executive Office of the Advisory Board for Cuba Broadcasting. The
Advisory Board was created in 1983 to make recommendations for
improvements in Cuba broadcasting.1 Appendix I provides a partial
organizational chart for USIA and OCB. As of October 1, 1995, the number of
staff in OCB totaled 225, including 122 in Radio Marti and 77 in TV Marti.

Radio Marti has had significant executive branch and congressional
support for years because its broadcasts were designed to provide a large
portion of the Cuban population an important source of news, cultural and
ethnic programming, and entertainment. Reflecting the continued

1The Board was established within the Office of the President by the Radio Broadcasting to Cuba Act
(P.L. 98-111) to (1) review activities carried out under the act and the Television Broadcasting to Cuba
Act (P.L. 101-246) and (2) make recommendations to the President and USIA as necessary.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 1   



B-262073 

importance of Radio Marti as an instrument of U.S. policy, President
Clinton recently directed Radio Marti to expand its reach into Cuba by
doubling the power of its medium wave transmissions. Funding for Radio
Marti has totaled over $150 million since fiscal year 1984, including
$13.1 million in fiscal year 1995. TV Marti has had less support because its
programs have been largely jammed by the Cuban government. It has
received appropriations totaling over $80 million since fiscal year 1989,
including $11.6 million in fiscal year 1995.

OCB’s efforts to streamline and reinvent its operations began in early 1993,
consistent with guidance from the new administration, Vice President
Gore’s National Performance Review, and USIA management’s concerns
about possible reductions in the OCB budget. Guidance included two
February 1993 executive orders directing executive departments and
agencies to (1) eliminate not less than 4 percent of their civilian personnel
positions over 3 fiscal years and (2) reduce administrative costs by 
14 percent over 4 fiscal years. In February 1994, Richard Lobo became
OCB’s new Director. In March 1994, Mr. Lobo submitted a reinvention plan
for OCB that was designed to continue its streamlining and budget
reduction process. The plan’s objectives included reducing OCB’s costs by
$4 million in fiscal years 1994 and 1995 and eliminating 10 staff positions,
including 4 research analyst positions. The plan was approved by USIA’s
Director in April 1994, but was placed on hold 4 days later. About 1 year
later, Mr. Lobo submitted an amended reinvention plan that was approved
by USIA’s Director for implementation, but implementation was suspended
in April 1995 because of the research analysts’ allegations of management
reprisals. The analysts alleged that OCB management had targeted their
positions for elimination in reprisal for accusations by one or more of the
analysts that political bias had undermined the accuracy and objectivity of
Radio Marti’s broadcasts. The accusations are being investigated by OIG

and are also the focus of a union grievance filed against USIA on behalf of
employees in Radio Marti’s research analytical unit.

Results in Brief OCB’s plan to reduce costs and eliminate nonessential staff positions was
consistent with overall executive branch goals for streamlining
government operations. It was also in line with recommendations of the
March 1994 Advisory Panel on Radio Marti and TV Marti2 for reducing
OCB’s costs and was endorsed by the Advisory Board for Cuba
Broadcasting. However, the plan was not based on a comprehensive

2Congress created the Panel in 1993 (P.L. 103-121) and tasked it to (1) study all aspects of Radio and
TV broadcasting to Cuba and (2) make recommendations for improvements.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 2   



B-262073 

cost-benefit assessment of key OCB departments and support functions. In
addition, OCB’s failure to implement the plan did not result in budget
shortfalls that it had forecast for fiscal year 1995. (See app. II.)

Primarily because of frustrations stemming from his unsuccessful
attempts to further streamline OCB and implement the reinvention plan,
Richard Lobo resigned as Director in May 1995. (See app. IV.)

Historically, the primary functions of the research analytical unit included
supporting public affairs programs of Radio Marti, preparing Cuba
situation reports, and reviewing program scripts for policy compliance.
The analysts’ role was redirected and expanded in 1990 to provide services
assisting, advising, and supporting the news and programs departments,
including participation in on-air broadcasts. However, in 1992 OCB

management decided to remove them from on-air programming, and at
that time, questions began to surface concerning the policy compliance
role of the analysts. The role of the analysts was also re-examined in late
1993 as part of OCB’s streamlining process. Mr. Lobo said that several
factors led to his proposals in March 1994 for eliminating the research
positions. The factors were possible budget reductions, the size and costs
of the analytical unit, the availability of Cuba expertise elsewhere within
OCB, and the diminishing use of the analysts’ products by Radio Marti’s
program and news staff. Current news and program officials told us that
the analytical unit’s services have diminished in importance. (See apps. III
and IV.)

The analysts and others have criticized Radio Marti for failing to have its
broadcasts fully meet VOA’s standards for objectivity, accuracy, and
balance. In February 1993, we reported3 that we had received allegations
from several sources that some of Radio Marti’s broadcasts did not meet
standards. Although USIA said that its internal review of the allegations had
concluded that few had any real substance, USIA created an external review
panel4 to evaluate broadcasts and relocated its internal program review
unit that had responsibilities for monitoring broadcasts. In
September 1994, we reported5 that (1) the effectiveness of the external
review panel was limited and (2) the International Broadcasting Bureau’s
Program Review Office had not fulfilled its mission of ensuring that Radio
Marti’s broadcasts comply with standards. OCB has since made some

3Radio Marti (GAO/NSIAD-93-126R, Feb. 17, 1993).

4Composed of five members, the panel meets quarterly to assess Radio Marti’s broadcasts.

5Radio Marti: Program Review Processes Need Strengthening (GAO/NSIAD-94-265, Sept. 23, 1994).

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 3   



B-262073 

progress in monitoring compliance with VOA standards by adopting
procedures for considering the comments and suggestions for improved
programming made by Radio Marti’s external review panel. In addition,
the Program Review Office now monitors the Radio’s broadcasts.
However, some limitations still exist in monitoring, and the analyses of
Radio Marti’s broadcasts have not conclusively determined if broadcasts
comply with standards. USIA’s Broadcasting Board of Governors6 is now
considering whether it should establish another panel to review Radio
Marti’s broadcasts and pronounce on their objectivity and balance. 
(See app. V.)

In June 1994, USIA’s OIG began investigating allegations of management
reprisals in OCB. Its investigation initially focused on allegations by Radio
Marti’s Deputy Director, but it was expanded to consider allegations of
others, including the research analysts. As part of the investigation, OIG

officials have interviewed over 20 current or former OCB, Radio Marti, or
other agency officials. However, OIG’s investigation has been controversial
since July 1995, because of the release of partial information and affidavits
during the investigation. On July 24, 1995, USIA’s Director referred the
conduct of OIG’s investigation to the President’s Council on Integrity and
Efficiency. The Council, which investigates allegations and referrals
concerning presidentially appointed Inspectors General, had not
completed its examination into matters concerning USIA’s OIG as of
mid-April 1996. (See app. VI.)

Agency Comments In commenting on a draft of this report, the Broadcasting Board of
Governors stated that our draft report accurately reflected the issues
involved. The Board’s comments are presented in their entirety in
appendix VII along with our evaluation.

Scope and
Methodology

To develop information for this report, we reviewed documents related to
the preparation, approval, and suspension of OCB’s reinvention plan; the
resignation of Mr. Lobo; the mission and changing role of OCB’s research;
and the scope, objectives, and status of the USIA OIG’s investigation into
allegations of management reprisals at OCB. We also held discussions with
officials in USIA’s International Broadcasting Bureau, OCB, Radio Marti, and
USIA’s OIG, as well as with the Chairman of the Advisory Board for Cuba
Broadcasting and Mr. Richard Lobo.

6Created by the International Broadcasting Act of 1994 (P.L. 103-236), the Board is responsible for
policy and budgetary oversight for all international broadcasting services under the aegis of USIA.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 4   



B-262073 

Our review was conducted at USIA from September 1995 to March 1996 in
accordance with generally accepted government auditing standards.

As arranged with your offices, unless you publicly announce this report’s
contents earlier, we plan no further distribution until 30 days from its issue
date. At that time, we will send copies to appropriate congressional
committees. We will also provide copies to others upon request.

If you or your staff have any questions about this report or need further
assistance, please telephone me at (202) 512- 4268. Major contributors to
this report were Diana Glod, Lynn Moore, and Jesus Martinez.

Jess T. Ford, Associate Director
International Relations and Trade Issues

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 5   



Contents

Letter 1

Appendix I 
Partial Organizational
Chart for U.S.
Information Agency
and Office of Cuba
Broadcasting

8

Appendix II 
Efforts to Streamline
and Reinvent Office of
Cuba Broadcasting

9
First Reinvention Plan 10
Amended Reinvention Plan 11
Limited Cost-Benefit Data 13

Appendix III 
Issues Concerning the
Role of Research

15
Policy Compliance Function 15
On-Air Analysis Function 16
Allegations by Research Staff 16

Appendix IV 
Reasons for OCB
Director’s Resignation

18

Appendix V 
Progress in
Monitoring
Compliance With
Voice of America
Standards

19

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 6   



Contents

Appendix VI 
Inspector General’s
Investigation and
Related Matters

21
Referral to President’s Council on Integrity and Efficiency 21
Grievance Filed With Employee’s Union 22
Internal Review by USIA 22

Appendix VII 
Comments From the
Broadcasting Board of
Governors

24

Table Table 1: Sources of Radio Marti Funding for Fiscal Years 1990-95 12

Abbreviations

OCB Office of Cuba Broadcasting
OIG Office of Inspector General
USIA U.S. Information Agency
VOA Voice of America

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 7   



Appendix I 

Partial Organizational Chart for U.S.
Information Agency and Office of Cuba
Broadcasting

U. S. Information
Agency

Broadcasting
Board of 

Governors

Advisory 
Board for

Cuba 
Broadcasting

External 
Review
Panels

International
Broadcasting

Bureau

Office of
Program
Review

Office of Cuba
Broadcasting

Office of
Program

Evaluation

TV Marti Radio Marti

Miami Bureau Department of
Research
--Media Monitoring
   Unit
--Information
   Resources Branch
--Analytical
   Unit

Department of
Programs

Department of News

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 8   



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of
Cuba Broadcasting

Executive orders in February 1993 directed executive departments and
agencies to reduce the number of their civilian personnel positions and
costs. Instructions in early 1993 from the U.S. Information Agency’s (USIA)
Comptroller on implementing those orders stated that whole functions,
programs, or facilities should be considered for elimination. According to
former Office of Cuba Broadcasting (OCB) officials, meetings were held in
OCB to discuss a number of streamlining actions and options, such as
reducing staff positions in Radio Marti and TV Marti and abolishing Radio
Marti’s analytical unit.

Key events that were the basis for OCB’s reinvention plan included the
following.

• In a September 1993 memorandum to all OCB employees, the Acting
Director of OCB described possible reductions in OCB’s budget for fiscal
year 1994, noting that drastic cuts in appropriations were a real possibility,
particularly for TV Marti. The memorandum noted that personnel offices
in OCB and USIA were asked to assist staff and facilitate changes that might
become necessary should Congress substantially reduce the
appropriation.

• In a November 1993 memorandum to OCB’s department heads, the Acting
Director of OCB endorsed Vice President Gore’s plan for a more efficient
government and asked each department head to prepare a plan for
streamlining and downsizing.

• In December 1993, the Director of Radio Marti’s Research Department
submitted a draft annual plan to OCB for the research department. The
draft plan noted that research had initiated a number of streamlining
efforts, including not filling or abolishing seven positions and proposing
reductions in the budget of the Miami Research Office.1 However, the
Director noted that similar attention had not yet been given to the
analytical unit and questions of cost and efficiency of that unit existed.
Although alternatives such as assigning the analysts to other parts of the
station were presented, the Director stated that he was not in favor of
abolishing the unit.

• In January 1994, the Acting Director of OCB reported to the International
Broadcasting Bureau what OCB had done to implement Vice President
Gore’s recommendations for “reinventing government.” The reported
efforts included (1) reducing the number of employees from 278 to 254
and (2) identifying potential budget cuts of $4 million for fiscal years 1994
and 1995. The Acting Director stated that further streamlining would be

1The Miami Research Office’s responsibilities included interviewing persons recently arriving in the
United States from Cuba and obtaining information on key issues in Cuban society.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 9   



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of

Cuba Broadcasting

considered by reorganizing parts of OCB, eliminating several more
positions, and changing several full-time positions to part-time.

• In February 1994, the Director of Radio Marti’s Research Department was
asked to identify which of the Department’s personnel and operations
were essential, should budget pressures increase in fiscal year 1995. The
Director stated that (1) the Information Resources Branch and Media
Monitoring were the most important to Radio Marti’s operations and
(2) depending on the severity of budget cuts and the impossibility of
finding other budget savings, it could be necessary to consider reducing
staff in the analytical unit. However, the Director had stressed in related
documentation that absent the most pressing budgetary requirements, a
surrogate radio operation, such as Radio Marti, would continue to need a
reliable research capability.

• In March 1994, the Advisory Panel on Radio Marti and TV Marti issued its
report, which concluded that (1) Radio Marti provided competent
broadcasting of important information not otherwise available to the
Cuban people; (2) although Radio Marti had endeavored to observe
standards for objectivity, improvement was needed because of politicized
journalistic decisions and an oversized and growing share of coverage
devoted to the Cuban-American community; and (3) annual savings of
$6 million to $10 million per year could be achieved in OCB by downsizing
management and production processes.

First Reinvention Plan On March 24, 1994, the Director of OCB submitted OCB’s reinvention plan to
the USIA Director. The plan recommended that OCB be restructured to
streamline its operations and to achieve significant financial savings for
fiscal years 1994 and 1995, in accordance with recommendations
contained in the Vice President’s report on reinventing government.
Overall, the plan proposed eliminating 10 positions, including all 
4 positions in the research analytical unit in Radio Marti’s Department of
Research. According to the plan, that unit, composed of three GS-14
employees and one GS-13 employee, was established in 1985 to provide a
means of obtaining and analyzing information about Cuba. However,
according to the plan, OCB had employed people in the news and programs
departments with a vast knowledge of Cuba and first-hand information
was available from other means. The plan concluded that it no longer
made sense to have research analysts do much of the same work being
done elsewhere in the organization. Projected savings in salaries and
benefits were $345,000 in fiscal year 1995.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 10  



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of

Cuba Broadcasting

One of the proposed positions to be eliminated was that of the Director of
Audience Research. The plan noted that (1) in October 1992, the
responsibility for quantitative research work was transferred to USIA’s
Office of Research and (2) OCB’s Office of Program Evaluation did all of
the qualitative analyses necessary to support the program. The plan also
proposed eliminating a producer and a writer position in TV Marti and an
administrative officer position in OCB and allowing two temporary
positions to expire. According to the plan, eliminating the positions was
necessary to streamline operations in addition to other steps being taken,
such as imposing a hiring freeze in OCB, curtailing overtime, and reducing
administrative and personnel staff.

USIA’s Director approved the plan on March 31, 1994. However, on April 4,
1994, USIA’s Director put the implementation of the plan on hold, citing the
need to consider the impact of other studies on OCB. Nevertheless, efforts
to streamline and downsize continued in OCB. Specifically, in
mid-April 1994, the Director of OCB forwarded a proposal that would have
eliminated 33 OCB positions and saved $3.08 million, in addition to the
$4 million proposed in the reinvention plan. Top USIA management’s
support for the reinvention plan also continued. For example, in July 1994,
USIA’s Director responded to the Advisory Panel’s recommendations for a
leaner management and production process by stating that (1) OCB had
proposed reducing management and production ranks for a savings of
$4 million by the end of fiscal year 1995 and (2) reductions would be
accomplished through a combination of attrition and elimination of
encumbered positions.

Amended Reinvention
Plan

The Director of OCB submitted an amended version of the reinvention plan
to USIA’s Director on March 22, 1995. As background, the amended plan
noted that (1) the original plan was placed on hold, but in the interim,
OCB’s fiscal year 1995 funding was reduced by $2 million; (2) since late
1992, OCB had taken a number of steps to trim its budget, including
imposing a hiring freeze, reducing 34 staff positions through buyouts and
attrition, and cutting travel and telephone costs by 30 percent and
18 percent, respectively; and (3) consistent with the original plan, an
administrative officer, a TV news writer, and two temporary positions
were abolished.

Proposals in the amended plan included recategorizing Deputy Director
positions in several departments, restructuring the news department to
improve efficiency and supervisor/employee ratios, and transferring the

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 11  



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of

Cuba Broadcasting

Cuban media monitoring function to the Department of Programs. The
amended plan also indicated that the research analytical unit was not
essential and that phasing it out, along with the audience research
position, would save over $650,000 annually. The amended plan was
approved by USIA’s Director on March 22, 1995, but implementation was
placed on hold. The USIA Director told us he approved the reinvention plan
because it had a convincing argument that there was no longer a need for
the research positions but suspended implementation because of the
analysts’ allegations of reprisals.

The amended plan had indicated that OCB would not be able to prevent
budget shortfalls in fiscal year 1995 without eliminating five of the
positions discussed in the original plan (four research analyst positions
and one Director of Audience Research position), as well as the two
supervisory positions of the four analysts (Director and Deputy Director of
Research). However, according to OCB’s budget officer, by using funds
carried over from prior years and by reprogramming funds, OCB had
sufficient funds for Radio Marti in fiscal year 1995. OCB provided the data
on Radio Marti’s budget that is shown in table 1.

Table 1: Sources of Radio Marti
Funding for Fiscal Years 1990-95 Fiscal

year Appropriation a Carryover b Recoveries c Obligations Balance

1990 $12,537,000 $918,516 $7,216 $12,481,482 $981,250

1991 15,069,000 981,250 822,101 15,538,250 1,334,101

1992 18,488,000 1,334,101 0 16,267,529 3,554,572

1993 15,873,000 3,554,572 197,160 15,891,646 3,733,086

1994 14,000,000 3,733,086 204,114 16,092,547 1,844,653

1995 13,130,000 1,844,653 1,060,000 15,672,660 361,993
aOCB appropriations have typically been no-year funds that are available for obligation for an
indefinite period of time.

bUnobligated funds that are carried over into the next fiscal year.

cDeobligated funds that become available for other purposes.

According to OCB’s budget officer, the statement in the amended plan
concerning budget shortfalls was not “technically” correct, but she
believed it was consistent with management’s concerns about anticipated
reductions in overall appropriation levels and potential shortfalls in the
salaries account if the reinvention plan was not implemented. She noted
that the failure to implement the plan forced OCB to request congressional

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 12  



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of

Cuba Broadcasting

approval for reprogramming funds, primarily to cover the unanticipated
salary costs of positions scheduled for elimination. Although most of the
$1.06 million in fiscal year 1995 recoveries became available to cover those
salary costs, OCB management has characterized the use of budget
recoveries for such purposes as poor fiscal management.

Limited Cost-Benefit
Data

Although objectives of OCB’s 1994 and 1995 reinvention plans were to
eliminate nonessential and costly positions, OCB developed only limited
cost-benefit data on the research function to justify its elimination. OCB

management defended the lack of cost-benefit analyses, stating that
(1) the Vice President’s vision for reinventing government did not require
such analyses and (2) the plan was based on management’s decisions to
prioritize news and programs as the most essential elements of broadcast
operations. Concerning the issue of essentiality, several key OCB and Radio
Marti officials also defended the plan based on their belief that the
research analytical unit was not essential to the operations of Radio Marti.
Others, however, strongly defended the analysts as being an important and
readily available resource.

Our review indicated that OCB had developed the following cost data.

• In November 1993, the Deputy Director of Radio Marti estimated that
(1) each issue brief and background report prepared by the research
analysts in fiscal year 1990 cost about $4,100, (2) each report of Cuban
radio news prepared by the media monitors cost about $190, and (3) each
information request handled by the information specialists cost about
$330. He concluded that the per unit cost to Radio Marti of some of the
research work was very high, but he also noted that his analyses did not
consider intangible, and therefore unquantifiable, services that some of the
research staff performed. Such services included regular research
assistance to the news department and briefings for program staff.

• Other OCB information indicated that the number of backgrounders and
issue briefs prepared by the research analytical unit increased from 63 to
104 from 1991 through 1993. The costs of the outputs in 1992 and 1993
were calculated by OCB to average between $3,000 and $3,200 each and
criticized as being high. However, OCB had not determined costs for other
services, such as external analyses, for comparative purposes.

OCB officials noted that they did not examine the cost-benefits of Radio
Marti’s Field Research Unit in Miami, Florida, as part of the reinvention
plan. The unit, which includes five permanent staff and seven contractors,

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 13  



Appendix II 

Efforts to Streamline and Reinvent Office of

Cuba Broadcasting

has primary responsibility for interviewing new arrivals from Cuba to
develop information about the current situation in Cuba and to maintain a
database for follow-up and use by program and news staff. Although the
unit’s budget was reduced significantly in late 1992, an examination of
reinvention issues in June 1995 by an official in USIA’s International
Broadcasting Bureau indicated that opportunities for reductions may exist
in the Miami unit.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 14  



Appendix III 

Issues Concerning the Role of Research

Although OCB’s reinvention plan was consistent with overall efforts to
streamline government, it caused controversy by attempting to eliminate
staff that had been the focus of policy disputes within Radio Marti for
years. OCB documents show that the policy disputes have centered around
(1) the role of the analysts in ensuring policy compliance and
(2) management’s decisions to exclude the analysts from on-air
programming. The analysts believe that OCB management’s actions to
remove them from on-air programming represented one of many steps by
management to (1) “marginalize” the analytical unit and (2) eventually
abolish their positions under the guise of reinvention.

Policy Compliance
Function

Our review indicated that the role of Radio Marti’s research function was
defined in April 1986. The mission of the Research and Analysis Division,
which at that time was part of the Research and Policy Department,
included reviewing completed program scripts for both content and policy
compliance. The group primarily prepared quarterly situation reports on
Cuba and special reports, supported public affairs programs, and briefed
staff. In January 1990, a new mission statement for research was prepared.
The objective of the new statement was to better integrate research into
broadcasting functions through daily support. The statement noted that
(1) the analysts and other research staff would assist, advise, and support
the news and program departments and (2) the Cuba situation reports
would be replaced by a series of more timely issue briefs, backgrounders,
topic analysis, and other publications. However, the stated mission
objectives for research did not include a policy compliance role.

Shortly thereafter, Radio Marti’s then Director presented a discussion
paper to department heads on the roles and mission of Radio Marti as it
completed its 5th year on the air. The Director concluded that the research
analysis function had developed a substantial capability, but it had not
been satisfactorily meshed into providing timely responses to news and
programs. He also concluded that the final responsibility for program
content, as well as policy compliance, should be vested with the news and
program units, and not with the analysts, as it had been earlier.

Although Radio Marti’s former Director made this decision, “policy
compliance” problems began to significantly affect relations between the
research department and the news room. For example, news staff accused
the analysts of monitoring and changing their work and questioning their
professional judgment. The seriousness of the issue was reflected in a
June 1994 memorandum from several news room personnel to the

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 15  



Appendix III 

Issues Concerning the Role of Research

Director of OCB, in which concern and frustration about “repeated attacks”
on Radio Marti’s news programs were expressed.

On-Air Analysis
Function

Beginning in May 1990, employees of the analytical unit were included as
on-air analysts by Radio Marti, both in regularly scheduled news programs
and in topical programming. However, at an April 1992 meeting of the
Advisory Board for Cuba Broadcasting, questions were raised as to
whether personal opinions were being expressed by the research analysts
during the programs. Although it was questioned whether employees
could be expected to offer political analyses without expressing personal
opinions, one board member believed that the fundamental charter of OCB

was being breached by allowing personal opinions to be aired on Radio
Marti. Debate over this issue continued within OCB, and effective
December 31, 1992, the analysts were removed from on-air programs.

Allegations by
Research Staff

The research analysts have made accusations about the quality and
content of Radio Marti’s broadcasts. In some cases, the allegations were
directly linked to questions about changes in the roles and responsibilities
of the analysts. For example, in June 1994, the Chairman, House
Committee on Government Operations, Subcommittee on Legislation and
National Security, wrote and asked the USIA Director to review allegations
the Subcommittee had received. Allegations were political bias,
censorship, distortion of information, and selective reporting by Radio
Marti; cronyism, particularly in the hiring of the former Radio Marti news
director; and retaliation against employees in Radio Marti and others who
had criticized broadcasts as not meeting standards. Approximately 
200 examples of alleged censorship and distortion of information practices
were enclosed in the Chairman’s letter. Highlighted examples included a
November 1993 broadcast that allegedly distorted the views of the
President of the European Parliament on the impact of the U. S. embargo
on Cuba. According to the letter, the President had stated that the
embargo was an obstacle to political evolution in Cuba, but Radio Marti
had incorrectly reported that he was criticizing Fidel Castro. Allegations of
selective reporting included emphasizing the interests of certain Cuban
exile organizations in the United States rather than those of the Cuban
people.

The allegations of reprisals in the Chairman’s letter focused on the
research analytical unit, stating that the unit’s ability to help ensure that
Radio Marti accomplished its mission had been impaired by banning them

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 16  



Appendix III 

Issues Concerning the Role of Research

from on-air appearances and other punitive actions. The Chairman was
also concerned about the proposal to eliminate the analytical unit. In
August 1994, USIA’s Director responded to the Chairman, stating that (1) as
to the allegations of political bias, there appeared to be instances where
news decisions were questionable and different choices might have been
made and (2) concerning the allegation of cronyism, an error in personnel
procedures had occurred in 1991 in the hiring of the news director.
However, USIA’s Director stated that the fact that the research analysts
were no longer on-air was not related to any kind of retaliation but based
on management’s decisions and guidelines. Concerning the allegations of
retaliation, the Director noted that the USIA Office of Inspector General
(OIG) was investigating them. (Appendix VI contains information on the
status of the OIG investigation and a related grievance filed by the analysts
with their employee union.)

Although the Director’s response to the Chairman did not react to the
specific examples of alleged distortions in reporting, OCB prepared
separate responses to each of the approximately 200 allegations,
concluding that most were unfounded. For example, OCB noted that its
analyses of the allegation concerning statements by the President of the
European Parliament concluded that (1) there was no gratuitous critique
of Fidel Castro and (2) the President was properly quoted on the likely
economic transformations if the embargo was lifted. OCB provided
supporting documentation for its analyses, but one of the analysts has
charged that the documentation had been altered to support OCB’s
position.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 17  



Appendix IV 

Reasons for OCB Director’s Resignation

Mr. Richard Lobo resigned as OCB Director on May 26, 1995. According to
Mr. Lobo, the major reason for his resignation was his frustration from his
unsuccessful attempts to streamline OCB and implement the reinvention
plan. He also cited his perceptions of a general lack of support for OCB

within USIA as being a factor. Mr. Lobo said that his superiors (the USIA

Director and the Associate Director for International Broadcasting) had
directed him to reform OCB and that he viewed that directive as being
consistent with the recommendations of the March 1994 Advisory Panel on
Radio Marti and TV Marti, which called for a leaner management and
production process. In considering options for streamlining, he believed
the biggest item available for reduction was staffing. However, he also saw
the focus of Radio Marti operations as being news and programs and he
tried to protect those functions as much as possible.

In preparing the reinvention plan, Mr. Lobo said that he built on the
streamlining efforts already underway in OCB when he assumed his
position. In regard to the efforts to eliminate the analyst positions, he said
that several factors led him to conclude that the analytical unit had
become nonessential, including its costs, the limited usefulness of its
products, the development of Cuba expertise within other OCB units, and
the availability of similar expertise on the outside at less cost. Overall, he
concluded that the unit had become a “luxury” that was no longer needed.
Mr. Lobo said that several OCB officials agreed with him, including news
department staff who had complained that the analyst’s inputs were
frequently late and not essential. When asked if anyone expressed strong
support for retaining the analysts, he said “not really.” He also said that he
and his superiors fully recognized that the analysts would probably claim
that the actions to eliminate their unit were in retaliation for their past
accusations of biased and slanted broadcasting by Radio Marti.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 18  



Appendix V 

Progress in Monitoring Compliance With
Voice of America Standards

For several years, there have been allegations that political bias has
undermined Radio Marti’s news and information broadcasts. In our
September 1994 report on the need to strengthen Radio Marti’s program
review processes,1 we concluded that (1) although USIA’s Office of
Program Review was intended to be a primary tool for ensuring that
broadcasts meet Voice of America (VOA) standards, it had not fulfilled that
role and (2) the external review panel had limited effectiveness and
credibility due to weaknesses in OCB’s procedures for considering the
panel’s comments and suggestions. We recommended that procedures be
adopted to ensure that OCB systematically considers and acts on the
panel’s suggestions for improved programming.

Since our report, progress has been made in monitoring efforts designed
to ensure that Radio Marti’s broadcasts meet VOA standards. However,
some weaknesses in monitoring remain, as the following shows.

• The International Broadcasting Bureau’s Office of Program Review has
only one analyst that monitors Radio Marti’s broadcasts. The analyst’s
reports are detailed and, in some cases, have identified examples of
program segments that have not met standards.2 However, the overall
scope of the monitoring has been limited because the (1) reviews have not
consistently included conclusions as to whether broadcasts meet
standards and (2) coverage of broadcasts has been for only about 2 hours
each day. Program Review officials have also identified other limitations
such as an inadequate OCB program logging system that hinders them when
identifying the composition of broadcasts and monitoring trends in
broadcasting.

• The Office of Program Review tracks the implementation of
recommendations made by the external review panel during its quarterly
reviews of Radio Marti’s broadcasts. However, reviews of individual
programs by Program Review staff have indicated that OCB has not fully
implemented the panel’s recommendations. OCB management cited
resource availability, among other considerations, as a reason for rejecting
some of the panel’s recommendations.

• OCB’s Office of Program Evaluation coordinates meetings of the external
review panel and compiles a fully documented summary of each review
that is made available to OCB’s Programming Development Committee for
consideration and follow-up action. OCB management considered these

1Radio Marti: Program Review Processes Need Strengthening (GAO/NSIAD-94-265, Sept. 23, 1994).

2For example, in February 1995, the analyst reported that a segment of Radio Marti’s breakfast show,
Early in the Morning, did not meet standards due to broadcastings of individual opinions without
airing opposing or different points of views.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 19  



Appendix V 

Progress in Monitoring Compliance With

Voice of America Standards

summaries to be an important source of critical feedback and believed
that policy compliance was implicit in the panel’s reviews. However, the
panel’s summaries have not specifically or categorically indicated whether
or not Radio Marti’s broadcasts have complied with VOA standards.

One of the members of USIA’s Broadcasting Board of Governors has also
reviewed products of the external review panels and has concluded that
the composition of the panels is not sufficient to assure critics and the
general public that programming conforms to acceptable journalistic
standards. He noted that the most damaging allegation was that Radio
Marti’s programming (1) did not adhere to its legislative mandate and
(2) was improperly controlled by outside persons or interests to further
their own agendas. Although he did not believe that the allegations were
true, he proposed reforms to detect and stop any lack of balance in
programming. One proposal included appointing a “distinguished and
unimpeachable” panel of outside reviewers to examine the content of
Radio Marti programming and pronounce on its objectivity and balance.
Other Board members have also expressed concerns about past criticisms
of the external review panels. The Board continues to study the options
available to it for evaluating and reviewing Radio and TV programming.

The continued importance of monitoring Radio Marti’s compliance with
standards was recently reflected in analyses conducted by the Office of
Program Review for the Broadcasting Board of Governors and VOA.
Analyzed were two segments of Radio Marti’s broadcasts dealing with
issues related to the downing of two aircraft by the Cuban government in
February 1996. The analyses concluded that the broadcasts were
inconsistent with Radio Marti’s editorial policy and guidelines.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 20  



Appendix VI 

Inspector General’s Investigation and
Related Matters

The USIA OIG began its investigation into allegations of management
reprisals at OCB in June 1994. The impetus of the investigation was an
earlier audit of OCB’s hiring practices,1 which had focused on reviewing
allegations contained in an April 1993 anonymous letter entitled “Problems
at Radio Marti.” OIG concluded that the employees named in the
anonymous letter had met the qualifications for their positions and that
the former news director’s appointments had been inconsistent with OCB

personnel policies. OIG attributed certain information in the audit report to
the Deputy Director of Radio Marti and later the Deputy Director alleged
that he had suffered reprisals from management because he had
cooperated with the OIG audit.

OIG officials told us that they tried to focus only on allegations by the
Deputy Director, but their investigation began to draw in matters related
to the role of the research analysts and other issues. OIG interviewed
and/or contacted over 20 people as part of its investigation, but it had not
issued a final report on its findings as of mid-April 1996. However, in
July 1995, OIG provided congressional requesters preliminary information
and copies of affidavits that it had developed during its investigation. The
publication of that information in the press resulted in severe criticism of
OIG.2

Concerning the controversy surrounding its release of information, the
Inspector General said that her office was initially contacted by
congressional staff in January 1995. She also said that (1) OIG officials
briefed the staff on the status of the investigation on at least two occasions
and (2) a written request was received in July 1995 for more information
on the investigation’s results. The Inspector General and the Assistant
Inspector General for Investigations both believed that the release of the
information was consistent with the OIG operations manual, which states
that OIG’s duties and responsibilities include keeping Congress fully and
currently informed concerning fraud and other serious problems, abuses,
and deficiencies relating to the administration of Agency programs.

Referral to President’s
Council on Integrity
and Efficiency

On July 24, 1995, USIA’s Director referred the conduct of OIG’s investigation
to the President’s Council on Integrity and Efficiency. The Director’s press
release stated that the matter was referred to the Council because of his
concerns about the premature release of incomplete information and the

1Review of Allegations Concerning Radio Marti Employees, 93-A-52/ARR-94-09, May 19, 1994.

2According to the Inspector General, her office did not release the information to any unauthorized
individuals, including the news media.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 21  



Appendix VI 

Inspector General’s Investigation and

Related Matters

impartiality of the process. According to an official on the Council’s
Committee on Integrity, several allegations were received concerning the
conduct of USIA’s Inspector General. The Committee has referred all of the
administrative-related allegations concerning USIA’s Inspector General to
the U.S. Agency for International Development’s Office of Inspector
General to determine what (1) actions, if any, had already been taken
concerning the allegations and (2) additional actions, if any, should be
considered.

Grievance Filed With
Employee’s Union

The research analysts filed a grievance with their employee union
(American Federation of Government Employees Local 1812), stating that
the proposal to eliminate their positions was an act of reprisal. According
to the grievance, the decision in 1992 to prohibit the direct participation of
research staff in programs and news casts undermined the ability of the
analysts to contribute directly to Radio Marti’s compliance with its
broadcast mandates. The grievance also stated that (1) the continuous
attempts by OCB’s management to undermine the research analysts’
positions had resulted in the degradation of their professional capabilities
and constituted ongoing job harassment and (2) the harassment may have
taken place for political motives and due to external pressure on OCB’s
managers.

A decision on the grievance had not been reached as of mid-April 1996.
Arbitration began in mid-March 1996.

Internal Review by
USIA

A June 1995 examination of issues related to the grievance by an official in
the International Broadcasting Bureau for the Bureau’s Director of
Personnel found that

• since 1988, there have been substantial interpersonal and professional
conflicts involving the research analysts, the former Director of News, and
OCB management;

• the research analysts had perceived wrongdoing on numerous fronts,
covering violation of policy, the broadcasting charter, and improper
personnel actions;

• when viewed as a pattern, considering issues outside the staff reductions,
the credibility of the reprisal concept becomes substantial; and

• two senior level management officials believed that the grievance was
correct and had provided sworn affidavits to the USIA OIG.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 22  



Appendix VI 

Inspector General’s Investigation and

Related Matters

However, the examination concluded that substantial documentation
showed that OCB management had proceeded prudently and pragmatically
when identifying reductions as part of the reinvention process. Moreover,
the examination determined that (1) management considered reducing the
level of support provided by the research department and determined that
while some reduced level of support could be useful, the positions were
not essential and could be eliminated; (2) the reinvention plan was
approved with the understanding that allegations of impropriety would
result; and (3) no “smoking gun” existed that proved or showed that the
elimination of the research analyst positions was an act of retribution.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 23  



Appendix VII 

Comments From the Broadcasting Board of
Governors

Note: GAO comments
supplementing those in the
report text appear at the
end of this appendix.

See comment 1.

See p. 3.
See comment 2.

See p. 8.
See comment 3.

See p. 9.
See comment 2.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 24  



Appendix VII 

Comments From the Broadcasting Board of

Governors

See p. 10.
See comment 2.

See p. 20.

See comment 2.

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 25  



Appendix VII 

Comments From the Broadcasting Board of

Governors

GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 26  



Appendix VII 

Comments From the Broadcasting Board of

Governors

The following are GAO’s comments on the Broadcasting Board of
Governors’ letter dated April 4, 1996.

GAO Comments 1. Our objective was to provide information on several issues related to
the operations of the Office of Cuba Broadcasting. We were not asked by
our congressional requesters to judge the merits of allegations made
against Radio and TV Marti programming and management. As we note in
our report, many of the allegations are under review by the USIA OIG and
grievance examiners.

2. The report has been modified in line with this suggestion.

3. We have changed the partial organizational chart in this report to show
the Board’s responsibilities.

(711142) GAO/NSIAD-96-110 U.S. Information AgencyPage 27  



Ordering Information

The first copy of each GAO report and testimony is free.

Additional copies are $2 each. Orders should be sent to the

following address, accompanied by a check or money order

made out to the Superintendent of Documents, when

necessary. VISA and MasterCard credit cards are accepted, also.

Orders for 100 or more copies to be mailed to a single address

are discounted 25 percent.

Orders by mail:

U.S. General Accounting Office

P.O. Box 6015

Gaithersburg, MD 20884-6015

or visit:

Room 1100

700 4th St. NW (corner of 4th and G Sts. NW)

U.S. General Accounting Office

Washington, DC

Orders may also be placed by calling (202) 512-6000 

or by using fax number (301) 258-4066, or TDD (301) 413-0006.

Each day, GAO issues a list of newly available reports and

testimony.  To receive facsimile copies of the daily list or any

list from the past 30 days, please call (202) 512-6000 using a

touchtone phone.  A recorded menu will provide information on

how to obtain these lists.

For information on how to access GAO reports on the INTERNET,

send an e-mail message with "info" in the body to:

info@www.gao.gov

PRINTED ON RECYCLED PAPER



United States
General Accounting Office
Washington, D.C. 20548-0001

Official Business
Penalty for Private Use $300

Address Correction Requested

Bulk Rate
Postage & Fees Paid

GAO
Permit No. G100


	Letter
	Contents
	Partial Organizational Chart for U.S. Information Agency and Office of Cuba Broadcasting 
	Efforts to Streamline and Reinvent Office of Cuba Broadcasting 
	Issues Concerning the Role of Research 
	Reasons for OCB Director's Resignation
	Progress in Monitoring Compliance With Voice of America Standards 
	Inspector General's Investigation and Related Matters 
	Comments From the Broadcasting Board of Governors 



