
    Broadcasting Board of 
Governors’ Operations in 

Russia

Report Number ISP-IB-07-32, May 2007

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

United States Department of State
and the Broadcasting Board of Governors

Offi ce of Inspector General

Report of Inspection

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

This report is intended solely for the offi cial use of the Department of State or the 
Broadcasting Board of Governors, or any agency or organization receiving a copy 
directly from the Offi ce of Inspector General.  No secondary distribution may be made, 
in whole or in part, outside the Department of State or the Broadcasting Board of 
Governors, by them or by other agencies or organizations, without prior authorization 
by the Inspector General.  Public availability of the document will be determined by 
the Inspector General under the U.S. Code,   5 U.S.C. 552. Improper disclosure of 
this report may result in criminal, civil, or administrative penalties.

IMPORTANT NOTICE

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

TABLE OF CONTENTS

KEY JUDGMENTS  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1

CONTEXT . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3

MANAGEMENT ISSUES . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
 Voice of  America, Moscow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
 Radio Free Europe/Radio Liberty, Moscow, St. Petersburg, and Kazan . . . . 6
 Human Resources . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
 Radio Liberty Moscow Relationship to Prague Offi ce  . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

PROGRAM ISSUES  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
 Embassy Contact . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
 Impact of  Broadcasting Board of  Governors Programs in Russia  . . . . . . . 12
FORMAL RECOMMENDATIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

INFORMAL RECOMMENDATIONS  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

PRINCIPAL OFFICIALS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

ABBREVIATIONS  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 1 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

KEY JUDGMENTS

•  The Broadcasting Board of  Governors (BBG) carries out signifi cant and   
  diverse programs in Russia.  Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),   
  an International Broadcasting Bureau (IBB) marketing offi ce, and    
  Voice of  America (VOA) have well-run offi ces in Moscow and networks of    
  freelancers across Russia committed to achieving BBG objectives.

• BBG broadcasting is losing its access to the Russian people due to changes   
  in media trends and to subtle pressure from the authorities to discourage   
  Russian radio and television stations from hosting foreign programming.

•  Shortwave listenership is rapidly declining.  VOA’s Russian news service is   
  shifting from radio to television as a more effective way to reach a wider   
  audience, but it is increasingly diffi cult to fi nd stations that will place BBG   
  programs.

•  IBB recruits affi liate stations to rebroadcast VOA and RFE/RL products.    
  Russian authorities who license and tax broadcasters are discouraging poten-  
  tial affi liates from rebroadcasting BBG material.  The three dozen    
  BBG affi liates of  a few years ago are reduced to four.  The embassy    
  is working with BBG on this issue. 

•  Keeping Russian staff  is a growing challenge because comparable jobs in the   
  Russian electronic media have better salary and benefi t packages and    
  because of  a perception that working for U.S.-funded media     
  can mean blacklisting in the domestic market. 

•  VOA operates a bureau offi ce in Moscow, but the offi ce is so far from down  
  town Moscow that it inhibits coverage of  events in the capital.  

The inspection took place in Washington, DC, between September 4 and 27, 
2006, and in Moscow, Russia, between September 29 and November 20, 2006.  Am-
bassador Eileen A. Malloy (team leader), Leslie Gerson (deputy team leader), and 
Francis B. Ward conducted the inspection of  BBG operations in Russia. 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 2 .

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 3 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

CONTEXT

BBG has three distinct operations in Russia.  VOA has a Moscow bureau offi ce 
that supports the English worldwide service and the Russian language service.  RFE/
RL conducts programs inside Russia in several languages and has offi ces in Moscow, 
St. Petersburg, and Kazan.  IBB has marketing offi ces for Russia in Prague and Mos-
cow to promote and expand BBG programming to Russian audiences.  

All three BBG operations face growing Russian government restrictions on their 
work and the danger of  losing quality staff  to the highly competitive Russian media 
job market.  The Russian government exerts growing control over all media, particu-
larly broadcasting.  The message from local broadcasts is increasingly anti-American.  
The American electronic media content, other than news selected by the pro-govern-
ment channels that reaches Russian audiences, is either the dubbed American enter-
tainment programs or the programming from BBG sources.  New technologies such 
as satellite radio and television, cable systems, Internet access to electronic media, 
and the shift from analog to digital programming are all changing Russian access to 
information.  BBG can no longer rely on the shortwave listening audiences of  the 
Cold War era.  Major Russian stations refuse to place U.S government programming 
for reasons that include a preference for pure entertainment, concerns by broadcast-
ers that they might displease the government, and Russian government licensing 
regulations limiting foreign content.  

In the 1990s, BBG built a network of  over 30 affi liate radio stations that re-
broadcast its products.  In recent months the affi liates have been advised that they 
could lose their licenses or be hit with large tax burdens if  they continue to rebroad-
cast foreign material.  Stations have decided not to take the risk.  There are now 
only four affi liates.  An IBB marketing team speaking for VOA and RFE/RL makes 
periodic visits to Russia to support the search for affi liates.  They were unsuccessful 
in the spring of  2006, competing against other companies (some with close ties to 
the authorities) for a license for an FM radio frequency.  An opportunity to compete 
in late 2006 has been postponed until 2007. 

VOA Russian radio only broadcasts two hours a day.  RFE/RL Russian radio 
programming is on the air 24-hours a day.  Because television is the dominant source 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 4 .

of  information for most Russians, VOA is shifting to a televised weekly program: 
“Windows on the World” and a daily program called “Focus.”  The only national 
television station that will replay VOA material is TV3, which has an American citi-
zen among its owners.  It reaches all major cities in Russia and has 70 million poten-
tial viewers.  This is a solid mid-level audience rating.  Terrestrial or cable network ac-
cess is essential as satellite dish use in Russia is rare.  In the last days of  the Moscow 
inspection, IBB learned that the American participant in TV3 had been bought out.  
If  either the change of  ownership or government pressure causes TV3 to drop VOA 
programming, there is no apparent alternative broadcaster.  Until such time as direct-
to-home satellite television reception becomes a more popular medium, or computer 
televiewing matures in Russia, VOA’s Russian television initiatives will be frustrated. 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 5 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

MANAGEMENT ISSUES

VOICE OF AMERICA, MOSCOW

BBG Washington offi cers cited concern about the location of  the Moscow bu-
reau in an apartment complex an hour’s drive outside downtown Moscow.  An earlier 
bureau chief  had chosen the location in the 1990’s for its proximity to the airport 
and moderate cost.  But that was before growing automobile ownership had created 
the Moscow traffi c problems of  today.  The VOA correspondent, in her fourth year 
as Moscow bureau chief, spends much of  her time traveling throughout Eastern 
Europe and the states of  the former Soviet Union.  The offi ce location, although 
convenient to the airport, makes covering events in downtown Moscow diffi cult.  
The offi ce has a small studio and generous space for the correspondent, the adminis-
trative assistant, a producer, and visiting contract stringers.

 RFE/RL has a large offi ce in downtown Moscow.  While all of  its space is 
in use, it still manages to host a colocated IBB marketing representative.  On a visit 
to Moscow during the inspection, RFE/RL Washington leadership offered to enter-
tain a VOA request for colocation in Moscow, as is done elsewhere.  The Offi ce of  
Inspector General (OIG) team informally recommended that VOA review the cost 
effectiveness of  relocating the offi ce to central Moscow. 

 The correspondent would like closer cooperation with the embassy but fi nds 
it diffi cult to attend all but the most important embassy events.  First, the remoteness 
of  the VOA offi ces makes attendance at events diffi cult.  Second, the bureau chief  
understands that VOA News Washington has advised its correspondents to keep 
their distance from embassies in the wake of  VOA’s withdrawal from International 
Cooperative Administrative Support Services (ICASS) agreements worldwide.  VOA’s 
only administrative contact with the embassy in Moscow is the processing of  person-
nel matters for the administrative assistant and driver. 

 By leaving ICASS, the VOA offi ce has lost its access to the embassy mail and 
pouch systems, leaving the only dependable mail service packages sent by commer-
cial courier service from VOA Washington every few weeks.  The OIG team sug-
gested that VOA explore with the embassy a partial ICASS arrangement that might 
provide more secure and regular mail delivery.

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 6 .

 Journalists and foreigners are increasingly the targets of  physical attacks 
in Russia.   

 
 

 
 

 The OIG team reviewed VOA Moscow bureau fi les, budget records, fi les of  
payments and reimbursements, and carried out a cash count.  The current admin-
istrative replenishment allotment is $1,500.  When the second correspondent posi-
tion was eliminated three years ago, the replenishment allotment was reduced from 
$2,000.  The accounts balanced, but the VOA bureau had less than $6.30 in operat-
ing cash at the time of  the inspection because the July 20 request for funds had still 
not been processed by the Paris offi ce (and then sent on to Charleston). The offi ce 
is frequently dunned by its vendors because it has such a small fund available, and 
reimbursements are slow.  Because the correspondent is often out of  Russia on as-
signment and only she can sign/certify for funding requests and commitments, she 
must then leave a large amount of  personal funds behind to keep the offi ce afl oat.  
Recurring services payments are generally late as well. 

 

Recommendation 1:  The Voice of  America should return the level of  the cash 
allotment for the Moscow offi ce to $2,000.  (Action: VOA)

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, MOSCOW,    
ST. PETERSBURG, AND KAZAN

 RFE/RL offi ces are in a multistory building in the heart of  Moscow with as 
many as 100 contractors1 working in new, well-equipped offi ces and studios at any 
one time.  These include the RFE/RL Russian reporters, producers and support 
staff, an IBB marketing representative, and Ukrainian, Kyrgyz, Turkmen, Tatar-Bash-
kir, Iraqi, Tajik, Afghan, Uzbek, and Armenian broadcasters.  

1 These include core staff  who serve on one year contracts and stringers on a variety of  shorter 
term contracts.

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)(b) (2)

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 7 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

The BBG/IBB marketing representative in Russia has a small offi ce in the RFE/
RL offi ce suite in downtown Moscow.  He makes tours of  the provinces to fi nd and 
sign up affi liate stations, participates in media trade shows, and programs seminars 
on topics like radio and television management for local stations.  He helps affi liates 
with technical problems, ensures that they have compatible equipment, and informs 
them of  frequency changes in VOA and RFE/RL transmission.  He does not handle 
money in any way.  His travel is funded out of  Prague and paid electronically.  His 
only connection to the embassy is through the public affairs section distribution unit, 
which clears VOA affi liates’ equipment through customs. 

RFE/RL Moscow is registered as a foreign entity under the aegis of  the Ministry 
of  Foreign Affairs.  At a time when foreign companies and nongovernmental orga-
nizations have been expelled for minor bureaucratic errors, RFE/RL Moscow (the 
Russian Service) is always timely and precise in their paperwork.  RFE/RL Kazan 
(the Tatar Service), which is currently unregistered, is petitioning the Ministry of  
Foreign Affairs for a separate registration.  BBG philosophy is that it broadcasts to 
peoples, not states, and thus is structured along the lines of  language services, not 
nations.  Russia wants all RFE/RL broadcasters registered as a single foreign entity.  
The Ministry has not yet responded, but if  the licensing request is denied bureau-
cratic harassment of  the Kazan offi ce is possible.

RFE/RL Moscow’s chief  bookkeeper keeps well-ordered fi les.  There are regu-
lar reports made through Ernst and Young and routine (annual) and random audits 
as well as the monthly payroll reports.  A recent Price Waterhouse team visit pro-
nounced RFE/RL Russia’s management controls to be in order.  RFE/RL is con-
sidered a representative of  a foreign company in Russia, rather than a representative 
of  the U.S. government.  It therefore does not pay the 18 percent value added tax on 
rentals, but it does pay all other taxes including the value added tax on purchases and 
the 13 percent income tax.   

There are formal labor contracts for the 73 core employees and over 700 free-
lancers (stringers) countrywide paid in accord with Russian labor law.  The annual 
budget of  the Moscow offi ce is over $3 million and rising.  In one recent month, 
the offi ce spent $170,000 on local salaries and $90,000 on freelancers, with taxes 
and pension payments totaling over $300,000.  The St. Petersburg offi ce with eight 
people has a budget of  $45,000.  In addition RFE/RL Moscow pays for offi ce rental, 
maintenance of  a computer network serving up to 100 people, and utilities.  RFE/
RL staff  maintains the computers and the building because landlords or outside 
information technology contractors are neither dependable nor affordable. 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 8 .

The Kazan-based service has an offi ce staff  of  12 plus 27 freelance correspon-
dents operating in 15 regions of  Russia with a budget of  $220,000.  At the time of  
the inspection, it was independent of  the Moscow offi ce and reported directly to 
Prague with which it operates a joint web site.  Effective January 1, 2007, all RFE/
RL activity in Russia, including that of  the Tatar-Bashkir Service, is carried out as a 
unifi ed operation by its Moscow offi ce. 

HUMAN RESOURCES

The declining dollar, the rising cost of  doing business in Russia, the increased 
offi cial and unoffi cial anti-Americanism, and other morale issues challenge BBG to 
keep good Russian staff.  The expanding economy, the demand for entertainment, 
and new technologies all contribute to rising media salaries for professionals in the 
commercial market.  BBG employees are motivated by loyalty and high professional 
ideals, but comparatively low salary, poor benefi ts, and the possibility of  government 
ostracism from other media outlets are beginning to drive away competent staff. 

During the inspection, three relatively new RFE/RL staff  took higher paying 
jobs in the local electronic media.  VOA cannot fi nd a person with suffi cient skills 
who will take the salary ($900 per month) that they are offering for their vacant 
producer’s position.  When someone is found, they are generally from the provinces 
and lack contacts in the Moscow media community, need additional training, and will 
probably not stay more than a year before leaving for a better paying job.  

RFE/RL senior staff, many of  them nationally respected journalists, have the 
skills to be hired away, but several staff  told the inspectors that they are unlikely to 
get work in the major media organs, the Russian government, or major corporations 
because they are tainted by their association with the United States.  This situation, 
although primarily evident in the electronic media, is spreading to the print media.  
That does not encourage recruitment.  This is a serious human capital problem that 
is likely to become more serous as the dedicated, experienced staff  moves on with-
out a comparable successor generation inclined to take their places.

Staff  members complain that as their salaries become less competitive, they also 
lack the social benefi ts package that other employees of  private sector media and of  
RFE/RL in other countries have.  RFE/RL employees pay into the mandatory Rus-
sian national benefi ts plan, but the pension of  senior staff  members will yield only 
$45 per month.  For medical care employees still have to pay high rates to private 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 9 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

doctors and hospitals.  Several sources report that the British Broadcasting Corpora-
tion, under pressure from their employees in Russia, recently adopted an employ-
ment package that offers retirement and health benefi ts and salaries up to three times 
what RFE/RL offers.  One RFE/RL reporter even mentioned talk of  forming a 
labor union. 

Recommendation 2:  The Broadcasting Board of  Governors should review the 
salary and benefi ts package of  the Russian staff  for Radio Free Europe/Radio 
Liberty and Voice of  America compared to the current job market in the elec-
tronic media (Action: BBG)

RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY MOSCOW RELATIONSHIP TO 
PRAGUE OFFICE  

RFE/RL Moscow’s staff  perceives a lack of  equality in the treatment of  staff  
between their offi ce and the Prague offi ce with its program, editorial, and manage-
ment functions. They assert that 90 percent of  their programming is done in Russia, 
not Prague, where the editorial and management function are located.  They claim 
that a large, less-challenged staff  in Prague gets a better salary package, a housing 
allowance, and (most annoying) a Russian based in Prague gets a per diem when trav-
eling in Russia that is double what a Russian citizen employee from Moscow would 
make on the same trip. 

Moscow staff  say that their cost effi cient move into a new building came only 
because of  Moscow management skills and because Washington leadership did not 
allow the bureaucratic Prague offi ce to interfere.  RFE/RL has a morale issue in Rus-
sia.  The OIG team informally recommended that RFE/RL management in Wash-
ington review the concerns of  the RFE/RL Russia staff, the salary packages of  the 
two offi ces, and be prepared to address Russia-based staff  concerns.

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 10 .

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 11 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

PROGRAM ISSUES

EMBASSY CONTACT

VOA and RFE/RL bureau leadership ask for more regular contact with the 
embassy and invitations to cover visits by senior U.S. offi cials.  RFE/RL Russian 
staff  would like to be seen as American journalists operating in Russia. They want 
to be sure that the Russian government knows that the embassy knows they are 
there.  The OIG team has determined that in fact the embassy’s public affairs section 
works closely with RFE/RL leadership regarding the new licensing regulations that 
discourage Russian stations from rebroadcasting RFE/RL programs.  The informa-
tion offi cer, public affairs offi cer, deputy chief  of  mission, and Ambassador have all 
met with visitors from the BBG and RFE/RL senior staff  to support their applica-
tion for additional frequencies.  The press section has made a special effort to invite 
VOA and RFE/RL reporters to press opportunities and helped their correspondents 
get proper documentation.  During the inspection, an RFE/RL reporter attended 
an embassy press event, and the VOA correspondent declined attending an event 
because of  the distance from the bureau offi ce.

 With the personnel changes and the distraction of  multiple, high-level of-
fi cial visits in recent months, some contacts between BBG operations in Russia and 
the embassy may have been interrupted.  The OIG team recommended informally 
that the embassy’s new assistant information offi cer for broadcasting arrange meet-
ings with VOA and RFE/RL offi cials and make these contacts routine.  Before the 
inspection team left Moscow, the offi cer had made his initial visit to the VOA offi ce.

 The embassy’s English language offi cer and VOA’s special English service are 
cooperating on three distinct programs: (1) a jointly funded speaker program tour 
by a VOA Special English personality to Russian centers for learning English; (2) a 
$1,500 grant from Moscow’s public affairs section for a Russian teacher-trainer at 
the State University at Kursk to encourage students to develop multimedia teaching 
materials about various aspects of  American culture and language; and (3) a 15-vol-
ume collection of  textbooks written for Russian schools by alumni of  U.S. exchange 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 12 .

programs with seed money from the Department’s Bureau of  European and Eur-
asian Affairs.  In addition, a Russian publisher has promised to publish any textbooks 
written as a result of  this project.  Each joint project advances both the embassy’s 
and VOA’s objectives. 

IMPACT OF BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS PROGRAMS IN 
RUSSIA

Listenership for BBG products in Russia remains low: VOA TV (1.2 percent), 
VOA radio in Russian (1.2 percent), and not much better for RFE/RL (2.6 percent).  
Five percent is viewed as a minimum standard of  success.  TV3, which programs 
VOA television, has a potential audience of  70 million, but the 30-minute VOA 
programs are only on the air for a few hours per week.  Competition from other 
stations, government-created obstacles, and questions about the attractiveness of  
BBG programs, as well as the diffi culty of  fi nding the frequencies of  BBG products 
on the air, are all challenges.  BBG broadcasters post schedules on their web sites, 
but Internet penetration in Russia is below 15 percent, and BBG listeners are not all 
computer owners. 

 FM is the most popular radio medium in Russia, but government pressure on 
BBG’s FM band affi liates is causing them to cancel their affi liation.  There is a sepa-
rate Russian FM band where RFE/RL does broadcast, but only a fraction of  radios 
in Russia receive it.  One medium wave band station in St. Petersburg uses RFE/RL 
materials.  Shortwave band radio is out-of-date technology and in decreasing use 
in most urban areas.  There is still a small but loyal audience of  shortwave listeners 
around the country, but frequencies change often, and announcements of  changes 
are not well advertised, even by the embassy.  

 RFE/RL staffers argue that the low listenership statistics are not conclusive, 
and when things get worse in Russia more people will try to listen to RFE/RL.  They 
say that the multiplier effect is what matters, and that serious media professionals 
seek out RFE/RL, which distributes their message.  They maintain that RFE/RL is 
still a powerful brand name in Russia.  What matters is not that one listens to RFE/
RL every day, but that one knows that it is available around the clock, and “that when 
you need the truth, you can get it” and that they are there “just in case.” 

 This is an environment in which a crusading journalist has just been mur-
dered in an obviously professional “hit.”  The murdered Anna Politkovskaya’s last 
interview was done at RFE/RL two days before her death.  It dealt with the topic 

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 13 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

of  torture of  government opponents, something no other station in Russia would 
cover.  There is anecdotal evidence that many Russians turned to RFE/RL to hear 
the replays of  the interview.

 All elements of  American public diplomacy are now under great scrutiny, 
with both the executive and legislative branches and private sector critics demanding 
proof  of  effectiveness.  IBB’s Offi ce of  Performance Review, VOA, and RFE/RL 
through contracts with Intermedia, and the Department’s Bureau of  Intelligence and 
Research all conduct frequent and detailed listener surveys and opinion polls.  What 
seems to be missing is a standard to determine by any means other than “fan mail” 
and anecdotes whether U.S. programming to the region in the various languages is 
having an impact providing a product attractive to Russian audiences.  

 In the course of  the inspection of  the U.S. Mission in Russia, the OIG team 
asked a small sample of  Russian employees of  BBG entities, the embassy, and non-
governmental organizations working with American educational exchange programs 
about their perceptions of  BBG programming in Russia.  They uniformly said that 
BBG broadcasting is not lively enough to compete for a younger audience and lacks 
the quality of  today’s Russian programming, particularly on television.  They argue 
that even without political interference, BBG success will depend on its ability to 
attract an audience with programs that have more energy and youth appeal.  In ad-
dition to more attractive news reports, content about life in America continues to be 
of  interest.  There are still Russians who are curious but uninformed about American 
society.  Russian-dubbed American commercial programs about science, natural won-
ders, and a modern version of  the old “Wild America,” would be welcome.  These 
programs seemed to have disappeared after budget cuts in Washington. 

      The OIG team informally recommended that VOA TV make further use of  
independent evaluators, using focus groups in Russia, to get a frank assessment of  
the professional quality and attractiveness of  VOA TV programming to Russia.

 RFE/RL, based on extensive research that indicates that young people in 
Russia do not turn to radio as a primary resource for news and information, has up-
dated its programming in recent years to aim primarily at information-seekers age 35 
and older. 

      There is a need to develop a better way to publicize both VOA and RFE/RL 
frequencies.  The RFE/RL representative has just signed a contract for $350,000 for 
advertising for RFE/RL.  This is a small amount in the expensive Russian market, 
but a start.

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 14 .

 RFE/RL and VOA are preparing for a future where the audience accesses 
the electronic media through the Internet.  Moscow-produced material does ap-
pear on RFE/RL and VOA web sites, and those with Internet access can search for 
stories and play the sound version.  RFE/RL has revamped its Russian-language 
web site for Russia to attract younger audiences, which research indicate increasingly 
turn to the Internet for news ands information, in addition to television.  Public use 
of  these web sites is growing while television and FM radio broadcasting are being 
limited by the authorities.  As Internet penetration expands in Russia, these web sites 
may very well become BBG’s primary medium for reaching the Russian people.     

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 15 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

FORMAL RECOMMENDATIONS

Recommendation 1:  The Voice of  America should return the level of  the cash al-
lotment for the Moscow offi ce to $2,000.  (Action: VOA)

Recommendation 2:  The Broadcasting Board of  Governors should review the sal-
ary and benefi ts package of  the Russian staff  for Radio Free Europe/Radio Lib-
erty and Voice of  America compared to the current job market in the electronic 
media (Action: BBG)

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 16 .

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 17 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

INFORMAL RECOMMENDATIONS

Informal recommendations cover operational matters not requiring action by orga-
nizations outside the inspected unit and/or the parent regional bureau.  Informal 
recommendations will not be subject to the OIG compliance process.  However, any 
subsequent OIG inspection or on-site compliance review will assess the mission’s 
progress in implementing the informal recommendations.

The offi ce of  the Moscow VOA bureau chief  is far enough from downtown Mos-
cow that the correspondent is unable to attend many Moscow news events including 
Embassy Moscow press conferences.

Informal Recommendation 1:  Voice of  America should review the cost-effective-
ness of  moving its offi ce to a more central location in Moscow. 

Since losing its embassy mail box by withdrawing from ICASS, the VOA offi ce in 
Moscow has lost any safe or regular mail delivery other than a periodic Federal Ex-
press shipment from the Washington support offi ce. 

Informal Recommendation 2:  Voice of  America should identify and implement 
a more regular and secure mail delivery system for its Moscow bureau, perhaps by 
increasing the existing participation in the embassy’s International Cooperation Ad-
ministrative Support Services program. 

In an environment where most electronic media professionals have better salary and 
benefi t packages than are paid by RFE/RL, the Moscow staff  feels it is being taken 
for granted and even discriminated against vis-a-vis Prague Russian service staff. 

Informal Recommendation 3:  Radio Free Europe/Radio Liberty management 
in Washington should respond to the concerns of  the Radio Free Europe/Radio 
Liberty Russian staff  about its salary, benefi ts package, and the perception that there 
is different treatment for different offi ces in Prague, Moscow, Kazan, and St. Peters-
burg.

Voice of  America and Radio Free Europe/Radio Liberty representatives expressed 
an interest in more direct access to mission offi cers. The embassy has a new assistant 
information offi cer for broadcasting, and a new Foreign Service national information 
assistant for broadcasting is being hired. Both could support more regular contact.

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 18 .

Informal Recommendation 4:  Embassy Moscow should visit the Voice of  America 
and Radio Free Europe/Radio Liberty bureaus and the International Broadcasting 
Bureau’s contract marketing representative and begin a regular exchange of  messages 
on upcoming events and mutual concerns.

Sympathetic interlocutors report that VOA TV products do not match current 
Russian commercial TV quality and are not attractive enough to an audience to win 
placement. 

Informal Recommendation 5:  Voice of  America should contract with independent 
evaluators to get a frank assessment of  the professional quality and attractiveness of  
their television programming to Russia.

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 19 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

PRINCIPAL OFFICIALS

  Name Arrival Date

VOA  Moscow Bureau Chief  Lisa McAdams 07/2002

Radio Free Europe/Radio Liberty 
     Head of  Representation in Russia Elena I. Gloushkova     1996

IBB Marketing Representative in Russia Oleg Rykov     1998

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

OIG Report No. ISP-IB-07-32,  Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May. 2007 20 .

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 21 .   OIG Report No. ISP-IB-07-32, Inspection of the BBGs’ Operations in Russia,  May 2007

ABBREVIATIONS

BBG       Broadcasting Board of  Governors

IBB    International Broadcasting Bureau

ICASS    International Cooperative Administrative Support  
 Services

OIG    Offi ce of  Inspector General

RFE/RL    Radio Free Europe/Radio Liberty

VOA    Voice of  America

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out



 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

 SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED

bullardz
Cross-Out

bullardz
Cross-Out




